High End kist radio project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Brabander

High End kist radio project

Bericht door Brabander »

Hallo,

ik wil binnenkort gaan beginnen met de bouw van een portable kistradio, (boominator achtig)
nu ben ik niet echt een audio professional, maar ik houd wel van kwaliteit en ik ben een perfectionist.
dus het word dus de bedoeling om een zeer hoogwaardig klinkende kistradio te gaan maken.
het is de bedoeling om de kistradio in module,s op te bouwen, ik wil 1 centrale module waar ik alle elektronica in kan inbouwen.
en de andere 2 modules waar de speakers in zitten. dit omdat ik de speaker dan ook een eindje uit elkaar kan zetten.
(ga hem namelijk ook in mijn kamer gebruiken) en ik zit niet vast aan een set monitors. zo kan ik bijv. als ik ga klussen een set "slechte" monitors meenemen.

mijn plan is om de speakers aan te sturen door middel van een raspberry pi met een usb hub met wipi stick.
zo voorkom ik dat mijn telefoon leeg getrokken word. ook wil ik hem voorzien van een bluetooth module zodat ik daar tussen kan schakelen, ik wil er ook een aux aansluiting op hebben voor het geval iemand een ipod heeft oid bij zich heeft.

ik heb al een lijstje gemaakt met componenten,
er zou het volgende in moeten komen:

accu
lader
accusafe
klasse D versterker (ik zat te denken aan een sure TK2050, of een Maxamp20 oid.)
mini DSP filter
raspberry pi
usb hub met wipi stick
bluetooth module,
aux ingang
telefoon oplader

(ik ben ongetwijfeld iets vergeten maar dat vul ik later nog wel bij)

mijn vraag aan jullie:

1 hoe ontwerp ik een kist met goede akoestiek?
2 welke speakers raden jullie aan?
3 welke versterker raden jullie aan?
ik heb nog wel meer vragen maar daar kan ik voor nu nog even niet op komen

ik zat zelf te denken aan een 3 weg systeem, laag midden en hoog speakers. \
het moet goed klinken, hard kunnen zonder bagger te gaan klinken, er moet een goed evenwicht in het geluid zitten,
het geheel moet een perfecte afwerking krijgen, en zo compact mogelijk zijn.
het gewicht maakt me niet zo veel uit.

mijn budget ligt rond de 1000 euro (dat is exclusief de buffalo dac)

ik heb al 2 scanspeak D2008 tweeters als ik deze kan gebruiken zou mooi zijn maar dat moeten jullie maar beoordelen.
voor de rest moet alles nog besteld worden.

Met vriendelijke groet,

Mathieu Ras
architect

Re: High End kist radio project

Bericht door architect »

kun je ook een schetsje maken van je ideeën?
hoe moet het eruit gaan zien?
hoe groot, zijn er eisen aan de afmetingen?
zwaar of lichtgewicht, maakt dat uit?
handelbaarheid belangrijk?
dan kun je ons nog even wat verder helpen voor goed advies.
Lutkeveld
Ook commercieel actief

Bericht door Lutkeveld »

Inderdaad. Zo heb je nog een iets te breed selectie vlak.
Je moet doelen stellen om het aantal beschikbare opties te verkleinen.

Tweeweg lijkt mij een betere optie. Lagere driver kosten, compacter en handiger qua constructie en versterker opties.
Qua constructie zou ik voor een bipool/impulsgecompenseerde setup gaan; erg sterk en geen baffle step compensatie nodig.
Qua drivers zou ik niet al te duur gaan. Het zal toch in verschillende ruimtes gebruikt worden en de response is nooit 'perfect'.
Ik zou de boel simuleren, de response redelijk vlak trekken en gewoon bouwen.
Voor het ontwerp zou ik; simuleren, bouwen, meten, corrigeren. Hou dus de optie open om het filter achteraf aan te passen.
Voor de versterker:
-12v: MaxAmp, TA202x
-16-19v: TPA3116, TPA3123
-20-30v: TK2050

Verbruik vuistregel op maximaal vermogen met muziek is totaal vermogen delen door 7. Voor een typische 12v amp is dat bijvoorbeeld 2x15/7=4,2W
Als je een minimaal aantal speeluren in gedachte hebt kan je zo berekenen hoeveel batterij capaciteit je daar ongeveer voor nodig hebt.
Brabander

Bericht door Brabander »

Minimaal aantal speeluren rond de 15 uur,
Gewicht maakt me niet uit
Filteren wil ik actief gaan doen met een DSP

Afmeting zat ik te denken aan 80x30x30 cm? (Compleet)

Zijn er nog bepaalde programma,s waar je een behuizing mee berekend/simuleert?

