Mijn ultieme monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb de schijven van Amplimo binnengekregen. Succesvol vastgelijmd, dus nu ga ik de testbox aanpassen (kegel doorboren enzo) om de driver nu op deze manier vast te maken. Zoals je kunt zien zit er een roestvrijstalen slotbout met zijn kop in, ik moest wel het gaatje van de schijf even vierkant vijlen zodat de bout er goed doorheen pastte.
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project73.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project73.jpg
vigier

Bericht door vigier »

Hoi Jeroen,

volgens mij zit die schijf wel vast nu :)
Maar wat ik mij afvroeg: zit er niet teveel speling op die bout?
Als ik nu kijk, dan kun je hem nog best bewegen. Als hij strakgetrokken wordt, dan natuurlijk niet, maar hoe strak komt ie? En trek je dan de korf niet een beetje krom? (en dan zorgen dat de bout niet horizontaal en verticaal kan bewegen --> lees: alles behalve de lengte-as van de bout). Anders moet je hem ook nog klem zetten in de rand waar hij op je front zit.
En kan die bout langs de achterkant je behuizing uit? Want als ie aan de kegel aan de binnenkant vastgeschroefd moet worden, hoe kun je hem er dan weer uithalen?

Dit waren even wat gedachten van iemand die al lang in bed had moeten liggen...dus het kan zijn dat het antwoord voor de hand ligt, maar dat ik het niet zie :)

Groet, Joris
richard

Bericht door richard »

Misschien nu wat mosterd na de maaltijd, maar die HDS heeft toch een faseplug? Soms zit die vastgeschroefd met een boutje door de poolkern. Dit boutje had je ook kunnen vervangen door een stuk draadeind. Misschien had je de de faseplug dan wat moeten uithollen dat hij over de moer op het draadeind past. Je zou ook een moer in de vorm van de fasekegel kunnen (laten) draaien.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

@Joris: Ja er zit speling op de bout. Ik heb met proefnemingen vastgesteld dat het een illusie is om dat ding ook te verlijmen. Die trilt bij het minste geringste los. Het is ook helemaal niet de bedoeling dat hij iets anders doet dan trekkracht veroorzaken. Ik heb, voordat ik lijmde, natuurlijk ook bekeken hoe vast ik het zaakje kan draaien. Zelfs zonder op de magneet gelijmd te zijn, met een O-ring ertussen, vervormde de schijf niet. Nu, op de magneet gelijmd, is dat volstrekt onmogelijk. Verder, de slotbout heeft een hele brede kop. In de buurt van het gat is dus ook ruim voldoende ondersteuning om vervorming te voorkomen. Als laatste, zelfs zonder O-ringen direct op het MDF aangetrokken, zit de schijf muurvast. Ik heb er in ieder geval vertrouwen in totdat ik hem in de testbox heb gezet en het tegendeel wordt bewezen. Dat zien we dan wel weer. Er is natuurlijk enige moed nodig voor dit soort experimenten 8) . En o ja, het vastzetten gebeurd via een gat door de behuizing recht achter de kegel. Door dat gat kan ik mooi de aansluitdraden leiden naar het compartiment achter in de box onder de hoorn waar het filter voor de midwoofer gaat komen.

@richard: nee er zit geen schroef in zoals wel het geval is bij de Monacor 135KEP waar Erik Klijnsmit handig gebruik van heeft gemaakt.
Jasper Joppe Geers

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hoi Jeroen,

Ik zie het plaatje hierboven, en nou vroeg ik me af of de constructie zoals je die nu toepast met deze materialen niet van invloed is op de functie van je magneet (het magnetisch veld)?

Wanneer ik er aan toe kom zal ik je laten zien hoe ik het gepland had te doen. Aan de ene kant probeer ik een vergelijkbare constructie straks toe te passen, maar dan zoveel mogelijk met aluminium onderdelen, en een 2 komponenten metaal lijm.

Blijft toch leuk hè, op zo'n manier dingen uitdokteren en uitvlooien...
richard

Bericht door richard »

Jasper Joppe Geers schreef:
Ik zie het plaatje hierboven, en nou vroeg ik me af of de constructie zoals je die nu toepast met deze materialen niet van invloed is op de functie van je magneet (het magnetisch veld)?
In de Klang&Ton hebben wel eens metingen gestaan op luidsprekerunits met compensatiemagneten en afschermende weekijzeren kappen. Het had wel enige invloed op de parameters van de luidsprekerunits maar de invloed was niet groter dan de spreiding die normaal al in de parameters van een bepaald type zitten.

