RS1003 versterker project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: RS1003 versterker project.
Voor de IRF840 wordt opgegeven 0,85°K/W ,of °C is 't zelfde, dwz de temperatur stijging van de chip tov de behuizing is 0,85°C bij elke verstookte Watt.Op een koellichaam gezet is de geleiding ook niet 100% zodat tov de koeler de chip nog warmer is.Bijv. 1,5°C/W dwz de chip is 1,5°C warmer dan de koeler voor elke verstookte Watt.
Voor de koeler zelf wordt opgegeven dat die ook weer 1,5°C/W warmer wordt dan de omgeving.Van de chip tot de omgeving is dat dan 3°C/W.De chip mag max. 150°C worden en stel de omgeving max.30°C dan mag je voor een temperatuurstijging van hoogstens 150-30=120°C/(3°C/W)=60W verstoken.
Dat is wat hier bijna gebeurt, dus erg krap.Met een goed kontakt met een groter opp. van het chassis kan er meer warmte weg, dat helpt.
Met twee koelers van 2°C/W ,of beter, is het minder op 't kantje.Wel duurder en neemt meer plaats.
Anne
Voor de koeler zelf wordt opgegeven dat die ook weer 1,5°C/W warmer wordt dan de omgeving.Van de chip tot de omgeving is dat dan 3°C/W.De chip mag max. 150°C worden en stel de omgeving max.30°C dan mag je voor een temperatuurstijging van hoogstens 150-30=120°C/(3°C/W)=60W verstoken.
Dat is wat hier bijna gebeurt, dus erg krap.Met een goed kontakt met een groter opp. van het chassis kan er meer warmte weg, dat helpt.
Met twee koelers van 2°C/W ,of beter, is het minder op 't kantje.Wel duurder en neemt meer plaats.
Anne
Re: RS1003 versterker project.
Bedankt voor de uitleg.
Nog even gekeken bij DickBest naar koel profielen zou deze beter kunnen http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=11936 die is 2,3°C/W en ziet er ook nog wel mooi uit als die rechtop staat
Verder is UPS ook al geweest met een doosje uit Duitsland
de bestelling voor de voeding trafo is ook weg, dat zal wel wat langer duren voordat die binnen komt.
Nu alleen nog een bestelling van het "kleine" grut.
Nog even gekeken bij DickBest naar koel profielen zou deze beter kunnen http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=11936 die is 2,3°C/W en ziet er ook nog wel mooi uit als die rechtop staat
Verder is UPS ook al geweest met een doosje uit Duitsland
Nu alleen nog een bestelling van het "kleine" grut.
Re: RS1003 versterker project.
Dat is eigenlijk nog wat op de rand, bijna 4°C/W vanaf de chip, boven 30°C omgeving is 't al mis en deze kun je niet extra koelen tegen het chassis.rjmulder schreef:Bedankt voor de uitleg.
Nog even gekeken bij DickBest naar koel profielen zou deze beter kunnen http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=11936 die is 2,3°C/W en ziet er ook nog wel mooi uit als die rechtop staat
Met deze, rechtop, heb je iets meer speling http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=11877
of wat ruimer http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=11904
Het is zo wel duurder dan het oorspronkelijke idee maar dat gaat eigenlijk enkel goed met een ruim alu-chassis.
Zal ook nog het voedings-schema vervangen door eentje met de trafo-nrs erop, zoals deze Anne
Re: RS1003 versterker project.
Dat wordt het bij de mosfets dus lekker warm alleen jammer dat we nu weer richting het mooie weer gaan
Een alu behuizing is eigenlijk niet wat ik wil die dingen vind ik niet zo mooi
maar aan wat voor een behuizing zat je te denken dan?
Die mosfets morgen wel bovenop de plaat komen te staan met een "mooi" koel element rechtop daar over kan wel een afscherming komen met gaatjes plaat dat de warmte weg kan maar je er niet bij kan.
En een sandwich van 2 koel elementen waar 1 mosfet tussen zit zou dat niet kunnen?
