AFDAC-LB (Low Budget)
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Voor zover ik t begrepen heb (net een kit besteld) zijn alleen de componenten voor de voedingprint niet inbegrepen.
grt
Satefan
grt
Satefan
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Hm, dat kan kloppen, De voorlaatste pagina van de BOM bevat blijkbaar een duidelijke opsomming van de onderdeeltjes voor de trafoprint. Which is very nicesatefan schreef:Voor zover ik t begrepen heb (net een kit besteld) zijn alleen de componenten voor de voedingprint niet inbegrepen.
grt
Satefan
Goed, dan wordt het gewoon even uitzoeken wat er aan spacertjes, schroefjes en ander klein spul nog extra nodig is.
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Allereerst een fijn Nieuwjaar gewenst allemaal!
Eind vorig jaar bestelde ik de AFDac-LB. Nadat de andere onderdelen geleverd waren heb ik de DAC (op een plankje) in elkaar gezet. Zodoende ging ik goed het "oude" jaar uit en nu "The Day after" had ik alle tijd om er eens goed voor te gaan zitten...
Nou ik kan zeggen dat ik het "nieuwe" jaar heel goed ben begonnen!!! Ik ben heel blij met mijn DAC.
Raymond
Eind vorig jaar bestelde ik de AFDac-LB. Nadat de andere onderdelen geleverd waren heb ik de DAC (op een plankje) in elkaar gezet. Zodoende ging ik goed het "oude" jaar uit en nu "The Day after" had ik alle tijd om er eens goed voor te gaan zitten...
Nou ik kan zeggen dat ik het "nieuwe" jaar heel goed ben begonnen!!! Ik ben heel blij met mijn DAC.
Raymond
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
In dit topic staat wat er in de kit inbegrepen zit en wat niet: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 44&t=20855.
De onderdelen voor het trafoprintje zitten er dus niet bij. In het tabblad "Trafo" van de BOM staan deze componentjes opgesomd, Dick Best is de voordeligste leverancier. Je kunt hier ook voordelig terecht voor andere componenten zoals afstandshouders, chassisdelen etc.
De onderdelen voor het trafoprintje zitten er dus niet bij. In het tabblad "Trafo" van de BOM staan deze componentjes opgesomd, Dick Best is de voordeligste leverancier. Je kunt hier ook voordelig terecht voor andere componenten zoals afstandshouders, chassisdelen etc.
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Vandaag heb ik de AFDAC-LB kit via de post binnengekregen. Het ziet er allemaal keurig verzorgd uit.
Uiteraard jeukt het enorm om even een plankjesmodel te maken, maar ik tracht mij in te houden. Ik wil alles gelijk goed in elkaar zetten en functionerend hebben. Dus, eerst netjes de voedingsprint maken. Ik had nog ergens in de verzameling een trafoblokje liggen van 6V (dat wonder boven wonder precies past) dus dat hebben we gelijk maar op t voedingsprintje gesoldeerd. De rest van de onderdelen zal ik even bij DB bestellen maandag.
Het beoogde kastje wat ik wilde gebruiken gaat niet gebruikt worden. De rotary-encoder past prima op het bestaande gat voor de volume-regeling, echter is het kastje te smal waardoor de controller-print tegen de aan-uit knop komt en het allemaal niet past. Ik las echter in de handleiding dat ik niet echt een aan/uit knop nodig heb, aangezien het apparaat prima in standby is te schakelen via de AB / Rotary Encoder.
Kortom, ik ga voor dit project, zoals al gepland was, een nieuwe kast aanschaffen en daar ook gelijk de UCD's in onderbrengen. Het zou natuurlijk helemaal geniaal zijn als ik de UCD's / SMPS-en gelijk ook kon triggeren via de controller-print. Maar hier heb ik wat hulp bij nodig hoe dit t beste te realiseren is.
Voordeel is wel dat ik de kast gelijk zal laten customizen zodat er een mooi glaasje in komt voor de LCD en volume-knop. Dan is de family hier ook weer blij, gewoon 1 knop om alles aan/uit te zetten.
