Dynaudio 15W75 (woofer uit Audience 42) kaduuk
Moderator: Beheerdersteam
- mikekiwi
- Contacteer:
Dynaudio 15W75 (woofer uit Audience 42) kaduuk
Heb deze week voor een zeer schappelijke prijs een setje Dynaudio Audience 42 over kunnen nemen waarvan 1 woofer de geest heeft gegeven. Reparatie is al eerder tevergeefs geprobeerd, aan de manier waarop dat is gedaan heb ik het idee dat het niet echt een vakman is geweest (maar wellicht moet ik daar nog op terugkomen).
De woofer doet helemaal niets, ik kan zien dat de rolranden los zijn geweest (snijsporen) en de litzedraden zijn volgens mij ook behandeld.
Is er iets dat ik zelf kan doen om het gebrek te achterhalen (ik spreek zeker niet over repareren) ?
Alternatieven zijn laten repareren (Total Speaker repair in Bedum (?)) of vervangen, maar weet niet wat de kosten van beide operaties zouden kunnen worden. Iemand een idee?
De woofer doet helemaal niets, ik kan zien dat de rolranden los zijn geweest (snijsporen) en de litzedraden zijn volgens mij ook behandeld.
Is er iets dat ik zelf kan doen om het gebrek te achterhalen (ik spreek zeker niet over repareren) ?
Alternatieven zijn laten repareren (Total Speaker repair in Bedum (?)) of vervangen, maar weet niet wat de kosten van beide operaties zouden kunnen worden. Iemand een idee?
- bas focal m180
- Contacteer:
Re: Dynaudio 15W75 (woofer uit Audience 42) kaduuk
dre schreef:Vraag eens bij een Dynaudio dealer wat ee ruil unit kost.
- mikekiwi
- Contacteer:
Ik had bij een duitse webwinkel een prijs van €180 gezien. Ik neem aan dat dat hier in NL ook zoiets zal zijn...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Welkom in de tegenwoordige wereld van Dynaudio.........
- mikekiwi
- Contacteer:
Tja, ik stap net in dus weet niet hoe het vroeger wasds23man schreef:Welkom in de tegenwoordige wereld van Dynaudio.........
Heb voor de zekerheid toch maar even een berichtje gestuurd naar Dynaudio NL en een dealer hier in de buurt, wie weet komen zij met een verrassende lager bedrag om de hoek (wishful thinking).
Maar goed, op basis van die eerder genoemde 180 euro had ik dus besloten hier een topic te openen, ik hoopte eigenlijk voor ongeveer de helft de woofer weer spelend te hebben. Wellicht wat naïef, maar ja, proberen kan altijd
Kijk eens even op audiofriends.nl
Daar heb je foam en rubber randen speciaal voor deze unit.
Als je een beetje handig bent is het zelf we te doen ,er is een goede beschrijving bij.
Helaas is het wel een wat lastige,met de conus onder het rubber.
Misschien kun je er een mailtje aan wagen wellicht hebben zij een adresje voor je om het te laten doen wanneer je het zelf niet ziet zitten.
This dat ik op dit moment even andere dingen heb die tijd en geld kosten want de randen van mijn gemini dynaudios zijn ook hard en stug geworden
Ik zou ze ook moeten vevangen
Daar heb je foam en rubber randen speciaal voor deze unit.
Als je een beetje handig bent is het zelf we te doen ,er is een goede beschrijving bij.
Helaas is het wel een wat lastige,met de conus onder het rubber.
Misschien kun je er een mailtje aan wagen wellicht hebben zij een adresje voor je om het te laten doen wanneer je het zelf niet ziet zitten.
This dat ik op dit moment even andere dingen heb die tijd en geld kosten want de randen van mijn gemini dynaudios zijn ook hard en stug geworden
Ik zou ze ook moeten vevangen
- mikekiwi
- Contacteer:
Als het om de rand zou gaan, is het niet moeilijk. Maar de rand is perfect, het is echt de unit zelf die totaal niet meer functioneert. Iets serieuzere schade dus.
Dat hij helemaal niets deed had ik even over heen gelezen
Tja dan is reparatie of inruilen de enige optie.
Tweedehands kom je die 15 w75 nauwlijks tegen
Tja dan is reparatie of inruilen de enige optie.
Tweedehands kom je die 15 w75 nauwlijks tegen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dynaudio leverde vroeger losse units voor de zelfbouwmarkt, nu heb je zo'n debiel ruilsysteem.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Soms is de spoeldraad doorgebrand waar deze door de spider gaat. Dat heb ik wel eens gefikst door daar een bypass te maken met dun koperdraad...
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb ook wel eens contact opgenomen met Dynaudio omdat ik een paar tweeters wilde omruilen, maar geen antwoord op diverse mails. Werkt dat systeem wel?ds23man schreef:Dynaudio leverde vroeger losse units voor de zelfbouwmarkt, nu heb je zo'n debiel ruilsysteem.
