Project 02: Mission Impossible

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door SARK »

pappaleo schreef:
Nee, die beker was onlangs wegens poreus glazuur buiten gebruk gesteld. Wel handig om niet te hoeven wachten tot de lijm naar het dopje is gezakt, vooral als de lijmpot al half leeg is.
Geweldig idee, ik ga meteen een beker promoveren tot lijmpothouder :idea:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef:
.... vooral als de lijmpot al half leeg is.
halfvol bedoel je :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
pappaleo schreef:
.... vooral als de lijmpot al half leeg is.
halfvol bedoel je :mrgreen:
al halfvol suggereert ten onrechte dat de lijmpot bij voortdurend gebruik steeds voller wordt.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Gisteravond heb ik de open kasten alvast voorzien van volledig interieur, gewoon voor de plaatjes. Die heb ik vanochtend pas gemaakt, want met dat kunstlicht en een telefoon wordt dat hopeloos:
MI_214.jpg
MI_215.jpg
MI_216.jpg
MI_217.jpg
MI_218.jpg
en de laatste met akotherm er in. Het zit nog niet vastgelijmd, dus nog niet retestrak :mrgreen:
MI_219.jpg
De demping vermindert geleidelijk naar het einde van de pijp toe. Aan de zichtbare zijkant loopt het tot bijna aan de 90⁰ hoek onderin. Aan de achterzijde tot vlak onder de basluidspreker en aan de nu nog open zijde nog 10cm lager, tot het streepje op het schuine paneel. Het schuine paneel zelf wordt niet bekleed aan de achterzijde.

Omdat ik wat minder demping heb aan het gesloten einde van de pijp, vanwege het filter dat daar zit, prop ik er nog wat wol of mdm3 in. Gewoon omdat ik dat nog heb liggen.

Hij speelt zo dus wel, alleen het laag valt wat tegen. :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door hannesie »

Hij speelt zo dus wel, alleen het laag valt wat tegen. :lol: :lol: :lol:
Een open zijbaffle? :goeie: :D
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Meer een OTL, hoewel daar in het algemeen wat anders mee bedoeld wordt :D :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door wouter »

Door deze wedstijd ben ik wel van m'n geloof afgevallen dat je een TL dempt met Dr. Bailey's longhair schapenwol, steeds losser verdeeld en de laatste ca 60 cm leeg. :-#

Heb genoeg te ontdekken bij mijn volgende setje TL's met de AL170. Gelukkig heb ik daarvan nog 4 liggen en kan ik de klankmatige kant onderzoeken door een Akotherm demping naast een wol demping te zetten in een vergelijking.

Het is zo leuk om te zien waar dit toe geleid heeft, Mission Impossible... Je kunt de naam veranderen. Trouwens, die filteronderdelen... Leuke verzameling zit er inmiddels in zeg :rofl: Daar is Berndt Timmermans (Hobby Hifi) nog heilig bij zo op het eerste gezicht :D

Heb de Mission T van Rumoh gehoord, met deze woofer. De kast had het er zwaar mee, die kwam flink in trilling. De midwoofer zelf kon prima luid spelen, en de ervaring leert dat een luisterdag veel luider spelend betekent dan thuis in een kamer van 35m^2 zonder 'publiek'. Respectabele 6,5" dus. Een TL haalt waarschijnlijk ook het maximale eruit. Wellicht vanwege vroege filtering klinkt het ook mooi als een doorlopend en krachtig fundament, minder last van (onvermijdelijke) de TL-dip. Hoe is het sublaag, is dat ook aanwezig? Van die zuchten onder de eenvoudig hoorbare tonen? Luchtige aanzetten etc. alsof er een grote sub bij speelt?!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Hoe is het sublaag, is dat ook aanwezig? Van die zuchten onder de eenvoudig hoorbare tonen? Luchtige aanzetten etc. alsof er een grote sub bij speelt?!
Het laag is gewoon strak en ik hoor wat er in de muziek zit. Zuchten is me niet opgevallen (heb je een muziekvoorbeeld voor me?). Het komt wel voor dat een ongedefinieerde lage toon (instrument niet te definieren) bij andere speakers gewoon het aanspreken van een staande golffrequentie in mijn woonkamer blijkt te zijn. Bij de Mission Impossible is dat veel minder en blijkt het een deuntje op een zachtjes meespelende basgitaar te zijn die bij de andere speakers gewoon wegvalt (Sting, The Soul Cages, track: St Agnes and the Burning Train. Mike Oldfield, Songs of Distant Earth, Track: Oceania).

Verder is de impulsweergave goed. Daar heb ik al opmerkingen over gehad. Een klap op een snare drum klinkt erg overtuigend.

De ruimtelijke afbeelding is iets waar ik veel waarde aan hecht en die voldoet ook. Ik ben dus best tevreden. :sure:
wouter schreef:
Trouwens, die filteronderdelen... Leuke verzameling zit er inmiddels in zeg :rofl: Daar is Berndt Timmermans (Hobby Hifi) nog heilig bij zo op het eerste gezicht :D
Voor een volledige drieweg toch niet zo'n héél exotisch filter? Het zijn goedkope units, dus simpele 6dB filters voldoen dan over het algemeen niet.
wouter schreef:
Het is zo leuk om te zien waar dit toe geleid heeft, Mission Impossible... Je kunt de naam veranderen.
Waarom? De naam blijft gewoon, de betekenis verandert alleen misschien :bakkie: :bakkie:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Het interieur is klaar en de nog losse zijkanten zitten er op gelijmd.
MI_220.jpg
Er moet nog een laagje 16mm MDF op de bovenkant gelijmd worden omdat ik de units 16mm hoger heb geplaatst dan in de prototypes. Ik kwam daar in het gedrang met de magneet van de midrange. Nu heb ik alleen nog maar 18mm liggen, dus het wordt 18.
MI_221.jpg
De zijwanden zijn nu 12 mm. Daar komt een laag van 8mm tegenaan om de wand voldoende dik te maken en de schroeven te bedekken. De hoeken langs het front krijgen een facet en om te voorkomen dat de zaag en de kasten de vernieling in gaan worden de schroeven langs het front eerst verwijderd.

