Di3+, the Totem of Tone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Di3+, the Totem of Tone

Bericht door ds23man »

Even een kleine waarschuwing, de DLCP geeft veeeeeel hitte af. Het verbruikt van 600mA wordt vnl in hitte omgezet en is constant.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Leuk "handdoekje" trouwens....... :lol:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

ds23man schreef:
Even een kleine waarschuwing, de DLCP geeft veeeeeel hitte af. Het verbruikt van 600mA wordt vnl in hitte omgezet en is constant.
Dat was mij ook al opgevallen, maar in ieder geval bedankt voor de waarschuwing. Ik ben van plan om boven de DLCP ventilatiegaten in het deksel te maken zodat de warmte weg kan. Het wordt een beetje een zelfde constructie als voor de sub versterkers voor het deksel maar dan met vlakken uitgefreesd. Iets van 10 x 10cm boven de DLCP en links en rechts twee stroken boven de voedingen (koelprofiel) en de NCore's, dan krijgt he deksel een beetje de look van een motorkap.

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

:goedzo:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

ds23man schreef:
:goedzo:
Dank je :)
Ik hoop dat het genoeg ventilatie geeft allemaal. Als alles koel blijft komt dat de levensduur van al die elco's overal zeer ten goede. Vandaar dat ik ook ventilatie boven de SMPS'sen wil hebben, dat koelprofiel wordt ook best warm en de kast is erg plat. De NCore's zitten op de dikke plaat dus die worden prima gekoeld, de ventilatie boven de NCore's is dan ook meer voor de aanvoer van koele lucht bedoeld.

Ter algemene info, de AD converter op de DLCP is een BB PCM4202. Voor zover ik kan zien is dat een uitstekende ADC (die is in z'n eentje trouwens al goed voor 338mW dissipatie).

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Zo, de versterkers zitten op de subs.
mounted-sub-amp.jpg
De binding posts die op de sub zaten heb ik verwijderd, de kabel gaat nu direct van de NCore naar de driver. De bestaande 4mm2 kabel heb ik vervangen (die was te kort en bovendien past die niet in de NCore) door 2 x 14AWG kabel (~2mm2). 14AWG past mooi in de aansluiting op de NCore en met twee klemt het ook beter.
Door het aantal verbindingen als ook de hoeveelheid kabel tussen de versterker en de driver te minimaliseren blijft er tenminste iets over van de extreem lage uitgangsimpedantie van de NCore. Geen connector is immers zo goed als geen connector, hoef je je ook niet af te vragen wat voor connector het moet worden en wat het mag kosten.
subs-front-back.jpg
De bakjes zijn pas zichtbaar als je zo'n twee meter voor de sub staat, dus niet vanaf de luisterpositie. De subs worden er dus niet echt groter door, ze moeten alleen zo'n 10cm verder naar voren.

Volgende stap is testen en doormeten...

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

De subs werken dus de deksels kunnen er op.
sub-amp-finished.jpg
Voor de test zit er nu een kortgesloten mini jack in zodat de versterker meteen aan gaat.
Voordat ik de binding posts heb verwijderd heb ik eerst nog even de impedantiecurves van de twee subs gemeten:
Sub-L-R-impedance.png
De resonantie zit rond de 37Hz en de software berekend een Q van 0,48, dat zijn mooie getallen om mee te beginnen. Dus deze gegevens als 'zero' waarden voor de LT genomen met Fs=20Hz en Q=0,5 voor de 'pole'.
Linkwitz liep er bij de Thor ook al tegenaan; de theoretische benadering gaat niet echt op.

Drie nearfield metingen van de sub:
- Sub zonder correcties (blauw)
- Sub met theoretische LT instelling (paars)
- Sub met experimenteel bepaalde LT (groen)
Sub-L-LT-compare.png
We zien dat de theoretische LT een 'fijne' bult veroorzaakt waar we die zeker niet willen hebben, het is duidelijk teveel van het goede. Nu komt het grote voordeel van DSP, gewoon even een beetje spelen met de parameters en je komt tot de groene curve.
sub-LT-DLCP.png
De zero Q is nu 0,63 i.p.v. 0,48 en de pole Fs is van 20Hz naar 17Hz verlaagd. Kleine moeite, groot plezier :D
Hier zijn frequentiecurve en group delay:
Sub-R-LT-grpdl.png
Pak'm beet 5,5ms bij 20Hz, daar kun je mee thuiskomen. O:)

Deze metingen waren een beetje in het midden van de kamer uitgevoerd, als de sub op z'n plek in de hoek geschoven wordt geeft dat de volgende nearfield meting (blauw):
Sub-R-LT-corner-compare.png
Dat ziet er ineens een stuk minder vrolijk uit. Gelukkig maar dat vanaf 40-50Hz de dipool woofers het gaan overnemen :D De vraag is wel in hoeverre er nog gecorrigeerd moet gaan worden, ik heb zelf het idee om in ieder geval tot een octaaf boven de scheidingsfrequentie de boel een beetje vlak te trekken. Dankzij de DSP kan dat allemaal op het gemak worden uitgeprobeerd. Een langzame continue sinus sweep is hier ook zeer behulpzaam. Een dergelijke sweep is ook aan te raden ter controle op rammelende onderdelen en eventuele lekkage in de box. Gelukkig rammelt en sist er niets, de subs zijn dus af voor wat de hardware betreft.

