Sonus Faber Amati look-a-like

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

tmi
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 11:58

Sonus Faber Amati look-a-like

Bericht door tmi »

Ik maak toch nog even een aparte topic voor het project. Ik zal hier de vorderingen melden en posten.

Hier alvast de foto's:

Voorkant
Afbeelding

Achterkant
Afbeelding

Binnenkant
Afbeelding

Voorkant tijdelijk tegen kast
Afbeelding

Opspannen
Afbeelding

Bouwtekeningen
Afbeelding

Nieuwe foto's worden vandaag ook nog gepost. Gistere is namelijk de achterkant op de kast gelijmd.
tmi
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 11:58

Bericht door tmi »

Op deze foto worden de zijkanten opgespannen tegen de achterkant.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door tmi op do 18 aug 2005, 0:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Dit gaat écht de goede kant op! Ik krijg steeds meer spijt van mijn rechthoekige project :(

Wat voor units ga je gebruiken?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Barry schreef:
Wat voor units ga je gebruiken?
En wat voor afwerking?
tmi
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 11:58

Bericht door tmi »

De units die ik ga gebruiken zijn:

Hoog: Vifa tweeter
Mid: Seas mid
Laag Vifa: M22WR-09-06
De units worden op een andere locatie getest door een oom van mij. Ik zal het nog een keer navragen. Ik weet zo niet precies de types.

In de afwerking heb ik nog geen definitieve keuze gemaakt. Het wordt in ieder geval een kleur/effect met Hoogglans.
Maar ik ben nog aan het twijfelen tussen:
- Kers fineer
- Spuiten
- Of ander soort hout gebruiken zodat de houtnerf erin komt te zitten. En vervolgens deze een kleur geven en tot slot een blanke lak erover.
Het liefst wil ik gewoon dit effect:

Afbeelding

Dit effect is na te bootsen, alleen voor mij nog even uitzoeken hoe.

Gistere loodbitumen in de kast geplakt. De speakers zijn nu extra verzwaard. Het is nu alleen wachten tot zaterdag omdat een oom van me komt kijken hoe hij het beste de filter kan monteren in de kast. Want het is nu tijd om de voorkant vast te zetten in de kast. Maar daardoor word het niet meer mogelijk om op bepaalde punten de filter te monteren.

De voor en achterkant worden Hoogglans zwart gespoten. Met daarover waarschijnlijk weer blanke lak. Ik vind het persoonelijk klasse uitstralen wanneer een speaker blinks alsof het nat is 8)

Ik ga proberen morgen weer nieuwe foto's te posten.
Jullie horen nog van me.

Mvg,
Tommie Verhoeven
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik ga proberen met diverse soorten fineer dit effect te behalen..

Afbeelding
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Edo schreef:
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik ga proberen met diverse soorten fineer dit effect te behalen..

Afbeelding
Misschien zou je ook met dunne plankjes parket (tapis) kunnen werken. 6 mm is met een beetje vocht en warmte denk ik nog wel te buigen.
tmi
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 11:58

Bericht door tmi »

Hier nog een aantal foto's van het vastlijmen van de achterkant.

Vooraanzicht
Afbeelding
Bovenaanzicht
Afbeelding
Achterkant klaar
Afbeelding
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

tmi schreef:
Hier nog een aantal foto's van het vastlijmen van de achterkant.
Bovenaanzicht
Afbeelding
In ieder geval niet te zuinig met lijm!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Prachtige ontwikkelingen hier op ZBA de laatste tijd. Niet alleen mooie en goede luidsprekertechniek, maar ook steeds meer ZBA'ers die van de standaard doos afwijken, en het durven om naar "the next level" van kasten makten te gaan. Misschien hebben we allemaal last van een lage WAF ofzo ;)

Dit is weer zo'n prachtig voorbeeld van zo'n schitterend projectje. Erg mooi hoor! Mijn complimenten!
tmi
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 11:58

Bericht door tmi »

De speakers met loodbitumen erin geplakt.

Afbeelding
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Kwam toevallig net dit tegen:
Afbeelding
Van http://www.linkwitzlab.com/
http://www.linkwitzlab.com/orion_us.htm
miss heb je er wat aan?
tmi
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 11:58

Bericht door tmi »

Heej bedankt voor je tip. Even kijken hoe hij die rondingen heeft gemaakt.

