Filter veranderen
Moderator: Beheerdersteam
Filter veranderen
Nadat ik een ander topic, over mijn buizenversterker, heel enthousiast geworden ben over mundorfs silver/gold/oil caps
wil ik ook proberen mijn huidig ultimo filter te upgraden.
op zich kan ik aardig de spullen vinden van Mundorf om ze te vervangen.
maar wat ik me nu afvraag is wat doet bij C3 die cap????
die zit tussen de + en de - van de midwoofer?????????????
heeft het zin om deze ook te upgraden???, of is dit in het laag niet hoorbaar
heb geen flauw idee waarom in het laag zo'n ding ertussen hangt.
tijd om weer wat te leren voor me
wil ik ook proberen mijn huidig ultimo filter te upgraden.
op zich kan ik aardig de spullen vinden van Mundorf om ze te vervangen.
maar wat ik me nu afvraag is wat doet bij C3 die cap????
die zit tussen de + en de - van de midwoofer?????????????
heeft het zin om deze ook te upgraden???, of is dit in het laag niet hoorbaar
heb geen flauw idee waarom in het laag zo'n ding ertussen hangt.
tijd om weer wat te leren voor me
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Re: Filter veranderen
C3 vormt samen met L3 het 12 dB laagdoorlaat filter, een nette MKT volstaat daar prima.
De meningen zijn hierover verdeeld, tot voor kort werden parallel componenten inderdaad als minder belangrijk gezien maar nu blijken deze toch ook forse invloed op het geluid te hebben.
De Mundorf S.G.O gaan trouwens maar tot 10uF dus die ga je niet krijgen als 15uF. Gelukkig kan je condensators parallel zetten dus bijv. 10uF + 4.7uF maakt ongeveer 15uF.
Ik heb nog een setje Mundorf Silver/Gold 10uF liggen (zie 2e hands deel) die voor 40% van de nieuwprijs weg mogen trouwens...
Groetjes Walter
De Mundorf S.G.O gaan trouwens maar tot 10uF dus die ga je niet krijgen als 15uF. Gelukkig kan je condensators parallel zetten dus bijv. 10uF + 4.7uF maakt ongeveer 15uF.
Ik heb nog een setje Mundorf Silver/Gold 10uF liggen (zie 2e hands deel) die voor 40% van de nieuwprijs weg mogen trouwens...
Groetjes Walter
Walt schreef:De meningen zijn hierover verdeeld, tot voor kort werden parallel componenten inderdaad als minder belangrijk gezien maar nu blijken deze toch ook forse invloed op het geluid te hebben.
Groetjes Walter
Hoi Walter,
Maar ik heb ze dan wel voor beide speakers nodig
4x 10uF
2x4.7uF
Walt schreef:De meningen zijn hierover verdeeld, tot voor kort werden parallel componenten inderdaad als minder belangrijk gezien maar nu blijken deze toch ook forse invloed op het geluid te hebben.
Groetjes Walter
Daar begrijp ik nu niks van. Is er iets veranderd in het luisteren waardoor die componenten toch belangrijk zijn geworden?
Dat begrijp ik niet, per speaker heb je 15uF nodig dus in totaal 2x 10uF en 2x 4.7uF, ik snap niet hoe jij aan 4x 10uF komt?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Walt schreef:Dat begrijp ik niet, per speaker heb je 15uF nodig dus in totaal 2x 10uF en 2x 4.7uF, ik snap niet hoe jij aan 4x 10uF komt?
Groetjes Walter
Sorry zie het nu pas
Heb je met die biertjes van tegenwoordig....
Hallo Wim,
Met de 2 stuks 4.7uF kan ik je niet helpen (Ik heb ze wel, maar zijn ingebouwd in mijn eigen speakers) maar mocht je intresse hebben in de 2x 10uF Silver/Gold kun je altijd een PB bericht sturen.
@Dan: zelf luisteren is hier het beste, ik geloofde het eerst ook niet helemaal totdat ik het gewoon had geprobeerd en het verschil was goed hoorbaar op de AT mids.
Groetjes Walter
Met de 2 stuks 4.7uF kan ik je niet helpen (Ik heb ze wel, maar zijn ingebouwd in mijn eigen speakers) maar mocht je intresse hebben in de 2x 10uF Silver/Gold kun je altijd een PB bericht sturen.
