Pass Pearl II Phono versterker met Salas shunts

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Pass Pearl II Phono versterker met Salas shunts

Bericht door ray5150 »

Je moet ook geen slapende honden wakker maken....

De kastjes zien er keurig en professioneel uit, maar waarom heb je nou geen PCB's voor de gelijkrichters en afvlakkers ontworpen ? :-k

En die ringkern met 2 tyraps monteren is ook wel een beetje... [-X [-X
dre

Bericht door dre »

Moet jij niet naar bed? :mrgreen:
cool

Bericht door cool »

dre schreef:
Moet jij niet naar bed? :mrgreen:
Als je mij bedoelt, ik ben er alweer een poosje uit. Lekker een uurtje achter de draaibank gestaan :D
dre

Bericht door dre »

Tot volgende week dan! 8)
cool

Bericht door cool »

:goedzo:
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi,

Ik heb de salas shunt's ook gebouwd wel op een eigen print en heb enorm veel last van oscillaties gehad.
Denk dat je het in die hoek moet zoeken.

Rob
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Rob Dingen schreef:
Hoi,

Ik heb de salas shunt's ook gebouwd wel op een eigen print en heb enorm veel last van oscillaties gehad.
Denk dat je het in die hoek moet zoeken.

Rob
Moest daar ook direct aan denken. Hoge versterking, van die af en toe klachten, gelijk opgebouwd 1 kant goed 1 kant niet .. best kans dat er buiten audio bereik iets staat te oscilleren dat interfereert met je audio, en dat dat het verschijnsel is dat George hoort.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Als het zich maar aan één kant voordoet kun je shunts links en rechts wisselen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik zal eens even testen met de scoop er op.
Mogelijk treed het pas op bij bepaalde frequenties dus ook even met de sinus generator eens heen en weer lopen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Gister bij een goede kennis geluisterd met een MC element met ongeveer 0.3mV output.
Daar dus geen enkel probleem te horen en klonk het geweldig. :-({|= :-({|=
De afsluitweerstand op 220 ohm in gesteld en er was serieus muziek.
Mijn benieuwen wat het ding zaterdag gaat doen.
dre

Bericht door dre »

Ik ook! :sure:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Nog wat gevonden George mbt je eerdere probleem? Scoop er nog aan gehad?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Nee geen tijd meer voor gehad.
Ben beina elke avond weg deze week.
De pearl gaat gewoon mee zo als deze is en maar hopen dat het net zo goed gaat als gister.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik heb nog wat vragen gekregen van Mede bouwers met name over de bom.
Ik heb daarom de laatste schema's, BOM en andere stukken bij elkaar in een zipje gedaan.
Daar zou je mee uit de voeten moeten kunnen om het project tot een goed resultaat te kunnen brengen.
Verder zijn er in de laatste versie van de printen nog twee extra gaten aangebracht waar mee de gain kan worden geschakeld.
Deze staan parallel aan R14 en maken het mogelijk om via een schakelaar de extra weerstand in en uit te schakelen mocht je dat nodig vinden. In de documentatie van de bedrading staat hoe je die kunt schakelen. Daar vind je ook hoe je de afsluitweerstand schakelbaar kunt maken.
Pearl 2 Project documentatie.zip
(3.64 MiB) 153 keer gedownload
MickRS

Bericht door MickRS »

held :goeie:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef:
Nog wat gevonden George mbt je eerdere probleem? Scoop er nog aan gehad?
Goed ik heb me rot zitten meten en echt helemaal niets gevonden.
Hierbij ben ik begonnen met een signaal generator via een inv riaa met 60dB demping en een scoop op de uitgang.
Eerst netjes met 2.5mV op de ingang op 1 Khz en daarna de frequentie band afgefietst naar boven en naar beneden en dat ziet er keurig uit pas bij 16hz begint het laag af te vallen wat op zich een mooi rumble filter is. Het hoog loopt ver door en valt verder keurig af volgens de RIAA curve. geen rare bij verschijnselen en oscillaties aangetroffen.
dan de spanning maar wat op voeren en kijken of ere wel iets komt bij harder insturen van de amp.
En daar vind ik ook niets bijzonders behalve dan dat ik de Pass kan uitsturen tot 42V op de uitgang voor dat je de grenzen ziet van de voeding. De in gestuurde sinus blijft keurig op de scoop staan ga ik verder dan zie je dat de toppen afgevlakt worden en bij 42V is dat helemaal niet slecht. sterker nog de meeste voor versterkers hebben aan 2V wel voldoende op volledig uit gestuurd te worden. dus ook dat zit goed. dan maar meer een praktijk test.
de DT aangesloten en een test plaat er bij gepakt met allemaal sweepjes en piepjes en ook daar geen afwijkingen of oscillaties gevonden. het meet gewoon keuring :rock: dan maar weer even in de pass op zijn plaats gezet en muziek.
helaas daar was die weer en ik hoor gewoon dat het niet goed zit, alleen rechts nog steeds een rare lijkt wel een intermodulatie vervorming die met name hoorbaar wordt bij dames stemmen zo als Eva Cassidy.
Ik was dus niets opgeschoten en weer terug bij af.dus de zaken maar anders aangepakt.
Gister avond heb ik dus de pass maar weer uit elkaar gehaald en wat componenten vervangen die ik verdacht vond. En om dat dat de zaak toch weer uit de doos was gelijk maar wat meer vervangen. en R 14 aangepast naar 1K5 zo dat de terugkoppeling wat hoger geworden is van de tweede trap en de gain wat lager geworden moet zijn. bijkomend voordeel is dat de toch al lage vervorming nog verder naar beneden gaat.
Het resultaat :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :yeah: :yeah: :yeah: :yeah: \:D/ \:D/

