AFDAC-LB (Low Budget)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door satefan »

Ik heb ook de indruk dat de AFDAC-LB een rustiger geluidsbeeld geeft vergeleken met de HK-DAC. Maar ook hier doe ik een beroep op het over het algemeen slecht auditief geheugen.

Ik heb de afgelopen dagen heel veel naar de nieuwe cd van Diana Krall zitten luisteren en wat me opvalt is dat met name de achtergrond-vocals heel mooi doorkomen. Hij klinkt ook 'gort-droog', het nummer 'Alone again' (velen welbekend) klinkt prachtig...ik blijf er naar luisteren.

Ik heb dus de indruk (maar misschien wil ik dit wel graag horen!) dat de AFDAC-LB iets cleaner klinkt dan de HK-DAC.

Satefan
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door cool »

knuisje schreef:
Als je het signaal van je tv pakt weet je zeker dat het geluid synchroon loopt met het beeld.
Met mijn Samsung TV via optisch uit niet altijd het geval, soms moet ik de delay weer refreshen op 50msec. De TV gaat wel helemaal uit na gebruik.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Muug »

knuisje schreef:
Als je het signaal van je tv pakt weet je zeker dat het geluid synchroon loopt met het beeld.
dat klinkt logisch, maar ik moet zeggen dat ik niet het idee had dat het geluid over de coax niet in sync was met de beelden.
Nu ja, ik kan beide proberen eh, en dan met de afstandbediening schakelen en vergelijken.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Muug »

knuisje schreef:
Probeer eens een Philips CD 60 te installeren op de Logitech.
Niet ideaal. Mute gaat, volume regelen ook. En dat is het.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door hannesie »

Je kunt die dingen ook leren dat te gebruiken, ik heb hier ook mijn RelaiXed VV geleerd het volume juist te gebruiken, maar dat kost je dan wel aardig wat tijd, en ook dan de signalen van de ene naar de andere AB overseinen, en of verder te verfijnen met handmatige veranderingen.

Als je het een keer gedaan hebt gaat het met de volgende beter.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

satefan schreef:
Ik heb ook de indruk dat de AFDAC-LB een rustiger geluidsbeeld geeft vergeleken met de HK-DAC. Maar ook hier doe ik een beroep op het over het algemeen slecht auditief geheugen.

Ik heb de afgelopen dagen heel veel naar de nieuwe cd van Diana Krall zitten luisteren en wat me opvalt is dat met name de achtergrond-vocals heel mooi doorkomen. Hij klinkt ook 'gort-droog', het nummer 'Alone again' (velen welbekend) klinkt prachtig...ik blijf er naar luisteren.

Ik heb dus de indruk (maar misschien wil ik dit wel graag horen!) dat de AFDAC-LB iets cleaner klinkt dan de HK-DAC.

Satefan
Je kunt ook nog experimenteren met het digitale filter. Er zit naast het dac-ic een jumpertje. Als je deze weghaalt activeer je het low latency filter. Deze veroorzaakt geen preringing, de reden waarom sommigen NOS dacs prefereren. Het geluidsbeeld is wat terughoudender maar ook minder "digitaal".
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Muug »

knuisje schreef:
Er zit naast het dac-ic een jumpertje. Als je deze weghaalt activeer je het low latency filter. Deze veroorzaakt geen preringing.
Daar versta ik dus geen ene moer van :mrgreen: (behalve dan dat ik wel weet wat een jumpertje is.) Zou je dat ne keer in Jip en Janneke-taal kunnen uitleggen? Ik zit wat te Googlen maar alle uitleg is serieus technisch.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door satefan »

[/quote]
Je kunt ook nog experimenteren met het digitale filter. Er zit naast het dac-ic een jumpertje. Als je deze weghaalt activeer je het low latency filter. Deze veroorzaakt geen preringing, de reden waarom sommigen NOS dacs prefereren. Het geluidsbeeld is wat terughoudender maar ook minder "digitaal".[/quote]

Ik snap m nu ook even niet. Zonder jumper heb je dus het low-latency filter? En met jumper het brick-wall filter? Ik dacht dat met jumper je de NOS-Dac -achtige sound hebt?

Satefan
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Muug »

Wat ik al van Google begrijp : "digitale filters" bewerken het muzieksignaal om allerlei redenen. Hierdoor kunnen enkele fenomenen optreden, zoals vertragingen van de signalen (er wordt tijd verloren aan de bewerkingen in de filter) en vervormingen van het authentieke muzieksignaal. Een voorbeeld van een goeie filter is bvb een filter die over het hele frequentiegebied wel wat (en overal even veel) vertraging geeft maar die het gehele muzieksignaal mooi kan reproduceren. Gelijk iemand het zegt :"You press to “play button”, and if the music is played 10msec later, one does not care."
Da's al een béétje uitleg, maar we zijn er nog niet.

