converter Toslink -> RCA/SPDIF (+ simpel DACje ?)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

converter Toslink -> RCA/SPDIF (+ simpel DACje ?)

Bericht door Hans Nootdorp »

Op mijn versterker met DSP (Hypex DLCP) wil ik 3 bronnen met Toslink aansluiten, terwijl de DLCP slechts :( 1 Toslink input heeft (en 2 andere digitale ingangen; RCA en AES)
Daarvoor wil ik 2 converters Toslink -> RCA/AES bouwen.

De basis voor de schakeling daarvoor heb ik al wel gevonden:
http://www.beis.de/Elektronik/ADDA2496/ ... erter.html

Maar een optische receiver (bijv. Toshiba Torx194) kan ik nergens vinden.... :think:
Weet iemand waar die te krijgen zijn?
edit: ik zie net dat RS-online ze van Sharp heeft:
http://nl.rs-online.com/web/p/fibre-opt ... s/6666495/

Dan komt de volgende vraag op als ik voor mijn TV van Toslink naar analoog wil:
Wat is een simpel DACje dat ik in het kastje er bij kan bouwen om van RCA/SPDIF naar analoog kan gaan. :?: Complete miniPCB is ook nog beter.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op ma 02 feb 2015, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: converter Toslink -> RCA/SPDIF (+ simpel DACje ?)

Bericht door hannesie »

Vorige maand deze voor mijn zwager besteld. € 25, en dan kun je eventueel er nog een betere voeding aan hangen.
Hangt op de optische /TOS uitgang van zijn TV, hij is er dik tevreden over.
1209821_BB_00_FB.EPS.jpg
https://www.conrad.nl/nl/dynavox-dk-201 ... &WT.srch=1
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: converter Toslink -> RCA/SPDIF (+ simpel DACje ?)

Bericht door hsmeets »

Als je TV nog een SCART heeft dan zit daar vaak een analoog lijn signaal op. Er zijn van die adapters voor te krijgen. Hangt een beetje van merk/model af of dat een vast signaal is of mee op en af gaat met het ingestelde volume op de TV.

Qua Toslink heb ik wel eens gemerkt, vraag niet in welke constellatie, maar daar stuurde de TV ook wel surround gecodeerd geluid waardoor een stereo DAC het zwijgen er toe deed. Zal ook wel van de TV afhangen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: converter Toslink -> RCA/SPDIF (+ simpel DACje ?)

Bericht door John P »

Ik ken wel deze toslink schakelaar, is niet tegen op te bouwen: http://www.muurbeugel.nl/toslink+switch ... tAodsXoAdg. Hij is vast ook op andere plaatsen te koop, ik vond deze als eerste.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: converter Toslink -> RCA/SPDIF (+ simpel DACje ?)

Bericht door hannesie »

http://www.allekabels.nl/optische-kabel ... itter.html
optische-splitter.jpg
optische-splitter.jpg (4.33 KiB) 615 keer bekeken
Ik heb hier ook nog iets dergelijks liggen, alleen maar gebruikt als een verlenging.

http://www.allekabels.nl/optische-kabel ... elaar.html
optische-schakelaar-uitgang-1x-toslink-female.jpg
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: converter Toslink -> RCA/SPDIF (+ simpel DACje ?)

Bericht door Hans Nootdorp »

Bedankt voor de tips mannen.
Maar een optische schakelaar vind ik geen optie; dan zou ik met de hand moeten gaan schakelen. Mijn DSP/pre-amp (Hypex DLCP) heeft een mooie IR-afstandbediening waarmee ik alle inputs wil kunnen kiezen.

Aan die scart-connector had ik nog niet gedacht; grappig dat je zo'n good-old optie gewoon vergeet.... :? Ik ga het onderzoeken. Dan zou ik snel klaar zijn.
Anders wordt het toch het zwarte Dynavox-kastje van Conrad; is ook geen geld voor zoiets.
En die TV-uitgang wordt alleen gebruikt als ik video's bekijk vanaf mijn Fantec mediaspeler (met vakantie video's) of direct vanaf mijn camcorder.

