Trafo snubber jig

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Trafo snubber jig

Bericht door knuisje »

Iedereen kent wel de capjes die over diodes worden gezet om de "rotzooi" te onderdukken die ontstaat als diodes sperren. Door het abrupte sperren van de diode gaat de inductieve secundaire trafowinding ringen.
Een betere oplossing om deze ringing te onderdrukken is een CRC-snubber. Op diyAudio loopt een topic over een jig die je kunt maken om de benodigde componentwaarden van deze CRC te bepalen. Er is ook een tweede topic over een jig die je kunt maken van componenten die bijna iedereen wel in z'n rommelbak heeft liggen.

De jig produceert een stijle neerwaartse flank die het sperren van de diode simuleert. Door het verdraaien van een instelbare weerstand kan worden bepaald met welke weerstand de opslingering het beste kan worden onderdrukt. Je hebt hierbij een 2-kanaals scope nodig. Het eerste kanaal laat je triggeren op de neerwaartse flank, met het tweede kanaal bekijk je de opslingering.

Ik heb de rommelbak jig gemaakt om het eens uit te proberen. Nadeel van deze rommel jig is dat je op een analoge scope een zwakke trace krijgt, maar met de helderheid op de maximale stand is het nog wel te zien.

Dus vanaf nu geen c-tjes meer over die diodes, maar een effectieve CRC gebruiken! :rock:
Bijlagen
Zonder CRC
Zonder CRC
Met correcte CRC
Met correcte CRC
Jig
Jig
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Trafo snubber jig

Bericht door cool »

Met wat voor trafo heb je dit gemeten Peter? Kun je ook verschil in trafo's laten zien met een meting? Interessant topic!

Groeten,
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Trafo snubber jig

Bericht door Pjotr »

Dat circuitje meet alleen de pulsresponsie van de LC kring van de lek-inductie en parasitaire capaciteiten Maar dat is niet hoe een diode werkelijk werkt bij snap-off en normale belasting. Je moet dat toch bekijken bij normale werking.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Trafo snubber jig

Bericht door knuisje »

Toch zit er wel een goede onderbouwing achter, zie: http://www.hagtech.com/pdf/snubber.pdf. Op blz.15 van de appnote staan nog diverse verwijzingen naar andere papers.

@Loek: ik heb een ringkerntrafootje gebruikt van 15VA/9V. Maar omdat elke trafo andere lekinductie en parasitaire capaciteiten heeft moet je dus voor elke trafo een ander weerstandwaarde van de CRC bepalen met de jig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Trafo snubber jig

Bericht door Pjotr »

Dat is grappig. Juist van de week nog eens een klein ringtrafo'tje (7 VA + brug + 3300uF) gemeten bij werkelijke belastingen, daarbij mat ik helemaal niet zo'n grote slinger als je hier laat zien.

Als je zoiets wilt meten moet je hem eigenlijk uit een LISN (een genormaliseerde lichtnet=impedantie) voeden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Trafo snubber jig

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Dat is grappig. Juist van de week nog eens een klein ringtrafo'tje (7 VA + brug + 3300uF) gemeten bij werkelijke belastingen, daarbij mat ik helemaal niet zo'n grote slinger als je hier laat zien.

Als je zoiets wilt meten moet je hem eigenlijk uit een LISN (een genormaliseerde lichtnet=impedantie) voeden.
Andere diodes gebruikt ?
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Trafo snubber jig

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Dat is grappig. Juist van de week nog eens een klein ringtrafo'tje (7 VA + brug + 3300uF) gemeten bij werkelijke belastingen, daarbij mat ik helemaal niet zo'n grote slinger als je hier laat zien.

Als je zoiets wilt meten moet je hem eigenlijk uit een LISN (een genormaliseerde lichtnet=impedantie) voeden.
Andere diodes gebruikt ?
Anne
Gewoon een standaard 1A waaibomen brugcel :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Trafo snubber jig

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Gewoon een standaard 1A waaibomen brugcel :D
Van die ronde dingen met dikke aansluitdraden waar Ray een hekel aan heeft ? :-s
Eigenlijk wat beters verwacht :sure: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Trafo snubber jig

Bericht door knuisje »

Ik heb natuurlijk stevig ingezoomd op de slingering. Ik zal later wat plaatjes posten van andere trafo's met schaalverdeling.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Trafo snubber jig

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Gewoon een standaard 1A waaibomen brugcel :D
Van die ronde dingen met dikke aansluitdraden waar Ray een hekel aan heeft ? :-s
Eigenlijk wat beters verwacht :sure: :lol:
Anne
Solly Anne :oops: We kunnen nu eenmaal niet aan al jouw verwachtingen voldoen :D B.t.w. Hij is niet rond maar rechthoekig.

