stroominstelling
Moderator: Beheerdersteam
- PimDriessen
stroominstelling
Hallo forum,
Dit is een ingangstrapje waar ik mee bezig ben, nu ben ik benieuwd wat de juiste stroominstelling is voor dit trapje, hij staat nu ingesteld op een veilige waarde van 600uA voor de 2SK389/2SJ109, en 2,24 mA voor de stroombron, maar wat is de beste stroominstelling?.
Groet,
Pim
Dit is een ingangstrapje waar ik mee bezig ben, nu ben ik benieuwd wat de juiste stroominstelling is voor dit trapje, hij staat nu ingesteld op een veilige waarde van 600uA voor de 2SK389/2SJ109, en 2,24 mA voor de stroombron, maar wat is de beste stroominstelling?.
Groet,
Pim
Re: stroominstelling
Verondrstel dat er kleine signalen inmoeten ? Dan in de databladen van de fet's kijken wat de beste instelling is tov ruis.
Wel rekening houden met de hoeveelheid versterking er nodig is, steilheid (en daarmee de versterking) van een fet is stroom-afhangkelijk.
Die schakeling is leuk om te simuleren, in werkelijkheid zie ik 't somber in
Er zit flink wat spreiding in de eigenschappen van fet's. Q3 en Q5 hoeven niet eens zoveel te verschillen en dan klopt er niks meer van de spanningen over R3 en R5.
Kan zomaar bij R3 34V en R5 31,8V ofwel alles door R5 en niks door R3.
Anne
Wel rekening houden met de hoeveelheid versterking er nodig is, steilheid (en daarmee de versterking) van een fet is stroom-afhangkelijk.
Die schakeling is leuk om te simuleren, in werkelijkheid zie ik 't somber in
Kan zomaar bij R3 34V en R5 31,8V ofwel alles door R5 en niks door R3.
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne,
Het is inderdaad voor een voorversterker.
De Fets zijn dubbel Fets 2 in een huisje 2SK389/2SJ109, zijn heel mooi gelijk aan elkaar.
Ik ga in de data gegevens kijken of ik er wijs uit kan worden.
Groet,
Pim
De Fets zijn dubbel Fets 2 in een huisje 2SK389/2SJ109, zijn heel mooi gelijk aan elkaar.
Groet,
Pim
Dan moet 't wel kunnenPimDriessen schreef:Hoi Anne,
Groet,
Pim
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne,
Ik heb de data gegevens bekeken van de 2SK389, en zie daar een hoop grafieken, ik denk dat je deze specifiek bedoelde wat betreft de ruis, al haal ik er niet echt iets uit!.
Waar moet ik op letten bij deze grafeiken?.
Groet,
Pim
Ik heb de data gegevens bekeken van de 2SK389, en zie daar een hoop grafieken, ik denk dat je deze specifiek bedoelde wat betreft de ruis, al haal ik er niet echt iets uit!.
Waar moet ik op letten bij deze grafeiken?.
Groet,
Pim
- Bijlagen
-
- 2SK389.pdf
- (241 KiB) 24 keer gedownload
Eigenlijk is het verloop van de ruis tov de stroom niet groot.Onder de 2...3mA loopt het wat op,zou je zeggen liever niet onder de 2mA komen.Ook de spanning heeft ook enige invloed, 10V ziet er de put uit.
In het schema zie ik ong. 1,1mA bij 2V voor elke fet.Zou dus wel hoger mogen.Stroom wordt bepaald door de stroombronnen rechts in 't schema, de spanning komt van de LED's-Vbe van de transistor boven de fet.
De bronweerstand van 10k zit er rechts al aan, andere kant is van het aangesloten toestel of zo.Heb je vaak niet te kiezen,aanpassen met weerstanden werkt meestal averechts.Trafo gaat wel, meer voor noodgevallen.
Anne
In het schema zie ik ong. 1,1mA bij 2V voor elke fet.Zou dus wel hoger mogen.Stroom wordt bepaald door de stroombronnen rechts in 't schema, de spanning komt van de LED's-Vbe van de transistor boven de fet.
De bronweerstand van 10k zit er rechts al aan, andere kant is van het aangesloten toestel of zo.Heb je vaak niet te kiezen,aanpassen met weerstanden werkt meestal averechts.Trafo gaat wel, meer voor noodgevallen.
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne, Heb je advies gevolgd.
Ben tot de volgende instellingen gekomen, wat denk je ervan?.
Groet,
Pim
Ben tot de volgende instellingen gekomen, wat denk je ervan?.
Groet,
Pim
Wat zoiets in 't echt doet gaat er niks boven proberen.
Wel wat rare spanninen/stromen vermeld
Even wat ingevuld wat ik er verwacht.Blijkt ook dat de fet's het zo met maar 1volt moeten stellen.Wel verondersteld met 2,5V over de LED, kan met sommige wat meer zijn, wel erg weinig.
Anne
Wel wat rare spanninen/stromen vermeld
Even wat ingevuld wat ik er verwacht.Blijkt ook dat de fet's het zo met maar 1volt moeten stellen.Wel verondersteld met 2,5V over de LED, kan met sommige wat meer zijn, wel erg weinig.
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne,
De leds zijn van het type LT8001P orgineel, zijn niet meer verkrijgbaar vandaar dat ik ben overgestapt op LTZ-MR15, daar valt gemiddeld z`n 1,8 volt over.
