Daar mijn recentelijk aangeschafte Blurayspeler niet over een analoge audio uitgang beschikt (alleen coax) en mijn AV versterker geen digitale/optische ingangen heeft zat ik vast aan een converter.
Via eBay deze gevonden en aangeschaft:
http://www.banggood.com/Digital-Optical ... 34639.html
Goed, het kost niks en bleek bij het aansluiten ook wat bromgevoelig bij te lange kabels, maar het werkte tot vanmiddag voorbeeldig.
Bij het verplaatsen van de (zeer weinig meer gebruikte) video recorder naar boven moesten de versterker en bluray speler even uit de kast gehaald en aansluitend weer terug gezet en bekabeld worden, fluitje van een cent.
Alleen bij het controleren of alles weer naar behoren werkte, bleek de bij bluray speler het geluid volledig overstuurd bij de versterker aan te komen.
Daar dit bij DVD én CD het geval was, en een houtje-touwtje oplossing met een Scart naar HDMI converter (waar ook een digitaal naar analoog audio deel in bleek te zitten) werkt alles weer goed (afgezien van drie keer zoveel kabels...)
De converter is dus defect; een mooi dubbelzijdig printje vol SMD componenten, dus daar viel zelfs met een loep weinig verkeerds aan te ontdekken, ook de chassisdelen zitten goed gesoldeerd.
Nu staat er op dezelfde site nét zo'n converter, optisch, op de verguldde aansluitingen na, identiek aan de goedkope versie:
http://www.banggood.com/Neutal-SH-DTA01 ... 07518.html
Zal ik de gok wagen voor een tientje méér, of hebben jullie andere suggesties?
Groeten, Jan.
Digitaal naar analoog converter houdt ermee op...
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Digitaal naar analoog converter houdt ermee op...
Raar verhaal
Is de voeding wel in orde/goed aangesloten
Anne
Anne
Hallo Anne,
De voeding levert onbelast 5,47V.
Op de sticker staat 5V 500mA.
Ik wil er morgen wel eens een andere voeding aan hangen om te kijken/horen of dat een oorzaak kan zijn.
Groeten, Jan.
De voeding levert onbelast 5,47V.
Op de sticker staat 5V 500mA.
Ik wil er morgen wel eens een andere voeding aan hangen om te kijken/horen of dat een oorzaak kan zijn.
Groeten, Jan.
Stond er soms spanning op de convertor tijdens het ompluggen van de kabels ?
gevalletje statische elektriciteit kan natuurlijk ook.
gevalletje statische elektriciteit kan natuurlijk ook.
Hallo Ray,ray5150 schreef:Stond er soms spanning op de convertor tijdens het ompluggen van de kabels ? Gevalletje statische elektriciteit kan natuurlijk ook.
De Bluray speler stond op een andere plek in mijn audiomeubel, door de open back constructie kon ik de speler, volledig bekabeld (en onder spanning), gewoon op z'n nieuwe plek zetten.
Statische lading is door mijn (heen en weer kruipen op de) vloerbedekking altijd een mogelijkheid, als ik de apparaten los haal en opnieuw aansluit, haal ik altijd de spanning eraf.
Ik heb de leverancier gemaild, eens kijken wat die er aan denken te kunnen doen.
Groeten, Jan.
De leverancier heeft een nieuwe converter opgestuurd.
Deze draait inmiddels een paar weken, tot nu toe geen problemen, of het zou zo nu en dan een licht knetteren/tikken in het signaal moeten zijn, iets dat je alleen zonder signaal goed hoort, tijdens het afspelen van een CD/DVD hoor ik het niet.
De positie van de kabels schijnt daarop van invloed te zijn; met de coax kabel gestrekt is het minder, rol ik de kabel op, dat is het erger.
Hetzelfde geldt voor de kabel tussen de converter en de versterker ingang, die is al zo kort mogelijk.
Groeten, Jan.
Deze draait inmiddels een paar weken, tot nu toe geen problemen, of het zou zo nu en dan een licht knetteren/tikken in het signaal moeten zijn, iets dat je alleen zonder signaal goed hoort, tijdens het afspelen van een CD/DVD hoor ik het niet.
De positie van de kabels schijnt daarop van invloed te zijn; met de coax kabel gestrekt is het minder, rol ik de kabel op, dat is het erger.
Hetzelfde geldt voor de kabel tussen de converter en de versterker ingang, die is al zo kort mogelijk.
Groeten, Jan.