Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door SuperR »

Ik ben op zoek naar een 24/7 spelertje voor internet radio of een cd-playlist. Ik twijfel nog erg tussen een zelfbouwcreatie of een Sonos Connect. Wat betreft user interface vond ik Sonos tot 3 jaar terug veruit de beste user interface hebben, maar misschien hebben de concurrenten inmiddels een inslagronde gemaakt. De speler moet vooral EENVOUDIG te bedienen zijn. Als ik op mijn gemakje muziek wil kiezen/luisteren zet ik mijn normale pc aan kies ik daarop mijn muziek. Wat ik juist mis in mijn huidige setup is het gemak van in 3 tellen muziek spelen.

Goed, door met mijn plan, mocht het zelfbouw worden. Ik dacht aan het volgende;
Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1 of 2 TB hdd via usb.

Ik download/rip/verzamel mijn media op een vast Windows pc. Die media verzamel ik op een HDD in die pc. Momenteel maak ik een 1:1 kopie naar een andere schijf in diezelfde pc. Die kopie-schijf wil ik gebruiken als media device voor de Pi. Die schijf moet ik kunnen vullen via het netwerk vanaf mijn Windows pc dus dan lijkt het me verstandig als er een SAMBA servertje draait op de Pi.

Klinkt dit tot dusver als een goed idee?
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door Bas Horneman »

Hifiberry Digi+
Je hebt dus nog een DAC die je hiermee wil aansturen begrijp ik?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door hsmeets »

Welke soort server software wil je gaan draaien? MPD? LMS? of nog iets anders?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door SuperR »

Ja heb een DAC dus er moeten digitale uitgangen op komen. Wat betreft software weet ik niet goed wat er op de markt is. Het gaat enkel om audio dus video hoeft niet.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door Bas Horneman »

Qua software is er o.a. RuneAudio...en Volumio. RuneAudio is de club opgericht door de programmeurs die Volumio gemaakt hebben (als wat ik gelezen heb waar is)


http://www.runeaudio.com/
https://volumio.org/

Ik gebruik echter een aparte muziekserver Logitech Media Server of LMS en picoreplayer als client.
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door Bart1826 »

Je kan toch ook gaan voor Squeezplug; LMS als server en squeezelite/picoreplayer als player. Lijkt me dat dit op een Pi2 moet draaien als een tiet.

Ik gebruik momenteel LMS en sueezelite op een B+ pi met een hifiberry DAC+. Op met telefoon heb ik de Logitech Squeezebox app. Draait echt top! Gebruik het dan nu alleen met mijn Spotify Premium, daar ben ik zeer over te spreken. Heb er ook een 1TB schijf aanzitten met wat muziek (40 GB denk ik). Het openen en spelen van die muziek gaat maar grotere speellijsten zoals een top 2000 dat trekt ie zeer slecht. Een los album (ook FLAC) gaat verder redelijk tot prima. Denk alleen wel dat een Pi2 dit veel beter moet kunnen...
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door Bas Horneman »

Denk alleen wel dat een Pi2 dit veel beter moet kunnen...
Ik heb een pi2 als LMS server. En een 2 aparte Pi B+ als clients met picore als OS (HifiBerry en Durio Sound). 25000 tracks in flac. Mobieltje/Tablet als remote. Gaat als een tierelier. Mits ik Squeeze Commander gebruik..... De logitech squeezebox app zuigt...timeouts.

Draai jij LMS EN squeezelight op dezelfde PI?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door SuperR »

Kan Volumio ook zelf een map scannen en er een library van maken of moet je in principe altijd een losse server applicatie op de achtergrond draaien?
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door Bas Horneman »

Kan Volumio ook zelf een map scannen en er een library van maken
Ja.
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door Bart1826 »

Bas Horneman schreef:
Denk alleen wel dat een Pi2 dit veel beter moet kunnen...
Ik heb een pi2 als LMS server. En een 2 aparte Pi B+ als clients met picore als OS (HifiBerry en Durio Sound). 25000 tracks in flac. Mobieltje/Tablet als remote. Gaat als een tierelier. Mits ik Squeeze Commander gebruik..... De logitech squeezebox app zuigt...timeouts.

