woofer zwart spuiten?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

woofer zwart spuiten?

Bericht door Hans Nootdorp »

Deze winter ben ik eindelijk begonnen mijn 3weg-systeem af te bouwen.
viewtopic.php?f=15&t=3514&hilit=menhir

Zoals op de foto is te zien staan de kasten te wachten op hun fineerjasje: Bubinga met Mahonie front (front donker gebeitst)....
P1080010.JPG
Maar ik vind eigenlijk de grijze conus van mijn alu. woofer optisch wat uit de toon vallen.
Daarom overweeg ik om de conus matzwart te spuiten.

Ik neem aan dat hiervoor ook weer voor- en tegenstanders zijn :? :?:

Natuurlijk heb ik weer even zitten rekenen of de massa van de woofer niet te veel beïnvloed zal gaan worden.
De Mms van de woofer is 149,3 gram. Ik neem aan dat dit het gewicht van de konus + ophanging is.....(?)

Rekenend met een verflaagje van 0,1 mm, een oppervlak van 250 cm2 en een s.g. van de verflaag van 1,5 kg/dm3 kom op een gewicht van het verflaagje van ca. 3,8 gram.
Dit is 2,5 % van het conusgewicht, zodat de TS-parameters door het verflaagje niet/nauwelijks zullen veranderen. Daarvoor lijkt mij het spuiten dus geen probleem.

Maar zijn er nog andere redenen om de conus niet te bespuiten :think: ?
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op wo 04 feb 2015, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door dre »

Ik denk dat het weinig uit gaat maken.
Maar iets dieper infrezen en een speakerdoek behoort niet tot de opties?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door Hans Nootdorp »

Nee, speakerdoek vind ik persoonlijk niet echt mooi op zo'n zijkant.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door Barry2001 »

Lijkt mij dat je in elk geval de werking van de conus als bewegend deel niet wilt beinvloeden, op welke manier dan ook, en dat doe je wel als je er verf op spuit. Los daarvan is het maar de vraag of het mooi blijft, ivm trillen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door SSassen »

Barry2001 schreef:
Lijkt mij dat je in elk geval de werking van de conus als bewegend deel niet wilt beinvloeden, op welke manier dan ook, en dat doe je wel als je er verf op spuit. Los daarvan is het maar de vraag of het mooi blijft, ivm trillen.
Goed ontvetten (verdunde ammonia met tissues), rolrand afplakken, driver op een draaiend plateau (oude platenspeler) en nette matte/zijdeglans autolak in spuitbus gebruiken, eerst even oefenen op een stuk karton en dan de driver in één of twee dunne coatings op kleur brengen. Gelijk tape of rolrand verwijderen en goed laten drogen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door wouter »

Barry2001 schreef:
Lijkt mij dat je in elk geval de werking van de conus als bewegend deel niet wilt beinvloeden, op welke manier dan ook.
In dat geval moet je hem noooooit in een kast inbouwen, en eigenlijk niet eens op deze aardbol gebruiken i.v.m. luchtweerstand etc. :wink:

Het verzwaren van een woofer verlaagd de gevoeligheid minimaal, theoretisch kan de kast in jouw geval 2,5% kleiner uitvallen voor dezelfde afstemming. Nou... een pluk dempmateriaal er uit en je zit weer op de oorspronkelijke waarde denk ik. Kortom, gewoon doen. Mooie beschrijving van Sander, moet lukken.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door Barry2001 »

wouter schreef:
Barry2001 schreef:
Lijkt mij dat je in elk geval de werking van de conus als bewegend deel niet wilt beinvloeden, op welke manier dan ook.
In dat geval moet je hem noooooit in een kast inbouwen, en eigenlijk niet eens op deze aardbol gebruiken i.v.m. luchtweerstand etc. :wink:

Het verzwaren van een woofer verlaagd de gevoeligheid minimaal, theoretisch kan de kast in jouw geval 2,5% kleiner uitvallen voor dezelfde afstemming. Nou... een pluk dempmateriaal er uit en je zit weer op de oorspronkelijke waarde denk ik. Kortom, gewoon doen. Mooie beschrijving van Sander, moet lukken.
Ok :D ik heb te weinig ervaring met speakerbouw om dit te weerleggen, gevoelskwestie, verf op een bewegend deel dat meer doet dan zaken als luchtweerstand. Je verzwaard de woofer niet alleen, maar heeft verf ook geen ander samentrekkend effect? Je zit meer in de materie dan ik, het zal zeker kloppen wat je zegt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door dre »

In theorie zal je inderdaad het hoge bereik kunnen beinvloeden,maar daar speelt het voor de unit geen rol.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door Dan »

Ik zou me eerder drukmaken over stofzuiger acties in de buurt van je speakers. Best kwetsbaar zo'n woofer op die hoogte. Komt er nog een mooie voet onder?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door hsmeets »

wellicht eerst nog een primer/hechtlaag spuiten voor je de kleurlaag er op spuit?
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door MarcoSQ »

Hou je er wel rekening mee, dat lakken bitter slecht hechten op aluminium(oxide) ?
Deze konus is (lijkt me) ook nog eens geanodiseerd, dat maakt de hechting alleen maar lastiger.
Zeker omdat e.e.a. nogal in beweging is, denk ik dat je lak er in no time weer af ligt :oops: .

