Speakers opknappen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
korteder
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 13:37
Locatie: Sliedrecht

Speakers opknappen

Bericht door korteder »

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier op het forum. M'n vader had oude speakers staan, 2 Celestion Ditton 110 speakers. Helaas zijn de 8 inch woofers wat oud geworden. Ook zit er geen demping meer in de speakers. Dus nu ben ik van plan ze een beetje op te knappen: nieuw kleurtje, andere woofers en eventueel tweeters.

Nu is mijn vraag dus, met welk dempingsmateriaal zou ik deze speakers moeten opvullen en welke woofers zijn goede vervangers?

Hopelijk kan een van jullie mij tips geven :)

Ruben
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Speakers opknappen

Bericht door markbakk »

Wat is je budget?
Gebruikersavatar
korteder
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 13:37
Locatie: Sliedrecht

Re: Speakers opknappen

Bericht door korteder »

Ik weet niet precies wat een goede woofer kost, maar voor ongeveer 80-90 euro euro per woofer zou het toch wel moeten lukken?
Wat dempingsmateriaal kost weet ik echt niet, maar daar kunnen jullie me vast wat meer over vertellen.
Laatst gewijzigd door korteder op ma 30 mar 2015, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Speakers opknappen

Bericht door SARK »

korteder schreef:
Helaas zijn de 8 inch woofers wat oud geworden. Ook zit er geen demping meer in de speakers.
Wat is er mis met de woofers en hoe komt het dat er geen demping meer in de kasten zit :?:

Het lijkt me verstandig om eerst eens goed te kijken wat er volgens jou mis is met de huidige opzet, het lukraak verwisselen van luidsprekers met andere merken is "not the way to go" :!:
Laatst gewijzigd door SARK op ma 30 mar 2015, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
korteder
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 13:37
Locatie: Sliedrecht

Re: Speakers opknappen

Bericht door korteder »

Ik denk dat m'n broer het dempingsmateriaal in z'n eigen speakers heeft gedaan.
En ik denk dat de woofers oud zijn, omdat als ik ze indruk, je een over metaal schurend geluid hoord... Dat klopt niet volgens mij :?
Gebruikersavatar
korteder
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 13:37
Locatie: Sliedrecht

Re: Speakers opknappen

Bericht door korteder »

SARK schreef:
het lukraak verwisselen van luidsprekers met andere merken is "not the way to go" :!:
Zou je me dan willen vertellen wat wel de "way to go" is?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Speakers opknappen

Bericht door SARK »

Het is natuurlijk leuk om te experimenteren met luidsprekers die je al hebt liggen maar het is zonde om geld uit te geven aan luidsprekers (ik bedoel de units) waarvan je niet weet of ze in de kast, met het bestaande filter en de bestaande tweeter goed gaan klinken.
Als je geld wil uitgeven dan kan wil ik je adviseren om een bestaand ontwerp na te gaan bouwen, dan ben je tenminste een stuk zekerder dat het geheel ook goe dzal klinken.

ps.
Je schrijft dat de woofers aanlopen zodra je ze indrukt maar hoor je het schrapende geluid ook als er "normaal" muziek te horen is :?: Het kan zijn dat er een zeer smalle luchtspleet in de woofer zit waardoor de spreekspoel snel kan aanlopen als deze een beetje scheef gaat, zodra je met je hand op de conus drukt dan is de kans groot dat je de spreekspoel een beetje scheef drukt. Als de muziek verder prima klinkt dan is hoef je je niet druk te maken over die woofer :wink:
Gebruikersavatar
korteder
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 13:37
Locatie: Sliedrecht

Re: Speakers opknappen

Bericht door korteder »

Maar als ik een speaker nabouw is dat toch hetzelfde als gewoon dezelfde kast te gebruiken?

En wat dat schurende geluid betreft, misschien moet ik de speakers weer even inspelen, want volgens mij hebben ze al heel lang niet gespeeld...