Draai jij LMS EN squeezelight op dezelfde PI?
Ja, draai lms en squeezelite player op dezelfde pi. Die squeeZebox App draait bij mij echt goed, echt nooit last van time outs. Valt of staat natuurlijk ook met je wifi netwerk.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door Bas Horneman »

Valt of staat natuurlijk ook met je wifi netwerk.
Voor mijn audio gebruik ik alleen bedraad. Het valt of staat denk ik in mijn geval met de grootte van mijn muziekverzameling. En de wijze waarop ik het gebruik. Ik navigeer via mijn mappenstructuur door mijn verzameling. Met pakwag 1600 mappen als ik me niet vergist...gaat het meestal mis via de Logitech app.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door democles »

als ik me niet vergist...gaat het meestal mis via de Logitech app.
Ja bij mij ook,na gebruik ,squeeze commander, geen last weer gehad................... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door Rade »

Hier ook een Raspberry Pi + Hifiberry + LMS + squeezelite. Bediening via Logitech squeezebox app en draait zeer stabiel!
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door SuperR »

Goed, net een Raspberry 2 en Hifiberry Digi+ besteld. Eens kijken of ik er volgende week wat geluid uit kan toveren.

Ik moet nog even kijken wat een robuuste manier is van data voorziening. Ik weet niet hoe robuust een 1TB usb schijfje van 70 euro is. Laten we maar beginnen met de software draaiend krijgen.
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door Bart1826 »

Hmm dit weekend even de rpi b+ gewisseld voor de rpi 2. Nu heb ik de max2play squeezeplug variant erop staan. Lms geïnstalleerd, squeezelite player, hifiberry Dac+ geïnstalleerd. Werkt allemaal weer prima, echter krijg ik mijn USB HD externe schijf niet zichtbaar..
Voorheen met de oude squeezeplug varianten was dit nooit een probleem, maar nu krijg ik het niet geregeld. Iemand toevallig ook al met de nieuwe squeezeplug/max2play bezig geweest icm een HD schijf?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door hannesie »

Yep, op ,de Odroid U3 en C1, en dat ging precies zoals het op het voorbeeld stond, ik heb het nu niet actief, en kan dus geen screen-dumpje maken.

Het staat er als een voorbeeld regeltje, en die letterlijk gevolgd/opgeschreven.

Maar een 3 TB externe USB schijf met de C1 ging ook makkelijk.
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door Bart1826 »

Nou weet niet wat ik nu verkeerd doe. Heb nu weer de squeezeplug 7.5 op de Pi2 gezet in de hoop deze wel draaiend te krijgen met een externe HD schijf. Helaas niet dus. LMS en player met de DAC+ draaien gewoon maar het draaien vanaf de HD schijf lukt gewoon niet meer. Op de Pi B+ werkte dit wel gewoon probleemloos.

Het is een NTFS geformateerde WD Passport 1 TB. Je hoort hem na aansluiten ook opspinnen en dan weer afslaan (tik). Weer opspinnen en afslaan... etc.. Het lijkt wel of hij hem niet kan lezen oid.

Na wat zoekwerk op het squeezeplug forum stuitte ik hierop:

Vraag:
I noticed that I have to format my usb stick as FAT32 for LMS to be able to see the files, but Kodi can see the files even if it's NTFS. It shows as mounted correctly in the web interface.
Perhaps the LMS is running as a different user to Kodi and doesn't have permission to read when the format is NTFS?