De vervangen componenten zijn de Q2 en Q11 daarnaast heb ik C7 verwijderd. Die had ik er maar in gezet om dat ik met en zonder niet echt verschillen waarnam en het voor mijn oscillatie probleem niets uit maakte.
maar goed er uit dus met dat ding. R14 was 1K en is nu 1K5 geworden.
Speel je met MM kan je dat rustig gelijk doen. daarnaast heb ik op de laatste serie bordjes ook een extra set gaten gemaakt waar een parallel weerstand in kan via een schakelaar. Op die manier is de Pass schakelbaar geworden in Gain en kan je hem dus voor MM en MC gebruiken. Daarbij wel rekening houden dat de weerstand aan de ingang voor MC moet worden aangepast, er zijn maar weinig elementen de een afsluit impedantie van 47K prettig vinden.

Verder is het plan om eerst nog maar even wat platen te draaien later ga ik nog wel eens uitgebreid meten aan de Pass. maar voor wat ik nu hoor ga ik me daar niet druk om maken en eerst genieten. 8) 8) 8)

Ik heb overigens nu een volgende generatie van mijn eindversterker ter test (heb ik de printen voor getekend) en er moet nu geluisterd gaan worden.
moet wel zeggen dat dit erg goed is. maar ga dan wel testen met de Dhono Dude als bron om dat die voor mij bekend is en er anders te veel variabelen in het spel komen. maar dat mag nog even wachten eerst hier maar eens van genieten. :mrgreen:

Groetjes George
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ha George,

Omdat het 1 kanaal is/was zou je toch iets in de richting van oscillatie vermoeden, omdat dit vaak wat ongrijpbaar is. Dan nog is het wel vreemd natuurlijk dat je het alleen op rechts hoort. En als het oscillatie is zou je verwachten dat het met een frequentie sweep tevoorschijn komt, vanwege de hoge versterking van een phono versterker is oscillatie iets wat makkelijk kan toeslaan.

Maar je hebt eerder gedacht dat je het te pakken had, gewoon lekker luisteren de komende tijd en als het goed blijft is het goed toch? Ik zou zeggen geniet ervan, hopen dat dit het probleem was.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Het heeft even geduurd
IMG_20150331_190912.jpg
Maar ze zijn eindelijk binnen.
Zaterdag maar eens in de behuizing lepelen.
dre

Bericht door dre »

dat ziet er goed uit! 8)
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dat heeft zeker even geduurd. Heeft die franzoos ze met de hand gewikkeld ofzo :lol:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Elke dag 1 wikkeling, het moet niet te snel gaan hé.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Het heeft even geduurd voor dat de trafo's in de behuizing terecht kwamen maar inmiddels zitten deze nu al weer even op zijn plek en vind ik het nu tijd om het verhaal af te ronden.
Ik speel nu een tijdje met de Pearl2 en ben erg tevreden over het eind resultaat.
een ding waar je rekening mee moet houden is zet hem niet uit.
Het duurt echt een paar uur voor dat deze weer goed klinkt.
Algemene indruk is dat het een hele stille phono trap is die erg dynamisch klinkt.
Het 3D plaatje dat hij neer zet is prima en fijne details in de muziek zijn goed te volgen.
Al met al erg geslaagd.

Bouw je deze Pearl2 ook dan zijn er een paar punten waar je rekening mee moet houden.
Als eerste is het element waar je mee wil spelen.
Heb je een High output MC of MM dan is de standaard gain wat hoog.
Door het opvoeren van de tegenkoppeling in de laatste versterker trap maak je deze wat vriendelijker en breng je de vervorming ook nog eens wat verder naar beneden.
Het karakter van het geluid veranderd er niet echt van maar het maakt het bedienen van de volume regelaar wat prettiger.

Gebruik je een MC dan kan je de tegenkoppeling juist wat verlagen waardoor er wat meer versterking komt.
Hier kan je mee experimenteren wat voor jou prettig is.

Verder een mooi apparaat wat erg goed zijn ding doet.

Voor de mensen die hem willen horen, in Breda kan je hem komen beluisteren.
Lukt het je niet om daar naar toe te komen dan ben je hier thuis ook van harte welkom om eens een indruk op te komen doen.

Groetjes George
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

Super ga hem zien en horen in Breda :) en helemaal geen plaatje van hoe het is geworden met de nieuwe trafo's :(
Kappa7 schreef:
Heeft dit te maken met de voeding of echt met de Pearl2? Dit omdat ik hem wil gaan voeden met accu's dan is het niet handig dat ding niet uit te zetten ivm het opladen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Gaaf George! Neem je ook de Phonodude mee voor een vergelijk? Erg benieuwd naar.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

rjmulder schreef:
Super ga hem zien en horen in Breda :) en helemaal geen plaatje van hoe het is geworden met de nieuwe trafo's :(
Kappa7 schreef:
Heeft dit te maken met de voeding of echt met de Pearl2? Dit omdat ik hem wil gaan voeden met accu's dan is het niet handig dat ding niet uit te zetten ivm het opladen.
Ik vermoed dat dit met de voeding te maken heeft.
De elco's van 3300uF op de Pearl print worden geladen met max 200ma en ik vermoed dat het dan wel eens verstandiger kan zijn om een kleinere elco te plaatsen of zelfs geheel weg te laten.
Voor de bouwers die dus nog bezig zijn probeer eerst eens zonder de 3300uF elco's en luister eens wat dat doet.
De spanning die van de shunt komt is echt al schoon genoeg om direct de schakeling te voeden.
Plaats reactie