Hier heb ik al wat gevonden : http://www.head-fi.org/t/447372/digital ... st-ringing

Maar misschien valt zo'n uitleg wel buiten de scope van deze topic en moet er een andere topic voor geopend worden. Of misschien is het al eens uitgelegd op dit forum.
Laatst gewijzigd door Muug op vr 13 feb 2015, 9:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Muug »

satefan schreef:
Je kunt ook nog experimenteren met het digitale filter. Er zit naast het dac-ic een jumpertje. Als je deze weghaalt activeer je het low latency filter. Deze veroorzaakt geen preringing, de reden waarom sommigen NOS dacs prefereren. Het geluidsbeeld is wat terughoudender maar ook minder "digitaal".
Ik snap m nu ook even niet. Zonder jumper heb je dus het low-latency filter? En met jumper het brick-wall filter? Ik dacht dat met jumper je de NOS-Dac -achtige sound hebt?
Satefan[/quote]
De handleiding van knuisje zegt dit over het jumpertje : "Met JP2 kan gekozen worden uit de twee digitale filters van de DAC. Laat de header open voor het “normal” brickwall filter, en plaats een jumper voor het “low latency” filter. Deze laatste geeft een NOS DAC-achtig geluid zonder de daarmee gepaard gaande nadelen."
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Muug »

knuisje schreef:
Je kunt ook nog experimenteren met het digitale filter. Er zit naast het dac-ic een jumpertje. Als je deze weghaalt activeer je het low latency filter. Deze veroorzaakt geen preringing, de reden waarom sommigen NOS dacs prefereren. Het geluidsbeeld is wat terughoudender maar ook minder "digitaal".
satefan schreef:
Ik snap m nu ook even niet. Zonder jumper heb je dus het low-latency filter? En met jumper het brick-wall filter? Ik dacht dat met jumper je de NOS-Dac -achtige sound hebt?
Satefan
De handleiding van knuisje zegt dit over het jumpertje : "Met JP2 kan gekozen worden uit de twee digitale filters van de DAC. Laat de header open voor het “normal” brickwall filter, en plaats een jumper voor het “low latency” filter. Deze laatste geeft een NOS DAC-achtig geluid zonder de daarmee gepaard gaande nadelen."
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Het staat verkeerd in de handleiding, excuus. Op de print staat het goed. Dus jumper dicht is normal brick wall FIR filter, jumper open is low latency IIR filter.

Een paar plaatjes van de impulse response uit de datasheet van de PCM5102 verduidelijken het verschil.
Normal-filter.png
Lowlatency-filter.png
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Muug »

'k heb er de pdf van die chip bijgesleurd, maar het blijft chinees :mrgreen:
ah
laat maar zo, ik hoor het wel of er verschil is en wat ik ervan denk zet ik hier dan wel even neer :D

Dit filmpje geeft een héél klein idee van wat er met een signaal gebeurt in een IIR-filter en een FIR-filter en het komt dus ook overeen met jouw plaatjes.
https://engineering.purdue.edu/VISE/ee4 ... emory.html
Bij IIR heb je dus een soort van "leegloop" van het signaal.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

De mogelijkheid van het low latency filter is het grote klankmatige pluspunt van de PCM5102. Dit is ook de belangrijkste reden dat ik voor deze dac heb gekozen in plaats van de ES9023.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de twee filters. :D
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door avdboom »

Bij mij lopen alle bronnen via hdmi naar de tv, of afspelen door tv, en dan optisch naar de DAC. Perfect, ik heb oom sp/dif van mijn blueray naar de DAC, en als ik al verschil bespeur dan in he nadeel van de sp/dif, dus optisch voor mij :-).
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door satefan »

knuisje schreef:
De mogelijkheid van het low latency filter is het grote klankmatige pluspunt van de PCM5102. Dit is ook de belangrijkste reden dat ik voor deze dac heb gekozen in plaats van de ES9023.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de twee filters. :D

Wat is de 'best practice' voor t omschakelen? Kun je dit alleen 'koud' doen of ook als de Dac in bedrijf is? Als t laatste t geval is dan maak ik in de t kastje een extra knopske om makkelijk te kunnen schakelen. Zo niet dan misschien een schakelaartje op de achterkant van t kastje...