Antwoord:
Found it! We missed a package! NTFS Drives are only mounted read only. So LMS can't work with it. We will make a patch for it. Please do the following from the console till the fix is ready: "sudo apt-get install fuse ntfs-3g". It should work then, NTFS-Drives will be mounted as RW afterwards. Please tell me if it works for you!
Bron: http://forums.slimdevices.com/showthrea ... post809811

Hoop dat dit werkt, vanavond maar weer even proberen. Max2Play er weer op en maar even proberen of dit lukt.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door Bas Horneman »

Het is een NTFS geformateerde WD Passport 1 TB. Je hoort hem na aansluiten ook opspinnen en dan weer afslaan (tik). Weer opspinnen en afslaan... etc.. Het lijkt wel of hij hem niet kan lezen oid.
Ik krijg dat ook als ik een harde schijf gebruik zonder externe voeding. (Ookal heb ik een goede 2A voeding voor de pi)

De pi zou het moeten aankunnen maar in de praktijk blijkt gewoon dat dit niet lekker werkt. (Mijn 2 harde schijven met eigen voeding werken probleemloos)

Zowiezo moet je de drivers voor ntfs schijven installeren: sudo apt-get install fuse ntfs-3g
of zo heb ik het gedaan: sudo apt-get install ntfs-3g
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door Bart1826 »

Ik gebruik ook een 2A voeding echter bij het B+ model heb ik er nooit last van gehad. Zou de Rpi 2 dan zoveel meer vermogen verbruiken?

Ik ga er nog even vanuit dat het hem in de drivers zit.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door hannesie »

usb.JPG
Dit werkt in ieder geval.

Voor wat betreft de externe HD's, je komt nogal eens power tekort met die kleine schijven.
Het Cubie boardje deed het pas lekker met een 3A voeding, omdat dat kleine HD-tje zoveel nodig had om op te starten.
Met de 3.5 inch en externe voeding loopt het allemaal vlot en lekker.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door Zweitse »

Is een externe SSD schijf dan misschien een betere optie? Meen ook ergens gelezen te hebben dat je softwarematig meer stoom kan toewijzen aan een bepaalde USB poort waar bijvoorbeeld een HD schijf aan hangt.
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door m_cruiser »

Waarom zo veel muziek willen bewaren?
Heb nu 2x Pi+ en de XBMC/KODI standaard soft met Qobuz als add-on. Werkt de laatste tijd heel stabiel.
Ik heb me nog nooit zo geamuseerd als de laatste tijd door me te laten verrassen door het geen ik lees hier en daar op fora en andere media en gelijk de CD op te snorren en de CD kwaliteit bij de hand te hebben. Voor mijn mobiel gebruik ik Spotify Premium voor het gebruiksgemak. Kost me maandelijks 30EUR samen maar krijg er erg veel plezier voor terug.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door hsmeets »

Jij wilt zeker hier een rel starten :lol: kopen versus huren van muziek.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door SuperR »

hsmeets schreef:
Jij wilt zeker hier een rel starten :lol: kopen versus huren van muziek.
Vergeet topic kaping niet.

Ik wil juist een muziekje aanzetten zonder dat ik meer dan 3 handeling moet uitvoeren. Dus juist niet 'ff het cd'tje downloaden'. Eigenlijk vind ik mijn telefoon pakken en de webinterface benaderen al te veel gedoe voor een deuntje bij het ontbijt.
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Rasberry Pi 2, Hifiberry Digi+, 1TB via usb

Bericht door Bart1826 »

SuperR schreef:
hsmeets schreef:
Jij wilt zeker hier een rel starten :lol: kopen versus huren van muziek.
Vergeet topic kaping niet.

Ik wil juist een muziekje aanzetten zonder dat ik meer dan 3 handeling moet uitvoeren. Dus juist niet 'ff het cd'tje downloaden'. Eigenlijk vind ik mijn telefoon pakken en de webinterface benaderen al te veel gedoe voor een deuntje bij het ontbijt.
Sorry heb je topic ook een beetje gekaapt. Vond het echter wel het beste topic om even mijn probleem in te plaatsen, aangezien ik ook aan het prutsen ben met een Rpi2 met een Hifiberry waar een 1 TB schijf op komt. Dacht wellicht handig voor de mensen die hier nu ook mee bezig zijn...

Jouw doel om :relax: een muziekje aan te zetten met minder dan 3 handelingen is zeker goed te doen en dat is ook mijn streven. Dat lukt overigens heel goed. Versterker aan, telefoon pakken, app aanklikken (mijn geval Squeezebox) en gaan!
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”