RS1003 versterker project.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door rjmulder »

De trafo is eraf en kwam er achter dat er 1 draad niet vast zat maar tegen een aansluiting aan zat :?
Nu het geheel dus een stuk handzamer is het geheel eens onder meer en beter licht bekeken de aansluitingen 14, 15 en 16 hebben allemaal een ander kleurtje om de draden en de kleuren heb ik nu bij elkaar en komt er uit de meting heel wat anders.
Tussen 14 - 15 = 15ohm, 15 - 16 = 7,7 ohm en 14 - 16 = 22,4 ohm.
Maar vertrouwen doe ik hem niet meer :(
Ah!buis schreef:
Oorspronkelijk gedacht dat die trafo voor de voeding van de zender instond, stroom genoeg dan.
Als 't een heel ander ding is wordt het koffiedik kijken, niet erg betrouwbaar.
De 11e feb. was het nog,
Het gaat een SE worden ja heb maar 2 buisjes ;
Eerst wordt nog uitzoeken als ik 1 van de trafo's die op de modulator zitten kan gebruiken of dat ik hiervoor ook iets moet aanschaffen, hoe minder ik hoef aan te schaffen hoe beter het is.
Dat had ik ook gehoopt en misschien is het ook wel maar denk dat ik maar beter dat ding kan laten voor wat het is :( iets gaan bouwen met onzekerheden is ook iets waar ik niet van hou.
Ah!buis schreef:
Daarom zitten denken aan een oud Philips schema,
SerieSE.jpg
Dat zou ook kunnen met een RS1003 en een mosfet voor de bovenste buis en hogere spanning.En dan natuurlijk geen hoogohmige LS maar een goedkope trafo.Kan nml. veel lichter wegens geen gelijkstroom erdoor zoals bij een PP.
Zou iets van 20W met een voeding van richting 500V worden.
Anne
Dat klinkt niet verkeert, wat zijn anders verdere opties?

En zijn die Valvo 6201 buisjes dan ook nog nodig?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door Ah!buis »

rjmulder schreef:
Tussen 14 - 15 = 15ohm, 15 - 16 = 7,7 ohm en 14 - 16 = 22,4 ohm.
Maar vertrouwen doe ik hem niet meer
Sommetje klopt nu in ieder geval :D
Dat klinkt niet verkeert, wat zijn anders verdere opties?

En zijn die Valvo 6201 buisjes dan ook nog nodig?
6201=ECC801S = verstevigde ECC81.Heel best bruikbaar als stuurbuis.Zelfs een halve zou al genoeg zijn wegens de grote steilheid van de RS1003.
Andere mogelijkheden, gewone SE met (heel) dure UGT .Of buizen erbij (of andere) voor PP met meer vermogen en bijbehorende niet goedkope UGT danwel op een laag pitje en lichtere trafos.
Anne
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door sevenup »

In de tussentijd zou je hiermee ook ervaring op kunnen doen :)

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=20822
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door rjmulder »

Ah!buis schreef:
rjmulder schreef:
Tussen 14 - 15 = 15ohm, 15 - 16 = 7,7 ohm en 14 - 16 = 22,4 ohm.
Maar vertrouwen doe ik hem niet meer
Sommetje klopt nu in ieder geval :D
Dat klinkt niet verkeert, wat zijn anders verdere opties?

En zijn die Valvo 6201 buisjes dan ook nog nodig?
6201=ECC801S = verstevigde ECC81.Heel best bruikbaar als stuurbuis.Zelfs een halve zou al genoeg zijn wegens de grote steilheid van de RS1003.
Andere mogelijkheden, gewone SE met (heel) dure UGT .Of buizen erbij (of andere) voor PP met meer vermogen en bijbehorende niet goedkope UGT danwel op een laag pitje en lichtere trafos.
Anne
Ja sommetje klopt en ziet er ook allemaal wat logischer zo :) dus wie weet is die wel goed :?: dat ding gaat gewoon naar zolder.

Dan lijkt me het voorstel met die mosfet wel erg mooi om te beginnen, als het klopt wat ik gehoord heb zal dit dan niet de laatste versterker zijn :oops: het schijnt verslavend te zijn #-o
Ik zie liever hele buisjes dan een half buisje is toch minder mooi om te zien :-"
Kan 1 stuurbuisje dan beide eindbuizen aansturen of zijn er wel 2 nodig?
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door rjmulder »

sevenup schreef:
In de tussentijd zou je hiermee ook ervaring op kunnen doen :)

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=20822
Bedankt voor de tip maar ik ga toch eerst met die RS1003 buizen aan de gang, ik heb hier ook nog een buizen stereo radio staan die niet mooi meer is en een keer omgebouwd wordt als alleen versterker.
Ik weet ook niet als dit te gebruiken is voor deze versterker.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door rjmulder »

Nog steeds met zooi aan het opruimen :( wat kan iemand toch veel bewaren.

@Anne,
Zou je voor mij een schema willen maken voor die combi van de RS1003 buizen met mosfet?