Wat is een bipool/impuls gecompenseerde setup?

En wat is een baffle step compensatie?

Respons vlak trekken?

De drivers bepalen uiteindelijk toch de geluidskwaliteit? Hier wou ik dus juist niet op besparen.

Ik zal vanavond even een schetsje maken van hoe het er ongeveer uit moet komen te zien, maar zie het ongeveer als een 3 delige boominator.

Gr.
Lutkeveld
Ook commercieel actief

Bericht door Lutkeveld »

80x30x30 is echt heel groot. Het komt in de buurt van een Boominator en die wil ik echt niet in mijn huis rond slepen.
Maak maar eens een kartonnen modelletje, dan zie je zelf hoe groot het precies is.

Filteren met een DSP kan een goed idee zijn.
Het is geen kattenpis, maar er zit een uitgebreide instructieboek bij.
Zodra je het eenmaal snapt is het wel een lekker flexible oplossing.

Om snel te kunnen zien of een driver geschikt is (diepgang, gevoeligheid, kastvolume) kan je WinISD gebruiken.
Voor de uiteindelijke simulatie is BoxSim beter geschikt, die houd met meer variabelen rekening.
Je gaat wel meetapparatuur nodig hebben, maar je hebt tegenwoordig al meetmic's voor 20 euro.

Bipool, net zoals in de Boominator, is met een driver aan elke kant.
Dit heft elkaars trillingen op, zodra de ene conus naar voren gaat, gaat de ander namelijk naar achter.

Bafflestep is een fenomeen waarbij de geluidsgolven groter worden dan de plank waar ze in gemonteerd zijn (de baffle).
Dan worden ze niet meer naar voren gekaatst, maar 'vouwen' ze om de behuizing heen.
Omdat ze dan ineens een groter gebied van geluid moeten voorzien, neemt de response af.
Je 'verliest' dus bas omdat het ineens ook naar achteren gaat ipv alleen naar voren.
Als je dan een driver aan de achterkant monteert doet die precies hetzelfde en vullen ze elkaars gaten op.

Wat leesvoer: http://sound.westhost.com/bafflestep.htm
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=995

Met de response vlak trekken bedoel ik dat je geen pieken/dalen hebt in je frequentie response.
In de frequency response kan je aflezen hoe hard de speaker gaat per frequentie.
Lage frequenties zijn bas, midden zijn de middentonen, en de hoge zijn de treble.
Als je ergens een piek hebt, bijvoorbeeld in de hoge tonen, kan het erg 'scherp' klinken; niet goed in balans.

Drivers bepalen wel de geluidskwaliteit tot op zekere hoogte, maar op het gegeven moment geef je veel geld uit voor weinig verbetering.
Met een kistradio zit je in allerlei verschillende ruimtes, je kan niet rekening houden met alle scenarios.
Je hebt zat woofers en tweeters die uitstekend presteren voor slechts 30 euro.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Brabander schreef:
De drivers bepalen uiteindelijk toch de geluidskwaliteit? Hier wou ik dus juist niet op besparen.
Niet helemaal.
Een gemiddelde driver in een goedberekende en goed gedempte kast kan bovengemiddeld presteren.
Een kostbare driver in een niet zo goed berekende kast, en met onjuiste demping kan niet zo goed presteren als je zou mogen verwachten. uitzonderingen daargelaten, natuurlijk.
Brabander

Bericht door Brabander »

heb net even een ontwerpje gemaakt in rhino, ik weet niet of dit zo kan met de tweeters ivm kast grootte? maar ik dacht dat een tweeter geen kast nodig had dus vandaar.

bedankt voor de reacties trouwens! was handige info.

de afmetingen zijn 60x25x25 cm nu (tweeter niet meegeteld)

de blauwe speaker heeft een doorsnede van 18 cm
de tweeter 8 cm
(deze heb ik er puur ter indicatie in getekend)
de inhoud per speakerbox is 13 liter.
de middelste module is 15cm breed.

