Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Jag »

Goed man, lekker bezig :proost:

Wat bedoel je met in- en opbouw speakers? En ik snap alleen je plan voor de voeding niet. Hoe ga je de 12v voeding verzorgen?
Michielw
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 08 mar 2015, 16:16

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Michielw »

Jag schreef:
Goed man, lekker bezig :proost:

Wat bedoel je met in- en opbouw speakers? En ik snap alleen je plan voor de voeding niet. Hoe ga je de 12v voeding verzorgen?
Jag schreef:

220-12volt omvormer komt buiten de kast, ik heb gekozen(wellicht iets te zwaar) voor een externe 12v 5A omvormer. Omvormen van12-5volt voor USB-laadpunt via een opengebroken autoUSB oplader in de kast(moet dit uit de beurt van de versterker?)

Opbouw: speaker vanaf buiten vastgeschroeft,
Inbouw: speaker van binnen vastgeschroeft(schroeven en rand dus niet zichtbaar)
Bijlagen
image.jpg
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door beewee »

Ik denk dat hij bedoelt dat er ook een USB laadaansluiting voor een telefoon oid moet komen. Die autoladers kunnen overigens voor aardig wat troep op de 12V voedingsspanning zorgen.
Michielw
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 08 mar 2015, 16:16

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Michielw »

beewee schreef:
Ik denk dat hij bedoelt dat er ook een USB laadaansluiting voor een telefoon oid moet komen. Die autoladers kunnen overigens voor aardig wat troep op de 12V voedingsspanning zorgen.
Okay, bedankt voor de tip/waarschuwing, is er eventueel een eenvoudige oplossing om dat te filteren?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Jag »

Ik zou het eerst gewoon proberen denk ik. Klinkt wel alsof het allemaal mooi gaat worden. Leuk project :goedzo:
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door nxs77 »

Michielw schreef:
Jag schreef:
Goed man, lekker bezig :proost:

Wat bedoel je met in- en opbouw speakers? En ik snap alleen je plan voor de voeding niet. Hoe ga je de 12v voeding verzorgen?
Opbouw: speaker vanaf buiten vastgeschroeft,
Inbouw: speaker van binnen vastgeschroeft(schroeven en rand dus niet zichtbaar)
als je de achterkant demontabel maakt kun je ze net als ik het heb gedaan van achter vast schroeven. Dat is wel mooier. Ikzelf vind denmontage rand van de visaton niet echt mooi.
En dan aan de voorkant zou je de speaker opening schuin uit kunnen vrezen.
Michielw
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 08 mar 2015, 16:16

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Michielw »

Zo, weer wat stappen verder. Kasten zitten bijna allemaal in elkaar, inbouwset zit alleen nog in de grondverf, opbouw alleen nog electronica in monteren. Electronica allemaal getest maar een 2-tal issues.
Het lijkt erop dat de potmeter een brom geeft, als het volume helemaal uit of vol aan staat is er geen brom, echter op alle andere standen ontstaat er een zachte maar hinderlijke brom. Iemand enig idee? Ik heb hem conform onderstaande foto aangesloten, potmeter is 50k.(nog geen mod gedaan aan R2 en R4)
En de bluetoothunit geeft inderdaad een hoog frequente storing, een blieb om de seconde en een tweetonige continue "sirene". Dit is allen het geval als ik de audio stekker aan de bluetoothstick hang(ongeacht of de schakelaar op ingang bluetooth of oine in staat) dus de verstoring lijkt via ground van de audio te komen, ook hier iemand een suggestie?
De speakers passief in de kasten klinken al geweldig!
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg (10.63 KiB) 1098 keer bekeken
Michielw
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 08 mar 2015, 16:16

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Michielw »

Dit plaatje hoort er ook nog bij
Bijlagen
image.jpg
Michielw
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 08 mar 2015, 16:16

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Michielw »

Zo, het eerste setje(opbouw) is klaar! Brom is eruit door andere voeding, bluetooth stoort nog wel, maar met line in werken ze perfect. Ik sta versteld van het geluid! Natuurlijk geen zware bassen, maar verbluffend voor zulke kleine speakers/kasten. Nogmaals hartelijk dank voor het leuke ontwerp!!!
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Leuk geworden! Heb je al geprobeerd alle componenten te aarden naar de aarde vd pot (steraarde)? Dat hielp bij mij erg goed tegen de brom.