Helemaal goed/handig
doe maar rustig aan op de site waar ik de trafo besteld heb staat "Het product is besteld bij de leverancier Voorziene levertijd aan het magazijn 17 week 2015 (2015-04-20 - 2015-04-26)"
Een alu behuizing is eigenlijk niet wat ik wil die dingen vind ik niet zo mooi
Die mosfets morgen wel bovenop de plaat komen te staan met een "mooi" koel element rechtop daar over kan wel een afscherming komen met gaatjes plaat dat de warmte weg kan maar je er niet bij kan.
En een sandwich van 2 koel elementen waar 1 mosfet tussen zit zou dat niet kunnen?
Helemaal goed/handig
Re: RS1003 versterker project.
Hoe je de mosfet tussen twee koelers wil zetten
,ze hebben maar aan één kant een metaalvlak (TO220).
Als je dat heet vindt, pas dan maar op voor de buizen.Die worden wel 250°C en meer
.
Het chassis zoals we dat vroeger deden, een alu doos met deksel vanonder en evt. een overkapping met verluchtingsgleuven of met gaatjes.Of zonder overkapping in een grotere behuizing.
Anne
Als je dat heet vindt, pas dan maar op voor de buizen.Die worden wel 250°C en meer
Het chassis zoals we dat vroeger deden, een alu doos met deksel vanonder en evt. een overkapping met verluchtingsgleuven of met gaatjes.Of zonder overkapping in een grotere behuizing.
Anne
Re: RS1003 versterker project.
Hmm ja dat wordt niet wat nee je weet ook niet wat die behuizing gaat doen als je er een koellichaam tegen aan zet en 2 koelers met de ruggen tegen elkaar vastgezet zou dat wat zijn?
Dat gaat het niet worden qua behuizing, zullen toch iets van koel elementen moeten worden die bovenop gezet worden dan gaan die trafo's gewoon in de behuizing zodat alleen de buizen en de mosfets met koeling zichtbaar zijn.
Re: RS1003 versterker project.
Ruggen tegen elkaar met een alu-plaat ertussen die dan vastzit (L-vorm) op het montagevlak lijkt me heel best.
Wat de buizen betreft kijk wat ze bij de KT88 opgeven Die mag 35W verstoken, de RS1003 wel 60W en hier doet ie ruim 40W.
Anne
Wat de buizen betreft kijk wat ze bij de KT88 opgeven Die mag 35W verstoken, de RS1003 wel 60W en hier doet ie ruim 40W.
Anne
Re: RS1003 versterker project.
Dan bestel ik 4 van die eerder door mij aangegeven koel elementen, plaats ik er 2 met de rug tegen elkaar 
dan mag ik er dan ook wel rekening mee houden met neerzetten die kan dan niet in een kast, maar dat scheelt al weer een buizen versterker wil je ook zien 
Re: RS1003 versterker project.
Dat was niet wat ik bedoelde, trouwens deze dingen hebben niet veel rug om tegen elkaar te zetten.rjmulder schreef:Dan bestel ik 4 van die eerder door mij aangegeven koel elementen, plaats ik er 2 met de rug tegen elkaar
Wat ik dacht was twee koelers van 1,75°C/W ,een voor elke mosfet, en dan de ruggen tegen elkaar met een L-plaat ertussen (uitsparing in 't midden voor de pootjes van de fet aan die kant), geen vier stuks
Anne
Re: RS1003 versterker project.
Nog niks besteld dus nog geen probleem
het worden als ik het dan goed begrijp 4 van http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=11904 koelers, het aantal fets verdubbelen bedoelde ik ook niet.
Dan zou de opbouw zo worden.
Dan zou de opbouw zo worden.
- Bijlagen
-
- geel is alu plaat, rood is mosfet.
- 2koel-mosfet.JPG (17.96 KiB) 386 keer bekeken
Re: RS1003 versterker project.
Zo groots bedoelde ik ook weer niet. Met een Alu-plaat ertussen met wat geleidende prut en dat op de chassisplaat geschroefd voert ook nog warmte af.Zoiets,
Evt. nog een schroef (zoals bij de mosfets, maar hoger) om de twee koelers tegen elkaar te drukken zonder dat 't kan draaien.
