RS1003 versterker project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: RS1003 versterker project.
Vanavond bezig geweest met met meten, knippen en krabbelen om meer duidelijkheid te krijgen.
De gloeispanning komt niet van de trafo dat is nu zeker, alle buizen staan paralel en gaan zo direct naar de aansluiting aan de zijkant. Hier zal dus ook een trafo voor aangeschaft moeten worden.
De trafo met alle aansluitingen is nu leeg en van de belangrijkste (volgens mij) heb ik aantekeningen gemaakt, aan de trafo kan ik nu meten en dit in kaart brengen.
Als ik klaar ben met meten zal ik proberen een schema te tekenen en dan maar eens verder kijken wat de volgende stappen zijn/worden.
De gloeispanning komt niet van de trafo dat is nu zeker, alle buizen staan paralel en gaan zo direct naar de aansluiting aan de zijkant. Hier zal dus ook een trafo voor aangeschaft moeten worden.
De trafo met alle aansluitingen is nu leeg en van de belangrijkste (volgens mij) heb ik aantekeningen gemaakt, aan de trafo kan ik nu meten en dit in kaart brengen.
Als ik klaar ben met meten zal ik proberen een schema te tekenen en dan maar eens verder kijken wat de volgende stappen zijn/worden.
Re: RS1003 versterker project.
En het erge is hoe meer ik buizen zie en hier nu mee bezig ben hoe mooier ik het allemaal ga vinden
Kijken als ik er morgen tijd heb om die trafo door te meten.
Kijken als ik er morgen tijd heb om die trafo door te meten.
Re: RS1003 versterker project.
Krabbels
De niet gemelde aansluitingen op de trafo:
12 ging naar een 6.3 mono plug.
14 ging direct naar 1 van de aansluitingen aan de zijkant met een erg dunne draad.
16 ging direct naar 1 van de aansluitingen aan de zijkant met een dikkere draad.
Die ronde schijven op de trafo zijn c1 en c2.
Met de sloop ben ik geen merk of type tegen gekomen
metingen kunnen nu alleen nog gedaan worden aan de trafo de rest is los geknipt.
Ik hoop dat jullie er wat wijs uit worden
De niet gemelde aansluitingen op de trafo:
12 ging naar een 6.3 mono plug.
14 ging direct naar 1 van de aansluitingen aan de zijkant met een erg dunne draad.
16 ging direct naar 1 van de aansluitingen aan de zijkant met een dikkere draad.
Die ronde schijven op de trafo zijn c1 en c2.
Met de sloop ben ik geen merk of type tegen gekomen
Ik hoop dat jullie er wat wijs uit worden
Re: RS1003 versterker project.
Kan er zo niet veel van maken.Die ronde dingen op de trafo zien er selenium gelijkrichters uit.Zou zeggen maar weinig sekties (schijven boven elkaar) voor een hoge spanning.Dus waar zit de gelijkrichter voor de hoge spanning?
Er is ook geen enkele wikkeling met voldoende lage weerstand om voor de gloei in aanmerking te komen (de RS1003 heeft wel 2,5A nodig).Of zit er de weerstand van de meter+snoer bij,wat geeft het tegen elkaar houden van de meetpennen?
Anne
Er is ook geen enkele wikkeling met voldoende lage weerstand om voor de gloei in aanmerking te komen (de RS1003 heeft wel 2,5A nodig).Of zit er de weerstand van de meter+snoer bij,wat geeft het tegen elkaar houden van de meetpennen?
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: RS1003 versterker project.
RJ meldde al eerder dat de gloeiaansluiting rechtstreeks naar buiten gaat, komt niet van deze trafo helaas
Re: RS1003 versterker project.
Die ronde schijven ga ik aankomend weekend door meten dat weten we zeken wat het isAh!buis schreef:Kan er zo niet veel van maken.Die ronde dingen op de trafo zien er selenium gelijkrichters uit.Zou zeggen maar weinig sekties (schijven boven elkaar) voor een hoge spanning.Dus waar zit de gelijkrichter voor de hoge spanning?
Er is ook geen enkele wikkeling met voldoende lage weerstand om voor de gloei in aanmerking te komen (de RS1003 heeft wel 2,5A nodig).Of zit er de weerstand van de meter+snoer bij,wat geeft het tegen elkaar houden van de meetpennen?
Anne
Het zijn totaal 2 schijven naast elkaar geklemd tussen ringen waar de draden aan zitten de 1 is dikker dan de andere voor de rest?
