Rigoletto Nordmende

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Rigoletto Nordmende

Bericht door Muug »

Yow de mannen,

een collega hier begint door te hebben dat ik af en toe iets doe met audio. :mrgreen: Zijn pa heeft een ouwe Rigoletto Nordmende, van het gezegende jaar 1958. Maar dat beestje is natuurlijk wat reumatisch, beetje last van artrose en zo meer. :lol: Zo duurt het bvb een vol uur eer er muziek uit komt. Wat kan de reden zijn dat het zolang duurt? Bepaalde componenten die eerst moeten opwarmen? Ik heb ze natuurlijk al gezegd dat die lampen wellicht al aan vervanging toe zijn, en dat het een heel goed idee is om al die elco's te vervangen etc, maar laten we ons misschien toch eerst focussen op dat traag "opwarmen", ok? :)
Bijlagen
rigoletto_7_615_157231[1].jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Rigoletto Nordmende

Bericht door Ah!buis »

Zit er wel een voedingstrafo in ? Veel (goedkope) radio's hadden de gloeidraden in serie en het net aan 't chassis, oppassen !
Met die gloeidraden was dan een weerstand + NTC aangebracht, kompensatie voor lage koudweerstand buizen.
Alleen de schaalverlichting stond dan ook in serie met dat hele spul, resultaat; de verlichting gaat ook langzaam aan.
Om wel vlot licht te krijgen zat er dan ook een NTC over het lampje.
Maar ja, lampje door,dan met teveel stroom door de kleine NTC gaat na een tijdje ook stuk.Nieuw lampje met slechte NTC erover brandt weer door.En ondertussen te kleine gloeistroom, lang opwarmen.
Als er wel een voedingstrafo in zit kan het zijn dat de gelijkrichter niet goed meer is, werd nogal 's een seleniumgelijkrichter gebruikt (rechthoekige alu doos ~2x3cm, 5mm dik met 4 aansluitingen),beperkt houdbaar.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Rigoletto Nordmende

Bericht door Muug »

wel
ondertussen heb ik het schema gevonden :
http://www.radiodatabase.nl/toestellen/ ... %20615.pdf
Je kan zien dat er een transfo is.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Rigoletto Nordmende

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
wel
ondertussen heb ik het schema gevonden :
http://www.radiodatabase.nl/toestellen/ ... %20615.pdf
Je kan zien dat er een transfo is.
Dat valt weer mee en wel zo veilig :D
Blijft het verhaal van de gelijkrichter, heet V2 in 't schema.Meet 's de spanning op de dikke 2x50µ elco.
Zou rond 230V moeten zijn.Als dat te laag is de gelijkrichter vervangen.Omdat tegenwoordig Si diodes gebruikt worden is er een serieweerstand nodig om wat verlies te krijgen zoals bij de oude Se-brug.
Anne
Bijlagen
NMvdg.jpg
NMvdg.jpg (26.92 KiB) 299 keer bekeken
Plaats reactie