3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Het nu inderdaad een beetje under-powered! 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
we hebben een n, we hebben een c, we hebben een o, we hebben een r, we hebben een e 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik kan uit ervaring spreken dat dat heel goed gaat met twee AT woofers op één NCore, voor mij toch een nieuwe invulling van het begrip 'strak laag'Henkjan schreef:we hebben een n, we hebben een c, we hebben een o, we hebben een r, we hebben een e
Gerrit
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Vooral de snelheid en detail is van een totaal ander orde dan dat je gewend bent, de ncore is dan de kroon op het werk.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Inderdaad, met name de details in het laag en laag-mid zijn fenomenaal. Ik denk dat door de grote magneet en spreekspoel diameter er praktisch geen sprake is van flux modulatie en dat dit i.c.m. de kapton spreekspoel drager zorgt voor de detail rijkdom.jeroen_d schreef:Vooral de snelheid en detail is van een totaal ander orde dan dat je gewend bent, de ncore is dan de kroon op het werk.
Ik heb trouwens wel de pieken bij 1600Hz en 2000Hz met notchfilters aangepakt ook al zitten ze 2 octaven boven de scheidingsfrequentie, je weet maar nooit. Bij de Neo10 heb ik de pieken ook aangepakt en alles bij elkaar lijkt het daar toch weer net iets beter van te worden.
Voorlopig eerst weer een tijd luisteren met de nieuwe filter configuratie, op termijn wil ik nog wat spelen met het overnamepunt tussen sub en de AT's (nu 50Hz 24dB/oct LR).
Gerrit
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Leg het overnamepunt zo laag mogelijk, ook bij grotere uitslagen blijkt het geluid uitermate schoon te blijven. Je zal merken dat zelfs beneden 50Hz de relatieve sloomheid en kleuring van de XLS sub te horen is.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
De NCore houdt de XLS wel scherpjeroen_d schreef:Leg het overnamepunt zo laag mogelijk, ook bij grotere uitslagen blijkt het geluid uitermate schoon te blijven. Je zal merken dat zelfs beneden 50Hz de relatieve sloomheid en kleuring van de XLS sub te horen is.
Maar ik ga dat zeker proberen, dit is wel een kwestie van luisteren want meten in de kamer gaat bij deze frequenties niet echt helpen. Naast een sinus sweep zou een 'sweep' met verschillend gestemde kick drums wel kunnen helpen (b.v. met een sampler) om na te gaan of er een verschil in weergave kwaliteit is waar te nemen rond de scheidingsfrequentie.
Een AT12KAP heeft een te grote Vas voor een 50l kast, dan is er teveel boost nodig, en ik wil geen grotere kast hebben. Kan het natuurlijk eens aan Per vragen of hij een vervanger voor de XSL12 heeft of kan maken. Het moet wel een echte sub zijn, dus Fs onder de 20Hz.
Gerrit
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ben wel benieuwd naar hoe je dit goed afgesteld krijgt. Heb dit laatst als eens geprobeerd d.m.v. metingen echter is mij niet gelukt om dit op die manier goed inzichtelijk te krijgen.Gerrit schreef:Een juiste delay op de rest (de sub ligt iets achter de dipool) is ook van groot belang om het niet sloom te laten worden, volgens mij een onderschat probleem ook al gaat het maar om een milliseconde of wat.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Puur op afstand, het wordt niet voor niets ook in mm weergegeven in de filter software. Wat misschien werkt is om de sub niet te filteren en het hoog te versterken zodat je een beetje scherpe impuls respons krijgt, die kun je dan vergelijken met het hoofd systeem. Ik zal het bij gelegenheid eens proberen.kuiperik schreef:Ben wel benieuwd naar hoe je dit goed afgesteld krijgt. Heb dit laatst als eens geprobeerd d.m.v. metingen echter is mij niet gelukt om dit op die manier goed inzichtelijk te krijgen.Gerrit schreef:Een juiste delay op de rest (de sub ligt iets achter de dipool) is ook van groot belang om het niet sloom te laten worden, volgens mij een onderschat probleem ook al gaat het maar om een milliseconde of wat.
Gerrit
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hoewel 'ie nogal varieert met temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid, kun je ervan uitgaan dat de geluidssnelheid in je woonkamer 343 tot 345 m/s bedraagt. Dan ben je met een meetlat en wat rekenwerk exact uit de in te stellen delay.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Met dank aan Tony Gee heb ik zojuist de 4 stuks Duelund CAST weerstanden ontvangen. Ik heb ze gelijk in de filters gezet. De toegepaste types zijn nu:
- serie condensator hoog Duelund RS
- parallel condensator laag Mundorf Silver/Gold/Oil
- weerstanden Duelund CAST
- spoelen Jantzen waxcoils
En natuurlijk de Bybees!