Ik kan me niet voorstellen dat het opgelijmde plaatje een grote wijziging van de eigenschappen geeft.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Prachtig Jeroen!

Ben benieuwd of al die moeite ook echt meetbaare en hoorbare verschillen met zich meebrengt.

Een klein detail: wat ga je doen met de schroefgaatjes, voor op de HDS :lol:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Afgeknipte koppen van schroeven op lijmen? :?

@Joris: nee, ik verwacht vrijwel geen invloed op het veld in de luchtspleet. En die schijven zijn erg mooi, ook mooi sterk.
Masuji

Bericht door Masuji »

nog steeds volg ik dit draad-tje met volle belangstelling, toch heb ik mijn twijfels over het huidige onderwerp.

De manier van bevestigen zul je zo nooit optimaal krijgen ben ik bang.
Tenminste niet als je woofer unit geen goede bevestigings punt heeft.

Het is enkel een idee, maar heb je de optie van het tegengestelde principe al bestudeerd ?
Dus in plaats van het strak trekken van de unit de kast in, juist de
unit klemmen door de stang uit te draaien ?
Dan hoef je enkel je baffle te voorzien van zeer degelijke stevige bouten
en moeren, die in een metalen ringplaat verzonken zitten aan de achterzijde van je baffle.
voodooless
Contacteer:

Masuji schreef:
Als je dat roept, moet je ook wel aangeven waarom je denk dat het niet optimaal gaat werken ;)
Masuji

Bericht door Masuji »

deepspace schreef:
Masuji schreef:
Als je dat roept, moet je ook wel aangeven waarom je denk dat het niet optimaal gaat werken ;)
Hoi deepspace,

Ik zie al dat ik een zinnetje verkeerd gelezen had, ik dacht dat de lijm tussen magneet en plaatje niet goed werkte.......

Maar toch is het wel zo dat op het moment dat er speling op treed is de
maximale stijfheid niet aanwezig, de verdeling van de krachten is dan
toch overal niet even groot/veel ?

Het is net zo minimaal als dat je de kast een zo groot mogelijke stijfheid geeft, maar toch.
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

Masuji schreef:
Dus in plaats van het strak trekken van de unit de kast in, juist de unit klemmen door de stang uit te draaien ?
Als ik je goed begrijp bedoel je dus een koppeling van de unit met de baffle? Dat wil Jeroen hier juist voorkomen ;)
Masuji

Bericht door Masuji »

DIY_Freak schreef:
Masuji schreef:
Dus in plaats van het strak trekken van de unit de kast in, juist de unit klemmen door de stang uit te draaien ?
Als ik je goed begrijp bedoel je dus een koppeling van de unit met de baffle? Dat wil Jeroen hier juist voorkomen ;)
Tjonge jonge jonge......... :oops: de vakantieperiode heeft me echt
op een laag pitje gezet......

Zeg al nix meer :wink:

Keep up tha good work :D
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Na een hoop gepiel ben ik erin geslaagd om de driver op de kegel in de testkast te monteren (is niet gemakkelijk om uitsluitend op gevoel een bout te vinden en er een moer op te draaien zonder dat de moer in de kast valt).

Ik ben met verschillende experimenten bezig waarbij de unit hard wordt vastgetrokken, en meer of minder hard met O-ringen en rubberslangen ertussen. De experimenten hoop ik vanavond af te ronden. Tot nu toe heb ik de effecten onderzocht door een sinussweep te gebruiken en met de vingertoppen aan de luidsprekerrand te voelen en de baffle direct daarnaast. Ik hoop vanavond een en ander te verifiëren door impedantiemetingen want daarin kun je de resonanties van het frame terugzien.

