3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door dre »

Het nu inderdaad een beetje under-powered! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Henkjan »

we hebben een n, we hebben een c, we hebben een o, we hebben een r, we hebben een e :bakkie:
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Gerrit »

Henkjan schreef:
we hebben een n, we hebben een c, we hebben een o, we hebben een r, we hebben een e :bakkie:
Ik kan uit ervaring spreken dat dat heel goed gaat met twee AT woofers op één NCore, voor mij toch een nieuwe invulling van het begrip 'strak laag' :D Bij mij lopen ze door tot 400Hz en dat doen ze ook heel erg goed.

Gerrit
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Vooral de snelheid en detail is van een totaal ander orde dan dat je gewend bent, de ncore is dan de kroon op het werk.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Gerrit »

jeroen_d schreef:
Vooral de snelheid en detail is van een totaal ander orde dan dat je gewend bent, de ncore is dan de kroon op het werk.
Inderdaad, met name de details in het laag en laag-mid zijn fenomenaal. Ik denk dat door de grote magneet en spreekspoel diameter er praktisch geen sprake is van flux modulatie en dat dit i.c.m. de kapton spreekspoel drager zorgt voor de detail rijkdom.
Ik heb trouwens wel de pieken bij 1600Hz en 2000Hz met notchfilters aangepakt ook al zitten ze 2 octaven boven de scheidingsfrequentie, je weet maar nooit. Bij de Neo10 heb ik de pieken ook aangepakt en alles bij elkaar lijkt het daar toch weer net iets beter van te worden.
Voorlopig eerst weer een tijd luisteren met de nieuwe filter configuratie, op termijn wil ik nog wat spelen met het overnamepunt tussen sub en de AT's (nu 50Hz 24dB/oct LR).

Gerrit
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Leg het overnamepunt zo laag mogelijk, ook bij grotere uitslagen blijkt het geluid uitermate schoon te blijven. Je zal merken dat zelfs beneden 50Hz de relatieve sloomheid en kleuring van de XLS sub te horen is.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Gerrit »

jeroen_d schreef:
Leg het overnamepunt zo laag mogelijk, ook bij grotere uitslagen blijkt het geluid uitermate schoon te blijven. Je zal merken dat zelfs beneden 50Hz de relatieve sloomheid en kleuring van de XLS sub te horen is.
De NCore houdt de XLS wel scherp 8) Dat scheelt een stuk met de UcD400HG HxR en een eind kabel en de nodige contactovergangen er tussen. Een juiste delay op de rest (de sub ligt iets achter de dipool) is ook van groot belang om het niet sloom te laten worden, volgens mij een onderschat probleem ook al gaat het maar om een milliseconde of wat.
Maar ik ga dat zeker proberen, dit is wel een kwestie van luisteren want meten in de kamer gaat bij deze frequenties niet echt helpen. Naast een sinus sweep zou een 'sweep' met verschillend gestemde kick drums wel kunnen helpen (b.v. met een sampler) om na te gaan of er een verschil in weergave kwaliteit is waar te nemen rond de scheidingsfrequentie.
Een AT12KAP heeft een te grote Vas voor een 50l kast, dan is er teveel boost nodig, en ik wil geen grotere kast hebben. Kan het natuurlijk eens aan Per vragen of hij een vervanger voor de XSL12 heeft of kan maken. Het moet wel een echte sub zijn, dus Fs onder de 20Hz.

Gerrit
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door kuiperik »

Gerrit schreef:
Een juiste delay op de rest (de sub ligt iets achter de dipool) is ook van groot belang om het niet sloom te laten worden, volgens mij een onderschat probleem ook al gaat het maar om een milliseconde of wat.
Ben wel benieuwd naar hoe je dit goed afgesteld krijgt. Heb dit laatst als eens geprobeerd d.m.v. metingen echter is mij niet gelukt om dit op die manier goed inzichtelijk te krijgen.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Gerrit »

kuiperik schreef:
Gerrit schreef:
Een juiste delay op de rest (de sub ligt iets achter de dipool) is ook van groot belang om het niet sloom te laten worden, volgens mij een onderschat probleem ook al gaat het maar om een milliseconde of wat.
Ben wel benieuwd naar hoe je dit goed afgesteld krijgt. Heb dit laatst als eens geprobeerd d.m.v. metingen echter is mij niet gelukt om dit op die manier goed inzichtelijk te krijgen.
Puur op afstand, het wordt niet voor niets ook in mm weergegeven in de filter software. Wat misschien werkt is om de sub niet te filteren en het hoog te versterken zodat je een beetje scherpe impuls respons krijgt, die kun je dan vergelijken met het hoofd systeem. Ik zal het bij gelegenheid eens proberen.