De oxide/anodisatie zul je niet kunnen wegschuren, en als dat toch zou lukken, dan ligt er zodra je ff wegkijkt alweer een oxidelaagje overheen :oops: .
Normaal gesproken gebruik je eerst een etsende primer voor alu. Die haalt chemisch de oxides (wat) weg, en sluit dan af zodat er geen nieuwe ontstaat.
*even een edit voor de zekerheid * : maar wees daar uiterst voorzichtig mee! Ik weet niet hoe bijvoorbeeld het rubber, of de lijmverbindingen daarop reageren !

Misschien is het ook wel handig om iets te bedenken, waardoor er niet al teveel spuitnevel tussen de spreekspoel en fasplug kan komen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door SSassen »

Hechting van een goede autolak op alu is prima hoor, mits het aluminium goed is ontvet, ik zou zeker geen primer oid. gebruiken. Ik spreek overigens uit ervaring, ik heb al vaker alu conussen zwart gespoten op deze manier, draaiplateau is wel essentiëel, anders krijg je gegarandeerd geen net eindresultaat en ook geen gelijke dekking op de hele conus.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door dre »

Volledig mee eens.

Als je mat neemt kan het geven van wolken wel meevallen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door markbakk »

Hans Nootdorp schreef:
Ander woofers, die in de buurt kwamen, waren:
Seas L22RN4, SS 21W8555 en 8857, Vifa PLW22-450 en PL22WR09 en Dayton RSS265.
Had nou meteen die Dayton gekozen! maar ik ken het gevoel. Zit ook tegen een alu mid te kijken die visueel wel een beetje detoneert...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door SSassen »

markbakk schreef:
Hans Nootdorp schreef:
Ander woofers, die in de buurt kwamen, waren:
Seas L22RN4, SS 21W8555 en 8857, Vifa PLW22-450 en PL22WR09 en Dayton RSS265.
Had nou meteen die Dayton gekozen! maar ik ken het gevoel. Zit ook tegen een alu mid te kijken die visueel wel een beetje detoneert...
De Seas L22 is d'r ook in 't zwart hoor, sterker nog, ik heb d'r hier een aantal liggen :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door dre »

Nog nooit gezien!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door SSassen »

dre schreef:
Nog nooit gezien!
Seas H1620 - L22RN4X/PBK

http://www.solen.ca/pub/index.php?catal ... on&id=6479

Afbeelding
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door Barry2001 »

SSassen schreef:
Hechting van een goede autolak op alu is prima hoor, mits het aluminium goed is ontvet, ik zou zeker geen primer oid. gebruiken. Ik spreek overigens uit ervaring, ik heb al vaker alu conussen zwart gespoten op deze manier, draaiplateau is wel essentiëel, anders krijg je gegarandeerd geen net eindresultaat en ook geen gelijke dekking op de hele conus.
Blijft het mooi op de langere termijn? Geen barstjes, strepen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door dre »

Ja,omdat je eigenlijk niet volledig dekkend spuit.
Je krijgt een flinterdunne laag.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door SSassen »

Barry2001 schreef:
SSassen schreef:
Hechting van een goede autolak op alu is prima hoor, mits het aluminium goed is ontvet, ik zou zeker geen primer oid. gebruiken. Ik spreek overigens uit ervaring, ik heb al vaker alu conussen zwart gespoten op deze manier, draaiplateau is wel essentiëel, anders krijg je gegarandeerd geen net eindresultaat en ook geen gelijke dekking op de hele conus.
Blijft het mooi op de langere termijn? Geen barstjes, strepen?
Jazeker, maar zoals Dre al correct opmerkt, je moet het heel dun opzetten.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door Hans Nootdorp »

Sander (en anderen): bedankt voor de tips.
Lezend op internmet kwam ik een toch geheel ander voorschrift tegen voor het lakken van aluminimum.
http://www.schildersvak.nl/vraagbaak/id ... inium.html
Maar ik ga toch maar of op de ruime ervaring van Sander O:)
Dus de grondverf blijft in de garage staan....

Nb De Vifa MA26WR09-04 heeft toch wel duidelijk andere TS-parameters dan de Seas L22. De Vifa gaat veel lager in kleinere kast.....
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5553
Maar dat terzijde aangezien ik geen woofer ga wisselen. =;
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op wo 04 feb 2015, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door markbakk »

Kijk nou es! Duhhh...

Maar omtrent de keuze voor woofers: je ging toch voor digitaal filteren? Dan zijn Xmax en power handling (en vervormingscijfers bij flinke uitslagen: Klippel tests bv.) eerder criteria dan welke afstemming je zou kunnen bereiken zonder elektronische correctie.
Laatst gewijzigd door markbakk op wo 04 feb 2015, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door SSassen »

markbakk schreef:
Kijk nou es! Duhhh...
Da's sjiek! Alleen die carbon fase-plug vind ik dan weer spuug- en spuuglelijk.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door dre »

Die heb ik ook gehad.
Wat een rendement zeg! :roll:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: woofer zwart spuiten?

Bericht door SSassen »

dre schreef:
Die heb ik ook gehad.
Wat een rendement zeg! :roll:
Goedkoop, goed en snel gaat niet samen Dre, ook hier niet.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”