Het is in ieder geval duidelijk dat de wijze van monteren grote invloed heeft op de resonantiefrequentie en de amplitude en de Q daarvan. Als je naar de data van de Peerless 830882 kijkt zie je in de karakteristiek een dipje bij 500 Hz. Daar zit precies die resonantie van het frame. Via rubber monteren verlaagt deze resonantiefrequentie en ook de Q (het effect wordt uitgesmeerd over een groter frequentiegebied). Vooral de rubberslang onder de frame rand laat trillingen niet doorgaan op de baffle, daarentegen trilt de framerand des te harder hoe minder vast de rand aan de behuizing vastzit. Het stemvork effect zoals Marp dat aangaf.

Vanavond of morgenavond verdere update.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

He Jeroen,

Erg intressant wat je allemaal doet zo. Ben heel nieuwsgierig wat voor meet resultaten dit op gaat leveren vanavond.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok hier zijn ze dan, de meetresultaten. Niet allemaal, ik heb systematisch gewerkt en veel data verzameld, maar daarna kun je lekker gaan samenvatten en een aantal resultaten als niet meer relevant bestempelen. Drie situaties zijn nu vermeldenswaard:

1. De driver klassiek gemonteerd met schroeven aan de baffle.
2. De driver high end gemonteerd zoals veel zelfbouwers het doen, namelijk vastgezet zowel aan de baffle als aan de magneet (dwz magneet ondersteund binnen in de kast).
3. De driver vastgezet met O-ring bij de magneet en rubber slang op de baffle onder de rand van het frame.

Achtereenvolgens de plaatjes voor elke situatie. Blauw is amplitude gemeten met microfoon vlak voor de driver (had trouwens nog een passief laagdoorlaatfilter ervoor, maar dat heb ik maar laten zitten scheelde weer werk). Paars is de impedantie op een schaal van 0 tot 20 ohm. De impedantiekarakteristiek heb ik flink opgerekt anders zie je het effect niet eens. Situatie 2 komt heel goed overeen met wat ik al veel eerder met de HDS134 had gemeten waarbij de driver met schroeven op de baffle was vastgezet en ondersteund bij de magneet door de kegel. Situatie 3 geeft eigenlijk niet veel verschil met situatie 2 wat de driver karakteristiek betreft. Maar de baffle trilt minder in dit geval. Situatie 3 geeft alleen geen voordeel wat trillingen betreft naar de zijkanten van de kast, die is bij situatie 2 zeker zo gunstig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Concluderend denk ik dat ik de magneet niet met rubber O-ringen ga vastzetten maar zo stevig mogelijk hard op de kegel monteer, met alleen een dun laagje vijverfolie ertussen om maximale wrijving tussen metalen schijf en het MDF te krijgen. Hiervan ligt de resonantiefrequentie dan ongeveer op 500 Hz, maar is vrijwel niet meer terug te zien in de driverkarakteristiek. De rubberslang geeft een lagere resonantiefrequentie (vrijwel hetzelfde als de rubber O-ring tussen 300 en 400 Hz, heb ik gecheckt door ook een meting te doen met de driver zwevend aangetrokken slechts met de rubber slang ertussen op de baffle) en geeft daarom niet die 500 Hz door aan de baffle en alles wat hoger zit komt al helemaal niet meer door.

Toch weer een enigszins onverwacht resultaat, die experimenten 8)
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Zeker onverwachte resultaten, maar wel heel leuk.
Al had ik stilletjes gehoopt op iets grotere verschillen.. :)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

@Edo,
Je moet niet vergeten dat het gemeten wordt in een kast die al erg zwaar gebouwd is. Mijn testbox weegt inclusief drivers 25 kg en dat voor een 5" midwoofer. Het is dus zoeken naar het laatste restje in prestatieverhoging. Ik vind het op zich wel mooi om te zien dat je de driver zoals opgemeten door Peerless zelf, gemonteerd aan zijn frame op een baffle, goed kan reproduceren thuis en dat je de karakteristiek betrekkelijk eenvoudig kan verbeteren door de magneet goed te ondersteunen. Voor het allerlaatste restje verbetering met die rubber slang onder de rand moet je qua constructie best wel ingewikkeld doen.

Inderdaad helaas dus, mensen die verwachten dat je nog veel beter kan dan wat we normaal al doen die komen bedrogen uit. Maar de driver gewoon standaard op de baffle schroeven is zonde en hoeft eigenlijk nooit als je een goede bracing aanbrengt die meteen de magneet kan ondersteunen.

