Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door ds23man »

Terug naar de tekentafel! :oops: :oops: :oops:

Wat is er aan de hand? Dit:
_DSC1370.jpg
De alu sporen beginnen te breken door metaalmoeheid. Dit komt omdat de drivers veel te hard moeten werken in het laag (uitslag). Dit is op zich geen elektrische overbelasting ( kan ook niet, ze zijn afgezekerd met een 2A snelle zekering).

Maar hoe ontstaat dit probleem dan? Omdat mijn kasten geen baffle hebben waardoor er rendementsverlies is in het lage gebied. En aangezien ze beneden de 1KHZ geen line array effect meer hebben gaat het dubbelop.

Dit is eigenlijk een mooi stukje tunnelvisie die ontstaan is omdat ik dat alu profiel gevonden had. Het design heeft de overhand genomen :(

Morgen eens twee vleugels aan de nog werkende driver monteren en eens een vergelijkende meting doen.
Laatst gewijzigd door ds23man op ma 14 sep 2015, 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Ultrazooom 2.0

Bericht door CarloPJB »

Oei , pijnlijke ontdekking. Zijn de "drivers" zover heen dat er onherstelbare schade is ?
Heb je met deze " drivers" in je test setup dan nog wel een betrouwbare meting voor wat je in je nieuwe situatie hoopt te bewerkstelligen?
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: Ultrazooom 2.0

Bericht door firsttimer »

Niet grappig dit! :shock: :(
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0

Bericht door ds23man »

1 werkt nog probleemloos, dus daar kan ik een beetje mee experimenteren door er vleugels aan te plakken.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ultrazooom 2.0

Bericht door markbakk »

Oei!

Denk dat je met baffles nog niet genoeg uit de gevarenzone zult komen (of je moet ze behoorlijk breed maken), zou je ook niet hoger moeten crossen?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Ultrazooom 2.0

Bericht door rikpost »

Piet heeft ze ook in een redelijk brede baffle.
Misschien heeft hij ook nog wat gegevens voor je .
En Harry natuurlijk ook
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0

Bericht door ds23man »

Even een snelle berekening, met de 12cm breedte die hij nu is zet de baffle step al bij 960hz in.....

Met een 45cm brede baffle zit je op ongeveer 250Hz.

Dus dat worden 18 cm brede vleugels ernaast plakken.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Ultrazooom 2.0

Bericht door Dan »

Wat is je crossoverpunt als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Ultrazooom 2.0

Bericht door CarloPJB »

Of zoiets als Harry gedaan heeft , mooi paneel nemen en daar je huidige profiel achter monteren ??
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0

Bericht door ds23man »

350Hz 24db/octaaf. Dat is op zich niet het probleem, die 6db verlies in het laagmid wel.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0

Bericht door ds23man »

CarloPJB schreef:
Of zoiets als Harry gedaan heeft , mooi paneel nemen en daar je huidige profiel achter monteren ??
Zit te denken aan een stel opsteekvleugels, morgen eerst maar eens meten.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Ultrazooom 2.0

Bericht door piet1955 »

Of een mooie drie weg gaan bouwen wat ik ook gedaan heb O:) paar mid woofers er tussen in.
Ga nu van twee naar drie midwoofers om een beetje array werking ook daar te krijgen.
Ultimo MKIII dus.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0

Bericht door Gerrit »

Dat is vervelend zeg :cry:

Weet je zeker dat het geen materiaalfout is? Als ik de documentatie bekijk dan wordt standaard voor de RD50 150Hz met 24db/oct elektrisch aangegeven. Alleen in geval van dipool gebruik wordt er iets gezegd over een baffle afmeting (12").
Uit de documentatie:
high pass filter with 300 Hz cut off frequency (minimum 12dB/oct.slope) and notch filter. Recommended for applications where RD drivers may be used at their maximum power capacity at very high sustained levels or in very large rooms.
Daar zit jij met 350Hz 24dB/oct toch aan de veilige kant? Zie je de membraan bewegen?

De RD 50 en 75 worden toch ook als naakte dipool gebruikt? Daar moet nog meer gecorrigeerd worden.