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Hans, dit volg ik niet helemaal. Je subs moeten het werk beneden de 40-50hz het werk gaan doen, maar boven die frequentie gaan ze pas output geven......
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

ds23man schreef:
Hans, dit volg ik niet helemaal. Je subs moeten het werk beneden de 40-50hz het werk gaan doen, maar boven die frequentie gaan ze pas output geven......
't is Gerrit :wink:
Klopt dat ze onder de 60Hz afvallen maar dat gaat heel geleidelijk (de schaal is 50dB verticaal) en is nu eenmaal de consequentie van een lage Q, als ze in de hoek staan en met de pieken wat gedempt kom je op -4dB bij 20Hz en -7dB bij 10Hz. Het gaat echt erg diep, de sinus sweep gaat naar beneden tot 10Hz en dat voel je echt in je maag maar je hoort niets (behalve dingen in de kamer die gaan meetrillen).

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Sorry Kees...... :oops: :oops: :lol:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

ds23man schreef:
Sorry Kees...... :oops: :oops: :lol:
Geeft niet Harry :lol:

De afval onder 60Hz is slechts zo'n 4,5dB/octaaf, het kan niet anders dan dat hier de room gain in het spel is. Met een Q van 0,5 zou je eigenlijk 12dB/octaaf verwachten (als ik me niet vergis?).
De gesloten sub met lage Q i.c.m. een DSP is volgens mij de meest flexibele oplossing als het gaat om aanpassing aan de ruimte. Daarnaast heb kun je ook nog kiezen tussen hard met minder laag en minder hard maar dieper laag. Nadeel is dat je een krachtige versterker nodig hebt en een driver die de nodige uitslag kan maken zonder al te veel te vervormen. Volgens mij moet je zo'n sub ook niet meer dan twee octaven laten doen, liever slechts één octaaf, die zware membranen zijn niet je dat voor de weergave laag-mid.
De exacte overgang naar de dipool woofers kan natuurlijk pas bepaald worden als alles werkt. De scheidingsfrequentie heb ik liever bij 40Hz dan 50Hz, het gaat afhangen van de uitslag die de woofers maken.

Gerrit
Larz

Bericht door Larz »

Het fundament is gelegd. Fraai hand-en hoofdwerk.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

De eerste plate amp is intern aangesloten.
plate-amp-wired.jpg
Best wel een hoop werk als je het een beetje netjes wilt doen.
plate-amp-wired-b.jpg
Dus maar even testen.....PAF stop er uit :( Niet alleen dat maar NAS plat op een kennelijk hele smerige manier en één disk naar de ratzmodé. :cry: Gelukkig heb ik een spare liggen, dus hij is nu het volume aan het repareren.
Met alleen de mid versterker aangesloten werkt het wel en wordt de DLCP herkend dus die doet het kennelijk ook. :) In de bijkeuken vliegt de stop er niet uit als de plate in één keer wordt aangezet en alle modules zijn verlicht, of er ook geluid uit komt gaan we later achter komen.
Ik was toch al van plan iets te maken om de schakelaars in te zetten, daar kunnen dan de softstart units wel bij.

Gerrit
Larz

Bericht door Larz »

Beste Gerrit

Even de netbeheerder bellen voor die andere twee fasen.
Laten installeren. Een fase gebruiken voor links , de andere voor rechts.
Heb ik goede ervaring mee.
Grtzz.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ziet er strak uit!

Raar dat op de ene groep het wel goed gaat en de andere niet.
markbakk

Bericht door markbakk »

Heeft veel te maken met de lengte van de installatiedraad en het aantal lassen tussen groepenkast en wandcontactdoos. Lees: de impedantie... Zo kan ik in mijn schuurtje achterin de tuin hele flinke apparaten aanzetten zonder probleem, maar zo gauw ik ze binnen wil opstarten vliegen de automatische zekeringen eruit.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Larz schreef:
Beste Gerrit

Even de netbeheerder bellen voor die andere twee fasen.
Laten installeren. Een fase gebruiken voor links , de andere voor rechts.
Heb ik goede ervaring mee.
Grtzz.
Van het één komt het ander... Dit gaat me toch iets te ver :lol: Eigenlijk moet de NAS op een aparte groep voor dit soort gevallen.
ds23man schreef:
Ziet er strak uit!

