Tritec of foliespoel?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door Hififiel »

Ik wil jullie even aan het denken zetten, er van uitgaande dat bijv een Mundorf MCap Supreme van 10uF met een verlies factor: tan∂ = 0,0001@1kHz en een tollerantie van 2% en een Audyn Cap True Silver van 10uF met een verlies factor van < 0,00020 bei 1 kHz en 2% tolerantie volgens specs vrijwel gelijk zijn, en je gaat deze twee condensatoren vergelijken op het gehoor.
Dan kan ik al een heleboel variaties bedenken die niks met de condensatoren zelf te maken hebben, maar met het process van het plaatsen van de condensatoren in het filter, tenzij je een aparte schakeling maakt waarbij je tijdens het luisteren kan schakelen zou je van een vergelijk kunnen spreken.

Alle andere manieren van testen zijn niet relevant, bijv de volgende omstandigheden waarbij:
A: er langere tijd zit (door bijv montage) tussen de vergelijkende luister tests.
B: je omwille van de montage van de componenten de speakers verplaatst en daarna niet op exact de zelfde positie in de luisterruimte terugzet
C: je bij de montage dempingsmateriaal verwijderd en daarna op een andere positie in de behuizing plaatst
D: je na de montage niet op exact de zelfde luisterplek zit of je fysieke gesteldheid is iets veranderd (bijv bij verkoudheid/griep)
E: de temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid varieren en daarmee ook de specs van de speakers en de overdracht naar ons oor en zelfs hoe ons oor het verwerkt.

Dit zijn omstandigheden die grote verschillen kunnen laten horen, ga eens onderuitgezakt in de bank zitten luisteren of juist rechtop, en hoor hoeveel verschil dat al maakt, dus tenzij je al die variaties weet uit te bannen kan je nooit van een goed gehoor mating vergelijk spreken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door hannesie »

Als je, naar mijn idee, zo gefrustreerd naar muziek moet gaan luisteren, gaat er een hoop mis.

En verpruts je ook nog je leven, muziek is beleven.

Dan ga ik liever van een goede maaltijd genieten, ook goed voor een mens. :mrgreen:

( daar mag ook nog wel live muziek bij)
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door Hififiel »

hannesie schreef:
Als je, naar mijn idee, zo gefrustreerd naar muziek moet gaan luisteren, gaat er een hoop mis.

En verpruts je ook nog je leven, muziek is beleven.

Dan ga ik liever van een goede maaltijd genieten, ook goed voor een mens. :mrgreen:

( daar mag ook nog wel live muziek bij)
:lol: nou ik raak er niet gefrustreerd van hoor :D de grootste beperkingen liggen nou eenmaal in de akoustiek, en die kan je met de beste wil van de wereld in een gemiddelde huiskamer niet optimaal krijgen. en dus is mijn motto ook meer genieten en minder analyseren :rock: :yeah:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door Zweitse »

hannesie schreef:
Als je, naar mijn idee, zo gefrustreerd naar muziek moet gaan luisteren, gaat er een hoop mis.

En verpruts je ook nog je leven, muziek is beleven.
+1
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door CarloPJB »

Hififiel ,

Je benoemt nu alle dingen die je inderdaad niet moet doen voor een goed A/B/C vergelijk maar ga nu eens op het voorstel in en luister onbevooroordeeld .

:goedzo:
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door Hififiel »

Als je nu alle posten goed gelezen had dan had je ook gezien dat ik in het verleden al Condensatoren heb vergeleken, afgezien van elco`s die een hogere interne weerstand hebben heb ik gehoorsmatig nooit grote verschillen kunnen ontdekken. :roll:
En daarbij er zijn MEER metingen op het net te vinden die aantonen dat de verschillen in condensatoren enorm klein zijn dan er metingen te vinden zijn die echt meet-technisch aantonen dat Condensator A de frequentie curve veranderd ten opzichte van condensator B. Die metingen vind je niet, enkel audiofiel gezwets over lucht tussen de instrumenten of meer diepte, warmte, muzikaliteit of organische klanken. :^o gezwets van mensen die er belang bij hebben elco`s te verkopen van tientallen euro`s :?

Maar geef je geld maar uit aan dingen die er nauwelijks toe doen en koop vooral geen betere drivers voor dat geld, maakt mij niks uit hoor 8-[
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door dre »

Wat een gezwets zeg!

Heb je wel eens een vergelijking gedaan op een hoogwaardige set?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door Walt »

Juist als je geld in hoogwaardige units hebt gestoken zijn betere filtercomponenten aan te raden, anders haal je nooit het maximale uit de units...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door CarloPJB »

Hififiel schreef:
Als je nu alle posten goed gelezen had dan had je ook gezien dat ik ........
Maar geef je geld maar uit aan dingen die er nauwelijks toe doen en koop vooral geen betere drivers voor dat geld, maakt mij niks uit hoor 8-[

Daar heb je een punt :lagge: ik speel met drivers waar het verschil niet op te horen is :rofl:


:wink:
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door Hififiel »

dre schreef:
Wat een gezwets zeg!
Ja, dat denk ik dus als ik jullie hoor over enorme verschillen :^o
dre schreef:
Heb je wel eens een vergelijking gedaan op een hoogwaardige set?
Ja dat heb ik, diverse malen zelfs, maar wat niet te meten is is zeker niet te horen.

