Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door hanss »

Dag allen,

Na een aantal probeersels, test-kastjes en dito ontwerpen wil ik een serieuze start gaan maken met een leuk project.
Ik heb al eens eerder op dit forum een onderwerp gestart met wat simpele vragen, adviezen van jullie gekregen (al dan niet in de wind geslagen) en dingen geleerd.
Inmiddels ben ik er uit.
Wat wil ik gaan doen:

Ik heb een set Kef Corelli speakers.
Ze spelen, maar er zitten dingen los/terminals zijn slecht en de kasten zijn niet zo goed meer.
Wel zijn de drivers nog helemaal gaaf (qua klank en hoe ze er uit zien).

De drivers wil ik gaan gebruiken in een zelf te bouwen gesloten kast.
Ontwerpen zal ik straks toevoegen.

Ik wil de kastinhoud (19 liter) ongeveer gelijk houden.
Dit omdat ik me dan geen zorgen hoef te maken over lastige berekeningen voor het filter en er volgens mij minder mis kan gaan.

Qua kastontwerp wil ik iets gaan doen, zoals in de concertino, dus 'met plankjes stapelen' om interne resonanties tegen te gaan.
Ik hoop dat jullie willen helpen met tips over het ontwerp, eventueel aanpassingen aan het bestaande filter (dat ik toch wil gaan vernieuwen) en andere tips.

Ook zou ik het graag willen horen als jullie denken dat het misschien beter is om er een BR van te maken.
Vind dit zelf erg lastig om in te schatten...

Zie bijgaande schets. Wat nu het lastige is, in het ontwerp van de concertino is ongetwijfeld nagedacht over de vorm/afmeting en plaatsing van de 'plankjes'. Is er iemand die me hier tips/literatuur over kan geven of me op een andere manier verder kan helpen?
Het lijkt me namelijk fijn om een speaker te maken, zonder (of met zo min mogelijk) vulling erin...


Groet Hans
Bijlagen
Eerste schets
Eerste schets
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door markbakk »

hanss schreef:
Het lijkt me namelijk fijn om een speaker te maken, zonder (of met zo min mogelijk) vulling erin...
Wil je misschien toelichten waarom je dat fijn lijkt? Misschien is het ook goed je in te lezen, bijvoorbeeld in het topic over middentonerbehuizingen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door wouter »

hanss schreef:
Ik wil de kastinhoud (19 liter) ongeveer gelijk houden.
Dit omdat ik me dan geen zorgen hoef te maken over lastige berekeningen voor het filter en er volgens mij minder mis kan gaan.

Wat nu het lastige is, in het ontwerp van de concertino is ongetwijfeld nagedacht over de vorm/afmeting en plaatsing van de 'plankjes'. Is er iemand die me hier tips/literatuur over kan geven of me op een andere manier verder kan helpen?

Groet Hans
De kastinhoud heeft met het filter weinig te maken, de bafflevorm, baffleafmetingen, positie van de drivers wel!

Had dat concertino ontwerp niet iets te maken met de Fibonacci reeks?
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door grimoire »

leuk om ze in een nieuw jasje te stoppen 8)
kastinhoud heeft met het filter weinig te maken, de bafflevorm, baffleafmetingen, positie van de drivers wel!
wat wouter zegt

verder zou ik gewoon demping er in stoppen en zorgen voor een stijve kast, en afzien van de gestapelde plankjes (waarvan ik denk dat het weinig toevoegt)
het filter kan je opnieuw maken met 'luxere' componenten met dezelfde waarden, of ze vervangen op de huidige filterprintplaat (als die er is, soms hangen de onderdelen los aan elkaar wat je ook kan vervangen natuurlijk)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door wouter »

Er zitten waarschijnlijk zwart/rode ELCAPS in, die willen nog wel eens afwijken van de oorspronkelijke waarde. Maar als je het nu goed vindt klinken... gewoon mooie kast er omheen bouwen, evt. een zuiltje die ca 20% smaller is en een onderste gedeelte heeft die je met zand vult. Komen ze mooi op hoogte, intern volume kun je gelijk houden, of iets vergroten evt. en met zandvulling wordt het laag doorgaans flink beter = gecontroleerder.
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door hanss »