Mvg Reinder
Michielw
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 08 mar 2015, 16:16

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Michielw »

meiborg schreef:
Leuk geworden! Heb je al geprobeerd alle componenten te aarden naar de aarde vd pot (steraarde)? Dat hielp bij mij erg goed tegen de brom.

Mvg Reinder
Hmm, ja, gisteren na dat ze af waren eindelijk mij eens verdiept in de versterkers/brom/voeding issues(waarschijnlijk newbie issue: starten en dan pas gaan verdiepen) en inderdaad wat issues in mijn ontwerp gevonden. Dit ga ik in het tweede setje beter aanpakken!
Mogelijk ook gewoon prefentief een grote elco >=4400uF tussen de 12v en vanaf daar de ster opbouwen? ...
Thanks,
Michiel
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door nxs77 »

Ik vind de volledig witte variant mooi. Nu nog afmaken dus.

Ik heb gisteren de power knopje en volume aangesloten van mijn setje. Dat werkt nu al.
Ik moet nu nog oa de behuizing nog gaan maken, foto's volgen nog....
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door hanss »

Ik vind alle varianten erg mooi, maar de volledige witte helemaal super, lijken wel wat op de speakers van Q Acoustics. Vraagje, zijn ze geschikt voor een wat grotere slaapkamer, om in bed (ongeveer 3m van de speakers) muziek te luisteren? Of zijn ze dan te licht?
Michielw
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 08 mar 2015, 16:16

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Michielw »

hanss schreef:
Ik vind alle varianten erg mooi, maar de volledige witte helemaal super, lijken wel wat op de speakers van Q Acoustics. Vraagje, zijn ze geschikt voor een wat grotere slaapkamer, om in bed (ongeveer 3m van de speakers) muziek te luisteren? Of zijn ze dan te licht?
Lijkt mij hard genoeg, zelfs in de huiskamer vind ik ze prima klinken, hoewel je natuurlijk in het laag wel wat mist. Als je ook een ta2024 gebruikt, deze is nog wat op te krikken door twee weerstanden te vervangen, maar ik vind dat niet nodig.
Lutkeveld
Ook commercieel actief
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 08 mei 2013, 0:14

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Lutkeveld »

Voor een iets grotere kamer kan je ook een Needle bouwen.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door nxs77 »

De needle, lekker simpel en ook goedkoop. Ik heb de needle geprobeerd met de aurasound ns3. En dat ging best laag voor z'n klein speakertje. Voor een wat grotere ruimte zou ik dan toch eerder voor de needle kiezen.
Maar deze monitor icm een sub of subje gaat ook erg goed. Ook in wat grotere ruimtes.
Tweeter op de achterkant maakt het ook nog wat ruimtelijker.
Sinds ik een goedkope dome tweeter achterin gemaakt heb vind ik de monitor iig een stuk beter klinken. Het is een leuke project.
Michielw
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 08 mar 2015, 16:16

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Michielw »

nxs77 schreef:
De needle, lekker simpel en ook goedkoop. Ik heb de needle geprobeerd met de aurasound ns3. En dat ging best laag voor z'n klein speakertje. Voor een wat grotere ruimte zou ik dan toch eerder voor de needle kiezen.
Maar deze monitor icm een sub of subje gaat ook erg goed. Ook in wat grotere ruimtes.
Tweeter op de achterkant maakt het ook nog wat ruimtelijker.
Sinds ik een goedkope dome tweeter achterin gemaakt heb vind ik de monitor iig een stuk beter klinken. Het is een leuke project.
Ja, needles!! dat wordt denk ik mijn volgende projectje, volgens mij heb ik ook nog genoeg hout hiervoor in mijn schuur liggen, ruimt dat ook weer op:-). liefst filterloos, nog even zoeken wat daar goede speakers voor zijn... Ik wil ze dan wel iets meer power laten geven dan de FRS8.
Het filterloos vind ik juist ook leuk aan deze monitortjes, dat ben ja al weer kwijt als je een tweeter bijplaatst. In combi met subwoofer hoef je eigenlijk de monitortjes niet meer open te hebben en kan je dat laag via de sub lopen.
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door hanss »

