B_FORCE Minisub. Meer is beter!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

B_FORCE Minisub. Meer is beter!

Bericht door Douwe84 »

Ik ben nu een paar weken aan het lezen/leren over speakerbouw, de kop is er nog niet eens af maar toch wil ik graag een subwoofer bouwen voor in mijn huiskamer.

Omdat ik in een appartement woon wil ik een compacte sub die toch lekker mee doet, na veel rondkijken naar bouwpakketten en allerhande projecten kwam de minisub van B_FORCE steeds weer naar voren als goede kandidaat, compact, niet duur en toch prima laag waren de eigenschappen die die ik zocht.

Omdat ik toch wilde begrijpen waarom deze sub werkt heb ik wel met winISD zitten spelen, op GOT heeft B_FORCE een hoop vragen kunnen beantwoorden.

Hier 2 simulaties op basis van de Mivoc, met en zonder de boost van de amp beide in 12 liter.
Grafiek winisd.~png.jpg
Ik wilde in eerste instantie de Mivoc awm 104 gebruiken, op marktplaats kwam ik echter een Raveland axx1010 tegen voor weinig dus heb ik deze over genomen, als amp is het de 300w Conrad amp geworden. De boost zit er nog in, van B_FORCE weet ik dat de boost grofweg smerig is en het erg aangeraden word deze er uit te halen. Doordat ik totaal geen kennis van electro heb en ook wel benieuwd ben naar het verschil laat ik hem nu zitten, verwijderen is nog wel iets wat op de planning blijft staan.
Sub en amp.~png.jpg
Gister begonnen met de kast
Frezen.~png.jpg
Laatst gewijzigd door Douwe84 op vr 08 apr 2016, 18:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door Douwe84 »

Drukke tijden en onervarenheid in zo precies werken maken dat alles stukken langer duurt dan ik graag zou willen, de bovenfrees nooit gebruikt met een cirkel geleider en vergeten de ruimte die mijn amp nodig heeft naast de gebruikte amp te leggen, dit was dus meer en maakte de ruimte die over bleef te klein.

Tevens de baffle verlijmd en de inslagmoeren geplaatst.

afwerken moet nog gebeuren :)
Kast.~png.jpg
Amp deel.~png.jpg
inslagmoeren.~png.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door b_force »

Leuk om te zien dat mensen hier dan toch weer mee verder gaan :)
Alle begin is even wennen, maar na een tijdje moet het prima lukken! :)

Zo je trouwens wanneer hij tzt klaar is, een linkje/plaatje in originele topic willen plaatsen?
Dan houden we het netjes bij elkaar voor andere mensen die er graag mee verder willen. :D
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door Douwe84 »

Zal ik zeker doen, komende weken ben ik weg voor m'n werk dus staat het even stil helaas.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door Douwe84 »

Weer in het land en wat tijd gehad om te beginnen met lijmen, prachtige constructie van gemaakt al zeg ik het zelf :|
kist lijmen.JPG
Ook las ik dat b_force het logo van de driver had gehaald met behulp van wat thinner, dat was bij mij een wat minder groot succes....
logo poets faal.JPG
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door CoenvanDongen »

Toch vind ik m zo mooier dan met logo ;)
Ziet er goed uit voor de rest!
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door Dan »

Misschien een goed idee om de woofer zwart te spuiten? :mrgreen:
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door rjmulder »

Of de rest ook blank zien te krijgen :think:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door Douwe84 »

CoenvanDongen schreef:
Toch vind ik m zo mooier dan met logo ;)
Ziet er goed uit voor de rest!
Veel lelijker kon het inderdaad ook niet :shock:

De woofer zwart spuiten heb ik aan gedacht, het geheel blank krijgen ook maar vraag me af wat de thinner met de rolrand gaat doen :-k
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door FR_Aad »

Nooby schreef:
CoenvanDongen schreef:
Toch vind ik m zo mooier dan met logo ;)
Ziet er goed uit voor de rest!
Veel lelijker kon het inderdaad ook niet :shock:

De woofer zwart spuiten heb ik aan gedacht, het geheel blank krijgen ook maar vraag me af wat de thinner met de rolrand gaat doen :-k
Frontje met speakerdoek er voor?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door Douwe84 »

Dat wil ik dan juist weer niet :-#
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door meiborg »

Heb je een draaiplateautje, bv van Ikea? Dan zet je het ding er op, doekje met een beetje thinner er op, draaien aan het tafeltje en van buiten naar binnen met het doekje. Steeds een schoon stukje van de doek pakken met een klein dotje thinner er op (vinger met doekje op de fles en even kantelen), dan wordt het vast helemaal mooi uiteindelijk.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door Douwe84 »

Kijk goed id, zo'n plateau heeft m'n moeder wel, die doet veel met keramiek en beeldhouwen.