@Markbak: Waarom ik dit graag wilde is omdat dit zou resulteren in een 'open' en helder geluid. Daarnaast vindt ik het een aannemelijk verhaal dat de demping ook negatieve invloed kan hebben op het geluid...Ps, dat onderwerp had ik al eens gelezen en opnieuw herlezen...mijn conclusie uit het stuk: een 'slimme' kast heeft minder demping nodig...Minder demping is beter. Of is dat wat jou betreft te kort door de bocht?

@grimoire: Ik zal inderdaad zeker het filter herbouwen, dat de onderdelen die er nu op zitten (misschien) niet meer de waarde hebben die ze oorspronkelijk hadden heb ik inderdaad begrepen, dus dat ga ik doen.

@wouter: Heb ik ook over gedacht. Lijkt me alleen wat lastig...veel smaller kan het front bijna niet worden, er blijft dan niet veel over naast de drivers...Het is namelijk een behoorlijk grote driver, 22cm uit mijn hoofd... dus 25 breed zal hij minimaal moeten blijven denk ik. Toch spreekt het idee van een zuiltje mij wel aan...Ook mooier te plaatsen, zo zonder standaard...

Ik zal vanavond nog eens een nieuwe schets maken met bovenstaande ideeën gecombineerd...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door markbakk »

hanss schreef:
@Markbak: Waarom ik dit graag wilde is omdat dit zou resulteren in een 'open' en helder geluid. Daarnaast vindt ik het een aannemelijk verhaal dat de demping ook negatieve invloed kan hebben op het geluid...Ps, dat onderwerp had ik al eens gelezen en opnieuw herlezen...mijn conclusie uit het stuk: een 'slimme' kast heeft minder demping nodig...Minder demping is beter. Of is dat wat jou betreft te kort door de bocht?
Ja. Maar lees je ook eens in in het ontwerp van de middentoonbehuizing van de B&W-nautilus-speakers. Daarvan circuleren volgens mij wel whitepapers op het net (heb ze nu niet bij de hand).
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door hanss »

Ik heb nog een andere schets gemaakt.
Dit is meer een nagebouwde versie van de speaker zoals hij is, maar dan uitgevoerd als vloerstaander.
In het voorbeeld zou ik in de ouderbouw de middelste plank kunnen verzwaren met zand of iets dergelijks.

Eventueel zou ik (met kleine pootjes bijvoorbeeld) de gehele speaker iets achterover kantelen.
Dan lijkt het wat 'eleganter'.

Iemand tips om dit idee nog leuker te maken, en is dit wat jullie betreft beter/slimmer dan de vorige schets?
Bijlagen
Ps. De kleuren zijn volledig willekeurig
Ps. De kleuren zijn volledig willekeurig
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door hanss »

markbakk schreef:
hanss schreef:
@Markbak: Waarom ik dit graag wilde is omdat dit zou resulteren in een 'open' en helder geluid. Daarnaast vindt ik het een aannemelijk verhaal dat de demping ook negatieve invloed kan hebben op het geluid...Ps, dat onderwerp had ik al eens gelezen en opnieuw herlezen...mijn conclusie uit het stuk: een 'slimme' kast heeft minder demping nodig...Minder demping is beter. Of is dat wat jou betreft te kort door de bocht?
Ja. Maar lees je ook eens in in het ontwerp van de middentoonbehuizing van de B&W-nautilus-speakers. Daarvan circuleren volgens mij wel whitepapers op het net (heb ze nu niet bij de hand).
Ik heb inderdaad veel 'verwijzingen' gevonden naar deze whitepapers.
Waar ik ze daadwerkelijk kan vinden...geen idee.
Ook hier op het forum wordt er over gesproken, maar de bijlagen zijn niet meer aanwezig...
Jij nog een idee?
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door hanss »

Ben nog bezig met het maken van een aantal ontwerpen.
Heb nog twee vragen op dit moment:

- Ik ben aan het bedenken of het mooi is om de kast te ombouwen met (hele dunne) plakjes steigerhout. Heeft iemand hier ervaring mee of zijn hier voorbeelden van te vinden? Kan hier (zelfs op google) erg weinig over vinden...

