High naar Low Level convertor voor Sub

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Sateetje

High naar Low Level convertor voor Sub

Bericht door Sateetje »

Beste,

De Arcam gebruik ik altijd in Direct mode, verschil met Stereo is merkbaar.

Een nadeel is dan dat er geen LFE uitgang meer is die werkt (op zich wel logisch).

Ik heb wel een Low input signaal voor de Behringer 1124 nodig (filter voor sub).

Hoe kan ik van een High signaal een Low signaal maken (dus van speaker naar RCA).

Ik zie diverse oplossing op eBay (voor car hifi tot 50W) en spanningsdelers (link).

Wat is een goede oplossing?
markbakk

Re: High naar Low Level convertor voor Sub

Bericht door markbakk »

Die spanningsdeler is prima. Het is wel handig om 'm ergens te kunnen regelen, dus als je dat niet op de Behringer wilt doen moet je voor de weerstand van 1kΩ een (mono)potmeter nemen. Als je van stereo mono wilt maken kun je overigens twee 10kΩ-weerstanden nemen en die elk op een kanaal aansluiten. De andere uiteinden van die weerstanden vormen dan aan elkaar geknoopt het monosignaal. De 1kΩ-weerstand zou ik dan vervangen door een 470Ω of een potmeter 1kΩ.
Sateetje

Bericht door Sateetje »

Is het nog handig om een beveiliging erin te bouwen zodat de spanning nooit boven de 2V komt?

Ik heb geen idee hoe dit zou moeten (met zender diode?), maar dit lijkt mij geen overbodige luxe, toch?

Zit het laag niet altijd hetzelfde in alle twee de kanalen?
markbakk

Bericht door markbakk »

Dan maak je de spanningsdeler ongeveer 1/20 (met 10kΩ en een weerstand of potmeter van 470Ω). De uitgangsspanning van je Arcam zal niet boven de 44V top uitkomen, 2,2V moet de Behringer wel aankunnen (ongeveer 1,5V RMS). En tegen die tijd liggen je frontluidsprekers al op apegapen. Met twee zeners antiparallel van zo'n 2 à 3V is een beveiliging mogelijk, maar de ellende is wel dat wanneer die dingen gaan werken je nogal hoorbare effecten zult krijgen (die de Behringer dan weer grotendeels wegfiltert gelukkig). Ik zou het niet doen.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”