Audio-piekvermogensmeter met een groot bereik.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Audio-piekvermogensmeter met een groot bereik.
Dit is vervolg op de logaritmische audio-vermogensmeter, waar het hoe en waarom uitgelegd wordt.
Maar dit is dus de bedoeling: Het bereik is 8 decade's, wat vrijwel het hele gehoorbereik bestrijkt van de gehoor- tot de pijngrens met een normale luidspreker.
In kleur staat het bereik van de populaire APL (zie mijn onderschrift) aangegeven, maar thuis kom je meestal niet verder dan de helft van de meter en dan zie met de APL niks en op luisterdagen vinden ze een beetje oranje (ca. 2W5piek) al te hard!
Er is een beperking aan de luidspreker-impedantie, die aangegeven staat, maar hij werkt ook goed van 0Ω1 tot 1kΩ met een kleine meetfout boven 100Wp en beneden 1mWp.
Om de meter nauwkeurig aan te sturen, heb je een vrij ingewikkelde schakeling nodig: Maar het kost allemaal niet veel, dus mag ie niet ontbreken op elke serieuze versterker.
Als voeding wordt een 12V= lichtnetadapter gebruikt en met IC1 maken we een stabiele 5V-voedingsspanning en houden we ook een negatieve spanning over, die eigenlijk niet gestabiliseerd hoeft te zijn.
De schakeling is geschikt voor aansluiting van de VAD of een andere μController en die hebben ook 5V nodig.
IC2 verzorgt de logaritmische spanningsmeting en de aansturing van de draaispoelmeter en IC3 de stroommeting, die een voorversterker nodig heeft.
De 10mΩ-shunt zit niet op print maar door R17 kan je 'm makkelijk afregelen.
P1,2 en 3 zijn potmeters voor de offsets, want die kunnen de nauwkeurigheid behoorlijk verpesten en zo kan je goedkope Op-Amps gebruiken.
Met P4 kan je de gevoeligheid van de shunt instellen, die dus niet zo nauwkeurig hoeft te zijn.
Op J1 kan je een drie-standenschakelaar aansluiten, zodat je ook de piek-spanning of stroom kan meten en met een schakelaar op J2 kan je kiezen tussen snelle of slome meterweergave.
Met P5 en P6 stel je de meter op J3 in, R43 is 18kΩ voor een 100μA-meter en moet je aanpassen als je een ander meter gebruikt.
Door de 6 instelpots heb je maar 9 1%-weerstanden (in het schema groen) nodig voor een nauwkeurigheid van ca. 0,5dB, de kleine streepjes op de meter zijn +4dB (2,51x) en minder dan 1dB zie je dus niet.
Maar dit is dus de bedoeling: Het bereik is 8 decade's, wat vrijwel het hele gehoorbereik bestrijkt van de gehoor- tot de pijngrens met een normale luidspreker.
In kleur staat het bereik van de populaire APL (zie mijn onderschrift) aangegeven, maar thuis kom je meestal niet verder dan de helft van de meter en dan zie met de APL niks en op luisterdagen vinden ze een beetje oranje (ca. 2W5piek) al te hard!
Er is een beperking aan de luidspreker-impedantie, die aangegeven staat, maar hij werkt ook goed van 0Ω1 tot 1kΩ met een kleine meetfout boven 100Wp en beneden 1mWp.
Om de meter nauwkeurig aan te sturen, heb je een vrij ingewikkelde schakeling nodig: Maar het kost allemaal niet veel, dus mag ie niet ontbreken op elke serieuze versterker.
Als voeding wordt een 12V= lichtnetadapter gebruikt en met IC1 maken we een stabiele 5V-voedingsspanning en houden we ook een negatieve spanning over, die eigenlijk niet gestabiliseerd hoeft te zijn.
De schakeling is geschikt voor aansluiting van de VAD of een andere μController en die hebben ook 5V nodig.
IC2 verzorgt de logaritmische spanningsmeting en de aansturing van de draaispoelmeter en IC3 de stroommeting, die een voorversterker nodig heeft.
De 10mΩ-shunt zit niet op print maar door R17 kan je 'm makkelijk afregelen.
P1,2 en 3 zijn potmeters voor de offsets, want die kunnen de nauwkeurigheid behoorlijk verpesten en zo kan je goedkope Op-Amps gebruiken.
Met P4 kan je de gevoeligheid van de shunt instellen, die dus niet zo nauwkeurig hoeft te zijn.
Op J1 kan je een drie-standenschakelaar aansluiten, zodat je ook de piek-spanning of stroom kan meten en met een schakelaar op J2 kan je kiezen tussen snelle of slome meterweergave.
Met P5 en P6 stel je de meter op J3 in, R43 is 18kΩ voor een 100μA-meter en moet je aanpassen als je een ander meter gebruikt.
Door de 6 instelpots heb je maar 9 1%-weerstanden (in het schema groen) nodig voor een nauwkeurigheid van ca. 0,5dB, de kleine streepjes op de meter zijn +4dB (2,51x) en minder dan 1dB zie je dus niet.
Laatst gewijzigd door mtb op do 12 mar 2015, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Audio-piekvermogensmeter met een groot bereik.
Dat is wel de bedoeling, maar dat gaat wel even duren.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Audio-piekvermogensmeter met een groot bereik.
Even een vraag, piekvermogen? Een analoge draaistroommeter is zo traag als dikke stront door een dunne trechter......
Re: Audio-piekvermogensmeter met een groot bereik.