- De Kef Corelli speaker heeft een rand op de baffle. Is dit gedaan met een reden (anders dan cosmetisch)? En zou ik hier in het filter rekening mee moeten houden? Of zelfs in het ontwerp al?
Zie bijgaande foto voor wat ik bedoel.

Alvast bedankt.
Bijlagen
Zie de rand op de foto..
Zie de rand op de foto..
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door markbakk »

hanss schreef:
Jij nog een idee?
Heb je deze al?
800_Development_Paper.pdf
(6 MiB) 49 keer gedownload
article0026-development of the nautilus 801.pdf
(3.78 MiB) 167 keer gedownload
Leesbare en kwalitatieve uitleg over de werking van de tapse pijp van B&W. Geen wetenschap! en nogal wat reclame. Ik ben even kwijt of de JAES of een ander meer wetenschappelijk forum ook hierover heeft gepubliceerd.
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door hanss »

Dankjewel, leuk leesvoer. Wat ik er vooral uit haal: ze kunnen met een bolvormige kastvorm icm de juiste subtiele demping de resonantie tot een minimum beperken. En ze zijn hier heel goed in.
Daarnaast blijkt er een soort trade off te zijn tussen het dempen van hoge en lage tonen, door gebruik van dikke, zware dan wel stijve, lichte materialen voor de kast. Hieruit kon ik weinig wijs worden.
Kortom: het werkt goed, en dat bewijzen ze. Hoe ik er als zelfbouwer iets mee kan, kan ik er niet zo gemakkelijk uithalen.

Heb ik iets gemist of klopt dit ongeveer?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door markbakk »

Dat klopt wel ongeveer, maar je moet twee zaken onderscheiden: resonanties van de lucht ín de behuizing aan de ene kant (daar verwijs je in je tweede zin naar) en resonanties van de kastwanden/het kastmateriaal anderzijds (daarover heb je het in je derde zin). Verder is de bolvorm vooral belangrijk aan de buitenkant: hierdoor bereikt de fabrikant een gelijkmatige of vloeiende overgang van het gebied waarin een luidspreker bolvormig afstraalt naar het gebied waar een luidspreker afstraalt in een halve bol. De zogeheten baffle step. Die zorgt ervoor dat je luidspreker schijnbaar meer rendement krijgt boven een bepaalde grensfrequentie (in dB SPL per 2,83V op de luisteras is dat overigens ook zo).
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door hanss »

Dat is inderdaad een iets completere uitleg, dankje.
Overigens moet ik eerlijk zeggen dat ik je laatste regel niet begrijp...kan je dit misschien simpeler verwoorden?
Vast bedankt
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door markbakk »

Dat betekent dat de geluiddruk wél stijgt maar het totale geluidvermogen (als gevolg van de baffle step) niet. Dat is in zoverre belangrijk dat je ook nog moet rekenen met alle door de kamer gereflecteerde energie, die de baffle step weer deels teniet doet. Heel kort gezegd dan.
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door hanss »

Dankje Mark,
Ik denk dat ik ik het een beetje begin te begrijpen.
Heb er nog wat andere onderwerpen op nageslagen en maak me er eerst niet te veel zorgen over...
Mocht het later problemen opleveren, kan ik het filter eventueel iets aanpassen.