Ik zal van t weekend eens wat A/B testen doen. Ik heb m net met jumper laten draaien en dit klinkt toch wel echt heel erg mooi :-). Ben super-tevreden :-) =D>

Satefan
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Mooi dat je zo tevreden bent. :D

Ik lees nergens in de datasheet dat je de filterinstelling alleen kunt doen met de spanning eraf. Maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Muug »

avdboom schreef:
Bij mij lopen alle bronnen via hdmi naar de tv, of afspelen door tv, en dan optisch naar de DAC. Perfect, ik heb oom sp/dif van mijn blueray naar de DAC, en als ik al verschil bespeur dan in he nadeel van de sp/dif, dus optisch voor mij :-).
bwof, doordat mijn BD rechtstreeks aan de DAC hangt, kan ik muziek streamen zonder dat mijn TV moet aanstaan (Twonky Mediaserver op WD MyBook --wifi--> BDspeler --coax--> AFDAC-LB ---Audiocreative SilverAir Interlinks van avdboom---> Annastasia-buizenversterker) . 't zou te gek zijn dat mijn tv uren moet aanstaan om mijn muziek te kunnen spelen... 'k moet gewoon enkel de TV aanzetten om de muziek te selecteren (omdat ik geen tabletpc heb) en dan kan die weer uit.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door avdboom »

Om die reden zit er bij mij ook nog een sp/dif kabel tussen b ray en dac, maar 95% van de tijd staat bij mij ook de tv aan omdat ik daar op naar mijn muziek browse (geeft beeld van media player van b ray speler weer) of ik speel iets met beeld af.

Nog blij met die kabels? Momenteel ook weer bezig met een setje zilver kabels voor een forum genoot :-), die was erg enthusiast na het luisteren hier :-).

De LB dac staat ook nog op mijn whish-list... Of de AF... Als ik genoeg centjes over heb...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Muug »

de twee setjes zijn voltijds in gebruik. :goeie:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door FR_Aad »

Muug schreef:
avdboom schreef:
... 'k moet gewoon enkel de TV aanzetten om de muziek te selecteren (omdat ik geen tabletpc heb) en dan kan die weer uit.
Ook geen slimme telefoon? (of iPod Touch)
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Muug »

De slimme foon is een ruitenfoon en hoewel ik daar ZEER tevreden van ben, is er helaas geen app die dat mogelijk maakt.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Muug »

Muug schreef:
De slimme foon is een ruitenfoon en hoewel ik daar ZEER tevreden van ben, is er helaas geen app die dat mogelijk maakt.
Wie zoekt die vindt. Ik heb nu "mymediahub" op mijn Windows Phone, een free app, waarmee ik de muziek van mijn Twonky Mediaserver naar mijn BluRay-speler kan streamen. En dat is best wel fijn zo ! :goeie:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door FR_Aad »

Muug schreef:
Muug schreef:
De slimme foon is een ruitenfoon en hoewel ik daar ZEER tevreden van ben, is er helaas geen app die dat mogelijk maakt.
Wie zoekt die vindt. Ik heb nu "mymediahub" op mijn Windows Phone, een free app, waarmee ik de muziek van mijn Twonky Mediaserver naar mijn BluRay-speler kan streamen. En dat is best wel fijn zo ! :goeie:
Kijk, dat maakt het een stuk leuker. :)
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Muug »

FR_Aad schreef:
Muug schreef:
Muug schreef:
De slimme foon is een ruitenfoon en hoewel ik daar ZEER tevreden van ben, is er helaas geen app die dat mogelijk maakt.
Wie zoekt die vindt. Ik heb nu "mymediahub" op mijn Windows Phone, een free app, waarmee ik de muziek van mijn Twonky Mediaserver naar mijn BluRay-speler kan streamen. En dat is best wel fijn zo ! :goeie:
Kijk, dat maakt het een stuk leuker. :)
Niks is perfect, flac-nummers kan ik enkel per stuk selecteren en streamen naar m'n Blurayspeler. Is ook superstom. Dan steek ik liever gewoon een cd in de cdspeler...

@knuisje en andere specialisten : als ik FLAC afspeel dan verschijnt de aanduiding 24/44.1kHz (of was het nu omgekeerd?). Die FLAC's komen van met dbpoweramp geripte cd's. Ik mag veronderstellen dat die bitrate en frequentie de meest optimale zijn? Of zou ik in dbpoweramp toch best hogere waarden kiezen?
Plaats reactie