Oorspronkelijk zat er wel dempingsmateriaal in de speakers, welk materiaal kan ik daarvoor het beste gebruiken?
ief
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 16:22
Locatie: Groningen

Re: Speakers opknappen

Bericht door ief »

Ik weet niet hoe ernstig het aanlopen is en of je het ook hoort met muziek spelen maar je kan de woofers altijd even 180 graden draaien. Demping kan glaswol, steenwol of afzuigerkap filter etc.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Speakers opknappen

Bericht door pappaleo »

korteder schreef:
Zou je me dan willen vertellen wat wel de "way to go" is?
Heb je even? :mrgreen:
korteder schreef:
Maar als ik een speaker nabouw is dat toch hetzelfde als gewoon dezelfde kast te gebruiken?
Alleen als het ontwerp dat je nabouwt een kast met de zelfde inhoud en dezelfde externe breedte heeft.
Ja kan niet zomaar een woofer in een kast schroeven. Het kan natuurlijk wel, maar de kans dat het leidt tot een welluidend resultaat is klein.

Je moet je eerst maar eens oriënteren op de aan te schaffen woofers. Als het een tweeweg wordt, dan heb je een midwoofer nodig, eentje die het middengebied ook redelijk weergeeft en te gebruiken is tot zo'n 2500-3000Hz. Had je al iets op het oog?
Als je merk en type geeft kunnen we wel kijken wat die woofer gaat doen in jouw kast. Wat is de inhoud van de kast en is de kast gesloten of heeft hij een baspoort?
Gebruikersavatar
korteder
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 13:37
Locatie: Sliedrecht

Re: Speakers opknappen

Bericht door korteder »

Ik heb de Monacor SPH-210 op het oog. Dit leek me een goede midwoofer met goed bereik.
De inhoud van de kast is 37,5 liter. Hoogte is 440mm, breedte 250mm en lengte (van voorkant waar de speaker zit tot de achterkant waar de aansluiting zit) is 195 mm. Het hout is 15mm dik.
Helaas weet ik niet op welke frequentie de crossover het signaal verdeel over te tweeter en de midwoofer (het is idd een 2-weg speaker), maar als dat nodig is kan ik er altijd eentje maken of een kant en klare kopen. Want kant en klare crossovers worden ook verkocht door Monacor.

Ik weet niet of ik hier links door mag sturen, maar op de website van Europe Audio zijn veel van hun producten terug te vinden.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Speakers opknappen

Bericht door SARK »

Als ik een snelle zoekactie doe dan zie ik dat die drivers (Monacor SPH-210) ongeveer € 65,- per stuk moeten kosten ... doe daar nog een 30 euri bij en je kan een erg leuk starters setje bij Rumoh voor kopen: http://www.rumoh.eu/en/two-way-kits/465 ... reddy.html (natuurlijk wel 2x voor een stereo-setje).
Het enige wat je daar nog bij moet kopen is het hout, lijm, afwerking in de vorm van verf, tijd, geduld en geduld :idea:
Gebruikersavatar
korteder
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 13:37
Locatie: Sliedrecht

Re: Speakers opknappen

Bericht door korteder »

Dus het is geen optie om alleen die woofer te kopen en dempingsmateriaal voor de huidige kast?
Ik heb al 2 Monitor Audio RX1 staan en ben opzoek naar wat grotere speakers en die link die je doorstuurde kan een idd een leuk project zijn, maar die zien er niet zo heel groot uit ;).

Kan ik anders ook gewoon een hele nieuwe speakerunits kopen en een nieuwe crossover? Gewoon alles van Monacor.
Woofer: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3544
Tweeter: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2697 (kan eventueel een andere worden)
Crossover: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7256 (eventueel ook een andere?)

Als ik namelijk de frequentie grafieken naast elkaar leg, pakken de tweeter en de woofer elkaar goed over. Ze overlappen elkaar zelfs.