@Peter, wat duidelijker foto's zo wel handig zijn i.d.d. ;)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Trafo snubber jig

Bericht door knuisje »

Onder een paar foto's van ongesnubberde trafootjes aangesloten op de jig. Hierbij zijn steeds de primaire en andere secundaire winding kortgesloten.
Bijlagen
jig met stijle neerwaartse flank (eenheden: 2V, 2ms)
jig met stijle neerwaartse flank (eenheden: 2V, 2ms)
6V-5VA bloktrafootje (eenheden: 2V, 10us)
6V-5VA bloktrafootje (eenheden: 2V, 10us)
25V-250VA ringkern (eenheden: 2V, 1us)
25V-250VA ringkern (eenheden: 2V, 1us)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Trafo snubber jig

Bericht door knuisje »

Ik heb een aantal printjes laten maken van de SMD-versie. Stuur me een PM als je interesse hebt. Een (leeg) printje kost 2,- excl. verzending.
Bijlagen
DSC03712.JPG
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Trafo snubber jig

Bericht door cve »

Het printje ontvangen. Ziet er goed uit. Nu de componenten vergaren en dan zien wat voor resultaten ik krijg. Bedankt Peter!

Co
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Trafo snubber jig

Bericht door knuisje »

Dat gaat lukken Co!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Trafo snubber jig

Bericht door ray5150 »

Wat voor opampjes gaan daarop ?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Trafo snubber jig

Bericht door knuisje »

Het zijn geen opampjes maar een 555-timer, een fetgate-driver en een fet.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Trafo snubber jig

Bericht door cve »

Wat onderdelen betreft stelt de prijs niets voor. Maar die bezorgkosten. :twisted: :twisted: :twisted:

@ knuisje

Heeft het een reden waarom je een 2K2 op je lijstje hebt ipv de 825r in het schema?

Co
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Trafo snubber jig

Bericht door knuisje »

Dat is de voorweerstand voor het ledje. Met 2k2 brandt hij fel genoeg vond ik. Misschien een componenten groupbuy?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Trafo snubber jig

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Dat is de voorweerstand voor het ledje. Met 2k2 brandt hij fel genoeg vond ik. Misschien een componenten groupbuy?
Hoe dat zo? Neem aan dat Co een deugdelijk printje maakt wat je zelf niet hoeft te fixen.

Overigens blijf ik het onzin vinden zo'n tester. Gewoon de scoop er aan onder gebruiksomstandigheden.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Trafo snubber jig

Bericht door knuisje »

Ik vind het wel een handig ding. Daarom heb ik een setje laten maken in China en biedt de overgebleven printjes tegen kostprijs aan.
Graag een discussie over de Pjotr voeding van Co niet in dit topic.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Trafo snubber jig

Bericht door cve »

De lol is nu juist dat je voordat je de print hebt opgebouwd al kunt weten of je de juiste snubbers hebt toepast voor een specifieke trafo. Maar we gaan het allemaal zien. Eerst maar eens die €20,-- bezorgkosten zien te vermijden.

Co
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Trafo snubber jig

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Graag een discussie over de Pjotr voeding van Co niet in dit topic.
???? Ik had over die tester...........
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Trafo snubber jig

Bericht door knuisje »

Kom op Peet, niet zo flauw. :lol:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Trafo snubber jig

Bericht door cve »

knuisje schreef:
Dat is de voorweerstand voor het ledje. Met 2k2 brandt hij fel genoeg vond ik. Misschien een componenten groupbuy?
Wie neemt er dan ook een led van 160 mcd. :lol: :lol: Verblindend.
Ik wil wel wat meer bestellen als daar animo voor is. Maar Pjotr hoeft niet als ik het goed begrijp? :mrgreen:

Co
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Trafo snubber jig

Bericht door Ah!buis »

Wat me opvalt bij de osc.plaatjes is dat, ondanks twee heel verschillende trafo's 5VA en 250VA,het resultaat net hetzelfde is (op de frequentie na, faktor 10 verschil).Dan vraag ik me af, wat zien ik :? .Eigenschap van de trafo of van de meetmethode :o .
Anne
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”