Gerrit
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0

Bericht door Wowly »

Jammer zeg, ze waren net zo mooi om aan te zien met die zou behuizing....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0

Bericht door ds23man »

Gerrit schreef:
Dat is vervelend zeg :cry:

Weet je zeker dat het geen materiaalfout is? Als ik de documentatie bekijk dan wordt standaard voor de RD50 150Hz met 24db/oct elektrisch aangegeven. Alleen in geval van dipool gebruik wordt er iets gezegd over een baffle afmeting (12").
Uit de documentatie:
high pass filter with 300 Hz cut off frequency (minimum 12dB/oct.slope) and notch filter. Recommended for applications where RD drivers may be used at their maximum power capacity at very high sustained levels or in very large rooms.
Daar zit jij met 350Hz 24dB/oct toch aan de veilige kant? Zie je de membraan bewegen?

De RD 50 en 75 worden toch ook als naakte dipool gebruikt? Daar moet nog meer gecorrigeerd worden.

Gerrit
Feitelijk heb ik te maken met een baffle step compensatie van 6 db en 6db correctie in het laag op 4 meter afstand ivm verschil in line arraywerking. Dat is feitelijk 12 db en dat is een beetje teveel van het goede, zeker met de levels die ik af toe draai.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0

Bericht door ds23man »

Wowly schreef:
Jammer zeg, ze waren net zo mooi om aan te zien met die zou behuizing....
Klopt, maar ik ga voor een paar designvleugels. :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Wowly schreef:
Jammer zeg, ze waren net zo mooi om aan te zien met die zou behuizing....
Klopt, maar ik ga voor een paar designvleugels. :lol:
design
design
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door Joland »

Misschien de vleugels uitvoeren in dik (plexi?)glas? Zodat je de profielen mooi kan blijven zien? Zou wel erg jammer zijn van het mooie ontwerp anders.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door pappaleo »

Die slanke zuil deed het hem inderdaad wel.
Tot welk SPL zou je de huidige uitvoering veilig kunnen gebruiken?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door John P »

Er zijn wel discussies over de voor- en nadelen van vleugeltjes. Misschien kunnen zij je verder van huis helpen.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door Dan »

Tot welke frequentie kun je de woofer eigenlijk gebruiken?
er staat op youtube ook een filmpje van de rd75 in een smalle behuizing.
Misschien kun je naar een hoger xover kunt en onder de vermoeiingsgrens blijven van aluminium.

Heeft B&G daar geen bruikbare data van?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door markbakk »

Neem maar een mooi acrylaat buisje, zaag een stukkie eruit en monteer de B&G's daarin. Ben je in elk geval in het horizontale vlak van de diffracties af. Misschien kun je de 2235's er nog liggend onderin monteren.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door FR_Aad »

Kan je volgende keer wel mooi meedoen aan de verkiezing luidsprekers van het jaar 2015. :mrgreen:

Maar eh, wel flink k*t man. :(
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door Dan »

De originele 4435 monitor van JBL had trouwens een Xover van 1000 Hz. Daar zit toch wel een mooi compromis in?
Anders krijg je zo'n aanrechtblad waar je tegenaan kijkt.....
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door wouter »

Balen, maar je pakt het sportief op. Leuk!

Dat Walt nog niet is geweest met 2x 10" AT als optie, icm een hogere X-over :yeah:

De wings zullen m.i. meewerken aan een 'wall of sound' maar op de diepte zul je denk ik gaan inleveren. Grote vlakke systemen hebben in mijn oren vaak een heel groots geluid, soms te groot. En de dieptewerking kan daarbij meestal niet mee komen. Bij een meerweg systeem heb je ook nog kans op een 'versmeerd' geluid. Ik kan me voorstellen dat je vooraf een afweging maakt in hoe luid je wil kunnen draaien, hoe hoge overgangsfrequentie je wilt en of dat niet een goed alternatief is voor 'wings'.

Genesis heeft best mooie wings gemaakt vond ik, mooi hout in de olie.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”