Ik zou namelijk wel graag de kast die ik al heb, gebruiken.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Speakers opknappen

Bericht door markbakk »

Luidsprekersystemen samenstellen is net als koken. Wat jij voorstelt komt neer op biefstuk met bruine bonen, spaghetti en pindasaus. Je moet de goede units, kast en filter bij elkaar uitzoeken (voor een filter betekent dit vrijwel altijd specifiek uit bepaalde componenten samenstellen), anders zal het niet goed klinken en ben je geld aan het weggooien. En hoewel het allemaal geen rocket science is, is het voor iemand die kennis, ervaring noch meetapparatuur heeft ondoenlijk om wat te ontwerpen dat goed klinkt.
Gebruikersavatar
korteder
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 13:37
Locatie: Sliedrecht

Re: Speakers opknappen

Bericht door korteder »

Okee, dus je zegt dat het gewoon onmogelijk is om even nieuwe woofers in een speaker te zetten.
Dus dan is het ook onzin wat ze bij de beschrijving van die Monacor woofer hadden gezet.
Daar stond namelijk dat die speaker ook als vervanger kon worden gebruikt: 'As a replacement speaker for older high-quality speaker systems'

Jammer :(

Zou iemand mij dan nog wel meer kunnen vertellen over dempingsmateriaal?
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Speakers opknappen

Bericht door nxs77 »

Is het anders niet een optie om te kiezen voor een bestaand ontwerp? Een zelfbouw kit?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Speakers opknappen

Bericht door richard »

korteder schreef:
Okee, dus je zegt dat het gewoon onmogelijk is om even nieuwe woofers in een speaker te zetten.
Dus dan is het ook onzin wat ze bij de beschrijving van die Monacor woofer hadden gezet.
Daar stond namelijk dat die speaker ook als vervanger kon worden gebruikt: 'As a replacement speaker for older high-quality speaker systems'
Het is niet onmogelijk en het wordt wel meer gedaan. Er zal vast geluid uit komen maar je moet niet verwachten dat het optimaal gaat klinken, tenminste niet naar de smaak van de gemiddelde hobbyist hier op dit forum.
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: Speakers opknappen

Bericht door beewee »

korteder schreef:
De inhoud van de kast is 37,5 liter. Hoogte is 440mm, breedte 250mm en lengte (van voorkant waar de speaker zit tot de achterkant waar de aansluiting zit) is 195 mm. Het hout is 15mm dik.
Dat betekent 4,1 x 2,2 x 1,65 decimeter, oftewel een kleine 15 liter.

Verder ben je van plan om én de woofers, én de tweeters én de demping te vervangen. Dat houdt ook in dat er een ander scheidingsfilter nodig is. De kast zelf is van ´waaibomenhout´, want 15 mm spaanplaat is nou niet iets om vrolijk van te worden. Dus je hebt én een matige kast als basis, waarbij je bovendien alles wilt vervangen waarbij het maar de vraag is of de nieuwe onderdelen wel tot hun recht komen in de nieuwe kast. Daarbij ontbreekt het aan de kennis, ervaring en meetapparatuur om dat eventueel te corrigeren. Oftewel: dat wordt misschien weggegooid geld en veel frustratie.

Als je in ogenschouw neemt dat je van een complete bouwset wél goede resultaten krijgt, die waarschijnlijk zelfs vele malen beter dan van nieuwe Celestions Dittons zullen zijn, dan zou ik het wel weten.

Wat betreft het formaat: het is wel zo dat grotere luidsprekerkasten over het algemeen betere lage tonen kunnen (maar niet zullen!) produceren maar dat komt vooral tot uiting in grote ruimtes. In jouw eigen slaapkamer (en jouw toekomstige studentkamer) zullen grote boxen vooral een sta in de weg zijn. Met goede woofers kun je ook in een heel beperkt formaat nog heel acceptabele lage tonen produceren. Bovendien zitten er in popmuziek niet de allerlaagste lage tonen, tenzij jij fan van een artiest met enorme orgelpijpen bent. Als de lage tonen tussen de 75 en 150 Hz maar strak zijn en en lekker punch hebben zul jij daar meer dan tevreden mee zijn.

Mijn advies: kijk lekker uit naar een bouwsetje voor een 2-weg systeem waarvan de woofer een doorsnede van 17 of 20 cm doorsnede heeft en je zult er jaren plezier van hebben. Bij onze oosterburen zie je veel "Cheap Trick" ontwerpen, de typenummers daarvan beginnen met CT, daar zit vast wel iets leuks tussen.

