Synergy Acoustics: even voorstellen!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Synergy Acoustics: even voorstellen!
Dat lijkt me wel erg kort door de bocht
. Er zijn al best een tijd cardioide subs op de markt. Sub arrays met cardioide afstraling zijn ook erg in zwang. De schaalbaarheid ben ik ook wel benieuwd naar idd, maar ik denk zeker wel dat er markt is voor gecontroleerde afstraling in een klein systeem.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Synergy Acoustics: even voorstellen!
Sub arrays met cardioide afstraling worden gewoon gerealiseerd door een sub naar achteren te laten stralen met de nodige dsp instellingen...... Zijn geen speciale kasten voor nodig en scalable....
Re: Synergy Acoustics: even voorstellen!
Dat is zeker een optie. Een cardioide sub is ook niet iets nieuws, meyer heeft ze al best wel een poos op de markt geloof ik. Maar je punt was dat het bij PA alleen maar om zo hard mogelijk in een zo klein mogelijke verpakking draait, dat lijkt mij kort door de bocht
.
Ik denk dat je met een cardiode top echt wel iets nieuws op de markt zet. En zou jij er niet blij van worden als technicus, een top die niet zijn laag/midlaag het podium en de ruimte door slingert? Lijkt me voor monitors ook echt een uitkomst (voor zover haalbaar). Hoe vaak heb jij wel niet live muziek gehoord (in wat kleinere setting) dat je voornamelijk naar het monitor geluid zat te luisteren / of dat je zelf aan de voorkant zat en het pa wel uit kon zetten?
Ik denk dat je met een cardiode top echt wel iets nieuws op de markt zet. En zou jij er niet blij van worden als technicus, een top die niet zijn laag/midlaag het podium en de ruimte door slingert? Lijkt me voor monitors ook echt een uitkomst (voor zover haalbaar). Hoe vaak heb jij wel niet live muziek gehoord (in wat kleinere setting) dat je voornamelijk naar het monitor geluid zat te luisteren / of dat je zelf aan de voorkant zat en het pa wel uit kon zetten?
Re: Synergy Acoustics: even voorstellen!
Ik begrijp je punt Gerhard, maar in mijn optiek is je verhaal wat te eenzijdig. Hard geluid is belangrijk, maar dat is niet het enige. Iedere artiest wil dat zijn muziek zo hard mogelijk, maar ook zo goed mogelijk klinkt. Ook wil je graag dat iedere bezoeker van min of meer dezelfde geluidskwaliteit kan genieten. Het Dutch & Dutch Pro Fidelty systeem heeft een zeer constante openingshoek met frequentie, waardoor het voor de technicus veel makkelijker wordt om dat te realiseren. Bovendien kan dit systeem helpen om geluidsoverlast tegen te gaan.
Het systeem is een cardioide van laag tot hoog. Dat kost natuurlijk een klein beetje output, maar veel minder dan je wellicht zou denken. De subwoofer heeft een 18" aan de voorzijde en een 15" aan de achterzijde. Aan de voorzijde telt de output van de achterste woofer over het gehele frequentiebereik op bij dat van de 18"! De top is inzetbaar vanaf ongeveer 100 hertz en gaat niet minder luid dan luidsprekers van vergelijkbaar formaat.
De T15PF en de S18PF zijn de eersten in een reeks van producten. We zijn druk bezig met onder meer een schaalbaar systeem.
Het systeem is een cardioide van laag tot hoog. Dat kost natuurlijk een klein beetje output, maar veel minder dan je wellicht zou denken. De subwoofer heeft een 18" aan de voorzijde en een 15" aan de achterzijde. Aan de voorzijde telt de output van de achterste woofer over het gehele frequentiebereik op bij dat van de 18"! De top is inzetbaar vanaf ongeveer 100 hertz en gaat niet minder luid dan luidsprekers van vergelijkbaar formaat.
De T15PF en de S18PF zijn de eersten in een reeks van producten. We zijn druk bezig met onder meer een schaalbaar systeem.
Re: Synergy Acoustics: even voorstellen!
Ik wil daar aan toe voegen dat juist het richten van geluid, wat door middel van de cardioide opzet zoals gezegd veel makkelijker is, niet alleen meer "gewild" is de afgelopen jaren maar ook steeds noodzakelijker.