Inderdaad zit er geen wikkeling op zoals eerder aangegeven voor de gloeispanning die werd vanaf buiten die unit geleverd
Bij het meten meet ik eerst de weerstand van de meetsnoeren en daarna het te meten onderdeel dus die waardes die daar staan zijn zonder meetsnoeren.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: RS1003 versterker project.
Losse gloeitrafo gaan gebruiken, tis niet anders... je kunt ze (als eindbuis) gewoon AC gloeien, dat scheelt dan alweer.
Re: RS1003 versterker project.
Een extra trafo vind ik niet zo heel erg, wel jammer natuurlijk maar er zijn duurdere dingen 
Als mijn berekening klopt zou ik met die trafo en gelijkrichten op een spanning komen van 490 volt voor de buis
Als mijn berekening klopt zou ik met die trafo en gelijkrichten op een spanning komen van 490 volt voor de buis
Re: RS1003 versterker project.
Heb je dan al spanning op de trafo gezet ?
Zo te zien komt 15-16 in aanmerking of mogelijk 1 en 4 met 2 aan 3 voor het 230V net.
Die ronde schijven (gelijkrichters voor lage spanning) zien er zo slecht uit, zal niet veel meer aan te meten zijn.
Anne
Zo te zien komt 15-16 in aanmerking of mogelijk 1 en 4 met 2 aan 3 voor het 230V net.
Die ronde schijven (gelijkrichters voor lage spanning) zien er zo slecht uit, zal niet veel meer aan te meten zijn.
Anne
Re: RS1003 versterker project.
Nee de trafo heeft nog geen spanning gezien bij mij thuis, daar wacht ik nog even mee.
Is het trouwens handig om voor het testen van die trafo een variac te gebruiken? Daar heb ik er ook nog wel wat van staan.
Op de trafo was 15 niet aangesloten, de aansluitingen 14 en 16 gingen naar de aansluitingen op de zijkant en de rest van de aansluitingen op de trafo gaan allemaal de module in dus ben ik er vanuit gegaan dat 14 en 16 de wikkelingen zijn waar de spanning op moet komen.
De verhouding tussen de aansluiting 14-16 en 1-2 of 3-4 is 1.5 als ik dan 230x 1.5 doe en dan gelijkricht kom ik aan die 490 volt op de wikkeling 1-2 en 3-4.
Of doe ik dan iets helemaal fout?
Hergebruik van de schijven en meer van dat spul zal zeker niet gebeuren is denk ik iets meer geschikt voor de container, zal wel eens kijken wat de meter er van zegt die heb ik ten slotte ook niet voor niks
Is het trouwens handig om voor het testen van die trafo een variac te gebruiken? Daar heb ik er ook nog wel wat van staan.
Op de trafo was 15 niet aangesloten, de aansluitingen 14 en 16 gingen naar de aansluitingen op de zijkant en de rest van de aansluitingen op de trafo gaan allemaal de module in dus ben ik er vanuit gegaan dat 14 en 16 de wikkelingen zijn waar de spanning op moet komen.
De verhouding tussen de aansluiting 14-16 en 1-2 of 3-4 is 1.5 als ik dan 230x 1.5 doe en dan gelijkricht kom ik aan die 490 volt op de wikkeling 1-2 en 3-4.
Of doe ik dan iets helemaal fout?
Hergebruik van de schijven en meer van dat spul zal zeker niet gebeuren is denk ik iets meer geschikt voor de container, zal wel eens kijken wat de meter er van zegt die heb ik ten slotte ook niet voor niks
Re: RS1003 versterker project.
Een variac is wel handig als, zoals hier, je geen ongelukken wil.
Die 14 lijkt meer een middenaftakking, niet iets wat je bij een netaansluting verwacht.Tenzij 110V en de twee voor dubbel.
Ben benieuwd.
Anne
Die 14 lijkt meer een middenaftakking, niet iets wat je bij een netaansluting verwacht.Tenzij 110V en de twee voor dubbel.
Ben benieuwd.
Anne
Re: RS1003 versterker project.
Dan zal ik zo'n variac eens van zolder halen, ooit een keer 3 van die dingen gekregen maar nog nooit wat mee gedaan. Zo zie je maar weer wie wat bewaard heeft wat buiten een boel rommel
Het groepje aansluitingen 14, 15 en 16 zal ik nog eens goed doormeten, wel weet ik zeker dat 14 en 16 werden gebruikt en 15 leeg was.
Het groepje aansluitingen 14, 15 en 16 zal ik nog eens goed doormeten, wel weet ik zeker dat 14 en 16 werden gebruikt en 15 leeg was.
Re: RS1003 versterker project.
Net de trafo nog eens doorgemeten op de punten 14, 15 en 16.