Afgelopen zaterdag is een oom van me wezen kijken of de inhoud goed is voor de mid speaker. Hij kwam tot conclusie dat de inhoud 3x te groot is! :shock:
De inoud zou 9 liter moeten zijn, maar het is nu 27.
Ik vraag me nu af hoe de inhoud van een speaker berekend moet worden. Want wat ik heb gedaan is:
en cm: Breedte x Lengte x Diepte
En vervolgens dit weer door 1000 delen.
De uitkomst hiervan zijn toch het aantal liters? Of is mij dit nu verkeerd uitgelegd?
De kast voor de mid is:

Afbeelding

Nu vraag ik me trouwens af of hier wel 27 liter in past?
De afmetingen zijn ongeveer 30x30x43.
Kan iemand mij even uitleggen of ik het goed heb uitgerekend?
Alvast bedankt.

mvg Tommie Verhoeven
Laatst gewijzigd door tmi op zo 21 aug 2005, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

cmxcmxcm=cm^3
En zoals bekent moet je naar dm^3 voor liters, elke stap omhoog of omlaag gaat gepaart met delen / vermenigvuldigen met 1000 (want er staat cm^3, bij cm^2 gaat elke stap met 100 en bij cm^1 gaat elke stap met 10).
Bij jou wordt het dus delen door 1000 (tenminste als je in cm werkt).

30x30x43cm= 38700 cm^3 = 38L

Let op dat je met de BINNENmaat werkt, ook gaat het aantal Liters van je driver ervan af.
Ook heb jij geen rechthoek/kubus dus je doet niet simpelweg LxBxD, want dan is je uitkomst veel groter dan wat het is.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Het is niet erg dat de ruimte voor de middentoner te groot is. Beter (veel) te groot dan te klein, blijft de Q van de luidspreker lekker laag.
Gebruikersavatar
Masuji
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 10:35
Locatie: Ravels-Eel Belgium

Bericht door Masuji »

Mooi project ben zeer benieuwd naar het resultaat ! ga zo door !
richard schreef:
Het is niet erg dat de ruimte voor de middentoner te groot is. Beter (veel) te groot dan te klein, blijft de Q van de luidspreker lekker laag.
Ben ik mee eens en je kunt de ruimte als nog altijd vullen met dempings materiaal :wink:
tmi
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 11:58

Bericht door tmi »

Hallo,

Hoe kan ik nu het beste de ruimte opvullen om er 9 liter van te kunnen maken? Dit is ongeveer mijn idee, alleen weet ik nog hoe ik de schuine wand erin krijg. Is dit wel te doen?:

Afbeelding

Kunnen jullie mij misschien adviseren hoe ik dit ongeveer voor elkaar kan krijgen? Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Zoals ik al eerder had gezegd zou ik het volume niet verminderen omdat dat nergens voor nodig is en de demping van de luidspreker achteruit gaat.

Wil je het volume toch verminderen kun je dat naar mijn idee het beste met een zak zand doen, om van 27 liter naar 9 liter te gaan heb je 18 liter = zo'n 27 kilo zand nodig. Is ook prima voor de stabiliteit van de behuizing.

Vergeet niet demping aan te brengen met schapenwol, baf, pritex of een combinatie van deze materialen. Hiermee vergroot je het virtuele volume weer.
tmi
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 11:58

Bericht door tmi »

Vandaag samen met een oom van mij naar Speakerland geweest in Oss. Daar heb ik ze deze topic laten lezen, en daarna meteen naar hun mening gevraagd. Ze zeiden dat de inhoud voor de middentoon weldegelijk verkleint moest worden. Want wanneer de mid teveel liters heeft, ontstaan er golflengtes die niet gewild zijn.
Nu ben ik van plan om dit gaan maken.

Afbeelding

Het is nog even de vraag of de pvc-buizen zo af te zagen zijn zodat ze aansluiten. De kast wordt op zijn rug gelegd, daarna word er zand tussen de openruimtes gelijmd. Toch riskant, zoiets. Maar wanneer jullie opmerkingen hebben laat het gerust even weten. Sta nogsteeds open voor veranderingen.