Dat maakt toch niet uit als je er een piekdetector voor zet die snel reageert op pieken en daarna zijn uitgangssignaal weer heel rustig terug laat lopen? Uiteindelijk is het bewustzijn van de gebruiker ook niet al te vlot.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Audio-piekvermogensmeter met een groot bereik.
Analoge meters zijn gewoon te traag, daarom hebben ze dit uitgevonden:
Re: Audio-piekvermogensmeter met een groot bereik.
Echt flauwekul. Ligt niet aan het draai-ijzertje maar aan de detector dan. Dat het draai-ijzertje er 10 ms achteraan sukkelt, so what?ds23man schreef:Analoge meters zijn gewoon te traag, daarom hebben ze dit uitgevonden:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Audio-piekvermogensmeter met een groot bereik.
Is geen flauwekul Peter:
http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_programme_meter
De stuurelectronica zal aan de ballistiek van de gebruikte meter aangepast moeten worden en dan is het nog de vraag welke standaard je gebruikt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_programme_meter
De stuurelectronica zal aan de ballistiek van de gebruikte meter aangepast moeten worden en dan is het nog de vraag welke standaard je gebruikt.
Re: Audio-piekvermogensmeter met een groot bereik.
Ach, 't net als bij een LSds23man schreef:Is geen flauwekul Peter:
http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_programme_meter
De stuurelectronica zal aan de ballistiek van de gebruikte meter aangepast moeten worden en dan is het nog de vraag welke standaard je gebruikt.
Met stroom (hoogohmig) aansturen schiet ie door en floddert.Spanninggestuurd wordt de mechaniek gedemt en rustig.
Anne
Re: Audio-piekvermogensmeter met een groot bereik.
Klopt Anne, in de praktijk is de detector elektronica snel genoeg en die stuurt op zijn beurt apart weer de meter aan.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Audio-piekvermogensmeter met een groot bereik.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat de integratietijd van dit geheel is.
Re: Audio-piekvermogensmeter met een groot bereik.
Bekijk 't schema 's, waardes staan erbij, enkel wat rekenends23man schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd wat de integratietijd van dit geheel is.
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Audio-piekvermogensmeter met een groot bereik.
Heb wel wat beters te doen, ik neem aan dat MTB deze gegevens paraat heeft. 
Re: Audio-piekvermogensmeter met een groot bereik.
Hier in 't forum bijv. ?ds23man schreef:Heb wel wat beters te doen,
Anne
Re: Audio-piekvermogensmeter met een groot bereik.
De LM324 kan 20mA typical sinken, dus C10 van 10μF is binnen 1ms opgeladen bij een ΔV van 2V, want t=ΔV.C/I.ds23man schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd wat de integratietijd van dit geheel is.
Hij kan dus 500Hz volgen (iets hoger eigenlijk vanwege de logaritmische versterker) en het meeste vermogen zit toch in het laag, zoals je wel weet van je boem/zoem-box.
Het kan natuurlijk veel sneller (tot 20kHz) met een kleinere C10, maar ik gebruik 'm ook als laagdoorlaatfilter voor de aansluiting van mijn VAD.
Je kan met J2 kiezen tussen een tijdconstante voor het ontladen van 10s of 1s, dus dat kan je eigenlijk niet missen, want na τ/10 zit je op ca. 90%.
Je kan er ook een LED-bar aanhangen, maar ik vond een vintage-meter wel zo leuk/duidelijk en zoals Anne en Peter al schrijven, maakt dat niks uit.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Audio-piekvermogensmeter met een groot bereik.
Begrijp ik het nou goed dat deze schakeling alleen beneden de 500Hz een betrouwbaar beeld geeft?
Re: Audio-piekvermogensmeter met een groot bereik.
Met 100nF voor C10 en een iets snellere Op-Amp werkt het goed tot 20kHz en met de LM324 tot 10kHz.mtb schreef:Het kan natuurlijk veel sneller (tot 20kHz) met een kleinere C10, maar ik gebruik 'm ook als laagdoorlaatfilter voor de aansluiting van mijn VAD.
R37 kan er dan uit, want C10 wordt ontladen door de biasstromen van de Op-Amps samen ca. 30nA voor een τ van ca. 10s en met een R36 van 10MΩ voor 1s.
Laatst gewijzigd door mtb op ma 02 feb 2015, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Audio-piekvermogensmeter met een groot bereik.
Het printontwerp is zo goed als af:
Ik heb het schema uit het begin van dit topic aangepast, zodat het aansluit bij de print.
Verder heb ik gekozen voor parallelstabilisatie van de +5V voeding/referentie-spanning, omdat het met serie-stabilisatie fout kan gaan met geringe belasting, bijv. zonder μController.
Als jullie geen fouten zien en/of aanmerkingen hebben, kan ie naar Hong Kong.
Verder heb ik gekozen voor parallelstabilisatie van de +5V voeding/referentie-spanning, omdat het met serie-stabilisatie fout kan gaan met geringe belasting, bijv. zonder μController.
Als jullie geen fouten zien en/of aanmerkingen hebben, kan ie naar Hong Kong.
Re: Audio-piekvermogensmeter met een groot bereik.
Hierbij de layout:
Er moet nog een groundplane aan de bovenkant, omdat anders niet alles aan massa ligt.
Het lijkt me wel goed zo, want hoe langer je kijkt, de meer je aanpast.
Het lijkt me wel goed zo, want hoe langer je kijkt, de meer je aanpast.
