hulp gevraagd

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
cornelis
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 21:33

hulp gevraagd

Bericht door cornelis »

Mijn dac levert een uitgangsspanning van 4 volt. Dit is te hoog voor de ingang van mijn hoofdtelefoonversterker. De volumeregelaar is maar voor 20% bruikbaar. Het geheel is gebalanceerd met elkaar verbonden. De ingang is direct verbonden met een viervoudige Alps potmeter van 10k. Na wat speurwerk op internet denk ik dat een u-pad regelaar geschikt is om het ingangssignaal met 10dB te verzwakken (dat is zo'n beetje de helft).Nu moet ik tot mijn spijt bekennen niet goed overweg te kunnen met de formules. Ik heb geen idee wat voor ingangs- of uitgangsimpedantie te kiezen.
De verzwakkers op internet zijn veelal bedoeld voor het verzwakken van laagohmige microfoons. Wie kan mij helpen met het bepalen van de juiste weerstanden?
Bijlagen
images.png
images.png (1.95 KiB) 314 keer bekeken
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: hulp gevraagd

Bericht door Leeuwarden »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: hulp gevraagd

Bericht door ray5150 »

Ja, daar is een jaartje terug of zo ook al eens een heel topic over geweest, alleen totaal geen idee meer van wie dat was.
Weet wel nog dat ds23man en Ah!buis daarin gereageerd hadden. dacht ik...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: hulp gevraagd

Bericht door ray5150 »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: hulp gevraagd

Bericht door ds23man »

Google hebben we hier niet nodig want we hebben Ray! :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: hulp gevraagd

Bericht door ray5150 »

Als ik nu ook net zo goed zou verdienen als die twee gasten van Google... :lol: :lol:

Volgens mij was er nog zo'n topic, daarin staat ook plaatjes van die fabrieksverzwakkers. :-k
Heb nu geen zin om daar naar te gaan zoeken.
cornelis
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 21:33

Re: hulp gevraagd

Bericht door cornelis »

Bedankt voor jullie vlotte reacties, maar heel veel wijzer word ik er niet van. De calculator zou handig zijn, maar ik heb juist geen idee wat er bij de in- en uitgangsimpedantie ingevuld moet worden. Aan de uitgang van m'n dac ga ik ook liever niet rommelen. Van extra ruis door verzwakking heb ik waarschijnlijk geen last. Zelfs bij vol volume is er geen ruis te horen.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: hulp gevraagd

Bericht door MarcelvdG »

Ik denk dat je wat meer informatie over je DAC moet geven als je een uitgebreider antwoord wilt. Weet je voor wat voor minimale belastingsimpedantie hij bedoeld is? Zo niet, wat voor reconstructiefilter erin zit of stomweg wat het typenummer van de DAC is? Begrijp ik goed dat de uitgangen van de DAC en de ingangen van de hoofdtelefoonversterker gebalanceerd zijn?

Je zou stomweg serieweerstanden van 22 kohm tussen je DAC en de hoofdtelefoonversterker kunnen zetten, die je dan zo dicht mogelijk bij (of in) de hoofdtelefoonversterker moet monteren. Met de 10 kohm van de volumepotmeter geeft dat 10,1 dB verzwakking aangenomen dat de uitgangsimpedantie van de DAC te verwaarlozen is. Aangezien de DAC met de serieweerstanden een hoogimpedantere belasting ziet dan zonder, zal hij geen problemen met het aansturen hebben.

Een alternatief is 4,7 kohm parallel aan de hoofdtelefoonversterkeringang (4,7 kohm van + naar aarde en 4,7 kohm van - naar aarde, of 10 kohm tussen + en -) en dan overal 6,8 kohm in serie. De belasting die je DAC ziet, blijft dan ongeveer gelijk. Deze optie zal wat minder ruis en minder verlies van hoog door de ingangscapaciteit van de hoofdtelefoonversterker opleveren, maar is moeilijker in een kabeltje te prutsen.
cornelis
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 21:33

Re: hulp gevraagd

Bericht door cornelis »

Bedankt Marcel, dat zijn antwoorden waar ik wat mee kan. De dac is de Gungnir van Schiit. De uitgang is volgens de specs 75 Ohm en bij gebalanceerd gebruik max 4 V RMS. De voorkeur gaat uit naar je laatste voorstel; 2 aparte weerstanden naar massa. In een DIY forum was daar een topic over. Er werd gesproken over een betere common mode rejection oid. als ik me niet vergis. Het is de bedoeling het een en ander zo dicht mogelijk bij de volumepot te monteren. De hoofdtelefoonversterker is zelfbouw, dus dat levert geen problemen op. Het gaat om een versterker voor Stax hoofdtelefoons. Nog even een vraagje: heb je het in je laatste voorstel over een U- of H-pad?
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: hulp gevraagd

Bericht door MarcelvdG »

Ik bedoel 6,8 kohm van de plusuitgang van de DAC naar de plusingang van de hoofdtelefoonversterker en 4,7 kohm van de plusingang van de hoofdtelefoonversterker naar massa. Bij de miningang komt dan net zoiets, en bij de + en - van het andere kanaal ook.

Heet zoiets een U-pad? Het lijkt in ieder geval op jouw schema, maar dan met R2 gesplitst in twee helften met het middelpunt aan massa. Ik zou het zelf gewoon een recht-toe-recht-aan spanningsdeler noemen.
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op di 20 jan 2015, 6:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: hulp gevraagd

Bericht door Ah!buis »

Is't niet simpel de tekening hierboven met R1/2=4k7 en R2=1k ?
Ziet de dac weer ong.10k en een verzwakking van 10x.
Anne
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: hulp gevraagd

Bericht door MarcelvdG »

Hallo Anne,

Dat kan ook, maar dan heb je ruim 20 dB verzwakking en Cornelis vroeg om 10 dB.

Met vriendelijke groeten,
Marcel
cornelis
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 21:33

Re: hulp gevraagd

Bericht door cornelis »

Heren, bedankt voor het meedenken. Allereerst maar eens kijken wat er nog aan weerstanden voorradig is.
cornelis
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 21:33

Re: hulp gevraagd

Bericht door cornelis »

Vanavond wat gesoldeerd. De keuze van bruikbare weerstanden was helaas beperkt. Ik kwam uit op 2 serieweerstanden van 10k en een parallel weerstand van 5,6k. Dat geeft volgens mij een verzwakking van zo'n 11,5dB. De ingangsimpedantie is zo wel wat hoger; 13.5k. Het bereik van de volume regelaar is toegenomen (van 8.30 naar 11.00 uur). Ik probeer nog of een parallel weerstand van 2,7k voor een nog groter regelbereik kan zorgen.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: hulp gevraagd

Bericht door Berre »

cornelis schreef:
Ik probeer nog of een parallel weerstand van 2,7k voor een nog groter regelbereik kan zorgen.
Een parallel geschakelde weerstand verkleint de weerstand van het totaal. Ik dacht dat je het omgekeerd wilt?
cornelis
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 21:33

Re: hulp gevraagd

Bericht door cornelis »

De bedoeling is om het ingangssignaal nog wat verder te verzwakken.
Plaats reactie