AFDAC-LB (Low Budget)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Dat zou kunnen.
Blijft de backlight van het display aan als je probeert te flashen?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Muug »

knuisje schreef:
Dat zou kunnen.
Blijft de backlight van het display aan als je probeert te flashen?
die gaat uit; wat wil dat zeggen?

ondertussen ook geprobeerd met AVR8 Burn-o-Mat v2 en dat geeft deze errors:
C:\WinAVR-20100110\bin\avrdude.exe -C C:\WinAVR-20100110\bin\avrdude.conf -p m88 -P /dev/parport0 -c usbasp -U flash:w:I:\PAUL\audio\AFDAC-LB\AfdacLB.hex:i

avrdude.exe: warning: cannot set sck period. please check for usbasp firmware update.
avrdude.exe: error: programm enable: target doesn't answer. 1
avrdude.exe: initialization failed, rc=-1
Double check connections and try again, or use -F to override
this check.


avrdude.exe done. Thank you.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Muug »

ik heb de oplossing gevonden. Met een multimeter... De verloopconnector die van tien naar zes pinnen gaat had dus een slechte soldering. Of beter gezegd : er ontbrak een soldering. De VCC-pin van de 6pinskant was goed gesoldeerd en de andere vijf pinnen ook, maar de GND was los ! Dus effe die pin vastgesoldeerd en jawel, ik mat weer 3.3V!

Effe alles geconnecteerd en opgestart en hop na twee seconden was de firmware geflashed ! Wel twee uur tijd aan verloren (en weer veel bijgeleerd).

Lang leve de multimeter !
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Top! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Muug »

satefan schreef:
Okay. Het is me gelukt om mn Logitech te programmeren en de AFDAC-LB reageert nu dus :rock: De truuk was simpelweg een TV apparaat invoeren van t type 17CE1530/10B (oid). Ik kan nu volume regelen en door de ingangen heen 'wandelen'.
Dat type is inderdaad de perfecte keuze voor de AFDAC-LB :yeah:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door satefan »

Muug schreef:
satefan schreef:
Okay. Het is me gelukt om mn Logitech te programmeren en de AFDAC-LB reageert nu dus :rock: De truuk was simpelweg een TV apparaat invoeren van t type 17CE1530/10B (oid). Ik kan nu volume regelen en door de ingangen heen 'wandelen'.
Dat type is inderdaad de perfecte keuze voor de AFDAC-LB :yeah:
T is alleen balen dat mn AFDAC aan/uitschakelt als ik mn TV aan/uitzet met mn UPC afstandsbediening. Wordt ik langzamerhand knettergek van...tenminste...indirect...van het gezeur van mn vrouw hierover :rofl:

satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door satefan »

Ik ben benieuwd naar hoe de verschillende forumleden de AFDAC-LB inzetten.

Ik gebruik(te) de AFDAC-LB als voorversterker en DAC in een. Als eindtrap gebruik ik Hypex 400 HG units. Gister heb ik met een maat wat zitten experimenteren, zoals bijvoorbeeld een andere eindtrap achter de AFDAC (Advance Acoustics 406). Als laatste heb ik mn Rotel voorversterker tussen de AFDAC en de eindtrap (ook weer de Hypex en de AA 406) geplaatst.

Wat op bleef vallen was dat met de AFDAC, met direct een eindtrap er achter, het laag behoorlijk mager klinkt. Met de Rotel ertussen klinkt het laag een tandje steviger en is er meer sprake van fundament en authoriteit.

Mijn maat draai normaliter met een AA voorversterker en de eindtrap (en dezelfde luidsprekers) en bij hem klinkt het laag mooi vol. Ik dacht eerst dat het aan mijn ruimte lag, maar zoals gezegd met de Rotel als voorversterker klinkt het ook mooi vol in het laag.

Mijn vraag is eigenlijk wat de technische verklaring hiervoor kan zijn en, of dit middels een of andere tweak oplosbaar is....

vr.gr.

Stefan
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door hsmeets »

Het zou kunnen dat de UcD de woofer beter in bedwang houdt dan de andere versterker waardoor de indruk kan ontstaan dan het minder vol klinkt ?

Ik had dat een paar dagen geleden ook toen ik voor de aansturing van de subwoofer wisselde naar een UcD. Om zeker te zijn dat er toch wel bas maar wat Yello, Kraftwerk en kerkorgel opgezet, voorlopige conclusie: niet minder maar strakker.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door satefan »

Hallo,

Het effect treed dus ook op als ik de UCD's gebruik, maar dus geen voorversterker tussen de AFDAC-LB. Kortom, de laatste schakel naar de luidsprekers is altijd de UCD trap....

Satefan
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door hsmeets »

ach so....had ik niet goed gelezen, dus met de rotel er tussen is het ook 'voller'?