EDIT: zoiets bijvoorbeeld: http://visaton.com/en/bauvorschlaege/2_ ... index.html
Gebruikersavatar
korteder
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 13:37
Locatie: Sliedrecht

Re: Speakers opknappen

Bericht door korteder »

beewee schreef:
Die ziet er idd leuk uit! Maar moet je dan alles los kopen en dan in elkaar zetten, of kan je een bouwpakket kopen zoals op deze site: http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... _ct_en.htm?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Speakers opknappen

Bericht door pompebled »

korteder schreef:
Die ziet er idd leuk uit! Maar moet je dan alles los kopen en dan in elkaar zetten, of kan je een bouwpakket kopen zoals op deze site: http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... _ct_en.htm?
Ook bij Strassacker zijn de meeste kits alleen de luidsprekerchassis plus filtercomponenten en klein grut (staat keurig in een lijstje bij elke kit).
De behuizing moet je er zelf omheen maken, de bouwtekening wordt meegeleverd.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
korteder
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 13:37
Locatie: Sliedrecht

Re: Speakers opknappen

Bericht door korteder »

De behuizing zal het probleem niet worden, maar het filter bouwen zal wel wat moeilijkheden opleveren denk ik. En dan met name de soorten weerstandjes bij elkaar zoeken. Ik weet namelijk niet welke weerstandjes goed zijn en solderen is (nog) niet mijn sterkste punt ;)
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: Speakers opknappen

Bericht door beewee »

Solderen van een filter is niet zo moeilijk, dit zijn allemaal redelijk grote onderdelen.

De onderdelen kun je ook bij een Nederlandse luidsprekerspeciaalzaak bestellen, zoals Rumoh. Die kunnen je ook helpen met de selectie van de juiste onderdelen. Je kunt ze gewoon een link naar het Duitse ontwerp mailen, dan krijg je een lijstje met 'hun' onderdelen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Speakers opknappen

Bericht door SARK »

Ik geloof dat het nu wel duidelijk is gemaakt dat je maar niet moet gaan "klooien" met willekeurige luidsprekers :mrgreen:

Maak je om het in elkaar zetten van de kasten en het filter maar geen zorgen, je zal hier op het forum alle hulp (en vooral advies en waarschuwingen) krijgen die je nodig hebt. Misschien zijn er zelfs forummers die in jouw buurt wonen en misschien een helpende hand kunnen toesteken bij het solderen van het filter :!:

Belangrijkste tip: Blijf vooral posten en stel vragen ook vooral vooraf :shock: Klinkt misschien vreemd maar het is heel lastig om een adviserend antwoord te geven op de vraag "Ik heb dit gat veel te laag uitgezaagd, hoe krijg ik dit weer goed :?: " of "Ik heb deze componenten gekocht maar de waardes komen toch niet overeen met de waardes die in de tekening staan, hoe los ik dat op :?: "

=;
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Re: Speakers opknappen

Bericht door Speakerland »

Wat natuurlijk ook kan is naar een winkel gaan waar zelfbouwpakketten worden verkocht.
Daar kun je eerst zelf luisteren en vergelijken zodat je weet wat je koopt. En je kunt gelijk je vragen stellen aan iemand die weet waar het over gaat. Voordeel is dat je dan ook gelijk alle materialen die je nodig hebt bij elkaar hebt. Je kunt zelf kiezen of je zelf de kast gaat zagen of een houtpakket koopt.
Wellicht wel een nadeel: er staan in die winkels geen bouwpakketten van een paar tientjes.

Er zijn in Nederland nog 2 winkels waar je ook kan luisteren.


Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Gebruikersavatar
korteder
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 13:37
Locatie: Sliedrecht

Re: Speakers opknappen

Bericht door korteder »

Ja natuurlijk zal ik hier komen met al m'n vragen, maar nu ga ik me eerst oriënteren op een leuk zelfbouwproject :) Als ik iets heb gevonden horen jullie van me. Bedankt voor jullie tips!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”