Gebruikt worden 14 en 16, 15 was leeg.
14 - 15 = 17.8 ohm
15 - 16 = 12 ohm
14 - 16 = 17.8 ohm
Dan de ronde schijven mijn multi meter weet niet wat die er mee moet en geeft dus ook geen waarde aan zo nog even proberen met de chinese componenten tester.
Gebruikt worden 14 en 16, 15 was leeg.
14 - 15 = 17.8 ohm
15 - 16 = 12 ohm
14 - 16 = 17.8 ohm
Dan de ronde schijven mijn multi meter weet niet wat die er mee moet en geeft dus ook geen waarde aan zo nog even proberen met de chinese componenten tester.
Re: RS1003 versterker project.
De meetresultaten van het meet Chineesje
Bij de dunne schijf geeft die weer dat het een condensator is met een waarde van 680 pF.
Bij de dikke schijf geeft die ook weer dat het een condensator is met een waarde van 69 pF.
Bij de dunne schijf geeft die weer dat het een condensator is met een waarde van 680 pF.
Bij de dikke schijf geeft die ook weer dat het een condensator is met een waarde van 69 pF.
Re: RS1003 versterker project.
Die schijven zouden gelijkrichter zijn (geweestrjmulder schreef:Net de trafo nog eens doorgemeten op de punten 14, 15 en 16.
Gebruikt worden 14 en 16, 15 was leeg.
14 - 15 = 17.8 ohm
15 - 16 = 12 ohm
14 - 16 = 17.8 ohm
Dan de ronde schijven mijn multi meter weet niet wat die er mee moet en geeft dus ook geen waarde aan zo nog even proberen met de chinese componenten tester.
De uitkomst van de trafo weerstanden wat raadselachtig, krijg je van zoiets
Anne
- Bijlagen
-
- TrRr.jpg (13.33 KiB) 304 keer bekeken
Re: RS1003 versterker project.
Die schijven heb ik eerst met een digitale multimeter gemeten op weerstand en ook de pennen omgedraaid ook op de diode stand maar in beide gevallen reageerde de meter niet.
Die meet chinees test een onderdeel op verschillende manieren en komt zo met een meet resultaat, als die de schijf als diode had gezien had die dat weergegeven. Ik kan er niks anders van maken.
Die waardes van de trafo snap ik ook niet, wat ik ook niet begrijp zijn het aantal draden aan de aansluitingen.
De aansluitingen 1 t/m 9 hebben allemaal 2 draden.
De aansluitingen 10 en 12 hebben 1 draad en 11 heeft er 2 die kan ik snappen11 is de midden aftakking.
De aansluiting 14 heeft 2 draden, 15 heeft er 1 en 16 heeft er 3.
Wat ik zou kunnen doen zijn de draden van de aansluiting 14 t/m 16 los solderen en dan door gaan meten maar als ik daar wat mee opschiet?
Wat ook niet opschiet het verwijderen van de trafo van het frame die schroeven zitten te vast voor de schroeven draaiers die ik heb
Die meet chinees test een onderdeel op verschillende manieren en komt zo met een meet resultaat, als die de schijf als diode had gezien had die dat weergegeven. Ik kan er niks anders van maken.
Die waardes van de trafo snap ik ook niet, wat ik ook niet begrijp zijn het aantal draden aan de aansluitingen.
De aansluitingen 1 t/m 9 hebben allemaal 2 draden.
De aansluitingen 10 en 12 hebben 1 draad en 11 heeft er 2 die kan ik snappen11 is de midden aftakking.
De aansluiting 14 heeft 2 draden, 15 heeft er 1 en 16 heeft er 3.
Wat ik zou kunnen doen zijn de draden van de aansluiting 14 t/m 16 los solderen en dan door gaan meten maar als ik daar wat mee opschiet?
Wat ook niet opschiet het verwijderen van de trafo van het frame die schroeven zitten te vast voor de schroeven draaiers die ik heb
Re: RS1003 versterker project.
Een tijdje naar zitten staren, kan er geen kop, laat staan staart, aan krijgen
.Zou haast zeggen dat er binnen de trafo ook verbindingen zijn (of verbrand)
.
Als de schroeven niet vastgeroest zitten, probeer ze eerst heet te stoken (soldeerbout) en dan vlug draaien
Anne
Als de schroeven niet vastgeroest zitten, probeer ze eerst heet te stoken (soldeerbout) en dan vlug draaien
Anne
Re: RS1003 versterker project.