Als voorbeeld, in Tilburg is in de oude spoorzone een loods van de NS in gebrek genomen als festival terrein. De gemeente heeft geïnvesteerd in de locatie vanwege de centrale ligging en alle plannen zijn al doorgedrukt. Nu klagen omwonenden over de geluidsoverlast van de muziek die daar gedraaid wordt. Waar traditionele systemen vooral in het laag omnidirectioneel zijn en vaak de ruimte op druk zetten, hebben cardioide systemen daar veel minder last van.
Aangezien de regels op dit gebied steeds meer worden aangescherpt denk ik dat initiatieven daarin zoals het systeem van Dutch & Dutch best een goed in de markt kunnen liggen.
Mvg Reinder
Als voorbeeld, in Tilburg is in de oude spoorzone een loods van de NS in gebrek genomen als festival terrein. De gemeente heeft geïnvesteerd in de locatie vanwege de centrale ligging en alle plannen zijn al doorgedrukt. Nu klagen omwonenden over de geluidsoverlast van de muziek die daar gedraaid wordt. Waar traditionele systemen vooral in het laag omnidirectioneel zijn en vaak de ruimte op druk zetten, hebben cardioide systemen daar veel minder last van.
Aangezien de regels op dit gebied steeds meer worden aangescherpt denk ik dat initiatieven daarin zoals het systeem van Dutch & Dutch best een goed in de markt kunnen liggen.
Mvg Reinder
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Synergy Acoustics: even voorstellen!
Nog even een reactie van mijn kant, ik vindt dit best een leuke oplossing voor bepaalde toepassingen. Als klein PA setje heb inderdaad de voordelen van een "gericht" systeem. Maar vanuit het perspectief gezien van een PA bedrijf alleen leuk voor de kleine klusjes (vandaar mijn Meyer UPA opmerking). Zodra je wat groter gaat draaien wil je een systeem wat flexibel is en dan kom je al snel terecht bij Line Arrays. Voordeel daarvan is dat door de bundeling van het systeem je automatisch al minder problemen aan de achterzijde hebt.
Een echt flexibel systeem is het Target systeem van Duran, hiermee kun je nog veel meer dan een conventionele Line Array inclusief cardiod laag. Duran is het enige bedrijf in de wereld wat deze techniek goed in de vingers heeft, vele andere gerenomeerde merken lukt het nog steeds niet. JBL Pro heeft daarom Duran maar opgekocht.
http://www.jblpro.com/www/products/axys ... N9S6WctG02
http://www.jblpro.com/ProductAttachment ... ochure.pdf
http://www.jblpro.com/ProductAttachment ... 030714.pdf
Een echt flexibel systeem is het Target systeem van Duran, hiermee kun je nog veel meer dan een conventionele Line Array inclusief cardiod laag. Duran is het enige bedrijf in de wereld wat deze techniek goed in de vingers heeft, vele andere gerenomeerde merken lukt het nog steeds niet. JBL Pro heeft daarom Duran maar opgekocht.
http://www.jblpro.com/www/products/axys ... N9S6WctG02
http://www.jblpro.com/ProductAttachment ... ochure.pdf
http://www.jblpro.com/ProductAttachment ... 030714.pdf
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Synergy Acoustics: even voorstellen!
SL heeft jullie al opgemerkt:
http://www.linkwitzlab.com/Constant_dir ... Commercial
http://www.linkwitzlab.com/Constant_dir ... Commercial
Re: Synergy Acoustics: even voorstellen!
Henkjan schreef:SL heeft jullie al opgemerkt:
http://www.linkwitzlab.com/Constant_dir ... Commercial
Re: Synergy Acoustics: even voorstellen!
Zijn er in jullie groep mensen die een wisselfilter via DSP perfect kunnen/willen instellen?
Re: Synergy Acoustics: even voorstellen!
Je zou iets meer details moeten geven lijkt me over wat de setup is en wat in jouw ogen (oren eigenlijk) 'perfect' is? Met een DSP een platte SPL maken is een koud kunstje (maar daarmee ben je er niet). Welke DSP gaat het om?
groet,
Satefan
