Als je niet teveel wilt veranderen is een hoger crossover punt wellicht de beste optie. De B&G zal dan minder uitslag moeten maken en krijgt relatief ook nog eens minder energie te verwerken.
Als woofers zou ik denk denken aan 2 stuks 10" of 12" boven elkaar in een slanke kast van circa 30-35cm breed en 60-70cm hoog. En dan relatief diep maken voor voldoende liters. Ik heb ook wel een goed idee welke 10" geschikt zouden zijn trouwens! Maar eventueel ook 10" of 12" units van PA merken als B&C, BMS, Beyma, RCF, 18Sound etc.
Maar gaat dit je probleem voldoende oplossen, 3dB extra is niet megaveel.
Verder met 2x10" of 12" per kant in compacte kasten wordt het geheel ook veel fraaier dan met die vrij lompe 15" laagkast. JBL heeft toch ook wel fraaie 12 inchers gemaakt met een lage Fs?
Ik ga er fijn een aray met midwoofers naast zetten.
Heb er nu als test 2 naast gezet en dat bevalt zo goed dat ik uitbreid naar 5 per kant.
Je hebt koelkasten of niet..........zijn maar 36cm breed trouwens.
Nee, een vriend (niet op dit forum) van me heeft interesse. Ik heb de woofers al in mijn handen gehad. We zijn een kastje aan het timmeren voor metingen.
Heb er nu als test 2 naast gezet en dat bevalt zo goed dat ik uitbreid naar 5 per kant.
En wat heeft dat voor zin? De lengte van de array is te kort om bij die frequenties nog als lijnbron te werken
Sowieso gaan 5 woofers per kant een stuk harder dan slechts 2 per kant.
EDIT: die woofer ziet er goed uit, ik vraag me wel af waarom fabrikanten van zulke 'artistieke' korven willen toepassen, qua luchtstroom en sterkte zijn slanke rechte ribben gewoon beter.
Ik zou die weerstand dan juist in de speakers zetten op het aluminium buiten profiel als koeling. De N-core versterker blijft dan meer universeel inzetbaar.
Sowieso gaan 5 woofers per kant een stuk harder dan slechts 2 per kant.
EDIT: die woofer ziet er goed uit, ik vraag me wel af waarom fabrikanten van zulke 'artistieke' korven willen toepassen, qua luchtstroom en sterkte zijn slanke rechte ribben gewoon beter.
Groetjes Walter
Volgens mij is de structuur van de ribben hier niet zo van invloed op de weergave. En qua sterkte denk ik ook niet iig niet in negatieve zin, het zijn geen autovelgen of zoiets. Aan de andere kant; kijk eens naar de Sagrada Familia in Spanje, daar zie je vergelijkbare structuren en dat waait ook niet om
En wat heeft dat voor zin? De lengte van de array is te kort om bij die frequenties nog als lijnbron te werken
Ik ga de mid woofertjes inzetten van ~120Hz tot 800-900Hz en dan 12dB filteren naar de RD.
Dan is er nog wat lijnwerking over.
Ervaring leert nu dat een niet zo'n steile overgang, lager dan 24dB van conus naar bandje veel beter werkt, klinkt gewoon lekkerder.