Gr. Mathieu
Bijlagen
speaker aanzicht 3.jpg
speaker aanzicht 2.~png.jpg
speaker aanzicht1.jpg
speaker aanzizcht 4.jpg
Brabander

Bericht door Brabander »

.
bramwilbrink

Bericht door bramwilbrink »

het mathieu,
leuk ontwerp,! hoe wil je het systeem gaan maken zodat je ze als 1 kan vervoeren?
en die tweeters hebben inderdaad geen kast nodig. je ontwerp lijkt ook een beetje op die van bowers en wilkins. :D
wel grappig, alleen misschien een beetje kwetsbaar en zwaar om mee te nemen.
weet je al wat voor luidsprekers wil je gaan gebruiken ,?
en hoeveel liter inhoud heb je ongeveer voor die 18 cm luidsprekers?

gr bram
Brabander

Bericht door Brabander »

Ik wil het zo maken dat ik de 2 speakerboxen aan de middelste module kan klikken, het gewicht maakt mij niet echt uit desnoods loop ik 3x want hij is toch in modules.

Ik weet nog niet welke speakers ik wil gaan gebruiken,
Daar heb ik namelijk jullie hulp bij nodig. Er zijn zo veel soorten dat ik niet zo weten wat nou het beste is voor deze aplicatie.
Ik heb wel 2 scan-speak d2008 tweeters. Als ik deze kan gebruiken zou dat mooi zijn maar daar heb ik jullie advies voor nodig.
De inhoud van de kasten is 13 liter per kant.

de speakers die ik getekend heb zijn puur voor het idee.
Dat kwetsbare komt wel goed daar heb ik wel trucjes voor.

Gr.
bramwilbrink

hey mathieu,

ik denk dat het idee met de modules wel wat problemen met zich mee brengt,namelijk
als je wil dat de modules draadloos werken, dan zou je denk ik bij elke module een accu, plus versterker moeten inbouwen, en dat gaat van de 13 liter af, plus dat de goedkopere accu´s niet heel licht zijn,( of je gaat bij de duurdere lithium accu kijken, maar dan betaal je best wel veel voor vergeleken met de loodzuur accu.) dus wordt ie best wel heel zwaar, plus dat je behuizing kleiner wordt word het ook lastig om daar nog een beetje bas uit te halen, het kan wel maar dat kom je op luidsprekers uit die een lager rendement hebben, en daarom heb je meer versterker vermogen nodig, en dan kan je minder lang spelen op 1 accu lading. dan wordt ie nog zwaarder....... omdat je waarschijnlijk lang wilt spelen en ook misschien nog wel eens hard tijdens een feestje :rock:

en dan kom je denk ik bij probleem 2 , dat je een heel erg sterk klik systeem nodig hebt , omdat je modules ook zwaar zijn.
en ik denk dat dit lastig te bouwen is. maar dat moet je zelf maar even uit zoeken.

mischien kan je ook van je ontwerp afwijken en een fast systeem maken , als ik het goed zeg, is dat een systeem dan jee een subwoofer en een full range unit bij elkaar zet. als je dan bijvoorbeeld een behuizing van 30x30 bij 50cm zou maken kom je op 45 liter uit. zou je daar 10 liter voor de elektronica afhalen. hou je nog 30 liter voor de subwoofer over en 5 liter voor de full range,
ik denk dat je als subwoofer de mivoc aw2000 wel kan gebruiken, ik heb gezien dat die best wel laag gaat in een kleine behuizing. :D , en als full range een visaton frs 8 of een bg13. maar dit zou je dan even moeten simuleren in boxsim ofzoiets dergelijks.
maar dit is ook maar een ideetje.
kijk maar wat je ermee doet!

maar die tweeter behuizing, hoe wil jij die dan wel sterk of stevig maken?

groetjes
Lutkeveld
Ook commercieel actief

Bericht door Lutkeveld »

Naar mijn mening doe je veel te moeilijk met je behuizing.
Hou het beperkt tot één geheel, woofers van achter gemonteerd, tweeters geflushmount, afgeronde behuizingshoeken.
Makkelijk te maken, ziet er strak uit en is sterk.

Wat Bram oppert kan een goede optie zijn.
Mikken op een goede response tot ~80hz en de boel compact houden.
Wanneer je dikke bas tot ~30hz nodig hebt een externe sub gebruiken.