Mvg,
Tommie Verhoeven
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

tmi schreef:
Vandaag samen met een oom van mij naar Speakerland geweest in Oss. Daar heb ik ze deze topic laten lezen, en daarna meteen naar hun mening gevraagd. Ze zeiden dat de inhoud voor de middentoon weldegelijk verkleint moest worden. Want wanneer de mid teveel liters heeft, ontstaan er golflengtes die niet gewild zijn.
Ontstaan er dan geen ongewenste golflengtes in een kleine behuizing? En heeft de ruimte voor de basspeakers dan geen last van ongewenste golflengtes? Beetje kort door de bocht verhaal van Speakerland. Een grote ruimte klinkt zeer luchtig en kan je met een relatief lichtere vulling, juist als het om een middentoner gaat, goed dempen. Dat idee van opvullen met zand of zo is trouwens een hele goeie :wink: . Ziet er goed uit wat je nu van plan bent!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Wel een vrij definitieve oplossing zo. Maak het wel zo dat er nog wat ruimte achter de middentoner overblijft. Op deze manier is de vorm van de binnenruimte vrij extreem; breed, hoog en heel ondiep, een wat meer evenwichtiger verhouding zou beter kunnen klinken. Een ideale verhouding zou bijvoorbeeld met de gulden snede kunnen zijn (1:1,618:2,618).
tmi
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 11:58

Bericht door tmi »

jeroen_d schreef:
tmi schreef:
Vandaag samen met een oom van mij naar Speakerland geweest in Oss. Daar heb ik ze deze topic laten lezen, en daarna meteen naar hun mening gevraagd. Ze zeiden dat de inhoud voor de middentoon weldegelijk verkleint moest worden. Want wanneer de mid teveel liters heeft, ontstaan er golflengtes die niet gewild zijn.
Ontstaan er dan geen ongewenste golflengtes in een kleine behuizing? En heeft de ruimte voor de basspeakers dan geen last van ongewenste golflengtes? Beetje kort door de bocht verhaal van Speakerland. Een grote ruimte klinkt zeer luchtig en kan je met een relatief lichtere vulling, juist als het om een middentoner gaat, goed dempen. Dat idee van opvullen met zand of zo is trouwens een hele goeie :wink: . Ziet er goed uit wat je nu van plan bent!
Bedankt !
De meningen van Speakerland is door mij nu even snel verklaard. Er waren meerdere redenen waarom een kleinere kast toch beter zou zijn voor een mid. Ik moet zelf toegeven dat ik er geen ervaring mee heb. Speakerland heeft er een programma voor om liters te berekenen voor een specifieke speaker. Met dat programma hebben we ook het aantal liters voor mijn mid berekend. Dit kwam op 6 liter :shock: . NOG minder. Maar het is te doen.
richard schreef:
Wel een vrij definitieve oplossing zo. Maak het wel zo dat er nog wat ruimte achter de middentoner overblijft. Op deze manier is de vorm van de binnenruimte vrij extreem; breed, hoog en heel ondiep, een wat meer evenwichtiger verhouding zou beter kunnen klinken. Een ideale verhouding zou bijvoorbeeld met de gulden snede kunnen zijn (1:1,618:2,618).
Voor de vorm van de opvulling is bewust gekozen. De speaker straalt zijn geluid namelijk naar de breedte en hoogte uit in de kast. De magneet is namelijk net zo groot is als de conus van de speaker. Het geluid straalt dus niet recht naar achter omdat de magneet erachter zit.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

tmi schreef:
Voor de vorm van de opvulling is bewust gekozen. De speaker straalt zijn geluid namelijk naar de breedte en hoogte uit in de kast. De magneet is namelijk net zo groot is als de conus van de speaker. Het geluid straalt dus niet recht naar achter omdat de magneet erachter zit.
Niet eens zo heel slecht beredeneerd; weinig tegen in te brengen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Heel goed bedacht inderdaad!
tmi
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 11:58

Bericht door tmi »

Dit is de opvulling tot nu toe:
Afbeelding

De gaten in de buizen worden opvuld door demping, wat ik nog moet gaan ophalen.
En de gaten tussen de pijpjes moeten ook nog opgevuld worden. Alleen is nog even kijken hoe we dit gaan doen. Met welk materiaal. Met pur, of kit? Even kijken wat het meest geschikte hiervoor is.

grt Tommie
Plaats reactie