Gerrit
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door markbakk »

Hoewel 'ie nogal varieert met temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid, kun je ervan uitgaan dat de geluidssnelheid in je woonkamer 343 tot 345 m/s bedraagt. Dan ben je met een meetlat en wat rekenwerk exact uit de in te stellen delay.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Met dank aan Tony Gee heb ik zojuist de 4 stuks Duelund CAST weerstanden ontvangen. Ik heb ze gelijk in de filters gezet. De toegepaste types zijn nu:

- serie condensator hoog Duelund RS
- parallel condensator laag Mundorf Silver/Gold/Oil
- weerstanden Duelund CAST
- spoelen Jantzen waxcoils

En natuurlijk de Bybees! :mrgreen:

Voor de mensen die beweren dat er geen hoorbare verschillen zijn tussen weerstanden, tip: probeer deze eens... :rock:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1811[1].JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door dre »

Gelukkig word het altijd beter! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

In mijn Eton/Accuton had ik ook al een Duelund weerstand voor het hoog zitten, ik had dus al wel enig vermoeden dat ik er tevreden over zou zijn. Geklap vanuit het publiek en achtergrond geluiden komen nu nog beter uit de verf. Tevens zijn de stemmen beter omlijnd. Nu maar eens laten inspelen, daar wordt het ook altijd weer beter van... :mrgreen:

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

Ach, je zou nog eens een keer een autoformer kunnen proberen. Dan hoor je echt de ouderdomsrimpels van La Krall......... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

De laatste cd van Diana Krall heeft sowieso een andere sound, iets donkerder dan de voorgaande albums maar toch ook wel weer mooi.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Het wordt tijd voor een Duelund CAST condensator, die RS kan nooit meekomen met CAST weerstanden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Gaat Daudio mij dan sponsoren bij die aankoop? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik zou trouwens eerder de Mundorf SGO voor de AT nog wel eens willen vervangen door een Duelund maar die kosten circa 600 euro per stuk... :shock:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
De laatste cd van Diana Krall heeft sowieso een andere sound, iets donkerder dan de voorgaande albums maar toch ook wel weer mooi.

Groetjes Walter
Is tie nou helemaal getuned en getweaked op Krall, of kan die ook de Golden Earring? :hide:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door meiborg »

ds23man schreef:
Ach, je zou nog eens een keer een autoformer kunnen proberen. Dan hoor je echt de ouderdomsrimpels van La Krall......... :mrgreen:
Zeg niet in een ander draadje mijn overpeinzing betreffende de autoformer belachelijk maken he baasje, of ik schop een van die steunpilaren voor je huis om :twisted:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Ik zou trouwens eerder de Mundorf SGO voor de AT nog wel eens willen vervangen door een Duelund maar die kosten circa 600 euro per stuk... :shock:

Groetjes Walter
Zonde van het geld want de Duelund RS klinkt niet beter, alleen iets anders.

Wat zou je verder denken van deze spoelen, je kunt het zo gek maken als je wilt natuurlijk: http://www.mundorf.com/en/?category=hif ... =mcoil_sfc
Bijlagen
MCoil_SFC.~png.jpg
MCoil_SFC.~png.jpg (9.6 KiB) 191 keer bekeken
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Dan zou ik liever gelijk de Duelund CAST silver foil coils nemen!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ray5150 »

Wat let je ? :lol:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door bas focal m180 »

dre schreef:
Gelukkig word het altijd beter! :mrgreen:
Dan krijg ik toch me bedenkingen.

ds23man schreef:
Ach, je zou nog eens een keer een autoformer kunnen proberen. Dan hoor je echt de ouderdomsrimpels van La Krall......... :mrgreen:
Lijkt me ook zeker iets voor Walt om eens te proberen.

Ik wou zeggen hypex dlcp, dan zijn alle hoe minimaal dan ook speaker filter ''klankinvloeden'' eruit maar kan Walt niet meer klooien met componenten dus hypex valt in Walts geval af.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ik kan van de Duelund zilver folie versies helaas geen prijzen vinden maar de koperversie is al 400 pond, dus ik schat ze op ongeveer 2000 euro per stuk...

@basfocal: ik vermoed dat een Hypex dlcp juist een downgrade zou betekenen qua geluidkwaliteit, volgens mij heeft Jeroen hier mee geëxperimenteerd en was de combinatie ASP met passief filter de winnaar.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

meiborg schreef:
ds23man schreef:
Ach, je zou nog eens een keer een autoformer kunnen proberen. Dan hoor je echt de ouderdomsrimpels van La Krall......... :mrgreen:
Zeg niet in een ander draadje mijn overpeinzing betreffende de autoformer belachelijk maken he baasje, of ik schop een van die steunpilaren voor je huis om :twisted:
Ik zet alleen maar de deur open voor de volgende 25 pagina's in dit draadje......... :mrgreen:
Gesloten