Zo ver ik weet, en knuis kan daar meer over vertellen, zit in de AFDAC-LB een passieve I/V trap conform de datasheet van TI, wellicht heeft die een wat hogere uitgangs weerstand dan een actieve I/V maar, van de andere kant heeft de UcD toch ook een voldoende hoge ingangsweerstand (en voldoende groot gedimensioneerde ontkoppel C) dat het geen punt zou moeten zijn dat er een hoogdoorlaatfilter ontstaat (R van de uitgangsweerstand en C van de ontkoppel condensator).

Met ARTA zou je de combinaties eens kunnen doorfluiten en vergelijken, als bij de "UCD only" de freq.curve wat inzakt bij de lage frequentie zou dat wel kunnen wijzen op een mis aanpassing.

T'is maar een idee, hier op het forum zijn mensen met meer kennis van electronica dus maar eens kijken wat die denken.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

De PCM5102 heeft een ingebouwde I/V-converter en de ingebouwde linedriver kan zelfs een belasting van 1k aansturen. Het toegepaste RC-filter van 470R/2.2nF kan overweg met belastingen van 10k.

Ga je rechtstreeks de UCD in of zit er nog een potmeter tussen?

Als ik de AFDAC 2 met de LB vergelijk hoor ik nauwelijks verschil in laagweergave, met de AFDAC 2 klinkt het een fractie strakker. Wel vind ik beide met mijn LM4780 versterker voller klinken dan de UCD180. Deze laatste heeft de neiging dun te klinken in mijn setup.

Om het wat voller te laten klinken zou je een buizentrapje kunnen toepassen na de dac, bijvoorbeeld 6n16 buizenbuffer/voorversterker. Deze voegt aangenaam klinkende tweede harmonische vervorming toe.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door satefan »

Bedankt voor alle reacties.

Er zit geen potmeter tussen de AFDAC en de UCD. 'Dun' is inderdaad een goede verwoording van wat ik ervaar.

Ik zag onlangs ook een leuk klasse-a voorversterker printje bij Thel in duitsland. Misschien ook wel aardig om er tussen te steken?

Satefan
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door ronnydepony »

Ben een leek hierin , maar sinds ik die DAC van Knuisje heb klinkt het bij mij wel allemaal veel beter, en zeker in het laaggebied (eigenlijk in alle gebieden :mrgreen: ), strakker en duidelijker aanwezig en dat met een voorlopige AKAI versterker van 50€ gekocht via via ter vervanging van mijn KT88 versterker die ik nog moet bouwen .
Dus ik ben een tevreden man :proost:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door satefan »

Ik ben zeker tevreden over de AFDAC, dat is t punt niet, het mid en hoog klinken geniaal. Maar t laag is nog ff een dingetje in mijn setup. Heb nu de voorversterker er tussen en dat klinkt toch lekkerder. Ik zal nog eens vergelijken met de interne DAC van mn mediaspeler (die klinkt heel aardig) en de AFDAC. Ik kan ze beide op aparte ingangen aan de voorversterker hangen en dan mooi een A/B test doen...

Satefan
Tauremight
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 15:19

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Tauremight »

ik ben al een tijdje in het bezit van de AFDAC-LB, alleen nu ben ik hem in een behuizing aan het plaatsen met 2x een LM4780 versterker etc etc.

ik wil de trigger uitgang gaan gebruiken om een aantal 230v punten te schakelen door middel van onderstaand printje.
http://www.ebay.com/itm/5V-2-Channel-So ... 25a47126d7
ik heb hier helaas geen schema van, het idee is als er 3,3 -5 v op de CH1 -4 komt... dan schakeld dat relais in.

kwam op het net nog een gelijkwaardig? (denk ik) printje tegen met bijbehorende schema.
I0828712795.jpg
I3948688451.jpg
alleen nu bij de test opstelling kom ik er achter dat de trigger uitgang massa geschakeld is (na het vinden van het schema :hide: )
het relais blijft dus standaard gesloten ipv uit te schakelen zodra de DAC in standby gaat omdat de 3,3v nooit wegvalt.

de DAC + het schakelprintje worden gevoed vanaf dezelfde 6v trafo,
6v en massa op de DC + en - van het relais bordje.
en trigger + op de CH 1 - 4.

is hier toevallig een simpele oplossing voor, zie ik iets over het hoofd, sluit ik het verkeerd aan of dien ik een ander relais printje toe te passen?

edit;
een oplossing die ik kan verzinnen is om 6v dc van het trafotje af te pakken.
CH1 -4 op + van de trigger (alles aan of uit dus wat betreft onafhankelijke aan / uit is niet van belang)
en GND op de - van de trigger,

dan schakelt hij via de massa van de trigger.... maaaaar kan Ik dit ongestraft doen? of is dit verre van wenselijk?
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Xeres »

knuisje schreef:
Er zit een trigger uitgang op de controller die 3.3V afgeeft als de dac "aan" is en 0V als hij in standby is. Hiermee kun je de smps standby input (J5:1) aansturen die min. 3.3V nodig heeft.
Helaas werkt dit bij de smps andersom, bij 3.3V gaat hij in standby. Je kunt dit oplossen met onderstaande schakeling.
Heb je hier iets aan uit de Post van 4 januari van Knuisje?
Bijlagen
trigger-smps.png
Tauremight
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 15:19