Hieronder de beperkte gegevens.
Groet,
Pim
De leds zijn van het type LT8001P orgineel, zijn niet meer verkrijgbaar vandaar dat ik ben overgestapt op LTZ-MR15, daar valt gemiddeld z`n 1,8 volt over.
Hieronder de beperkte gegevens.
Groet,
Pim
- Bijlagen
-
- LTZ MR15.pdf
- (103.24 KiB) 69 keer gedownload
Heb je dat schema van een of ander fabriekstoestel ?
Met die LED's zo krijgen de fetjes wel weinig spanning, terwijl het datablad ervan zweert bij zo'n 10V
Er is ook ruimte genoeg voor meer met die 34V voeding.
Anne
Met die LED's zo krijgen de fetjes wel weinig spanning, terwijl het datablad ervan zweert bij zo'n 10V
Er is ook ruimte genoeg voor meer met die 34V voeding.
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne,
Dat klopt dat komt uit een bestaand ontwerp van Accuphase.
Maar er staat dat de leds maar 10 mA mogen hebben bij een zenerspanning van 1,7 tot max 2,3 volt.
Maar in het ontwerp op print loopt er door de weerstanden in de collector van de Q1,Q2,Q8,Q9 1mA, dat is toch wel voldoende, of moet dat omhoog?.
Er staat dan ook 1mA op het knooppunt van de source en de leds.
In het software programma krijg ik die stroom daar niet hoger, tenminste als ik waarden gebruik die logisch zijn, dan ga ik niet lager dan 1K.
Moet er in een ingangstrapje van voorversterker meer stroom lopen dan in een ingangstrapje van een eindversterker?.
Groet,
Pim
Dat klopt dat komt uit een bestaand ontwerp van Accuphase.
Maar er staat dat de leds maar 10 mA mogen hebben bij een zenerspanning van 1,7 tot max 2,3 volt.
Maar in het ontwerp op print loopt er door de weerstanden in de collector van de Q1,Q2,Q8,Q9 1mA, dat is toch wel voldoende, of moet dat omhoog?.
Er staat dan ook 1mA op het knooppunt van de source en de leds.
In het software programma krijg ik die stroom daar niet hoger, tenminste als ik waarden gebruik die logisch zijn, dan ga ik niet lager dan 1K.
Moet er in een ingangstrapje van voorversterker meer stroom lopen dan in een ingangstrapje van een eindversterker?.
Groet,
Pim
Nee, als er 10mA door de LED stroomt mag je een spanningsval van 1,7 tot 2,3V verwachten.PimDriessen schreef:Maar er staat dat de leds maar 10 mA mogen hebben bij een zenerspanning van 1,7 tot max 2,3 volt.
Met de weerstanden, zoals in de laatste uitvoering, is dat een stroom van 2,25mA (ieder de helft van 4,5mA van de stroombronnen)Maar in het ontwerp op print loopt er door de weerstanden in de collector van de Q1,Q2,Q8,Q9 1mA, dat is toch wel voldoende, of moet dat omhoog?
Op een knooppunt staat geen stroom, die gaat ergens door.Op die punten staat + en - 0,5V.Er staat dan ook 1mA op het knooppunt van de source en de leds.
Je bedoelt R7 &co ? Met 1k wordt de stroom ong. 4,5mA.In het software programma krijg ik die stroom daar niet hoger, tenminste als ik waarden gebruik die logisch zijn, dan ga ik niet lager dan 1K.
Een versterker, welke ook, moet voldoende aan de uitgang leveren om de voorziene belasting te kunnen trekken.Moet er in een ingangstrapje van voorversterker meer stroom lopen dan in een ingangstrapje van een eindversterker?.
Anne
- PimDriessen
Hoi Anne,
Die berekening heb ik niet door, als er een voedingsspanning aanwezig is van 34 volt zoals in het laatste schema, er is een collector weerstand van 1K9 hoe bereken ik dan de spanningsval over die weerstand, ik neem aan met de wet van Ohm, maar hoe?.
34 volt : 1900 Ohm= 17 mA
Maar dan de spanningsval berekenen?.
Groet,
Pim
Die berekening heb ik niet door, als er een voedingsspanning aanwezig is van 34 volt zoals in het laatste schema, er is een collector weerstand van 1K9 hoe bereken ik dan de spanningsval over die weerstand, ik neem aan met de wet van Ohm, maar hoe?.
34 volt : 1900 Ohm= 17 mA
Maar dan de spanningsval berekenen?.
Groet,
Pim
Kun je in 't schema zien.Q7 en Q10 zijn de stroombronnen voor de bovenste en onderste helft van de voorversterker.
Hun stroom wordt over de rechtse en linkse helft verdeeld afhankelijk van de sturing.Met zelfde fet's zonder sturing is de verdeling (ideaal toch) ieder de helft.Die stroom gaat ook door de hele tak tot de voeding (de heel kleine basisstroom niet meegerekend).En dan de bekende wet van Ohm toepassen.
Anne
Hun stroom wordt over de rechtse en linkse helft verdeeld afhankelijk van de sturing.Met zelfde fet's zonder sturing is de verdeling (ideaal toch) ieder de helft.Die stroom gaat ook door de hele tak tot de voeding (de heel kleine basisstroom niet meegerekend).En dan de bekende wet van Ohm toepassen.
Anne