@Allen,
Ik moet hier nog even credit geven aan mijn zwager, die van de mooie CAD tekeningen. Met zijn ervaring als industrieel ontwerper (met in zijn geval erg veel affiniteit met mechanische constructies) had hij eigenlijk het eindresultaat al voorspelt. Hij zei dat ie snapte dat ik probeerde te voorkomen dat de trillingen niet aan de voorkant van de luidsprekerkast, de baffle, door zouden worden gegeven. Het trilt altijd, wat je ook doet, dus een zachte verbinding met een rubber slang leek hem een goed idee. Maar daarnaast zei hij, je wilt de luidspreker zo vast mogelijk zetten om elke trilling bij de bron zo veel mogelijk te voorkomen. De magneet leek hem ook inderdaad een goed aangrijpingspunt. De O-ringen kon hij wel inkomen, voor de demping, maar uiteindelijk zet je daar de driver niet zo gefixeerd mogelijk mee vast.
Ook nog wat over de vinnen die de kegel in de bol ondersteunen. We hebben hier op het forum een discussie gehad over hoe die het beste gemaakt kunnen worden. Daarover zei hij dat het wegnemen van materiaal een constructie nooit sterker kan maken. Driehoek constructies zijn ervoor om met minder materiaal een constructie te maken die vrijwel net zo sterk is als een massieve constructie. Massieve constructies zijn vaak te duur of windgevoelig of zo groot en zwaar dat ze onder hun eigen gewicht zouden bezwijken (hijskranen, bruggen). In gevallen waar de massa of luchtweerstand of kosten geen rol spelen, zoals in mijn geval, heeft het feitelijk totaal geen zin om materiaal weg te halen bij de vinnen die de kegel ondersteunen. V-vormige vinnen zijn inderdaad wel beter aangezien die de krachten naar voren en achteren nog beter kunnen opvangen, ik zal ze dus niet meer rechthoekig maken.

Samengevat kom ik op bijna de oude constructie uit. Ik maak wel de vinnen nu V-vorming en zal ze nog iets sterker maken, 10 mm dik ipv 8 mm. Ook laat ik een paar vinnen horizontaal, waardoor de zijwanden van de bol op het dunste gedeelte van de kast worden ondersteund. De metalen schijf, gelijmd op de unit, blijft om de unit goed op de kegel te kunnen vasttrekken. De baffle kan relatief dun zijn op de plaats waar de rand van het frame zit, de rubber slang wordt licht ingedrukt, dus direct achter de driver veel lucht in de kast.

Ik kan mijn tekening gaan afmaken en eindelijk mijn definitieve kasten gaan bouwen! :lol:
voodooless
Contacteer:

Nice :D. Ik hoop dat je je tekening nog ff post. Dan is alles 100% duidelijk.

Ik was natuurlijk nog steeds bezig met het verzinnen van een manier om een mooie hoornconstructie te maken van alternatieve materiaalen... maar zoals altijd... amper tijd ;)
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Jep, die kast is tot nu toe denk ik zo ongeveer het stevigste wat ik gezien heb. Complimenten aan je zwager. Zeeer fraaie tekeningen.
Door je hele experiment heb je ook mij op het idee gebracht om zoiets te gaan proberen met een (welliswaar iets minder stevige) kast. Dank.
Vooral dat stukje van die rubberband. Kom ik later nog op terug. Om de magneet te gaan ondersteunen in die kast is nu wat moeilijk (kast is al bijna geheel dicht), maar dat idee met rubber zie ik wel zitten als proef. Gaan we uitwerken.
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Mooi werk en duidelijke metingen!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kijk, dat is mooi om te weten van die magneet ondersteuning. ik probeer nou wel te bedenken hoe je dat in de praktijk goed doet, de positie van die ondersteuning luistert nogal nauw lijkt me
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geenius schreef:
Mooi werk en duidelijke metingen!
Dank je!

Ik heb inmiddels flink zitten tekenen. Zó gaat ie worden!

Afbeelding
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Even een klein vraagje, maar als de kast af en dicht is, hoe kom je ooit nog bij die schroef achter je woofer? (of zie ik ergens wat over het hoofd?)
voodooless
Contacteer:

Achterkant afschroefbaar maken? Of toch de schroef door laten lopen tot de buitenkant (lijkt me niet zo'n goed idee).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”