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Tauremight »

die had ik inderdaad al staan om vanavond te proberen, maar wat ik uit de post van knuisje begreep is dat deze schakeling omgekeerd werkt.
3,3v = standby en 0v = aan.
dus dat zal niet werken.
Laatst gewijzigd door Tauremight op di 28 apr 2015, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Ah!buis »

Tauremight schreef:
die had ik inderdaad al staan om vanavond te proberen, maar wat ik daaruit begreep is dat deze omgekeerd werkt. 3,3v = standby en 0v = aan.
dus dat zal niet werken.
Eigenaardig,
knuisje schreef:
Er zit een trigger uitgang op de controller die 3.3V afgeeft als de dac "aan" is en 0V als hij in standby is. Hiermee kun je de smps standby input (J5:1) aansturen die min. 3.3V nodig heeft.
en dat is nou net wat CH-1 verwacht.Met de 3,3V schakelt ie in, gaat ook 't LEDje branden.
Anne
Tauremight
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 15:19

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Tauremight »

klopt ja, maar die 3,3v gaat niet uit, aangezien ik niet zou weten waar ik de - van de trigger op moet aansluiten. :think:

en hij moet niet omgekeerd zijn, hij wil 3,3v hebben bij inschakelen, en 0v bij standby.
dus dan zou bovenstaande niet werken toch?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Ah!buis »

Tauremight schreef:
klopt ja, maar die 3,3v gaat niet uit, aangezien ik niet zou weten waar ik de - van de trigger op moet aansluiten. :think:

en hij moet niet omgekeerd zijn, hij wil 3,3v hebben bij inschakelen, en 0v bij standby.
dus dan zou bovenstaande niet werken toch?
Nogal onduidelijk, knuisje heeft het over "een trigger uitgang" die +3,3V bij aan 0V bij uit ,maar er zijn er twee in z'n tekening; +trigger en -trigger :?
Misschien de andere proberen, als die er is :o
Anne
Tauremight
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 15:19

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Tauremight »

Ah!buis schreef:
Tauremight schreef:
klopt ja, maar die 3,3v gaat niet uit, aangezien ik niet zou weten waar ik de - van de trigger op moet aansluiten. :think:

en hij moet niet omgekeerd zijn, hij wil 3,3v hebben bij inschakelen, en 0v bij standby.
dus dan zou bovenstaande niet werken toch?
Nogal onduidelijk, knuisje heeft het over "een trigger uitgang" die +3,3V bij aan 0V bij uit ,maar er zijn er twee in z'n tekening; +trigger en -trigger :?
Misschien de andere proberen, als die er is :o
Anne
ik heb het schema even bijgesneden, dit is zoals het op de controller zit:
trigger.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Ah!buis »

Het aller simpelste lijkt me dan zo
I394868845.jpg
I394868845.jpg (9.17 KiB) 228 keer bekeken
om nergens inwendig iets te veranderen.
Oh ja, met CHx aan de +6 en de massa schakelen via de trigger- lukt waarschijnlijk wel met eentje.Twee of meer is vermoedelijk wat te zwaar trekken.
Anne
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Xeres »

Bij dit soort gesprekken raak ik ondanks de interesse de draad kwijt.. de +,- en aanverwanten gaan bij mij dan door elkaar en dat is over het algemeen niet handig (heb ik meer dan eens gemerkt...).

Ik wacht rustig op de uitkomst, nu een bakje troost.. :relax:

R.
Tauremight
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 15:19

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Tauremight »

hi Anne,

ik heb jou schema uitgeprobeerd, alleen dan met de 2n4401, ik kon zo snel buiten de maximale stroom om geen verschillen vinden.

werken? nope, helaas niet.
volgens komt dit omdat er op X3-2 geen spanning staat die de base open stuurt van de BC558 / 2n4401.
deze moet ovlgens mij van X3-1 afkomen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Ah!buis »

Tauremight schreef:
hi Anne,

ik heb jou schema uitgeprobeerd, alleen dan met de 2n4401, ik kon zo snel buiten de maximale stroom om geen verschillen vinden.

werken? nope, helaas niet.
volgens komt dit omdat er op X3-2 geen spanning staat die de base open stuurt van de BC558 / 2n4401.
deze moet ovlgens mij van X3-1 afkomen.
Mis hoor, de 1N4401 is een NPN, BC558 is PNP (of 557, 559)
Anne
Plaats reactie