Heb je al gekeken naar driver opties?
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

ik weet het ik weet het wat ik nu ga aanraden is niet echt ZBA. Ik ken iemand die gewoon een midi/mini-keten in een stevige houtenkist met handgrepen heeft ingebouwd. Stroom aanslluiten, deurtjes van het kistje open, cd erin of zelfs gewoon streamen vanaf oud versleten mini-laptopje (of zelfs vanaf youtube....) en hop je hebt dikke fun voor erg weinig geld. Luidsprekers kunnen desgewenst uit de kist gehaald worden om verder uit elkaar te zetten indien gewenst.
Maar je kan het inderdaad doen zoals jij van plan bent. :rock:
bramwilbrink

dat kan idderdaad ook wat lutkeveld zegt,
een soort van mtm behuizing maken van 2 mission cp 164 in serie en 1 tweeter die je al had gekocht. en als je dat in een 20-25 liter behuizing kan krijgen krijg je een vlakke respons tot 70 hz en een -3 db op 58 hz, dat lijkt mij best wel okay voor die behuizing en het geeft nog wel wat laag. maar dan zou je zelf even moeten kijken of je dat wilt.

een vriend van mij heeft ook een kratradio van een bierkrat gemaakt, samengevat. zwaar stevig en je kan er mee gooien. :rock: maarja of je daar mee wil rondlopen :lagge:

groetjes
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik vind dat geen slechte suggestie van Muug,
de kans van slagen van het geheel ligt op deze wijze heel wat hoger dan wanneer er allemaal losse (elektronische) modules aan elkaar geknoopt moeten gaan worden.

Ook de voorgestelde kast(en) op die tekening lijken me heel moeilijk te maken met de hand.
Brabander

Bericht door Brabander »

Bedankt voor alle input!

Het is niet mijn bedoeling om ze draadloos met elkaar te verbinden!
ik wil het in modules hebben omdat ik zo niet vast zit aan een set speakers.
het is de bedoeling om 2 speakerboxen te maken voor thuis (die op de tekening dus)
en daarnaast een kwalitatief veel mindere set om mee te nemen als ik ga klussen of naar het strand of iets dergelijks ga.
voor thuis wil ik namelijk zeer goed geluid voor zo ver dat kan in deze setup, maar met klussen maakt me dat niet zo veel uit.

Ik weet dat het een beetje een gewaagd ontwerp is maar dat vind ik juist leuk, het moet natuurlijk wel iets unieks worden :)
Ik heb nog niet naar drivers gekeken ik weet namelijk niet echt waar ik op moet letten? Maar als ik het goed begrijp zijn de tweeters die ik heb wel te gebruiken?
Hier een linkje van de tweeter specificaties:
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2008-851100.pdf
Daar kunnen jullie vast meer wijs uit halen dan ik :shock:

Dat klik systeem dat komt wel goed daar heb ik
Wel sterke sluitingen voor en die tweeter behuizing zet ik eerst vast met een fillet van polypox 600 en daarna een matje polyester met epoxy. En dan snaarstrak schuren en spuiten etc, Maar dat kom later nog wel. De bekisting maken gaat wel lukken denk ik, ik heb redelijk veel ervaring met hout bewerkingen en polyester etc. en als ik er echt niet uit kom dan rij ik langs mn opa die is scheepstimmerman geweest. dus moet wel lukken gok ik. :lol:

Programma's voor de kist berekening is boxsim als ik het goed begrijp? Ik zal er eens naar gaan kijken.

alvast bedankt!

Gr.
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Brabander schreef:
heb net even een ontwerpje gemaakt in rhino, ik weet niet of dit zo kan met de tweeters ivm kast grootte? maar ik dacht dat een tweeter geen kast nodig had dus vandaar.

Uuuhhmmmm............wauw :goeie:

Wat een gaaf ontwerp zeg =D>
richard

Bericht door richard »

Brabander schreef:
Maar als ik het goed begrijp zijn de tweeters die ik heb wel te gebruiken?
Hier een linkje van de tweeter specificaties:
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2008-851100.pdf
Het rendement van die tweeter is niet zo heel hoog en met de nodige filtercomponenten nog minder.

Bij zo'n kist zijn luidsprekers met een hoog rendement een voordeel, met iedere 3 dB rendement kun je twee keer langer spelen op dezelfde acculading.