@Dan: zelf luisteren is hier het beste, ik geloofde het eerst ook niet helemaal totdat ik het gewoon had geprobeerd en het verschil was goed hoorbaar op de AT mids.
Groetjes Walter
Aan welke literatuur refereer je dan?Walt schreef:De meningen zijn hierover verdeeld, tot voor kort werden parallel componenten inderdaad als minder belangrijk gezien maar nu blijken deze toch ook forse invloed op het geluid te hebben.
Groetjes Walter
In mijn geval eigen luisterervaring en wat je zo her en der op de forums leest.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Bullshit dus.... poing poing......Walt schreef:In mijn geval eigen luisterervaring en wat je zo her en der op de forums leest.
Groetjes Walter
Dus geen vetrouwbare bronWalt schreef:In mijn geval eigen luisterervaring en wat je zo her en der op de forums leest.
Groetjes Walter
Edit: Gerhard was mij voor
Zelf luisteren en bepalen of je verschil hoort is juist wel betrouwbaar. Waarom proberen jullie zelf niet eens wat, in plaats van alleen maar te blaten dat het niet hoorbaar is. Zet eens wat mooie MKP's i.p.v. een elco en luister eens serieus of je verschil hoort. Of zijn jullie te lui om te solderen ofzo?
Ik ga er verder ook niet meer op in, het is wel mooi geweest zo met die betweterigheid van sommigen hier...
Groetjes Walter
Ik ga er verder ook niet meer op in, het is wel mooi geweest zo met die betweterigheid van sommigen hier...
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Niet bepaald een wetenschappelijke benadering Walter, doe eens een ABX test.
Poing Poing.......
Poing Poing.......
I rest my case, doe er je voordeel mee of niet zou ik zeggen. Ik lig er verder niet wakker van... 
Walt schreef:..........het is wel mooi geweest zo met die betweterigheid van sommigen hier...
Volgens mij haal je nu echt zaken door elkaar.
Walt schreef:Zelf luisteren en bepalen of je verschil hoort is juist wel betrouwbaar. Waarom proberen jullie zelf niet eens wat, in plaats van alleen maar te blaten dat het niet hoorbaar is. Zet eens wat mooie MKP's i.p.v. een elco en luister eens serieus of je verschil hoort. Of zijn jullie te lui om te solderen ofzo?![]()
Ik ga er verder ook niet meer op in, het is wel mooi geweest zo met die betweterigheid van sommigen hier...![]()
Groetjes Walter
Ik vind het best een kwalijke zaak om mensen op te zadelen met onnodige kosten door advies gebaseerd op niets.
Waarom zou je dure componenten gebruiken op plaatsen waar gewoon goed, goed genoeg is?
Dat je geen bipolaire elco gebruikt maar een nette MKP kan ik inkomen maar een silver/silvergold oil op een plek waar de hoge tonen (en dus ook de eventuele vervorming/kleuring) gewoon aan massa worden gelegd?
Als je dan toch denkt te horen dat dit echt hoorbaar is dan daag ik je uit om dit te demonstreren in Alphen a/d Rijn.
+1Dan schreef:Walt schreef:Zelf luisteren en bepalen of je verschil hoort is juist wel betrouwbaar. Waarom proberen jullie zelf niet eens wat, in plaats van alleen maar te blaten dat het niet hoorbaar is. Zet eens wat mooie MKP's i.p.v. een elco en luister eens serieus of je verschil hoort. Of zijn jullie te lui om te solderen ofzo?![]()
Ik ga er verder ook niet meer op in, het is wel mooi geweest zo met die betweterigheid van sommigen hier...![]()
Groetjes Walter
Ik vind het best een kwalijke zaak om mensen op te zadelen met onnodige kosten door advies gebaseerd op niets.
Waarom zou je dure componenten gebruiken op plaatsen waar gewoon goed, goed genoeg is?
Dat je geen bipolaire elco gebruikt maar een nette MKP kan ik inkomen maar een silver/silvergold oil op een plek waar de hoge tonen (en dus ook de eventuele vervorming/kleuring) gewoon aan massa worden gelegd?
Als je dan toch denkt te horen dat dit echt hoorbaar is dan daag ik je uit om dit te demonstreren in Alphen a/d Rijn.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
En de audiofiele netzekeringen in Groesbeek. Zo het programma voor dit jaar zit bijna vol.