En dan kan ik op jacht naar de onderdelen :)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door Ah!buis »

rjmulder schreef:
@Anne,
Zou je voor mij een schema willen maken voor die combi van de RS1003 buizen met mosfet?

En dan kan ik op jacht naar de onderdelen :)
Omdat dit al een tijdje loopt had ik al 's wat zitten bekijken.Niets vast, met die "hangende" trafo.
Liep wat vast op leuk versterker idee maar waar vind ik een geschikte trafo.Omgekeerd, betaalbare trafo maar hoe dan een geschikte versterker verzinnen.Ook de spanning is met deze buis wat lastig, laag genoeg voor gangbare elco's maar vermogen valt tegen of redelijk vermogen van zo'n 20W maar meer kosten voor extra (seriegeschakelde) elco's.
Gelukkig kan de UGT met een goedkope nettrafo, moet erg laagohmig (ruim onder de 1k) dus niet veel last van wikkelcapaciteit.En kan misschien als auto-trafo (secundaire maakt dan deel uit van de primaire)voor een betere koppeling.
Ik zoek nog even verder :D .
Anne
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door rjmulder »

SUPER, bedankt alvast.
Heb ik nog tijd om op te ruimen :oops:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door Ah!buis »

Zo, een en ander bij elkaar gevonden.Blijft natuurlijk wel een niet uitgeprobeerd geval maar tamelijk standaard, behalve dan dat een buis nu een MosFet is.
RS-MOS.jpg
RSvoeding.JPG
Het moeilijkst is om de fet goed elektrisch geisoleerd en slecht thermisch- op een koeler te zetten.Of zonder isolatie, maar dan de radiator zelf geisoleerd met een kooi erom voor de veiligheid.Het gaat hier per slot om zo'n 500V :shock: .
Dit is wel geschikt voor de twee fet's, elk kanaal eentjehttp://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=11920
Met de platte kant, wat pasta ertussen,tegen een metalen chassis helpt ook nog.Het gaat om bijna 2x30W aan warmte.
Voor de voeding is er 500V nodig en ook 300V voor de schermroosters.Serieweerstanden vanuit de 500V gaat niet erg goed wegens het nogal wisselende stroomgebruik.Na wat zoeken een Poolse trafo gevonden waarmee de twee spanningen te maken zijn,niet al te duur http://sklep.lampyelektronowe.pl/?463,t ... iowy-indel
Ook te vinden bij T.M.E. http://www.tme.eu/nl/details/tsl200_001 ... ing/indel/

Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 18 mar 2015, 16:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door rjmulder »

SUPER, van het weekend ga ik er mee aan de gang in de vorm van een lijst maken van wat besteld moet worden.

Misschien wel het verstandigst om dit dan eerst te bouwen op een plankje, is makkelijker aanpassingen doen dan als alles netjes in een kast is gebouwd.

Hoe kan ik trouwens het beste de buisvoeten en de aansluit pennen aan de buis schoon maken?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door Ah!buis »

rjmulder schreef:
Hoe kan ik trouwens het beste de buisvoeten en de aansluit pennen aan de buis schoon maken?
Hangt er vanaf wat voor vuil weg moet.Ray zweert bij MrMuscle en een tandenborstel of zo :D .
Anne
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door rjmulder »

Vanavond zal ik een fotootje plaatsen van de contacten, volgens mij is het oxidatie en een vettige aanslag het porselein van de voeten is smeer door warmte van de buis.

De lijst met onderdelen heb ik ook klaar, dus die kunnen deze week ook besteld worden :)
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door rjmulder »

De foto's van de buizen en de voetjes.
Bijlagen
Aansluit pennen buis
Aansluit pennen buis
Buis voetjes
Buis voetjes
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door Ah!buis »

Dat ziet er idd nogal aangetast uit, roest of zo.De rommel er met een mesje wat afkrabben en dan wat fijn schuurparier misschien ? Vooral pootjes niet buigen, kan 't glas niet hebben.
Als de binnenkant van de voeten, waar de pootjes in zaten, er ook zo uit ziet 8-[ ,wordt moeilijk bij te komen.
De meeste kontakten hoeven niet zo goed te zijn, gaat weinig tot geen stroom door.Wel de twee voor de gloeidraad die moeten goed aansluiten.
Zo te zien kunnen de voeten uit elkaar maar of je het dan makkelijker schoonkrijgt ?
Misschien heeft iemand meer ervaring hiermee, zo heb ik 't vroeger niet meegemaakt en een slecht voetje werd vervangen.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door democles »

Oke,de pootjes van de buizen lichtjes afschuren met fijn waterproof schuurpapier.

De aanslag verwijderen met thinner of alcohol,,,absoluut geen glassex of een cloon er van gebruiken,daar zit een stof in die geleid en er op vast blijft zitten :evil: ,,

De binnenkant van de voetjes lichtjes afschuren met waterproof schuurpapier gewikkeld om een sate prikker,naspoelen met thinner.Goed laten drogen!!
Voorzichtig met de voetjes,ze zijn moeilijk te vinden en duur!!