Zoals ik gemeten heb ik eerst een meetpen op 1 en dan de rest van de aansluitingen langs en die waarde opschrijven vervolgens meetpen op 2 en alle aansluitingen weer langs en zo tot de laatste. Als er verbindingen binnen in de trafo zouden zijn dan waren die wel zichtbaar geworden lijkt mij.
Heet stoken met een soldeerbout gaat het niet worden maar zal wel wat proberen met een vlammetje
Ik begin me ook een beetje af te vragen als het niet verstandiger is om hiervoor ook een nieuwe trafo te gaan gebruiken? Zou niet weten wat voor 1 het dan moet worden en wat zoiets kost maar de rest van de trafo's moeten ook aangeschaft worden.
Heet stoken met een soldeerbout gaat het niet worden maar zal wel wat proberen met een vlammetje
Ik begin me ook een beetje af te vragen als het niet verstandiger is om hiervoor ook een nieuwe trafo te gaan gebruiken? Zou niet weten wat voor 1 het dan moet worden en wat zoiets kost maar de rest van de trafo's moeten ook aangeschaft worden.
Re: RS1003 versterker project.
Met verbindingen binnen de trafo zou het er zo uitzien
twee mogelijkheden, hangt af van de onderlinge fase van de wikkelingen.(wel 17,8 naar 18 afgerond
)
En ja, als er niks mee aan te vangen is dan andere trafo.Welke hangt af van het versterker-ontwerp, wat voorbarig.Of heb je al iets op 't oog
Anne
En ja, als er niks mee aan te vangen is dan andere trafo.Welke hangt af van het versterker-ontwerp, wat voorbarig.Of heb je al iets op 't oog
Anne
Re: RS1003 versterker project.
Hoe is hier makkelijk achter te komen hoe die trafo nu in elkaar zit (buiten af te wikkelen/slopen)?
Van deze trafo weten we ook niet veel alleen de weerstanden tussen de wikkelingen op dit moment wat voor een stroom die kan leveren is ook een groot?
Met spanning op de trafo is de uitgangsspanning te meten.
Uhh ja een ontwerp
zou het eerlijk gezegd niet weten, ben echt totaal nieuw in de buizenwereld
.
Tijdens het zoeken op internet kwam ik alleen SE tegen, al is er niet veel te vinden vind ik met deze buis.
Op de vorige pagina had je het al over
"Voor een beetje redelijke versterker is er wel flink tegenkoppeling nodig.De buis is wel aardig lineair bij grote stromen,heb je niks aan bij SE door de dan hoge dissipatie, bij kleinere stroom is het gedrag nogal "krom".
Voor klasse B balans gaat 't veel beter en kan in z'n eentje twee GU50 vervangen (zelfs beter)"
Is dat dan niet iets moois?
Van deze trafo weten we ook niet veel alleen de weerstanden tussen de wikkelingen op dit moment wat voor een stroom die kan leveren is ook een groot?
Met spanning op de trafo is de uitgangsspanning te meten.
Uhh ja een ontwerp
Tijdens het zoeken op internet kwam ik alleen SE tegen, al is er niet veel te vinden vind ik met deze buis.
Op de vorige pagina had je het al over
"Voor een beetje redelijke versterker is er wel flink tegenkoppeling nodig.De buis is wel aardig lineair bij grote stromen,heb je niks aan bij SE door de dan hoge dissipatie, bij kleinere stroom is het gedrag nogal "krom".
Voor klasse B balans gaat 't veel beter en kan in z'n eentje twee GU50 vervangen (zelfs beter)"
Is dat dan niet iets moois?
Re: RS1003 versterker project.
Oorspronkelijk gedacht dat die trafo voor de voeding van de zender instond, stroom genoeg dan.
Als 't een heel ander ding is wordt het koffiedik kijken, niet erg betrouwbaar.
De 11e feb. was het nog,
Zou iets van 20W met een voeding van richting 500V worden.
Anne
Als 't een heel ander ding is wordt het koffiedik kijken, niet erg betrouwbaar.
De 11e feb. was het nog,
Daarom zitten denken aan een oud Philips schema, Dat zou ook kunnen met een RS1003 en een mosfet voor de bovenste buis en hogere spanning.En dan natuurlijk geen hoogohmige LS maar een goedkope trafo.Kan nml. veel lichter wegens geen gelijkstroom erdoor zoals bij een PP.Het gaat een SE worden ja heb maar 2 buisjes ;
Eerst wordt nog uitzoeken als ik 1 van de trafo's die op de modulator zitten kan gebruiken of dat ik hiervoor ook iets moet aanschaffen, hoe minder ik hoef aan te schaffen hoe beter het is.
Zou iets van 20W met een voeding van richting 500V worden.
Anne