Toch wel knap om deze units op te blazen .
Dan zijn ze echt mishandeld
Dan zijn ze echt mishandeld
Misschien wel een defecte versterker......
Een goede service leveren is ook een deel van de kwaliteit van een product.pappaleo schreef:Ik heb ook wel eens contact opgenomen met Dynaudio omdat ik een paar tweeters wilde omruilen, maar geen antwoord op diverse mails. Werkt dat systeem wel?ds23man schreef:Dynaudio leverde vroeger losse units voor de zelfbouwmarkt, nu heb je zo'n debiel ruilsysteem.
- mikekiwi
- Contacteer:
De bewuste luidspreker heeft ook beschadigingen aan de kast die duiden op een val. Wellicht is daar iets gebeurd... De tweeter is ook een beetje ingedeukt maar functioneert nog prima. De andere luidspreker is in perfecte staat.
Ik heb inmiddels gisteren wel bevestiging gekregen van een Dynaudio-dealer in mijn omgeving dat ze er mee bezig zijn en het hebben nagevraagd. Ik ga ervanuit dat ik volgende week wel iets verneem...
Ik heb inmiddels gisteren wel bevestiging gekregen van een Dynaudio-dealer in mijn omgeving dat ze er mee bezig zijn en het hebben nagevraagd. Ik ga ervanuit dat ik volgende week wel iets verneem...
- mikekiwi
- Contacteer:
Hmmm, net van de dealer antwoord gekregen: € 145 euro kost de woofer. 180 zou ik zeker niet hebben gedaan, 125 zou ik redelijk vinden. 145 zit er net tussenin. Twijfel....
Wel keurig snelle actie van de dealer overigens, dat kan dus wel gewoon.
Ik zou het maar gewoon doen, voor die paar tientjes extra heb je wel de netste oplossing en gemoedsrust.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Tja kwaliteit kost geldmikekiwi schreef:Hmmm, net van de dealer antwoord gekregen: € 145 euro kost de woofer. 180 zou ik zeker niet hebben gedaan, 125 zou ik redelijk vinden. 145 zit er net tussenin. Twijfel....
- mikekiwi
- Contacteer:
Power to the soldeerbout!
Na grondige inspectie en vergelijking tussen beide woofers zag ik toch een kleine afwijking bij de litzedraden. Net aan het knutselen geweest en...geluid! Hij doet het weer!
Ik merk nog wel een verschil in output tussen beide woofers, lijkt erop dat de woofer die 'kaduuk' was iets meer output geeft. Komt wellicht door polariteit, kan niet echt een goede markering ontdekken...
Na grondige inspectie en vergelijking tussen beide woofers zag ik toch een kleine afwijking bij de litzedraden. Net aan het knutselen geweest en...geluid! Hij doet het weer!
Ik merk nog wel een verschil in output tussen beide woofers, lijkt erop dat de woofer die 'kaduuk' was iets meer output geeft. Komt wellicht door polariteit, kan niet echt een goede markering ontdekken...
- pappaleo
- Contacteer:
Kan je de gelijkstroomweerstand meten van beide woofers?
Het kan natuurlijk zijn dat er enkele wikkelingen zijn kortgesloten door verbranding van de isolatie.
Dan is de impedantie lager en kan de woofer best wat meer output geven dan in zijn oorspronkelijke staat.
Het kan natuurlijk zijn dat er enkele wikkelingen zijn kortgesloten door verbranding van de isolatie.
Dan is de impedantie lager en kan de woofer best wat meer output geven dan in zijn oorspronkelijke staat.
- mikekiwi
- Contacteer:
Eh...tja..pappaleo schreef:Kan je de gelijkstroomweerstand meten van beide woofers?
Polariteit controleren met een 1.5 Volt batterij, heel kort even de woofer hier op aansluiten en als 'ie naar buiten komt dan heb je de juiste plus te pakken (plus van de batterij)
Gelijkstr weerstand ... multimeter opDC Ω stand?
[edit]niet forummen op je telefoon als je in de trein zit
[/edit]
Gelijkstr weerstand ... multimeter op
[edit]niet forummen op je telefoon als je in de trein zit
Laatst gewijzigd door SARK op do 29 jan 2015, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Contacteer:
Nee multimeter op laagste weerstand (=ohm) bereik. Meet de originele woofer nou 4 of 5 ohm, en de 'gerepareerde' minder, bijv 2 of 3 ohm, dan weet je of die toch defect is. Meten ze exact gelijk, dan kan je ervan uitgaan dat ie in orde is.
- mikekiwi
- Contacteer:
Dank voor de uitleg. Ik ga zaterdagmiddag mijn multimeter eens uit de verpakking halen. Heb nog nooit zo'n ding gebruikt...
En uiteraard met een batterijtje aan de slag...
En uiteraard met een batterijtje aan de slag...