Helaas vertrek ik Dinsdag voor 2 weken naar San Francisco (someone's got to do it!) dus dit project zal noodgedwongen even stil komen te liggen.
grt
Satefan
Uiteraard jeukt het enorm om even een plankjesmodel te maken, maar ik tracht mij in te houden. Ik wil alles gelijk goed in elkaar zetten en functionerend hebben. Dus, eerst netjes de voedingsprint maken. Ik had nog ergens in de verzameling een trafoblokje liggen van 6V (dat wonder boven wonder precies past) dus dat hebben we gelijk maar op t voedingsprintje gesoldeerd. De rest van de onderdelen zal ik even bij DB bestellen maandag.
Het beoogde kastje wat ik wilde gebruiken gaat niet gebruikt worden. De rotary-encoder past prima op het bestaande gat voor de volume-regeling, echter is het kastje te smal waardoor de controller-print tegen de aan-uit knop komt en het allemaal niet past. Ik las echter in de handleiding dat ik niet echt een aan/uit knop nodig heb, aangezien het apparaat prima in standby is te schakelen via de AB / Rotary Encoder.
Kortom, ik ga voor dit project, zoals al gepland was, een nieuwe kast aanschaffen en daar ook gelijk de UCD's in onderbrengen. Het zou natuurlijk helemaal geniaal zijn als ik de UCD's / SMPS-en gelijk ook kon triggeren via de controller-print. Maar hier heb ik wat hulp bij nodig hoe dit t beste te realiseren is.
Voordeel is wel dat ik de kast gelijk zal laten customizen zodat er een mooi glaasje in komt voor de LCD en volume-knop. Dan is de family hier ook weer blij, gewoon 1 knop om alles aan/uit te zetten.
Helaas vertrek ik Dinsdag voor 2 weken naar San Francisco (someone's got to do it!) dus dit project zal noodgedwongen even stil komen te liggen.
grt
Satefan
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Er zit een trigger uitgang op de controller die 3.3V afgeeft als de dac "aan" is en 0V als hij in standby is. Hiermee kun je de smps standby input (J5:1) aansturen die min. 3.3V nodig heeft.
Helaas werkt dit bij de smps andersom, bij 3.3V gaat hij in standby. Je kunt dit oplossen met onderstaande schakeling.
Veel plezier in San Francisco mazzelaar!
Helaas werkt dit bij de smps andersom, bij 3.3V gaat hij in standby. Je kunt dit oplossen met onderstaande schakeling.
Veel plezier in San Francisco mazzelaar!
Laatst gewijzigd door knuisje op zo 04 jan 2015, 22:08, 4 keer totaal gewijzigd.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Salautom, je frontje is 10mm dik. Dan gaat je display toch verdomd diep zitten? Is dat geen spijtige zaak? Idem voor die IR-ontvanger.salautom schreef:moet maar in zo'n kastje denk ik (MODU galaxy full alu 10mm front silver 230x170x42)
Nog een vraagje ivm het vastzetten van je display: ga je die vastmaken aan het frontje? Schroefjes er dwars doorheen? Of met L-profieltjes aan de bodem van je behuizing? Is ook niet ideaal eh.
Zelf ga ik een standaard frontje van 4mm dik gebruiken en ik zit wat twijfelen hoe ik het zou aanpakken...
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Op de bekende Google Drive share heb ik de ontwerpbestanden staan voor Schaeffer van de voor- en achterpanelen. Ik laat de bevestigingspunten voor de controller aan de achterkant van het frontpaneel tappen, circa 2.5mm diep.Muug schreef:Zelf ga ik een standaard frontje van 4mm dik gebruiken en ik zit wat twijfelen hoe ik het zou aanpakken...
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
knuisje
jij bent de vleesgeworden perfectie ....
m'n mond valt er van open...
jij bent de vleesgeworden perfectie ....
m'n mond valt er van open...