Raar dat op de ene groep het wel goed gaat en de andere niet.
Dank je :)
De kabels voor nummer twee zijn al voor een deel klaar dus die zal wat sneller gaan en ik hoef nu ook niet meer te bedenken hoe ik het wil aansluiten.
markbakk schreef:
Heeft veel te maken met de lengte van de installatiedraad en het aantal lassen tussen groepenkast en wandcontactdoos. Lees: de impedantie... Zo kan ik in mijn schuurtje achterin de tuin hele flinke apparaten aanzetten zonder probleem, maar zo gauw ik ze binnen wil opstarten vliegen de automatische zekeringen eruit.
Dat zal de verklaring wel zijn, het stopcontact in de woonkamer zit een stuk dichterbij de meterkast dan de bijkeuken. Juist bij inschakelpieken gaat dit natuurlijk uitmaken.

Gerrit
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik zit me suf te zoeken naar de voeding van de DLCP, zit die ergens anders?
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

hannesie schreef:
Ik zit me suf te zoeken naar de voeding van de DLCP, zit die ergens anders?
De DLCP zit op de voeding van de mid versterker aangesloten (het bundeltje zwarte draden), die heeft het minste te doen. Vanaf de DLCP kant gezien is de volgorde mid-hoog-laag.
De eerste plate kan nu aan de baffle gekoppeld worden.

Gerrit
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Wel jammer dat toch je automaat er nu toch uit floept ondanks dat het bij een eerdere test wel goed ging, je zit niet toevallig op een groep de lichter is gezekerd?

Schakelaars: Ik zou dan zelf kiezen voor een "staggered start", zoiets is snel gemaakt met een ucontroller of een stel 555's + relais/SSR

[offtopic]NAS: dan zou ik toch eens op zoek gaan naar een klein UPSje die ook software heeft voor je NAS zodat de NAS netjes kan afsluiten als de 230v foetsie is....moet ik zelf ook nog doen, kuch[/offtopic]
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

hsmeets schreef:
Schakelaars: Ik zou dan zelf kiezen voor een "staggered start", zoiets is snel gemaakt met een ucontroller of een stel 555's + relais/SSR
Dat zou dan in de bestaande behuizing moeten worden ingebouwd en daar is weinig ruimte, bovendien heb ik twee softstart units al liggen dus dat gaat nog makkelijker.

Dat van die UPS is wel een goed idee, moet er maar eens eentje uitzoeken.

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

De tweede plate doet het inmiddels ook, tenminste alle ledjes branden en de DLCP wordt door de software herkend. :D Nu de bedrading van de drivers, te beginnen met mid en hoog. De bedrading van mid en hoog loopt via de onderkant van de plate.
plate-bottom-wired.jpg
Nummer één is klaar, op naar nummer twee. De mid wordt via een 15Ω 30W serieweerstand aangesloten, dat scheelt bitjes en ook in de ruis. Het is bandje is aangesloten via vier 0,5Ω 100W weerstanden. Bij gelegenheid de mannen van Hypex maar eens vragen of dat i.p.v. 2Ω ook 1,5Ω, of misschien zelfs 1Ω mag zijn, het is tenslotte een puur ohmse belasting. Dat scheelt een hoop in de dissipatie en ook in de boost van de tweeter t.o.v. de rest.

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Het einde komt in zicht.
woofers-mid-mounted.jpg
Het is al goed te zien dat Di3 optisch een stuk minder ruimte inneemt dan de Orion. Ze zijn op de centimeter even breed.
Nu nog twee bandjes afmaken. De frames met de magneten zijn al klaar, alleen de blokjes voor de bevestiging van het bandje moeten nog gemaakt en in het frame gelijmd.

Gerrit
Walt

Bericht door Walt »

Alleen al de looks van die AT 10C77 woofers wekken de indruk van een kwalitatief hoogwaardig laag! :rock: :rock: :rock:

Groetjes Walter
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Walt schreef:
Alleen al de looks van die AT 10C77 woofers wekken de indruk van een kwalitatief hoogwaardig laag! :rock: :rock: :rock:

Groetjes Walter
Het gaat mij eigenlijk nog meer om de laag-mid kwaliteit. De woofers gaan hier immers tot 400Hz gebruikt worden, ik denk dat de kapton spreekspoelhouder en de soepele ophanging hier ook erg van voordeel zullen zijn. Overigens, vergeleken met de magneet op de AT woofers is die op de Peerless XLS12 wel een beetje sneu.

Gerrit
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”