Bij een klein kistje is de beperking dan de diepgang, je kan geen luidspreker met én een hoog rendement, én een lage grensfrequentie, én een kleine behuizing bouwen.
Lutkeveld
Ook commercieel actief

Bericht door Lutkeveld »

Maarja de woofer moet het wel kunnen bijbenen. Als je al voornamelijk voor diepgang en een compacte behuizing kiest blijft er niet enorm veel efficientie over. 89dB is best te doen, de goede dispersie is een grote plus voor portable spul. Valt best in het design te verwerken.
Brabander

Bericht door Brabander »

Dus de tweeter kan ik opzich wel gebruiken? Dat is mooi!
Ik heb een een begrotingkje gemaakt:

Hout 13,5 kg.
Accu 8.5 Ah 2,8 kg
Tweeters (2st.) 0,8 kg
Acculader. 0,4 kg
Mini dsp. 0,25 kg
Bluetooth. 0,15 kg

Totaal. 17.9 kg. (indicatie)

Hout (1 plaat 18mm mdf) 40€
Tweeters. -
8,5 Ah accu. 40€
Raspberry pi 40€
Hifiberry dac 37€
Dsp. 115€
Versterker 30-60€
Oplader. 40€
Accusafe. 28€
Usb hub. 24€
Wipi stick. 19€
Bluetooth module. 25€
Woofers. ........€

Totaal: €470

Hier komt natuurlijk nog een hoop klein prul bij (lijm lak kabeltjes dingetjes enz enz)
Maar het is iig een indicatie. Er blijft dus nog 530€
Over van mijn budget.

Heeft iemand suggesties voor de drivers?

Gr.
Brabander

Bericht door Brabander »

Is de scan-speak 10F/4424G00 wat?

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-4424g00.pdf

4 ohm dat is gunstig toch?
hij begint bij 100 Hz en hij gaat tot 10.000 Hz bij 89 db ~ , dat is presies waar die tweeter begint. En die eindigt bij 100.000 Hz
En ze zijn niet debiel duur (90€)

Klopt het een beetje wat ik zeg of praat ik onzin?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Brabander schreef:
Klopt het een beetje wat ik zeg of praat ik onzin?
Klein beetje. De getallen kloppen niet helemaal. Die tweeter is inzetbaar vanaf pakweg 2500Hz en veel hoger dan 20.000 Hz komt ie niet. Is ook helemaal niet nodig, niemand die de aanwezigheid van 100.000 Hz nog hoort.

Het rendement van deze breedbander ligt echter wel ietsje hoger dan het rendement van de tweeter. Of dat een gelukkige combinatie wordt is moeilijk te voorspellen. Ik zou zelf voor een echte midwoofer gaan vanwege de prestaties in het laag.
Brabander

Bericht door Brabander »

Ja nu je t zegt was me niet eens opgevallen dat het een full range was.
Ja logisch en mens kan tussen de 20-20000 Hz horen dan heeft 100000 Hz inderdaad niet echt veel nut nee haha
Brabander

Bericht door Brabander »

Even voor de duidelijkheid, moet ik kijken voor een midrange of midwoofer of woofer?
En zit daar veel verschil in?
Betekend equivalent volume [Vas]. 28.2 l
Dat de inhoud van de bekisting bij 28.2 liter optimaal is?
En als dat zo i deze dan niet toe te passen in mijn bekisting zijn hier trucjes voor?
Deze speaker bijv.
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18w-4545-00.pdf

Gr.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Brabander schreef:
Even voor de duidelijkheid, moet ik kijken voor een midrange of midwoofer of woofer?
En zit daar veel verschil in?

Gr.
Midwoofer.
Je hebt een exemplaar nodig dat zowel laag als midden een beetje goed weergeeft in de voorgestelde kast.

Een midrange is specifiek voor het middengebied en is deze inzetbaar vanaf de range 250-500 Hz, waarna de tweeter het zou moeten overnemen vanaf 3500-5000Hz. Ik geef geen harde grenzen omdat dit heel erg afhankelijk is van het model midrange dat je toepast.

Een woofer is (weer afhankelijk van het model) inzetbaar tot 250 tot soms wel 1000Hz.

Brabander schreef:
Betekend equivalent volume [Vas]. 28.2 l
Dat de inhoud van de bekisting bij 28.2 liter optimaal is?
Niet persé.

Het equivalent volume is een waarde om de veerkracht van de konusophanging aan te geven.
Als de konus naar achteren beweegt, verplaatst deze een bepaalde hoeveelheid lucht. Je konus ophanging heeft dezelfde veerkracht als het samendrukken van 28,2l lucht door diezelfde konusbeweging.
Brabander schreef:
Ik zal vanavond even met WinISd kijken hoe deze unit zich gedraagt in een kast als de jouwe
Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 20 feb 2015, 16:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”