Filter veranderen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: Filter veranderen

Bericht door Walt »

Tsja, dat is een lastige, of het hoorbaar genoeg is, en dus de investering waard in de set van de topic starter dat is eigenlijk alleen maar te bepalen door het te proberen, dan zijn de kosten al gemaakt.

Eventueel mag Wim P ook wel mijn setje 10uF Silver/Gold in bruikleen nemen om te testen of het wat brengt, zo niet dan is hij alleen verzendkosten kwijt.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Tsja, dat is een lastige, of het hoorbaar genoeg is, en dus de investering waard in de set van de topic starter dat is eigenlijk alleen maar te bepalen door het te proberen, dan zijn de kosten al gemaakt.

Eventueel mag Wim P ook wel mijn setje 10uF Silver/Gold in bruikleen nemen om te testen of het wat brengt, zo niet dan is hij alleen verzendkosten kwijt.

Groetjes Walter
Kortom de onderzoeker heeft kosten, dus een bias. Daarom zal het altijd beter klinken.......
Walt

Bericht door Walt »

Het gaat me wat te ver om zelf kosten hiervoor te maken maar mocht Wim P in de buurt van Delft wonen dan is ophalen ook een optie.

Groetjes Walter
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:

Ja, allicht dat hij dan verschil hoort, maar of dat beter zal zijn?

Voorzover ik lees moet die C een waarde van 15uF hebben. Een 10uF volstaat dan niet.
Walt

Bericht door Walt »

Dat was al vermeld, er moet dan een 4.7uF parallel worden gezet.

Groetjes Walter
Wim P

Bericht door Wim P »

Pfoe,,,,,,,,

Ben even ondergedoken, maar denk dat de kust weer een beetje veilig is :D

Dus mijn voorstel moet ik dus proef ondervindelijk proberen,?

De reactie zijn over het algemeen " niet bewezen, of hoorbaar"

Maar geld dit ook voor de cap C1 ??

Deze is nu van Intertechnik Audyn Cap Plus MKP 800VDC

Als ik deze vervang door de zelfd waarde van Mundorf silver/gold/oil
Is dan het verschil nog niet te horen??
dre

Bericht door dre »

Beter als een audyn cap+ zou ik zelf voor de paralelle condensator niet gaan.
De s/g/o in de signaalweg zou ik wel weer aandurven.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Zal best te horen zijn. Wat is het prijsverschil?
Wim P

Bericht door Wim P »

dre schreef:
Beter als een audyn cap+ zou ik zelf voor de paralelle condensator niet gaan.
De s/g/o in de signaalweg zou ik wel weer aandurven.

Hoi Dre,

De door jouw genoemde cap zit nu paralel aan de woofer
dre

Bericht door dre »

Hebben we het beide over c3? :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Hebben we het nu over de Mundorf Evo Silver/Gold/Oil of de echt dure serie de Mundorf Supreme Silver/Gold/Oil?

Groetjes Walter
Wim P

Bericht door Wim P »

Walt schreef:
Hebben we het nu over de Mundorf Evo Silver/Gold/Oil of de echt dure serie de Mundorf Supreme Silver/Gold/Oil?

Groetjes Walter

Hoi Walter,

Sorry misschien was ik niet duidelijk genoeg het gaat om de mundorf supreme silver/gold/oil
Wim P

Bericht door Wim P »

pappaleo schreef:
Zal best te horen zijn. Wat is het prijsverschil?

De mundorf supreme silver gold oil. Kost 156 euro

Wat er nu in zit van audyn mkp plus kost rond de 18 euro

Ik zag ook nog dat er een mundorf supreme was zonder toevoeging deze kost 29 euro

Ik weet niet of in deze wereld altijd duurder ook beter is?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

"Ik weet niet of in deze wereld altijd duurder ook beter is?"

Nou, in de audiofiele wereld is duurder altijd beter..... :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Kijk voor de gein maar eens op de site van Tony Gee, hij heeft een uitgebreid condensator vergelijk. De Mundorf S/G/O komt er goed uit maar er zijn meerdere caps met hoge scores.

Groetjes Walter
Dan

Bericht door Dan »

De truuk is volgens mij om de juiste cap te vinden bij je versterker/ luidspreker combinatie.
In principe voegt elke C iets toe aan het geluidsbeeld en dat wil je eigenlijk niet. Maar je kunt wel een wat scherp klinkende versterker een beetje softer laten klinken met een bepaalde C en andersom.
Dan

Bericht door Dan »

Tot slot:
"A very high end capacitor should be absolutely neutral and should pass signals undistorted. The Audyn True Copper Cap does not have a seperate sound or sound picture. Absolutely exact, accurate and honest reproduction of the signals that enter.
This capacitor is not an Equalizier, not pointed, not emphazised, not warmer, not fresher, not brighter, not deeper, not wider. It simply does what it should. Do not buy, if your audio devices are not of high quality."

Bron: http://www.intertechnik.de/Shop/Cross-o ... 68,en,6559
Walt

Bericht door Walt »

Daarom is Duelund bijv. ook zo goed, mooi dat je zelf met deze tekst aankomt! :mrgreen:
Hififiel

Bericht door Hififiel »

@ Wim P

Jou speaker heeft van uit de fabriek al hele mooie componenten in het filter (zie stuk lijst) :sure: laat je de kop niet gek maken en je portemonee leeg schudden door mensen die denken iets te horen wat er niet is.

Ik heb zelf ook veel zelf gebouwd en heb zelf ook de tijd gehad dat ik me liet overhalen om steeds duurdere filter componenten te gebruiken, ik kon echter nooit het verschil horen en meten tussen een MKP 250V van €5,- en een Audiofiele condensator 600 a 800V van €25,- bijv (niet dat het voltage er veel toe doet). Ik heb in 20 jaar zelf bouwen wel geleerd dat de filter componenten op zich (mits de waardes gelijk zijn) niet zo veel brengen en dat juist kast constructie, dempingsmaterialen en natuurlijk de keus van de drivers zelf wel echt hoorbare dingen brengen.

Gebruik GEWOON GOEDE componenten, daar waar het nodig is MKT en MKP`s tot 400V en met een 5% tollerantie zijn voor toepassing in speakers echt ruimschoots voldoende.
Ga met de speakers die je nu hebt eens spelen met het dempings materiaal, positie en plaats veranderd al veel aan de klank, kijk eens wat er al voor dempende materialen in zit. Zit er alleen polyesterwatten in of zit er ook een schuim tegen de wanden? Zijn de wanden gedempt met loodbitumen of niet? Heb je de mogelijkheid om er meer versteviging tussen de kastwanden te plaatsen?
Hiermee kan je echt dB`s verschillen meten, je kan de Spectral Decay en kastresonanties aanzienlijk verbeteren (of veranderen) van de meeste fabrieks speakers, ook dit kan je meten en dat ga je ook horen :D

Maak je dus niet druk om verschillen van 0,05dB tussen de ene en de andere condensator maar ga dan zoeken naar de grotere verschillen, en aangezien jou speakers al hele goede componenten gebruiken moet je het echt in de constructie gaan zoeken.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”