Meten is... slopen (tweeter 'reparatie')
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Re: Meten is... slopen (tweeter reperatie)
Staat er nog tekst op de originele tweeters? Op de magneet misschien?
Kun je trouwens eens foto's van de hele tweeters maken?
Kun je trouwens eens foto's van de hele tweeters maken?
Fototje van het net, is dezelfde denk ik, bij mij staat er elac op het frontje. Ferrofluid aluminium of titanium 4 ohm.
Staat een Elac nummer op, 02 3303 1466.
Worden in meerdere modellen gebruikt en loop er vast een keer tegenaan maar de ribbons lijken me, voor nu, wel een leuk probeersel (?)
Staat een Elac nummer op, 02 3303 1466.
Worden in meerdere modellen gebruikt en loop er vast een keer tegenaan maar de ribbons lijken me, voor nu, wel een leuk probeersel (?)
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Hmmm, okay, ik hoopte op een Philips variant daar Elac daar veel gebruik van heeft gemaakt, dat had het allemaal een stuk gemakkelijker gemaakt.
Jouw tweeter is echter helaas duidelijk geen Philips.
Jouw tweeter is echter helaas duidelijk geen Philips.
Blijft toch een beetje een gok zo, 4 ohm of 6 ohm nemen...
Moet natuurlijk ff eigen filter bekijken maar ben niet thuis. Zie onderstaand filter met denk ik zelfde tweeter en dan denk ik een 3de orde high pass te zien met een 15 en 6.8 uF + spoel. Hoe ik hier calculator ook klooi, op die waardes kom ik niet uit, ervan uitgaande dat de woofers op 2000 en de tweeter op 2500 gefilterd worden. Wel lijkt het er op dat ik tussen de 5 en 6 ohm uit zo moeten komen. Ik heb 1 db speling, dat is niet zo veel.
Lastig. Denk toch de 4 ohm, daar kan dan evt een weerstand voor van 1 a 1,5 ohm, dan verlies ik (klein) 1 db (?) en er valt natuurlijk wel wat te spelen met de C's.
Om nog maar te zwijgen hoe zoiets fasetechnisch uitpakt, werkelijk geen idee.
Moet natuurlijk ff eigen filter bekijken maar ben niet thuis. Zie onderstaand filter met denk ik zelfde tweeter en dan denk ik een 3de orde high pass te zien met een 15 en 6.8 uF + spoel. Hoe ik hier calculator ook klooi, op die waardes kom ik niet uit, ervan uitgaande dat de woofers op 2000 en de tweeter op 2500 gefilterd worden. Wel lijkt het er op dat ik tussen de 5 en 6 ohm uit zo moeten komen. Ik heb 1 db speling, dat is niet zo veel.
Lastig. Denk toch de 4 ohm, daar kan dan evt een weerstand voor van 1 a 1,5 ohm, dan verlies ik (klein) 1 db (?) en er valt natuurlijk wel wat te spelen met de C's.
Om nog maar te zwijgen hoe zoiets fasetechnisch uitpakt, werkelijk geen idee.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
De impedantie heeft niet zo zeer te maken met hoe hard de tweeter speelt maar heeft betrekking op de werking van het filter. Het filter samen met de impedantie van de driver die er aan hangt bepalen de filter frequentie. Dit houdt in dat het filter is afgestemd op die tweeter die je had. Als deze 4 ohm was dan kun je daar geen 8 ohm versie voor in de plaats zetten omdat dan de filter frequentie totaal anders wordt.
En ik maar denken dat mijn post aan geeft dat ik dat wel begrijp 
Genoemde weerstand is evt. impendantie aanpassing voor juist werkend filter. De speakers zijn 91 db, de nieuwe tweeter 92 db dus de weerstand kan 2 vliegen in 1 klap slaan maar heb niet zoveel speelruimte wat dat betreft.
Schiet me nog weer een vraag te binnen. Het zou me niet verbazen als de tweeter 1, misschien wel 2 notches zou kunnen gebruiken, die kunnen geloof ik parallel en in serie (?). Als je ze parallel zet, hebben die dan een (grote) invloed op het rendement of alleen in het werk gebied? Gok en hoop het laatste...
Genoemde weerstand is evt. impendantie aanpassing voor juist werkend filter. De speakers zijn 91 db, de nieuwe tweeter 92 db dus de weerstand kan 2 vliegen in 1 klap slaan maar heb niet zoveel speelruimte wat dat betreft.
Schiet me nog weer een vraag te binnen. Het zou me niet verbazen als de tweeter 1, misschien wel 2 notches zou kunnen gebruiken, die kunnen geloof ik parallel en in serie (?). Als je ze parallel zet, hebben die dan een (grote) invloed op het rendement of alleen in het werk gebied? Gok en hoop het laatste...
Mark, je hebt helemaal gelijk, hoog tijd dat ik daar is mee aan de slag ga!
Tnx!
Tnx!
Maak tzt wel een nieuwe dan, kan je niet zelf doen toch?
Knopje 'Wijzig' in je eerste berichtje, spelvautje corrigeren, knopje 'Bevestig' ...... klaar. 