- Bijlagen
-
- tumblr_na63kwJsMq1swvkr9o1_400[1].gif (302.69 KiB) 721 keer bekeken
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
@Muug, de afdac-lb gaat toch in een modu met 3mm front
ik heb wel de AFDAC-2 in een kast met 10mm front zitten, maar dat gaat ook prima, zie: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=550
ik heb wel de AFDAC-2 in een kast met 10mm front zitten, maar dat gaat ook prima, zie: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=550
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Nou nee hoor!Muug schreef:knuisje
jij bent de vleesgeworden perfectie ....
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Juist, het frontje is 3 ipv 4 mm. Ik dacht om de Galaxy 1GX247 te kopen, 23cm breed, 17cm diep, 4,2cm hoog. Maar ik moet nog eens uitzoeken of de panels van knuisje daarvoor geschikt zijn. Zal ik morgenavond eens uitzoeken.salautom schreef:@Muug, de afdac-lb gaat toch in een modu met 3mm front
greetz,
Paul
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Vandaag weer even tijd gehad om met dit project aan de slag te gaan. De AFDAC doet het! Vandaag even in Almere wat onderdelen kunnen scoren voor de voedingsprint. Kwam er achter dat er een winkeltje zit (haltronics) dat met name in modelbouw doet, maar een enorme collectie componenten op voorraad heeft. Altijd handig als je voor maar 3 euro handel nodig hebt.
Kortom, we hebben geluid in een proefopstelling. Ik heb nog niet echt rustig zitten luisteren.
De volgende uitdaging dient zich echter aan, is het iemand gelukt om een Harmony remote te programmeren (RC5) zodat de AFDAC te bedienen is? Ik kom er nog niet echt uit helaas...
vr.gr.
Satefan
Kortom, we hebben geluid in een proefopstelling. Ik heb nog niet echt rustig zitten luisteren.
De volgende uitdaging dient zich echter aan, is het iemand gelukt om een Harmony remote te programmeren (RC5) zodat de AFDAC te bedienen is? Ik kom er nog niet echt uit helaas...
vr.gr.
Satefan
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Ik weet niet hoe een Logitech Harmony werkt maar kun je hem niet op een oud model Philips TV instellen?
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Ik zag net ergens op MP een universele AB staan voor 5 euro hier in de buurt. Die gaan we zo maar eens even ophalen om mee te pielen.
Op verzoek hier dan een schimmig plaatje van de proefopstelling. Ik heb de printjes even in een kastje gedaan en wonder boven wonder past de lcd-print precies op de bevestigingsgaten van t frontje. De UCD's staan er aan weerszijden naast, maar dat zie je niet heel goed. Ik heb gister even een uurtje op redelijk volume zitten luisteren en de details komen zeer netjes uit de speakers. Roger Waters klinkt erg mooi icm met de Seas DXT tweeters die een groot geluidsbeeld geven. Dit klinkt al heel erg lekker. Diana Krall klinkt ook prachtig
grt
Satefan
Op verzoek hier dan een schimmig plaatje van de proefopstelling. Ik heb de printjes even in een kastje gedaan en wonder boven wonder past de lcd-print precies op de bevestigingsgaten van t frontje. De UCD's staan er aan weerszijden naast, maar dat zie je niet heel goed. Ik heb gister even een uurtje op redelijk volume zitten luisteren en de details komen zeer netjes uit de speakers. Roger Waters klinkt erg mooi icm met de Seas DXT tweeters die een groot geluidsbeeld geven. Dit klinkt al heel erg lekker. Diana Krall klinkt ook prachtig
grt
Satefan
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Ook maar ff een plaatje van de speakers dan, voordat daar weer gezeur over komt 
Satefan
Satefan
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Ik heb eindelijk tijd gevonden mijn plankjes dac eens netjes in een kastje in te bouwen. 
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Deze is al lang klaar maar ook nog geen definitieve foto van gezien.
En dan ook nog met een RPI als streamer gekoppeld.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9#p1696999
En dan ook nog met een RPI als streamer gekoppeld.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9#p1696999
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Ok, maar dan is een plank natuurlijk ook geen luidspreker.Walt schreef:Een DAC is niet echt een bron natuurlijk...
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
knuisje schreef:Ok, maar dan is een plank natuurlijk ook geen luidspreker.Walt schreef:Een DAC is niet echt een bron natuurlijk...