Anne
Anne
Re: RS1003 versterker project.
Oh dan valt het nog mee 
Maar zouden dan 2 van de door mij aangegeven koelers per mosfet niet voldoende zijn?
Die zien er veel mooier uit
Maar zouden dan 2 van de door mij aangegeven koelers per mosfet niet voldoende zijn?
Die zien er veel mooier uit
- Bijlagen
-
- SK-xa-94.jpg (17.68 KiB) 346 keer bekeken
Re: RS1003 versterker project.
Kan misschien meevallen, toch bedenkelijk.Met 2,3 tov 1,75°C/W en een kleiner opp. van de rugkant=minder mogelijk extra afvoer, is 't wel weer op (over?) de rand.
Anne
Anne
Re: RS1003 versterker project.
Ik ga gewoon de door jou aangeven bestellen, kan altijd nog verder zoeken naar een mooiere koeling met wel de goede waardes 
Eens kijken als ik er dit weekend aan toe kom om onderdelen te bestellen en dan meteen onderdelen bestellen voor nog 2 andere projecten.
Eens kijken als ik er dit weekend aan toe kom om onderdelen te bestellen en dan meteen onderdelen bestellen voor nog 2 andere projecten.
Re: RS1003 versterker project.
Als je bijv. een lang blok, in de breedte achteraan met vinnen naar achter, kunt vinden is het wat uit 't zicht.
Het is ook niet de bedoeling dat de eindbuizen hun hitte naar de mosfet's stralen
.
Anne
Het is ook niet de bedoeling dat de eindbuizen hun hitte naar de mosfet's stralen
Anne
Re: RS1003 versterker project.
Even een update
alle onderdelen zijn binnen op de trafo na 
Vandaag een mail gekregen van TME waar ik dat ding besteld heb en daar wordt een datum gemeld van 5 mei nu weet ik alleen niet als dat de datum is dat ik hem kan verwachten of dat die dan bij hun binnen is.
Ook zit ik nog met een vraagje, wat voor een bedrading kan/moet ik gebruiken om alle verbindingen te maken?
Als ik dat weet kan ik misschien vast wat beginnen op te bouwen op een plankje.
Vandaag een mail gekregen van TME waar ik dat ding besteld heb en daar wordt een datum gemeld van 5 mei nu weet ik alleen niet als dat de datum is dat ik hem kan verwachten of dat die dan bij hun binnen is.
Ook zit ik nog met een vraagje, wat voor een bedrading kan/moet ik gebruiken om alle verbindingen te maken?
Als ik dat weet kan ik misschien vast wat beginnen op te bouwen op een plankje.
Re: RS1003 versterker project.
Krijg je van TME soms bericht in 't Pools ?rjmulder schreef:Even een updatealle onderdelen zijn binnen op de trafo na
Vandaag een mail gekregen van TME waar ik dat ding besteld heb en daar wordt een datum gemeld van 5 mei nu weet ik alleen niet als dat de datum is dat ik hem kan verwachten of dat die dan bij hun binnen is.
Er gaat weinig stroom door, goed soldeerbaar geîsoleerde draad, hoeft niet dik.Enkel voor de gloeistroom niet al te dun (vergelijk 's met de afbraakresten).En bij de 500V afdeling niet te dunne isolatie.Komt allemaal niet zo nauw.Soepel of stug draad kwestie van smaak, ik had altijd soepel.Hoewel soms wel een stukje draad van een weerstand/condensator voor een korte verbinding.Ook zit ik nog met een vraagje, wat voor een bedrading kan/moet ik gebruiken om alle verbindingen te maken?
Als ik dat weet kan ik misschien vast wat beginnen op te bouwen op een plankje.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: RS1003 versterker project.
Ik gebruik graag draad met een ptfe huls. Ptfe is teflon, en heeft als voordeel dat het niet direkt wegsmelt als je er met de soldeerbout tegen aankomt. En dat heb je zo voor elkaar als het wat krapper wordt, bij buisvoeten bv.