Re: Meten is... slopen (tweeter 'reparatie')
Hmm, dit krijgt nog weer een staartje want volgens mij heb ik net een 2de paar tweeters gefrituurd. Echter nix fout gedaan en het volume was gewoonweg zacht (was nog niet aan het meten maar spul voorzichtig aan het inregelen) dus ik begin nu mijn versterker te verdenken van rare dingen, dacht dat dat ding eindelijk is gewoon goed was. Als het de versterker al is.... iets oscileert of zo. Met muziek merk ik niets maar bij de sweep hoorde ik een soort psht psht geluid en voor zover ik gevonden heb betekend dat weer een voicecoil die veel te heet word en idd, de gemeten weerstand is omlaag gegaan.
Gelukkig slooptweetertjes maar vervelend is het wel.
Dus, voor hen die gaan meten, neem eerst een oude tweeter
Laatst nog even proefopstellinkje gemaakt voor het opnieuw winden en ik denk dat als ik me een keer kwaad maak dat ik toch best een heel end moet kunnen komen, we zullen zien.
Gelukkig slooptweetertjes maar vervelend is het wel.
Dus, voor hen die gaan meten, neem eerst een oude tweeter
Laatst nog even proefopstellinkje gemaakt voor het opnieuw winden en ik denk dat als ik me een keer kwaad maak dat ik toch best een heel end moet kunnen komen, we zullen zien.
Hmmm... ikpost het toch maar.
Dacht namelijk hier aan:
http://www.ebay.com/itm/2-pcs-25-5mm-1- ... 4168181d54
Maar zijn 8 Ohm...
http://www.ebay.com/itm/2-piece-4-ohm-2 ... 6254&rt=nc
4 Ohm, maar dan 'silk'
I.i.g. is er wel e.e.a. verkrijgbaar voor 25,5mm spreekspoel-domes, ook andere maten.
Zag ook een doosje met iets van 20 spreekspoeltjes, maar ook 8 Ohm...
Enfin..
Dacht namelijk hier aan:
http://www.ebay.com/itm/2-pcs-25-5mm-1- ... 4168181d54
Maar zijn 8 Ohm...
http://www.ebay.com/itm/2-piece-4-ohm-2 ... 6254&rt=nc
4 Ohm, maar dan 'silk'
I.i.g. is er wel e.e.a. verkrijgbaar voor 25,5mm spreekspoel-domes, ook andere maten.
Zag ook een doosje met iets van 20 spreekspoeltjes, maar ook 8 Ohm...
Enfin..
Het winden zal wel gaan met wat vloeken en zuchten, maar hoe ga je het 'vastbakken' aan de spreekspoeldrager?
Of heb je 'bakdraad'?
Het kan evt met secondelijm, maar dat smelt weer vlak boven de pakweg 120°C.
Secondelijm met phenol niet, maar da's weer dikker / stroperiger en ik zou er geen adres voor weten.
Of heb je 'bakdraad'?
Het kan evt met secondelijm, maar dat smelt weer vlak boven de pakweg 120°C.
Secondelijm met phenol niet, maar da's weer dikker / stroperiger en ik zou er geen adres voor weten.
Dank voor de suggesties, daar had ik idd ook al naar gekeken en ben toen voor een compleet vervangende tweet gegaan. Of dat nu zo'n succes gaat blijken is weer een volgende vraag.
Anyway, ik heb gezocht hoe men dat deed, niet gevonden en nu hoor ik het van jou, bakken dus, nee, dat heb ik niet, ik kwam niet verder als nagellak, dacht dat het probleem bij het wikkelen lag, lol. Dat bleek iig redelijk te doen, gewoon uit het handje zelfs en best snel.
Maar begrijp nu dus dat ik dan maar halverwege ben, blijft leuk experimentje evengoed.
Anyway, ik heb gezocht hoe men dat deed, niet gevonden en nu hoor ik het van jou, bakken dus, nee, dat heb ik niet, ik kwam niet verder als nagellak, dacht dat het probleem bij het wikkelen lag, lol. Dat bleek iig redelijk te doen, gewoon uit het handje zelfs en best snel.
Maar begrijp nu dus dat ik dan maar halverwege ben, blijft leuk experimentje evengoed.
Heb ooit een woofer van een doe het zelf spreekspoel voorzien, heb ik toen ook met nagellak gedaan, maar dat wordt niet hard genoeg en wordt zacht met warmte: Puinhoop... Magneet vol wikkelingen...
Was evengoed wel een leuk experiment.
Was evengoed wel een leuk experiment.
Minder ver gezocht en lijkt precies wat je zoekt /zocht:
http://www.speakerrepairshop.nl/index.p ... 23&lang=nl
of (is de zelfde denk ik):
http://www.speakerrepairshop.nl/index.p ... 30&lang=nl
4 Ohm en alu kleur alu dome
(kwam het tegen zoekend naar 11" rolranden)
http://www.speakerrepairshop.nl/index.p ... 23&lang=nl
of (is de zelfde denk ik):
http://www.speakerrepairshop.nl/index.p ... 30&lang=nl
4 Ohm en alu kleur alu dome
(kwam het tegen zoekend naar 11" rolranden)