Voor de mensen die beweren dat er geen hoorbare verschillen zijn tussen weerstanden, tip: probeer deze eens...
Groetjes Walter
- serie condensator hoog Duelund RS
- parallel condensator laag Mundorf Silver/Gold/Oil
- weerstanden Duelund CAST
- spoelen Jantzen waxcoils
En natuurlijk de Bybees!
Voor de mensen die beweren dat er geen hoorbare verschillen zijn tussen weerstanden, tip: probeer deze eens...
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Gelukkig word het altijd beter! 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
In mijn Eton/Accuton had ik ook al een Duelund weerstand voor het hoog zitten, ik had dus al wel enig vermoeden dat ik er tevreden over zou zijn. Geklap vanuit het publiek en achtergrond geluiden komen nu nog beter uit de verf. Tevens zijn de stemmen beter omlijnd. Nu maar eens laten inspelen, daar wordt het ook altijd weer beter van...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ach, je zou nog eens een keer een autoformer kunnen proberen. Dan hoor je echt de ouderdomsrimpels van La Krall......... 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
De laatste cd van Diana Krall heeft sowieso een andere sound, iets donkerder dan de voorgaande albums maar toch ook wel weer mooi.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Het wordt tijd voor een Duelund CAST condensator, die RS kan nooit meekomen met CAST weerstanden. 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Gaat Daudio mij dan sponsoren bij die aankoop?
Ik zou trouwens eerder de Mundorf SGO voor de AT nog wel eens willen vervangen door een Duelund maar die kosten circa 600 euro per stuk...
Groetjes Walter
Ik zou trouwens eerder de Mundorf SGO voor de AT nog wel eens willen vervangen door een Duelund maar die kosten circa 600 euro per stuk...
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Is tie nou helemaal getuned en getweaked op Krall, of kan die ook de Golden Earring?Walt schreef:De laatste cd van Diana Krall heeft sowieso een andere sound, iets donkerder dan de voorgaande albums maar toch ook wel weer mooi.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Zeg niet in een ander draadje mijn overpeinzing betreffende de autoformer belachelijk maken he baasje, of ik schop een van die steunpilaren voor je huis omds23man schreef:Ach, je zou nog eens een keer een autoformer kunnen proberen. Dan hoor je echt de ouderdomsrimpels van La Krall.........
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Zonde van het geld want de Duelund RS klinkt niet beter, alleen iets anders.Walt schreef:Ik zou trouwens eerder de Mundorf SGO voor de AT nog wel eens willen vervangen door een Duelund maar die kosten circa 600 euro per stuk...![]()
Groetjes Walter
Wat zou je verder denken van deze spoelen, je kunt het zo gek maken als je wilt natuurlijk: http://www.mundorf.com/en/?category=hif ... =mcoil_sfc
- Bijlagen
-
- MCoil_SFC.~png.jpg (9.6 KiB) 191 keer bekeken
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dan zou ik liever gelijk de Duelund CAST silver foil coils nemen!
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Wat let je ? 
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dan krijg ik toch me bedenkingen.dre schreef:Gelukkig word het altijd beter!
Lijkt me ook zeker iets voor Walt om eens te proberen.ds23man schreef:Ach, je zou nog eens een keer een autoformer kunnen proberen. Dan hoor je echt de ouderdomsrimpels van La Krall.........
Ik wou zeggen hypex dlcp, dan zijn alle hoe minimaal dan ook speaker filter ''klankinvloeden'' eruit maar kan Walt niet meer klooien met componenten dus hypex valt in Walts geval af.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik kan van de Duelund zilver folie versies helaas geen prijzen vinden maar de koperversie is al 400 pond, dus ik schat ze op ongeveer 2000 euro per stuk...
@basfocal: ik vermoed dat een Hypex dlcp juist een downgrade zou betekenen qua geluidkwaliteit, volgens mij heeft Jeroen hier mee geëxperimenteerd en was de combinatie ASP met passief filter de winnaar.
Groetjes Walter
@basfocal: ik vermoed dat een Hypex dlcp juist een downgrade zou betekenen qua geluidkwaliteit, volgens mij heeft Jeroen hier mee geëxperimenteerd en was de combinatie ASP met passief filter de winnaar.
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik zet alleen maar de deur open voor de volgende 25 pagina's in dit draadje.........meiborg schreef:Zeg niet in een ander draadje mijn overpeinzing betreffende de autoformer belachelijk maken he baasje, of ik schop een van die steunpilaren voor je huis omds23man schreef:Ach, je zou nog eens een keer een autoformer kunnen proberen. Dan hoor je echt de ouderdomsrimpels van La Krall.........