AE Europe verkoopt dit oa, in veel vrolijke kleuren, 19 x 0.2mm, wat inhoudt dat het een gevlochten kabel is bestaande uit 19 draadjes van 0.2mm dik. Nadeel, het is niet goedkoop, iets van 2 euris de meter. Heb wel eens bij de groothandel gekeken wat het spul op een rol kost, maar dat is niet veel goedkoper.
AE Europe verkoopt dit oa, in veel vrolijke kleuren, 19 x 0.2mm, wat inhoudt dat het een gevlochten kabel is bestaande uit 19 draadjes van 0.2mm dik. Nadeel, het is niet goedkoop, iets van 2 euris de meter. Heb wel eens bij de groothandel gekeken wat het spul op een rol kost, maar dat is niet veel goedkoper.
Re: RS1003 versterker project.
PTFE 'teflon'.....Ja gebruik ik ook,al word ik wat kieskeuriger op plaatsen waar temperatuur minder invloed heeft,meestal probeer ik de bedrading uit , door te voelen wanneer het breekt bij een buigtest.
Kun je de draad veelvuldig buigen,en voelt het echt taai, zonder dat ie breekt,goed spul.........
0.5mm meestal,0,8 schijnt aardig universeel toegepast te worden.
Die van Dick Best is aardig taai...........
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=8925
Kun je de draad veelvuldig buigen,en voelt het echt taai, zonder dat ie breekt,goed spul.........
0.5mm meestal,0,8 schijnt aardig universeel toegepast te worden.
Die van Dick Best is aardig taai...........
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=8925
Re: RS1003 versterker project.
Nee niet in het Pools maar in het EngelandsAh!buis schreef:Krijg je van TME soms bericht in 't Pools ?![]()
Ik wacht gewoon nog even af en anders stuur ik een mailtje.
Dan ga ik eens kijken wat ik aan snoer heb hiervoor en anders maar wat bestellen.
Op de modulator waren de spanningen allemaal via coax waarvan 1 kant van de mantel aan massa lag.
Re: RS1003 versterker project.
Weer een mailtje uit Polen 
De vorige mail hadden ze het over een verzenddatum van 5-5-2015 en nu over 19-5-2015
Het schiet niet op zo
De vorige mail hadden ze het over een verzenddatum van 5-5-2015 en nu over 19-5-2015
Het schiet niet op zo
Re: RS1003 versterker project.
Rare boel, gewoon een trafo uit normale programma volgens hun lijst. Ze adverteren regelmatig op diyaudio, daar nog geen klachten gezien.rjmulder schreef:Weer een mailtje uit Polen
De vorige mail hadden ze het over een verzenddatum van 5-5-2015 en nu over 19-5-2015
Het schiet niet op zo
Misschien slachtoffer van het succes van Poolse trafo's, dat ze het niet kunnen bijbenen ?
Hopelijk binnenkort niet meemekkeren in de kantine
Anne
Re: RS1003 versterker project.
Wat het is weet ik niet staat er ook niet bij maar duurt wel lang zo, en zolang die trafo er niet is kan ik ook niet veel 
Ik had gehoopt er in mijn vakantie mee aan de gang te kunnen maar helaas.
De kantine is wel eens leuk maar mee mekkeren over dit nee liever niet.
Eventueel zou ik nog een mailtje kunnen sturen naar die andere zaak die de trafo ook aanbied als ze hem op voorraad hebben en dan daar eventueel bestellen en bij TME het geld terug vragen.
Ik had gehoopt er in mijn vakantie mee aan de gang te kunnen maar helaas.
De kantine is wel eens leuk maar mee mekkeren over dit nee liever niet.
Eventueel zou ik nog een mailtje kunnen sturen naar die andere zaak die de trafo ook aanbied als ze hem op voorraad hebben en dan daar eventueel bestellen en bij TME het geld terug vragen.
Re: RS1003 versterker project.
Die ander is waarschijnlijk de fabrikant. Met beide in Polen zal dat niet veel verschil maken.
Anne
Anne
