Cornerwoofers als absorbers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Cornerwoofers als absorbers
geeft dit nieuwe argumenten in het voordeel van een multi-sub oplossing?
Re: Cornerwoofers als absorbers
Als je gaat dempen verlies je veel energie en dus laag output. Mij lijkt dat dit weinig toe zal voegen aan een multisub opstelling. Wat zie je als mogelijk voordeel?
Re: Cornerwoofers als absorbers
Je moet deze absorbers toch plaatsen daar waar de roommodes het grootst zijn? Dit is in ieder geval nooit in de hoek. Misschien is het mogelijk zo'n absorber in een bank in te bouwen. Ik lees dan wel weer waarden van L= 100uH en dan denk ik aan een hele berg koper. In ieder geval lijkt het mij wel een oplossing met een hoog engineering gehalte, niets voor Miep Grasgroen.
Re: Cornerwoofers als absorbers
Jawel, de drukvariaties zijn juist in de hoeken maximaal. Omgekeerd geredeneerd is een traditionele luidspreker in de hoek ook het meest efficiënt. En zo'n 'actieve' oplossing dus ook. Het zal best werken dus. Maar ik vind zo'n akoestisch tegengekoppelde constructie minder subtiel dan een multisub-oplossing. Bovendien zul je in alle dimensies moeten denken, niet alleen voor- en achterin de luisterkamer.John P schreef:Je moet deze absorbers toch plaatsen daar waar de roommodes het grootst zijn? Dit is in ieder geval nooit in de hoek.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Cornerwoofers als absorbers
Mark, er zijn een hoop mensen die geen subs (willen) gebruiken. Een elektronisch afstembare absorber kan wel eens de toekomst zijn, geen geklooi met gigantische laagabsorbers in je woonkamer heeft ook wel wat.
Re: Cornerwoofers als absorbers
Het heeft wel wat hoor, zie ik ook. Ik vind het een stukje noise cancelling. Maar dat is niet zo simpel als men doet voorkomen met die black hole. Hoe weet zo'n ding nou wat direct veld, wat gewenst galmveld en wat ongewenste eigentonen zijn? Juist, alleen door vooraf aannames te doen, gebaseerd op gemiddelde luisteromstandigheden. Pas als je zo'n ding gaat calibreren en daarna niet teveel verandert gaat dat m.i. goed.
Re: Cornerwoofers als absorbers
Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom de resultaten in termen van galmtijden worden beschreven. Dat lijkt mij niet valide voor onder de schreuder frequentie in de situatie van staande golven.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Cornerwoofers als absorbers
Jag schreef:Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom de resultaten in termen van galmtijden worden beschreven. Dat lijkt mij niet valide voor onder de schreuder frequentie in de situatie van staande golven.
Re: Cornerwoofers als absorbers
Nou, je kunt natuurlijk best een T60 voor discrete frequenties definiëren. Een (kerk)klok galmt ook op een heel specifiek spectrum. De gemiddelde akoesticus zal galmtijden natuurlijk over 125-4000Hz meten, desnoods in octaaf- of tertsbanden. Dat die meetmethode niet past bij eigentonen is niet de schuld van het verschijnsel resonantie.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Cornerwoofers als absorbers
Galm is geluid dat van alle kanten komt, Mark.
Een staande golf is een patroon in de ruimte. Dat is echt iets anders.
Een staande golf is een patroon in de ruimte. Dat is echt iets anders.
Re: Cornerwoofers als absorbers
Ik vind het ook geen gek idee, alhoewel niet de meest economische natuurlijk. Toch, vier bescheiden subjes in de huiskamer (twee als sub twee absorber) is een redelijk stealth oplossing én flexibel.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Cornerwoofers als absorbers
Even voor de duidelijkheid: die blackhole is niet gebaseerd op de principes van de link in de openingspost. Het is een vorm van noise cancelling en werkt breedbandig zonder verder afregelmogelijkheden.
Het systeem in de openingspost stem je af op specifieke frequenties en werkt dan ook smalbandig op de roommodes.
Het systeem in de openingspost stem je af op specifieke frequenties en werkt dan ook smalbandig op de roommodes.
Re: Cornerwoofers als absorbers
Duhhh. Ik had het niet over galm van staande golven. En ik ken de definitie van galmveld. Die overigens anders is dan die van diffuus veld. Als je een beetje ruim denkt zou je een staande golf nog als speciaal geval van een galmveld kunnen beschouwen.bert stoltenborg schreef:Galm is geluid dat van alle kanten komt, Mark.
Een staande golf is een patroon in de ruimte. Dat is echt iets anders.
Re: Cornerwoofers als absorbers
hoe moet je een dergelijk systeem vertalen in de gemiddelde woonkamer ?
Als voorbeeld neem ik mijn ruimte van 6 x 5 meter met een piek op 33 hz van +13 db.
Is dat op te lossen met 4 compacte sub absorbers ?
Als voorbeeld neem ik mijn ruimte van 6 x 5 meter met een piek op 33 hz van +13 db.
Is dat op te lossen met 4 compacte sub absorbers ?
Re: Cornerwoofers als absorbers
Die staande golf van 33Hz zal waarschijnlijk tussen de wanden op 5 meter van elkaar ontstaan. Met twee cornersubs tegen elk een van die wanden zal die mode worden onderdrukt (maar die van 66Hz nog niet). Een afgeregelde absorber zou niet alleen de eerste-orde staande golven moeten kunnen aanpakken, maar ook de harmonischen. Maar door de gewone subs slimmer te plaatsen in de ruimte kun je eenzelfde effect bereiken, omdat die het ontstaan van de meeste staande golven zullen onderdrukken. Dat is dan wel werk voor 'mensen die het vaker hebben gedaan'.
Ik zou eerst eens in kaart proberen te brengen waar de problemen zitten (wat de staandegolven-verdeling is in de ruimte, daarvoor zul je mogelijk moeten meten), wat de mogelijke oplossingen zijn (waar kun je allemaal welke geluidsbronnen kwijt) en wat het allemaal mag kosten.
Ik zou eerst eens in kaart proberen te brengen waar de problemen zitten (wat de staandegolven-verdeling is in de ruimte, daarvoor zul je mogelijk moeten meten), wat de mogelijke oplossingen zijn (waar kun je allemaal welke geluidsbronnen kwijt) en wat het allemaal mag kosten.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Cornerwoofers als absorbers
De theorie voorspelt juist dat bijna alle modi een drukmaximum in de hoek zullen hebben.
Tom
Tom
Re: Cornerwoofers als absorbers
Ik denk dat de praktijk de theorie vrij nauwgezet volgt in dit geval.