Als ik TV kijk (Ziggo-signaal via de kabel) komt het geluid van de set-top-box/PVR/decoder via Toslink.

1 van deze 2 oplossingen (scart of Dynavox kastje gaat het dus wel worden.
ik kan dus de Hifi-Berry, waar ik even naar heb gekeken, dus mooi links laten liggen..... O:)

Moet ik nog wel even 1 Toslink->RCA-converter in elkaar solderen voor mijn 2e optische bron.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op ma 02 feb 2015, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: converter Toslink -> RCA/SPDIF (+ simpel DACje ?)

Bericht door Hans Nootdorp »

Voor het totaalbeeld even mijn situatie van bronnen en DLCP-inputs.
bronnen en DLCP-inputs.JPG
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: converter Toslink -> RCA/SPDIF (+ simpel DACje ?)

Bericht door knuisje »

Het is moeilijk te bepalen omdat Hypex geen schema's vrijgeeft maar als er geen pulstrafootjes en SPDIF afsluitweerstanden van 75 en 110 ohm op de DLCP zitten kun je ook de SPDIF en AES ingangen gebruiken voor Toslink. De SCR4382 maakt het niet uit of hij SPDIF of CMOS (Toslink) niveau krijgt aangeboden.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: converter Toslink -> RCA/SPDIF (+ simpel DACje ?)

Bericht door Hans Nootdorp »

Tja, wie zal het zeggen.
Maar het scheelt natuurlijk maar 1 SN75170/75157 (RS422-receiver IC). En 5 volt voedingsspanning heb ik toch nodig.
edit: moet zijn RS422 transmitter(driver) IC: dus een SN75150 /75176/75179.
Eens kijken of ik in mijn versterkerkast nog ergens ruimte heb voor het convertertje. Een plek voor de 2 connectors op mijn achterpaneel is nog het lastigste...
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 03 feb 2015, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: converter Toslink -> RCA/SPDIF (+ simpel DACje ?)

Bericht door hannesie »

Als je een goede streamer hebt is het in de meeste gevallen ook met internetradio, en ik heb de gewone FM tuner nog wel staan maar gebruik hem niet echt meer.

Daarnaast als je toch de TV dig out gebruikt heb je veel andere uitgangen dubbel lijkt mij.

Ik heb hier in feite nog maar 2 digitale bronnen,
1 -geluid streaming mp3 tot DSD /radio en
2 -beeld van de Settop box en BR speler gaan via dig out van het beeldscherm, zolang het maar geen multi channel is, maar dat stel ik in op het menu van de TV wat en hoe ik wil weergeven.

Simpeler kunnen we het niet maken, om maar eens in de "blauwe stemming" te blijven.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: converter Toslink -> RCA/SPDIF (+ simpel DACje ?)

Bericht door Hans Nootdorp »

Die streamer heb ik het komende jaar nog niet.....
Dus CD's speel ik voorlopig via mijn Bluray-speler.
En radio luister ik voorlopig via mijn set-top-box/PVR/decoder.
De 3e ingang die ik nodige heb is voor mijn TV.
Ingang 4 is voor aansluiten van analoge portable mp3-speler (van vriendin)
En ingang 5 voor eventueel beluisteren ban mp3tjes van Fantec mediaplayer (zonder gebruik van TV)
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: converter Toslink -> RCA/SPDIF (+ simpel DACje ?)

Bericht door Hans Nootdorp »

Detailvraagje:

Mag een Toslink-AES/SPDIF converter inverteren?
Dat komt mij toevallig het beste uit. Dan neem ik nl. een Sn75150 achter de Toslink-receiver.
edit: vraag is niet meer actueel. Ik neem een SN75176; die inverteert niet. 1 driver is voor mij voldoende.
Met een Toslink-receivertje en 2 weerstanjes en 1 C er bij: klaar.

Nog even het oorspronkelijke circuit:
http://www.beis.de/Elektronik/ADDA2496/ ... erter.html
Plaats reactie