Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door pappaleo »

De frequentiekarakteristiek ziet er niet ongeloofwaardig uit. De impuls lijkt me wat onrustig. Heb je ingezoomd?

Je kan ook plaatjes maken met edit->copy. Die staan dan in je buffer en kun je in ms-paint plakken. Opslaan als jpg of png en je hebt een prachtig en goed leesbaar plaatje voor bij je topic.

Aan deze schermfoto's is heel moeilijk af te lezen wat er aan de hand is.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door metabaron »

ok Leo

je hebt gelijk een herkansing.
ps ik en computers :boos:
impuls.jpg
frequentiekarakteristiek.jpg
edit: bass reflex mivoc wm8

ik hoop dat dit wat beter is

dennis
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door metabaron »

en hier is de hoorn....
frequentiekarakteristiek mrd34-pa.jpg
Ok dat waren mijn metingen die ik kon doen.
Morgen is denk ik arta meetkastje klaar dan kan ik impedantiemetingen doen.

Is er iemand die kan zeggen of de metingen goed waren?
Of nog wat anders kwijt wil? graag commentaar.. :sure:

dennis
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door pappaleo »

Voor en na je puls zie ik signalen die daar niet thuishoren. Misschien oscillatie of brom of zoiets. Je kan met zo'n onrustige puls je eerste reflectie niet zien.

Welke afstand gebruik je van membraan tot microfoonkapsel? En in wat voor een ruimte meet je?
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door metabaron »

Ik meette op 1 meter afstand in me woonkamer.
Van de week weer een poging doen.
Maar me eerste metingen zijn een feit :yeah:
Alleen het zegt me nog niks :rofl:

Dennis
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door pappaleo »

metabaron schreef:
Ik meette op 1 meter afstand in me woonkamer.
Van de week weer een poging doen.
Maar me eerste metingen zijn een feit :yeah:
Alleen het zegt me nog niks :rofl:

Dennis
Ik zie in je andere topic dat je een buizenversterker gebruikt. Dat is minder geschikt. Ligt de 0 van de LS uitgang aan massa? Zo nee, dan is die niet geschikt om impedantiemetingen te doen.

Waarvoor is die Audiobuddy microfoonversterker? Zit er geen microfooningang op je geluidskaart?

Je hebt volgens mij ergens vervuiling in de meetketen zitten, zoals brom of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door metabaron »

Misschien moet ik gewoon even een klein versterkertje maken om te meten.
Zo een buizenversterker is niet handig maar ik had even niks anders.

Nee er zit geen microfooningang op met fantoomvoeding , dus die is daarvoor.

Misschien moet ik er even wat handigheid in krijgen want dit was de eerste keer. Ik ga gewoon stug door. In ieder geval bedankt voor je reacties :goedzo:

Morgen meetkastje verder afmaken.

Edit: ik ben trouwens je hele topic al aan het doorspitten voor kennis hoor :lol:

Dennis
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door wouter »

Hoi Dennis,

Heb vanavond ook mijn Focusrite externe geluidskaart ingeregeld met Limp. Nu moet ik ook gaan beginnen met Arta. Op mijn opmerking 'klein T-pad ampje erbij' kreeg ik als antwoord dat dit niet handig was, volgens mij ivm impedantiemetingen. Ik heb nog een oude gewone versterker staan, die ik gebruik voor metingen (met digitale volumeregeling, dus -40dB uitsturing is altijd -40dB, geen draaiknop). Dit even ter advies, hierover kunnen anderen je vast beter informeren. :wink:
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door metabaron »

Ok Wouter ik ga even struinen op internet.
Hoever sta jij met de luidsprekers?

Dennis
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door FR_Aad »

Als je met T-pad een Tripath bedoelt dan kan dat inderdaad problemen geven omdat die dingen vaak gebrugt zijn.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door wouter »

Het lijkt me dat je meting wat meer smoothing heeft (1/3e/octaaf standaard instelling?) en het tijdsvenster is te kort voor een goede meting onderin. Verder lijkt het er prima op 'globaal':
mivoc 1.png
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door Shadow »

Zit hier nog leven in?
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door metabaron »

Ja maar niet veel , ik ben aan het proberen een meting eruit te vogelen.
Maar ik weet totaal niet waar ik mee bezig ben. Van een meting weet ik ook niet of hij goed is?
Ik heb hulp nodig van iemand die een meting kan doen tot en met filterontwerp ??
Dus als iemand zin heeft om met mij een meting en een filter wil ontwikkelen graag!!!! :sure:

Dennis
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door wouter »

Hoi Dennis,

Ik probeer voor mezelf een 'how to' te schrijven voor het meten met Arta en het gebruik van boxsim of speakerworkshop. Alleen zelf nog even speakerworkshop onder de knie krijgen ;-)
Boxsim is een eitje (en plan b voor mij)

Pappaleo heeft ook al veel bruikbare tips gegeven voor het meten met Arta en het gebruik van deze metingen in Boxsim. Walt gaf op de luisterdag aan dat hij net als Leo behoorlijk tevreden is over de simulatie (vs realiteit).
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door metabaron »