Voor nu heb ik nog een andere vraag over het vulmateriaal dat er is gebruikt in de Kef speaker.
Er is, anders dan ik had verwacht, een soort schuim gebruikt.
Het lijkt wel wat op het spul waar je kerststukjes in maakt (oase?) of op een oprolbaar schuimmatras voor de vakantie.
Volgens mij is dit heel ander spul dan er doorgaans in een speaker wordt gebruikt als opvulling. Het voelt/is veel 'voller' en stugger dan verwacht. Nu mijn vraag, is dit wel de juiste vulling, of heeft er iemand de originele vulling vervangen door dit isolatieschuim?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door markbakk »

Als het schuim nog soepel is lijkt me het prima. Akoestisch schuim kan met de jaren verouderen, dan verkruimelt het net als oase. Dat heeft vast ook (geringe) invloed op de akoestische eigenschappen, maar zo lang het niet allemaal vergaan op de bodem van de kast ligt zal het nog wel (een beetje) werken. Bij speakerzelfbouwzaken en bedrijven als Merford (Akotherm) verkopen ze wel vervangend schuim.
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door hanss »

Inmiddels krijgen de kastjes vorm.
Zie bijgevoegde foto's..
Ik heb de binnenkant bijna klaar, van 18mm mdf. Mijn plan was om ze net 4mm mdf te bekleden en dit af te werken. Nu heb ik de drivers er in gehangen en even geluisterd, ik schrok van de trillingen in het hout... Er zat nog geen demping in, maar gaat dit een probleem geven?

Nu vraag ik me af, wat die ik het beste? De kastjes met ander hout bekleden, bijvoorbeeld wat dikker multiplex? Bracing toevoegen, en kan dit als de kast al in elkaar zit, op de bovenkant na..?

De kasten worden gevuld met schuim, en de wanden bekleed met vilt.

Graag hoor ik jullie ideeën!
Groet Hans
Bijlagen
1427911992967.jpg
1427912042024.jpg
1427912094175.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door SARK »

Koop een bezemsteel en zet er een kruis in, een haartje te lang maken en met bruislijm er tussenklemmen.
Bijlagen
my diy subwoofer bracing.jpg
bracing.jpg
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door hanss »

Haha dankje, dat ziet er degelijk uit:P
Is dit beter dan een stevigere ombouw gebruiken?

Ik was dan van plan stroken MDF te gebruiken.
En inderdaad, iets langer houden zodat het strak zit was ook de bedoeling, lastige leeg me dan wel om er voor te zorgen dat er nog lijm tussen de bracing en de wand te krijgen/houden...
Heb je daar ervaring mee dan?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door SARK »

Voordeel van de bezemstelen is dat ze niet zo veel ruimte in beslag nemen, in het voorbeeld is een sub gebraced dus dat is voor jouw kast een beetje overkill .... ik zou drie stukken gebruiken om de tegenoverliggende wanden in het midden te verbinden. Ja ik heb dit wel eens toegepast, het is niet de bedoeling dat er heel veel spanning komt te staan op de wanden als je de stelen iets te lang laat. Ik gok dat een mm per kant wel voldoende is, als je bruislijm gebruikt dan weet je zeker dat het op alle plakken komt te zitten indien je niet heel netjes hebt gezaagd. Niet te zuinig doen zou ik zeggen :mrgreen:
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door hanss »

Ik werk natuurlijk uitermate netjes...
Haha oke, dan laat ik bewust een sleufje in het bidden open, voor de lijm...

Denk dat ik het overigens bij de bovenkant en de zijkanten houdt.
Van achter naar voor is erg lastig, er is wenig ruimte op de baffle..
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door SARK »

Hier past toch wel een bezemsteeltje tussen :?:
Bijlagen
bezem.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door wouter »

Of constrained layer damping, CLD met een laag lood bitumen rondom en dan afwerken met een laag mdf. Voor compact is CLD monitor een goede constructie. Ff zoeken binnen het forum voor voorbeelden. Martijn en Jeroen_D hebben het toegepast.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw project met oude Kef Corelli drivers

Bericht door Jag »

Zou je ook niet nog de frees erlangs halen (randen afronden) om diffractie wat te verminderen?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”