Morgen mee aan de slag!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door richard »

Waar is de conus en stofkap van gemaakt? Als dat kunststof is zou ik oppassen met thinner. De rolrand zal het waarschijnlijk ook niet leuk vinden.
santheman
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 04 dec 2013, 17:39

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door santheman »

Hee.nooby, we zitten in hetzelfde schuitje, ben ook bezig met een mini subwoofer. Ben bezig 13/14 liter bass reflex, klint erg goed. Heb een mini versterkertje gekocht. Is 50 watt, Inc voeding kostte hij 30 Euro. Zie foto. Ben benieuwd hoe de jouwe bevalt!
Bijlagen
IMG-20150219-WA0013.jpeg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door Douwe84 »

richard schreef:
Waar is de conus en stofkap van gemaakt? Als dat kunststof is zou ik oppassen met thinner. De rolrand zal het waarschijnlijk ook niet leuk vinden.
Plastic ? :P Ze bleken goed thinner proof te zijn, de rolrand had er wat moeite mee dacht ik dus ben gestopt met poetsen.

Santheman, heb je ook een topic van jou build ? hoe ben je op deze samenstelling gekomen ?

Vandaag weer wat kunnen rommelen:

- amp+sub gemonteerd en het tussenschot geplaatst.
passen.JPG
- conus met thinner bewerkt, dit ging niet zoals ik wilde en ik bleef een witte rand houden, uiteindelijk maar een bus zwart uit een kast getrokken en dat geprobeerd, mijn spuit skills zijn niet toereikend is gebleken... Op de foto lijkt het een stuje erger dan het daadwerkelijk is en zal met een dun penseeltje even de rand nalopen.
conus semi schoon.jpeg
Conus zwart.jpeg
- een inslagmoer opnieuw moeten plaatsen, deze bleek wat scheef te zitten.
- zijkant gemonteerd.
zijkant er op.JPG
- demping op maat gemaakt, ligt er nu los naast
demping er in.JPG
Morgen wil ik de kabel "trekken" de andere zijkant er op lijmen en de demping plaatsen.

Qua afwerking de bovenfrees langs de randen halen om ze af te ronden en ik twijfel nog om een kleine groef over de lengte vd kist te maken (van voor naar achter en dan 4/5 cm uit de zijkant) :think:
santheman
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 04 dec 2013, 17:39

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door santheman »

Ziet er goed uit nooby. Ja, ben wel eens een topic gestart, maar eigenlijk nooit bijgehouden. Moet hem nodig eens bijwerken. Euh, deze samenstelling is het resultaat van samenwonen :)

Een beetje behoorlijke zuilen vind ze niet mooi, dus moest iets anders verzinnen. Ik ben bezig met proberen om 2 zuilen (16x26x60/65/70) te maken. Om toch een beetje behoorlijk laag te krijgen gekozen om ze actief te maken.

Van m`n pa onlangs een setje wharfdale speakers gekregen (de 504) en die gooien roet in het eten. Deze bevallen zo goed dat ik nu zit te twijfelen om ermee door te gaan.

Ik ga nu tevens een behuizing maken voor deze speakers passief. (mivoc woofers en setje boekenplankspeakers) Ik kan bi-ampen met mn versterker, dus wil eens kijken of er dan genoeg vermogen is om dat aan te sturen :) geen idee of het kan hoor, maar daar komen we vanzelf wel achter :)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door Douwe84 »

Lekker aan de klus iig :)

Vandaag weer wat gedaan, kabel door schot gemaakt, demping er in gelijmd en de kist dicht gemaakt. Ook zijn de pootjes binnen, lekker simpel.

Hij ligt op z'n kant ;)
aansluiting amp.JPG
binnenzijde klaar.JPG
En dicht.
kist dicht.JPG
Pootjes
pootjes.JPG
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door Douwe84 »

Vanmiddag de randen met de bovenfrees afgerond, de kist geschuurd en in de spuitprimer gezet, ik hoop hem komende week/weekend goed te kunnen gronden.
Hoeken rond.jpeg
Primer.JPG
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door Douwe84 »

Moet ik nog iets tussen de driver en baffle doen ter afsluiting?

Het schuren van de primer liet wat oneffenheden zien, mdf filter er tegenaan en wachten :)
Bijlagen
DSC_0253.JPG
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door richard »

Nooby schreef:
Moet ik nog iets tussen de driver en baffle doen ter afsluiting?
Een pakking van tochtband. Of een pakking snijden uit EPDM-rubber vijverfolie. Voor een tiental euro's koop je bij het tuincentrum meer dan genoeg.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door Douwe84 »

Ok, bedankt. :)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door Douwe84 »

Vandaag de 2e grondlaag er op gerold en de pootjes er even onder gezet, hoewel er nog wat plekjes zijn begint het ergens op te lijken :)
pootjes en grondverf.~png.jpg
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door Jerommel »

like!
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste project: B_FORCE Minisub

Bericht door Douwe84 »

De eerste laag witte lak zit er op, zijdeglans wit is het.

Langzaam maar zeker zullen we maar zeggen :)
Bijlagen
bouwen 12.JPG
bouwen 13.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”