Dus meten 2 verschillende merken (maar wel de zelfde waardes en tolleranties) condensatoren gelijk dan klinken ze ook gelijk.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door CarloPJB »

Hififiel schreef:
dre schreef:
Wat een gezwets zeg!
Ja, dat denk ik dus als ik jullie hoor over enorme verschillen :^o
dre schreef:
Heb je wel eens een vergelijking gedaan op een hoogwaardige set?
Ja dat heb ik, diverse malen zelfs, maar wat niet te meten is is zeker niet te horen.

Dus meten 2 verschillende merken (maar wel de zelfde waardes en tolleranties) condensatoren gelijk dan klinken ze ook gelijk.

#-o
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door avdboom »

Hier gaan we nooit uit komen...

I'm out....
ief
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 16:22
Locatie: Groningen

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door ief »

Wel ja, actief filteren dus, op lijn niveau hoor je het niet > done deal :)

(Nog nooit zo'n dure condensator gehoor/ vergeleken, geen mening verder)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door jeroen_d »

Is niet de oplossing. Passief gefilterd midden en hoog klinkt beter.Vloeiender overgang, meer impact. Actief filteren geeft minder goede integratie van middentoner en tweeter. De conclusie die ik vooral trek uit dit soort topics, is dat er mensen zijn met meer en minder ervaring.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
Is niet de oplossing. Passief gefilterd midden en hoog klinkt beter.Vloeiender overgang, meer impact. Actief filteren geeft minder goede integratie van middentoner en tweeter. De conclusie die ik vooral trek uit dit soort topics, is dat er mensen zijn met meer en minder ervaring.

Merk ik hier een bepaalde vorm van dedain op?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door markbakk »

Misschien bedoelt Jeroen het wel net andersom dan dat jij het opvat. :twisted:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door richard »

Hififiel schreef:
Ja dat heb ik, diverse malen zelfs, maar wat niet te meten is is zeker niet te horen.

Dus meten 2 verschillende merken (maar wel de zelfde waardes en tolleranties) condensatoren gelijk dan klinken ze ook gelijk.
En weet je wel wat je meet? De lengte, de diameter? Misschien is het aspect wat het subtiele verschil bepaald wel helemaal niet te meten. Of weten we nu nog niet hoe het te meten.

Hoe meet je het verschil tussen de reproductie van de muziek of een illusie van werkelijkheid?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door ray5150 »

Even inhaken, ik kwam een paar foto's tegen van het filter van een Avalon 2-weg Monitor.
Da's bij mijn weten toch een behoorlijk prijzig merk waarvan je zou verwachten dat er hoogwaardige onderdelen / materialen gebruikt zijn.
Ik moet zeggen, het ziet er nogal "gewoontjes" uit...
DSC03607.jpg
DSC03608.jpg
Ik bedoel, geen MOX weerstanden, de spoelen zien er ook vrij standaard uit.
Volgens mij zitten er zelf een paar elco's in. (die 2 lichtblauwe.)

Is dit dan gebruikelijk bij dit soort kostbare merken, en zijn wij als zelfbouwers te ver doorgeschoten ? :hide:
Of heeft hier een boekhouder aan de rem getrokken ?

Laat ik het iets anders zeggen : hoe moet ik dit interpreteren ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door dre »

Hoe oud is het filter?
Welk model?
Wat is het merk van de gebruikte condensatoren?
Is het 100% origineel?
Gebruiken ze dit nu nog steeds?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door Walt »

Het merendeel van de 'dure' fabrieksspeakers heeft zulke filters. Soms kom je wel mooie componenten tegen bijv. B&W gebruikt Mundorf S.G.O. in hun duurste speakers.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
Hoe oud is het filter?
Welk model?
Wat is het merk van de gebruikte condensatoren?
Is het 100% origineel?
Gebruiken ze dit nu nog steeds?
Zou jij beter moeten weten dan ik, jij bent tenslotte lid van HTforum, dre73. :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door Walt »

Dre is lid op alle mogelijk denkbare audio forums... :lol:

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door ds23man »

Een Uberlid dus.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door dre »

Walt schreef:
Dre is lid op alle mogelijk denkbare audio forums... :lol:

Groetjes Walter
Ik kom Wallo daar altijd tegen. :lagge:
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door Jamesblond »

richard schreef:
Hans Nootdorp schreef:
Afgezien nog van het feit dat (theoretisch) microfonie een rol bij vervorming kan spelen. Dat effect schijnt bij folie-spoelen minder te zijn en ook met draadspoelen te elimineren (met behulp van lak/was).
Ik heb ooit een filter aan de versterker gehangen zonder de luidsprekers er aangesloten. Je kon duidelijk de muziek herkennen die werd gespeeld. Ik kan me voorstellen dat bij strak gewikkelde, of geïmpregneerde spoelen dit effect minder zal zijn.

Maar wat is het verkoopargument achter tritec? Ik zag in het draadje over de koperen foliecondensators ook al dat er tritec aansluitdraden aan de condensator zaten.
Watblief?? Wil je zeggen dat het filter *zelf* geluid produceerde??

Ik ken het verschijnsel magnetostrictie. Maar dat komt alleen voor bij trafo's waar grote vermogens worden omgezet. En in MRI gradiëntspoelen, maar ook daar worden op hoge frequenties grote vermogens geschakeld.

Hoe kan een luchtspoel in een luidsprekerfilter in "muziek maken"??
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”