Raspberry Pi netwerk speler

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
clrs
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 12:48
Locatie: Den Bosch

Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door clrs »

Afgelopen weekend begonnen met het laatste onderdeel van de audio-installatie: een netwerk speler op basis van de Raspberry Pi (model B).

Ik heb gekozen voor PI Musicbox http://www.woutervanwijk.nl/pimusicbox/, via het netwerk te bedienen met MPDroid op de tablet. Als DAC heb ik de Hifiberry gekozen. Verder een Edimax EW7811un wifi adapter, een Spotify premium account en meer heb je eigenlijk niet nodig. Op internet is over deze combi genoeg te vinden, ik heb deze mooie handleiding gevolgd: http://computertotaal.nl/pc/muziek-stre ... y-pi-63743.

Alles werkt inmiddels naar behoren, behalve MPDroid. Na invoeren van het IP adres bij host, kan ik geen verbinding maken met de Pi. Via de browser werkt het wel. Iemand ervaring hiermee of een oplossing?

Foto's volgen!
Laatst gewijzigd door clrs op ma 19 jan 2015, 14:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door hannesie »

Controleer ook even op welke poort hij aangesproken wil worden, standaard is 6600, maar met Musicbox wil dat wel eens afwijken.

Het is een variant op de schil van MPD en kan wel anders benaderd worden.
Kijk anders ook nog eens naar Gnome Music Player, die ziet ook de MPD server.
http://gmpclient.org/

en de andere clients in een overzicht.
http://mpd.wikia.com/wiki/Clients
clrs
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 12:48
Locatie: Den Bosch

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door clrs »

Gelukt uiteindelijk, dacht dat ik het goede ip-adres had ingegeven, bleek toch verkeerd te zijn. Vreemd, maar het werkt :rock:
Op dit moment nog een 1A lader als voeding, deze wil ik vervangen door de gloeiprint van Barry (Barry2001).


Fotootje van hoe het er nu bij ligt:
Bijlagen
WP_20150119_001.jpg
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door Bart1826 »

Hoi clrs, ziet er goed daar! Ik gebruik nu ook alweer wat maandjes de Pi (heb een B+) voor het streamen via Spotify. Alleen vind ik pimusicbox niet de beste en gebruiksvriendelijke manier. Was bij mij vaak traag, liep om de haverklap vast en maakte soms rare bijgeluiden (kraak/plof) met doorspoelen en starten van een nummer.

Ik gebruik nu met volle tevredenheid: http://www.squeezeplug.eu/
Als server de Logitech media server (LMS) en als player de SqueezeLite, maar SqueezeSlave of Picoreplayer kan ook.

Vind het zelf veel stabieler en betrouwbaarder. Werkt ook super icm Spotify Premium.
clrs
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 12:48
Locatie: Den Bosch

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door clrs »

Hoi Bart, bedankt! Nog geen problemen gehad met musicbox. Gisteren heeft het de hele avond zonder problemen gewerkt.

Inmiddels ook erachter gekomen waarom MPDroid niet werkte, als je een verkeerd IP adres invuld, en je wilt het vervolgens wijzigen, wordt dit niet opgeslagen. Opnieuw installeren van de app lost het probleem op.
clrs
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 12:48
Locatie: Den Bosch

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door clrs »

Bijna klaar! Trafo nog aansluiten, spanning afregelen en deze kan ook het meubel in :D
Bijlagen
WP_20150222_002.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door hannesie »

Dat is wel een hele mooie korte HDMI kabel, als ik het goed zie. :)

Waar haal je die?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door Barry2001 »

clrs
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 12:48
Locatie: Den Bosch

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door clrs »

Het is het kabeltje uit de link van Barry :wink: Kabeltje is lekker stevig, wel een beetje stug.

Voedingsprintje werkt top, icm met deze trafo: https://www.conrad.nl/nl/primair-secund ... 92968.html Het USB connectortje is deze: https://www.conrad.nl/nl/usb-aansluitst ... 74932.html, past precies (wel even de twee middelste geleiders (data) afknippen).
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door hannesie »

Het ziet er erg goed uit. =D>

Dadelijk nog een picture van de achterkant?
clrs
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 12:48
Locatie: Den Bosch

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door clrs »

Meer foto's volgen vanavond
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door Barry2001 »

clrs schreef:
Het USB connectortje is deze: https://www.conrad.nl/nl/usb-aansluitst ... 74932.html, past precies (wel even de twee middelste geleiders (data) afknippen).
Klopt, rekening mee gehouden :^o Stom toeval, crea opgelost hoor!
Audiogekkie
Berichten: 2
Lid geworden op: di 24 feb 2015, 21:47

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door Audiogekkie »

Ben benieuwd! Ben zelf ook van plan om een raspberry Pi streamertje te maken, zit alleen met de inbouw voeding. Is dat moeilijk te maken?
clrs
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 12:48
Locatie: Den Bosch

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door clrs »

Nee hoor! Printje halen bij Barry (als ze er nog zijn?), paar componenten solderen, spanning regelen op 5V en klaar.

Nog twee foto's van het totaal, bijna klaar.
Bijlagen
WP_20150224_003.jpg
WP_20150224_004.jpg
Audiogekkie
Berichten: 2
Lid geworden op: di 24 feb 2015, 21:47

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door Audiogekkie »

Ziet er gaaf uit hoor!

Alleen die voeding... is er een simpele handleiding :roll:
clrs
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 12:48
Locatie: Den Bosch

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door clrs »

Niet dat ik weet, maar zo moeilijk is het niet. Hier vind je meer info: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 8#p1686488
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door Barry2001 »

Heb nog printjes liggen. Voorzien van componenten kan ook (tegen betaling), moet ik even kijken of ik alles nog heb liggen, maar printen zijn er zeker nog.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door hannesie »

clrs schreef:
Nee hoor! Printje halen bij Barry (als ze er nog zijn?), paar componenten solderen, spanning regelen op 5V en klaar.

Nog twee foto's van het totaal, bijna klaar.
Dat ziet er strak uit!!!!!!

De kast en componenten ervoor zijn denk ik duurder dan de Raspberry zelf, maar je tilt hem wel naar een top niveau op deze manier. :kwijl: :kwijl: :goedzo:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door democles »

Dat ziet er zeker mooi uit :goedzo:

Ook nog genoeg ruimte over voor een evt. (toekomstige server) zie ik :hide:
clrs
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 12:48
Locatie: Den Bosch

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door clrs »

De kast en andere componenten waren inderdaad ietsje duurder dan de Pi zelf :mrgreen: De gedachte hierachter is hetzelfde als met mijn versterker (viewtopic.php?f=7&t=18885), de kast blijft en is dus de investering waard, de inhoud kan gewijzigd worden :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Bericht door hannesie »

clrs schreef:
De kast en andere componenten waren inderdaad ietsje duurder dan de Pi zelf :mrgreen: De gedachte hierachter is hetzelfde als met mijn versterker (viewtopic.php?f=7&t=18885), de kast blijft en is dus de investering waard, de inhoud kan gewijzigd worden :wink:
Ik ben het helemaal met je eens. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”