Het verwijderen van de soldeer gaat gemakkelijk in de open lucht,,verwarmen met de bout en dan uitkloppen op een zacht stukje hout,,,wel even een bril op zetten,,

Zo doe ik het.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door rjmulder »

De voeten zitten aan elkaar geklonken maar als je die los haalt hoe krijg je dat dan weer netjes vast? Dus dat lijkt mij niet verstandig.

OK ga ik aan de gang met fijn schuurpapier en de voetjes krijgen daarna een lekker thinner badje :) is er wel mooi klusje voor in de schuur dat gestink niet in huis.
Tin verwijderen is niet het probleem ben meer voor soldeerbout met tinzuiger/litze of desoldeerbout.

De pootjes van het stuurbuisje zijn wel mooi schoon die zijn dan ook verguld :kwijl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door Barry2001 »

Voetjes (2 stuks) heb je voor US $ 20,- incl verzenden. http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... =&_sacat=0

Maar er is niks mis met schoonmaken en hergebruiken natuurlijk :D
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door rjmulder »

Die was ik ook al een keer tegen gekomen maar zijn niet zo mooi als de originele ;)
Hopen dat ik ze mooi/netjes schoon krijg :)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door Barry2001 »

Nee, die originele zijn natuurlijk wel even heppiedepeppie, helemaal mee eens. Kon nog wel eens hard meevallen, dat schoonmaken, en mooi onder het vuil vandaan komen.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door rjmulder »

Een update. De pennen aan de buizen heb ik voorzichtig geschuurd en zijn volgens mij voldoende schoon, de buisvoeten zijn gewassen en de stukjes draad die er nog aan zaten zijn weg gehaald en die zijn naar mijn idee weer goed bruikbaar.

Ook de eerste bestelling gedaan voor de uitgangs trafo's en nog wat klein prut wat ook nodig is, met de bestelling van de voeding trafo zit ik te twijfelen bestel ik die bij de Poolse toko daar schijnt die op voorraad te zijn maar bestellen met google vertaal dan kom ik niet ver en mijn Pools is al helemaal niks of bestel ik hem bij TME daar wordt die richting eind april weer binnen verwacht.

Verder nog een vraagje moet er ook nog een inschakel vertraging tussen en zo ja waar en hoe kan ik dat het beste doen?

En dan nog wat plaatjes :)
Bijlagen
De pennen aan de buizen.
De pennen aan de buizen.
De grote voeten :)
De grote voeten :)
De kleine voetjes (wordt er 1 van gebruikt)
De kleine voetjes (wordt er 1 van gebruikt)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door democles »

Mooi zo,goed gelukt,met thinner?
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door rjmulder »

Ja heb ze in een pot gedaan en thinner erop tot ze onder stonden en zo een aantal dagen laten staan, had niet zo'n zin in poetsen op dat moment :wink:
Vanavond heb ik ze dan schoon gemaakt en ben wel tevreden over hoe ze er nu uitzien :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door Ah!buis »

Vertragen van de HS hoeft hier niet.De opgegeven spanningen voor de condensators is hoog genoeg en op de buizen komt niet meer dan 300V.
De koeling van de mosfet's is met de voorgestelde koeling op 't kantje.Zou wel met goed thermisch kontakt aan het chassis moeten.
Voetjes zien mooi uit zo.Waarom heb je de draadbruggen er afgehaald ? Zaten daar goed.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door Barry2001 »

Knap werk RJ!
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: RS1003 versterker project.

Bericht door rjmulder »

Dank je.

Die voedings trafo ga ik morgen toch maar gewoon bestellen bij TME die site kan ik ten minste lezen en qua prijs maakt het niet veel uit alleen zal het wat langer duren voordat ik verder kan.
Ah!buis schreef:
Vertragen van de HS hoeft hier niet.De opgegeven spanningen voor de condensators is hoog genoeg en op de buizen komt niet meer dan 300V.
De koeling van de mosfet's is met de voorgestelde koeling op 't kantje.Zou wel met goed thermisch kontakt aan het chassis moeten.
Voetjes zien mooi uit zo.Waarom heb je de draadbruggen er afgehaald ? Zaten daar goed.
Anne
OK geen vertraging scheelt al weer :)
Kan ik dan niet beter een wat grote koeling nemen voor die mosfet's? Waar moet ik op letten met het bestellen van een koel element, echt snappen hoe dat met die waardes zit doe ik namelijk nog niet :oops:
Wat ik nu in de gedachten heb is dat de behuizing (rand) van hout wordt met een plaat metaal bovenop hoe alles hierop gezet wordt weet ik nog niet dat is het makkelijkst te bekijken als de spullen er allemaal zijn.
De draden heb ik eruit gehaald om het allemaal wat makkelijker bij te kunnen met schoon maken en een nieuw stukje er tussen solderen is het werk ook niet.
Plaats reactie