3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door meiborg »

ds23man schreef:
meiborg schreef:
ds23man schreef:
Ach, je zou nog eens een keer een autoformer kunnen proberen. Dan hoor je echt de ouderdomsrimpels van La Krall......... :mrgreen:
Zeg niet in een ander draadje mijn overpeinzing betreffende de autoformer belachelijk maken he baasje, of ik schop een van die steunpilaren voor je huis om :twisted:
Ik zet alleen maar de deur open voor de volgende 25 pagina's in dit draadje......... :mrgreen:
Heerlijk, het is net Lord of the rings, denk je na drie keer drie uur dat je er van af bent, gaan ze verder met de Hobbit in drieluik.. Keep it comming, 't is toch een rustige dag hier op de crisis opvang :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Zo'n autoformer lijkt me wel leuk om eens te proberen maar nu wil ik eerst de Duelund CAST weerstanden laten inspelen en daar dan een poos mee spelen om een goede indruk te krijgen.

Het lijkt trouwens wel of ik iets minder tophoog heb nu, terwijl het toch precies dezelfde waardes zijn. Wellicht zijn de Duelunds neutraler dan de combinatie Mundorf M-Resist serie en MOX parallel die er eerst inzat.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door dre »

Of halen de Duelunds iets weg......
Mijn ervaring met Duelund strookt wel met je beschrijving.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door pappaleo »

Als je je luisterstoel nou 10cm naar achteren zet, dan komt je luisterpositie in een andere reflectiezone terecht. Zou zomaar het verschil in tophoog kunnen compenseren. Ook de mate van ruimtelijkheid kan veranderen.

En ik ben voor de veandering eens héél serieus. Ik ben ervan overtuigd dat zo'n positieverandering meer doet dan zo'n weerstand.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

@pappaleo: ik luister expres op precies dezelfde plaats, juist om dit soort zaken uit te sluiten in het vergelijk. Maar inderdaad hier valt mee te tunen, ik kan ook de speakers iets verder indraaien.

@Dre: of de Duelunds iets weghalen of de MOX/M-Resist iets toevoegen weet ik niet, er is nu wel verschil. Maar zonder het eerst langer te laten inspelen valt er nog weinig definitiefs over te zeggen. Wel klinken de s-klanken van Katie Melua nu aangenaam wat zeker een pluspunt is.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door pappaleo »

Af en toe een scherpe S klank in de stem van Katie Melua kan net genoeg zijn om je wakker te houden (ja, ik ben ervaringsdeskundige).

:rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hannesie »

En af en toe je neus goed snuiten om de buis van Eustachius weer even te klaren en op te schonen. :D :mrgreen: :bakkie:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
Het lijkt trouwens wel of ik iets minder tophoog heb nu, terwijl het toch precies dezelfde waardes zijn. Wellicht zijn de Duelunds neutraler dan de combinatie Mundorf M-Resist serie en MOX parallel die er eerst inzat.
ff response curve opmeten aan de uitgang van je filter en je weet t
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

Overigens doet luchtvochtigheid ook een hoop......
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Meten heeft denk ik niet veel nut, waarschijnlijk meet het namelijk precies hetzelfde en klinkt het toch anders. Dit hebben ze trouwens ook al meerdere keren vermeld in de 'Hobbyhifi' waar ze dan hun dure filtervoorstel vergelijken met hun lowbudget voorstel. De verschillen zijn dan niet meetbaar maar toch ervaren ze aanzienlijke verschillen in klankbeleving.

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 15 mar 2015, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door richard »

ds23man schreef:
Overigens doet luchtvochtigheid ook een hoop......
En of het volle maan is of juist nieuwe maan.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ik denk dat het doorgeven van 'structuur informatie' (Henri van der Heiden/Gehakt) toch wel een rol speelt en mogelijk dit soort zaken kan verklaren.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

HobbyHifi:



:mrgreen:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door FR_Aad »

richard schreef:
ds23man schreef:
Overigens doet luchtvochtigheid ook een hoop......
En of het volle maan is of juist nieuwe maan.
En hoeveel biertjes je op heb
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Gisteren 3 stuks 0.33cl Hertog Jan :beer:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef:
Walt schreef:
Het lijkt trouwens wel of ik iets minder tophoog heb nu, terwijl het toch precies dezelfde waardes zijn. Wellicht zijn de Duelunds neutraler dan de combinatie Mundorf M-Resist serie en MOX parallel die er eerst inzat.
ff response curve opmeten aan de uitgang van je filter en je weet t
Ik weet uit ervaring dat je dit verschil niet meet. Zelfde met een Mundorf EVO oil condensator, je raakt een hoop tophoog kwijt en dit is niet in je respons te zien. Heel vreemd.