En welke FRS8 is aan te bevelen/wat zijn de verschillen.
Bij Rumoh verkoopt men de 4,8 en frs8m 8ohm...
Iemand tips?

En ik vraag me nog even af of ik iets moet bijkopen om het geluid te regelen (kan dit gewoon worden aangesloten?).
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Dit monitortje kan met beide exemplaren gebouwd worden, doordat er geen filter in zit vormt de versie (4 ohm of 8 ohm) geen beperking. In de regel zijn luidsprekers met een hogere impedantie wat makkelijker aan te sturen doordat de impedantie meestal niet zo laag dipt als bij een 4 ohm versie. De 4 ohm zal iets luider spelen.


Wat bedoel je met geluid regelen? Een potmeter voor het volume kan uiteraard gewoon ingebouwd worden.

Mvg Reinder
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door hanss »

Oke, dankje.
Ik bedoel een potmetertje.
Hoe kan ik dat doen?
Kan ik die gewoon aansluiten op het versterkertje (zitten daar aansluitingen voor?) of moet die ergens tussen?
En kan ik die bij Rumoh ook bij bestellen?
Kan ze eerlijk gezegd niet vinden..
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Een potmeter kan je zo van Ebay plukken of van Conrad bijvoorbeeld. De potmeter gaat tussen signaal in - versterker. en wordt als volgt aangesloten:
pot.jpg
Mvg Reinder
Michielw
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 08 mar 2015, 16:16

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Michielw »

Ik heb er een logaritmische 50k potmeter tussen zitten, maar deze veroorzaakt wel wat ruis/brom bij mij op half volume, deze is weg op vol volume. Ik verwacht dat dit veroorzaakt wordt door of slechte geschakelde voeding of het niet hebben van aarde in de kast...
Overigens is een potmeter niet noodzakelijk, dit is afhankelijk of je het volume vanuit de aan te sluiten apparatuur wilt gebruiken, wel moet je dat de power uitzetten tijdens het aansluiten van de snoeren, anders krijg je wat vlinke tikken te horen bij het aansluiten(hoewel dit misschien ook wel weer door het ontbreken van een aarde veroorzaakt kan worden...)
Lutkeveld
Ook commercieel actief
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 08 mei 2013, 0:14

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Lutkeveld »

meiborg schreef:
Dit monitortje kan met beide exemplaren gebouwd worden, doordat er geen filter in zit vormt de versie (4 ohm of 8 ohm) geen beperking. In de regel zijn luidsprekers met een hogere impedantie wat makkelijker aan te sturen doordat de impedantie meestal niet zo laag dipt als bij een 4 ohm versie. De 4 ohm zal iets luider spelen.
Ze hebben wel redelijk verschillende parameters, met name Qts (0,69 vs 1,04). Dat maakt niks uit?
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door hanss »

Vroeg ik me ook af...ook de grafiek loopt iets anders zag ik, al vind ik dat lastig te bedenken wat het verschil is.

Over de volumeregeling, deze 'verzwakt' dus het ingangssignaal vóór het de versterker in gaat?
Wat doet dit met de kwaliteit als je vooral zacht speelt?
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door hanss »

Update:
Ik heb mijn spulletjes inmiddels binnen. Ik heb een versterkertje van dayton audio bij rumoh besteld. Hier zit al een volumeregelaar bij, dus dat probleem is opgelost:)
Zal eens even kijken of ik het ontwerp kan 'ombuigen' naar een 18mm mdf versie. Heb hier nog een boel van liggen... Iemand nog tips?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”