Maar eerst moet het interieur beschermd worden tegen alle stof dat ik weer ga produceren met mijn frees- en zaagwerk. Dus komen er een paar triplex plaatjes op de plaats van de units.
MI_222.jpg
De achterzijde wordt bedekt met een laag 4mm MDF waarin rekening gehouden wordt met de aansluitterminal en een paneeltje om het filtercompartiment af te dekken.
MI_223.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ds23man »

Heb jij geen voegen in je huis? :shock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door hannesie »

Zeeuwse aannemer, ..............die binne zunig....:sure:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door FR_Aad »

Voegen heb je bij gemetselde stenen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ds23man »

Ah, deze zijn gespijkerd.... :lol:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door FR_Aad »

Zoiets, zijn zo te zien gevelpanelen.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door sander1238 »

Misschien een woonwagen
Pipoleo
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Lekker on-topic weer :roll:
ds23man schreef:
Heb jij geen voegen in je huis? :shock:
Nee, die zijn er al uitgerammeld door het laag van de prototypes. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
Lekker on-topic weer :roll:
Ach, als je metselwerk meer dan 50% van de foto bepaalt..... :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door dre »

Hij vraagt er gewoon om. :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
pappaleo schreef:
Lekker on-topic weer :roll:
Ach, als je metselwerk meer dan 50% van de foto bepaalt..... :lol:
Ach, zolang het blijft staan zonder stutten........ :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door dre »

Oeh.....
Onder de gordel! :lagge:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ray5150 »

Ik heb zo het vermoeden dat Leo's eerstvolgende project het inrichten van een foto-hoekje in de garage is.
Met zo'n witte achtergrond. :lol:
witte_achtergrond_2.jpg
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door FR_Aad »

pappaleo schreef:
Het laag is gewoon strak en ik hoor wat er in de muziek zit.Het komt wel voor dat een ongedefinieerde lage toon (instrument niet te definieren) bij andere speakers gewoon het aanspreken van een staande golffrequentie in mijn woonkamer blijkt te zijn. Bij de Mission Impossible is dat veel minder en blijkt het een deuntje op een zachtjes meespelende basgitaar te zijn die bij de andere speakers gewoon wegvalt (Sting, The Soul Cages, track: St Agnes and the Burning Train. Mike Oldfield, Songs of Distant Earth, Track: Oceania).
Dat ervaar ik hier ook.
Ik heb hier de afgelopen paar jaar gespeeld met een setje zuiltjes met Tangband breedbanders, Henkjan zijn All blacks, Tannoy en Alcone/Vifa twee-weggen en nog wat projectjes. Soms met flinke rollende bassen die door de kamer denderden. En nu met een paar speakers op een plankje lijk ik af en toe wat laag te missen. Maar na goed luisteren mis ik (behalve de staande golven) niets. Was wel wennen, ik wist niet beter of de geest in Three Wishes hoort de kopjes in kasten te laten trillen en een drukgolf op je oren en maag te geven. Niet dus.
De door jou genoemde tracks spelen nu met lekker subtiel bas-je.

Neemt niet weg dat ik er nog lang niet ben en nog zat uit te proberen heb. Maar die nare dreunen mis ik niet. :-)
Het zou fijn zijn als mijn al weken aanhoudende verkoudheid eens een ander gaat pesten. Dan kan ik weer eens luisteren. :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Weinig tijd gehad voor updates deze week. Elk vrij moment heb ik besteed aan het werk aan de speakers.
Er moest nog een dakje bovenop:
MI_225.jpg
Extra platen van 8mm tegen de zijwanden zodat deze op 20mm komen. De onderste is alleen gelijmd, de bovenste is al met de kantenfrees behandeld:
MI_226.jpg
Facetranden aan de voorkant gezaagd (altijd eng). Dat zag er zoals verwacht niet uit. Ik heb met lijmklemmen latten tegen zijkant en voorkant geklemd (positioneren is een heel precies werkje) en met de bovenfrees het facet verder afgewerkt. Dat ziet er strak uit:
MI_228.jpg
MI_229.jpg
De schroefgaten zijn nu dichtgestopt met kneedbaar hout, dan nog een keer het schuurpapiertje erover.
Vanmiddag ga ik de filters en de units monteren.

Eerst eens kijken of ze zich zaterdag een beetje staande kunnen houden met al dat DAC geweld. :mrgreen: :mrgreen:

Het afwerken met fineer is een leuk klusje voor de maand April. Ze worden nu gepresenteerd als 'The Naked Truth' :yeah: :yeah:
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 26 mar 2015, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door hannesie »

Ik heb hier nog wel een draaitafel met wat platen, weet alleen niet of het stof er nog af gaat. :lol:

En ook nog wel wat muziek met veel mooi laag, voor die TL.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”