Even een update met wat vragen aan de heren die goed zijn in het filters ontwerpen.
Ik heb metingen laten doen aan de luidsprekers. Dit is gebeurt bij tony aka geenius hier op dit forum.
Dit heb ik gedaan omdat ik arta nog niet onder de knie heb. Hierna kan ik de metingen proberen te reproduceren , tevens om dit te zien geeft al wat kennis. Ik wilde wel betrouwbare metingen hebben om een filter te ontwerpen.
Boxsim heb ik al de hele week aanstaan en ben ik mee bezig.Tevens helpt Wouter me soms eventjes , waarvoor veel dank. :goeie: Speakerworkshop vond ik eventjes te moeilijk.
Nu volgen de screenshots , daarna de vragen....
Schermopname (3).png
Schermopname (2).png
Schermopname (4).png
Ik heb de impedantie vlak getrokken door de spoel 0,39mh in serie met de 10 ohm weerstand kan dit? of is dat de juiste manier?
Heeft er iemand anders nog tips? opmerkingen ?trucs?
Kortom ben ik op de goede weg?

dennis
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door pappaleo »

Nou Dennis, voor een eerste poging is dit geen verkeerd resultaat. :goedzo:

Je hebt de impedantie rechtgetrokken met een spoel en een weerstand. Dynaudio deed vroeger ook zoiets.
Heb hij een delicate buizenversterker die graag een rechte impedantie ziet? Zo nee, dan kun je dat netwerkje weglaten.

Plaats eens de response (plaatje 2) als dat netwerkje uit het filter verdwenen is.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door Geenius »

De spoel van 0,39mH + 10 ohm weerstand parallel aan de woofer trekt de impedantie inderdaad wel vlak maar ik zou het niet op deze manier doen. Er gaat hier veel energie door verloren, het "lekt" als het ware langs het filter en de woofer weg voordat het ze bereikt. De impedantie is weliswaar vrij vlak, maar de systeem-impedantie is nu rond de 4 tot 5 ohm. Zonder die LR zou het hoger liggen wat je versterker misschien prettiger vindt. Het vraagt ieder geval minder stroom. Waarschijnlijk hoef je niet eens de impedantie pieken van de woofer vlak te trekken.
Laatst gewijzigd door Geenius op wo 19 aug 2015, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door metabaron »

Ok heren dank u voor de reacties.
Ik heb hier diversen buizenversterkers staan. dus een beetje correctie lijkt me wel op zijn plaats.....

zonder impedantie correctie.
Schermopname (7).png
Schermopname (8).png
En met een andere impedantie correctie haal ik alleen de 2 grote bulten weg.
Schermopname (5).png
Schermopname (6).png
Jullie zien ik heb wel wat geprobeerd.
Maar ik vond die bovenste impedantie lijn zo mooi voor een buizenversterker beetje gelijk over de hele linie, en duikt niet onder de 5 ohm.
Ik begon te twijfelen aan mezelf of dit wel een goede oplossing was?
Maar misschien is dit iets van even in het echt luisteren of er verschillen te merken zijn?
Graag nog een reactie om een beslissing te maken welke kant ik op moet gaan.
Geen correctie, 2 bulten weg, helemaal strak maar te weinig power???

dennis
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door metabaron »

Dit staat momenteel klaar...
20150819_171224.jpg
Dennis
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door Geenius »

Alleen de LCR voor de piek bij 2kHz. toepassen. Die in het laag weglaten. Dan luisteren :)
Je hebt dan als het goed is een min of meer vlakke impedantie vanaf circa 150Hz tot helemaal bovenin.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door metabaron »

Tony en pappaleo bedankt voor je commentaren :goedzo:
Dus je bedoelt dit en dan lekker luisteren :yeah:
Schermopname (9).png
Schermopname (10).png
dennis
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door Geenius »

De impedantie is prima zo, misschien nog de spoel ietsjes kleiner :wink:
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door metabaron »

met 0,22 spoel wordt de impedantie op het einde van de frequentie iets platter.
Bijna niet te zien.
Schermopname (11).png
dennis
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door wouter »

Hoi Dennis,

Wordt mooi zo!
Ik plaats zo in mijn wedstrijd topic even wat vorderingen die ik met boxsim gemaakt heb. Dit omdat hiermee beter inzichtelijk is hoe de Mivoc woofer getemd moet worden bij de lage overname frequentie, dit was natuurlijk wat boxsim (s)pielerei. Maar daar heb ik nu een ideetje voor :wink:

Verder kun je die weerstand voor de tweetersectie opbouwen uit 2 waarden, en dan kun je 1 pootje losgooien als je een hogere weerstand wil proberen. 0,5 en 1 ohm maakt al 1 tot 2 dB verschil in het gebied rond 2-3kHz in dit filter.

Gaaf hoor, hoe ver je nu al komt.

@ Geenius, heb jij enig idee of nog te achterhalen is wat de fysieke offset is tussen de acoustische centra van beide drivers? In boxsim hebben we maar wat lopen schuiven tot we een mooie optelling kregen (13 cm geloof ik), maar in de praktijk kan die hoorn natuurlijk niet helemaal op een uiterste positie staan, voorop of achterop de behuizing.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker

Bericht door Geenius »

wouter schreef:
@ Geenius, heb jij enig idee of nog te achterhalen is wat de fysieke offset is tussen de acoustische centra van beide drivers? In boxsim hebben we maar wat lopen schuiven tot we een mooie optelling kregen (13 cm geloof ik), maar in de praktijk kan die hoorn natuurlijk niet helemaal op een uiterste positie staan, voorop of achterop de behuizing.
Als ik het me goed herinner was de stap-respons het beste als de voetplaat waar de hoorn op staat praktisch helemaal vooraan de bast kast stond. Of te wel als de mond van de hoorn ter hoogte van de stofkap van de woofer stond. De hoorn stak dus een eind voor de baskast uit.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”