Het feit dat de Duelund tophoog weghaalt vind ik geen goed teken. Het tophoog van de Mundorf Silver/Gold componenten is namelijk erg mooi in combinatie met de AMT die verticaal bundelt in het tophoog, dus waarom zou je dit willen weghalen. Katie Melua als referentie gebruiken is ook geen goed idee, een zangeres die zodanig is opgenomen dat het tophoog benadrukt wordt. Dat is zo duidelijk waarneembaar, waarom zou je hierop je filter willen tunen.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 15 mar 2015, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Gisteren 3 stuks 0.33cl Hertog Jan :beer:
Zie je, dat heeft een dempende werking op de neuronen in de audioreceptoren van je hersenen.

Vanwege je minder kritische houding klinkt alles lekkerder. Later in nuchtere staat heeft de overtuiging dat het echt beter klinkt zich al geworteld. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 15 mar 2015, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

De nieuwste van Madonna kan er ook wat van in hoog.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door meiborg »

Ik denk dat Walt gelijk heeft en er meer gehaktkruiden bij moeten
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

Overigens vindt je een gehaktstaaf ook niet terug in de metingen. :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

ds23man schreef:
De nieuwste van Madonna kan er ook wat van in hoog.
En toch klinkt daarvan het tophoog prima hier met dezelfde tweeter, zonder Duelund weerstanden. Ik denk dat Walt moet oppassen dat hij zijn speaker niet te braaf laat klinken. Er moet wel een beetje leven in blijven zitten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Als de CAST weerstanden over een paar weken goed zijn ingespeeld dan moet je maar eens komen luisteren. Ik ben benieuwd of je dan verschillen gaat horen t.o.v. jullie filter.

Het tophoog is overigens niet verdwenen, ik denk dat er minder aandacht van het oor naar toe wordt getrokken. Wellicht omdat het neutraler wordt weergegeven. Alleen is het nogal raar om over neutraler te spreken als er geen meetbare verschillen zijn. Ik weet dat de meeste het onzin vinden maar de theorie over 'structuur informatie' kan hier wel een verklaring bieden.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Nieuwe theorieen zijn natuurlijk interessant, maar het is jammer als zoiets niet verder dan speculatie komt. Ik berust er dan liever in dat er geen verklaring voor is, in plaats van verhaaltjes te gaan verzinnen zoals van der Heijden heeft gedaan.

We weten niet waarom geïmpregneerd olie in condensators de klank ruimtelijker en warmer maakt en het is op zich goed om verklaringen te zoeken. Echter 'structuur informatie' als verklaring noemen, terwijl dat slechts een kreet is en verder helemaal niets, dat gaat me te ver.

Wat betreft het luisteren bij jou: prima, maar zorg er dan voor dat we kunnen wisselen tussen je oude en nieuwe weerstand. Dat doe ik ook met condensators. Ik ga niet een component vervangen en zonder A/B te vergelijken het verschil in klank bepalen, zeker niet bij een waarschijnlijk zeer subtiel verschil. Ik heb het al gedaan tussen Jantzen Superes en Mundorf MRES20 en kon geen verschil waarnemen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door pappaleo »

jeroen_d schreef:
ds23man schreef:
De nieuwste van Madonna kan er ook wat van in hoog.
En toch klinkt daarvan het tophoog prima hier met dezelfde tweeter, zonder Duelund weerstanden. Ik denk dat Walt moet oppassen dat hij zijn speaker niet te braaf laat klinken. Er moet wel een beetje leven in blijven zitten.
Dat bedoelde ik gisteren met mijn vraag:
pappaleo schreef:
Walt schreef:
De laatste cd van Diana Krall heeft sowieso een andere sound, iets donkerder dan de voorgaande albums maar toch ook wel weer mooi.

Groetjes Walter
Is tie nou helemaal getuned en getweaked op Krall, of kan die ook de Golden Earring? :hide:
Ondanks de eigen wijze van formuleren was deze vraag toch serieus bedoeld.

Ik begrijp dat je van relaxte jazzy muziek houdt, maar wat doet de luidspreker als het wat "rockier" wordt?
Wat doet ie bijvoorbeeld met The Naked Truth van de Golden Earring. Unplugged in een café opgenomen en de cafésfeer kan heel goed naar voren komen, kan, zeg ik, want de meeste luidsprekers maken er een brij van. En met de cafésfeer mag de punch in de muziek niet verloren gaan.

Amarok, van Mike Oldfield. Veel dynamiek; daar zitten uithalen in waar je van schrikt, ook al heb je hem 20 keer gehoord.
Carmen Fantasie, Anne-Sophie Mutter sloopt haar viool zowat, staande voor het Wiener Philharmoniker olv James Levine. Dat mag niet lief klinken, dat is af en toe zelfs vals, maar wel met passie en vuur.

En mijn opmerking over Katie Melua was ook serieus. Dat moet ik niet na 22:00 opzetten, want dat trek ik nog geen 2 nummers.

Kortom, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw luidsprekers.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Hallo pappaleo,

Na lang bezig te zijn geweest met een andere AMT dan Jeroen heb ik een tijd terug de juiste dipool AMT aangeschaft en ik ben toen overgestapt op de filterschakeling van Jeroen. Als je wilt weten met welke muziek er getuned is moet je dit dus eigenlijk aan Jeroen en Hans vragen... :lol:

Groetjes Walter
Gesloten