het Chromecast topic

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

het Chromecast topic

Bericht door Henkjan »

een flink aantal mensen hier heeft een chromecast, een van de weinige echt plug&play streaming oplossingen die je ook aan je oma kan aanraden :bakkie:

waar gebruik ik t ding zo voor: om programma's van uitzending gemist op de TV te streamen (met de NPO app) en youtube (muziek)video's op de TV te zetten, waarbij het voor de laatste vooral gaat om het geluid over de stereo te krijgen.

ik had gedacht om ook het ding te kunnen gebruiken om video's die op de NAS staan te kunnen streamen, maar dat gaat niet zonder mee omdat chromecast alleen maar een 2tal formaten native kan afspelen, alle andere moeten dus eerst worden geconverteerd. BubbleUPnP zou dat moeten kunnen, maar die waarschuwen al dat dat voor de meeste NAS-sen te veel gevraagd zal zijn. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: het Chromecast topic

Bericht door mikekiwi »

Je kunt je pc als tussenstation gebruiken en vanuit de chrome-browser dan casten naar de chromecast. Zie browser-extensie Videostream.

Ik gebruik de chromecast vooral als Netflix-client in de slaapkamer overigens
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: het Chromecast topic

Bericht door Arno »

Ik gebruik hem nu met name om Netflix te streamen, en met programmaatje Plex kan ik ook bestanden van m'n mac naar de tv streamen.
Maar goed ik ben nog maar net aan het rommelen en er is volgens mij ook nog een hoop in ontwikkeling.

Waar ik vooral bijzonder blij mee ben is de bijgeleverde HDMI-verlengkabel. Nét even die extra lengte... :mrgreen:
Bijlagen
IMG_0069.JPG
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: het Chromecast topic

Bericht door holco »

Gebruik de Chromecast al weer een tijdje in de woonkamer en slaapkamer, heelijk simpel werkend apparaat voor oa Netflix / Popcorn Time en youtube te streamen, wel jammer dat Airplay niet ondersteund wordt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: het Chromecast topic

Bericht door Shadow »

Ik gebruik hem om youtube te streamen via telefoon of tablet en om de synology apps te gebruiken, ik kan dan video of audio van de NAS streamen, het nadeel is dat .AVI niet ondersteund wordt en dat met audio je tv altijd aan staat. Ik heb geen idee hoe het met de kwaliteit van de audio zit als het via WIFI, Chromecast en dan de geluidskaart van de TV naar m'n versterker gaat echter...
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: het Chromecast topic

Bericht door meiborg »

Ik ben thuis nog volledig ouderwets FLACS en youtube aan het draaien vanaf de pc, ik heb ook gedacht over een chromecast maar hoe is de geluidskwaliteit van de afgespeelde bestanden? Als dat geen meerwaare geeft houdt ik het voorlopig wel bij mijn 5mtr HDMI kabel :relax: .

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: het Chromecast topic

Bericht door Chris_T »

Arno schreef:
Ik gebruik hem nu met name om Netflix te streamen, en met programmaatje Plex kan ik ook bestanden van m'n mac naar de tv streamen.
Maar goed ik ben nog maar net aan het rommelen en er is volgens mij ook nog een hoop in ontwikkeling.

Waar ik vooral bijzonder blij mee ben is de bijgeleverde HDMI-verlengkabel. Nét even die extra lengte... :mrgreen:
Het zijn altijd die laatste centimeters :rofl:
meiborg schreef:
Ik ben thuis nog volledig ouderwets FLACS en youtube aan het draaien vanaf de pc, ik heb ook gedacht over een chromecast maar hoe is de geluidskwaliteit van de afgespeelde bestanden? Als dat geen meerwaare geeft houdt ik het voorlopig wel bij mijn 5mtr HDMI kabel :relax: .

Mvg Reinder
http://en.wikipedia.org/wiki/Chromecast
Ik denk dat het wel snor zit met de kwaliteit. Het gaat via de wifi en niet een of andere blauwetand codec/compressie.
Het is mij alleen niet duidelijk of er nu wel of niet een uitgeklede versie van de chrome browser op de dongle zit.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: het Chromecast topic

Bericht door Ivo »

Kwaliteit van "transmissie" is inderdaad goed, gewoon digitaal en zonder uitvallers als het ware. Wel is het zo dat de chromecast geen FLAC kan verwerken. Ik heb de chromecast achter in de receiver hangen, die zelf audio (ook lossless, maar geen video) kan streamen. Ik doe video/youtube over de chromecast en muziek via de receiver zelf. Die paar videodingen die de chromecast niet af kan spelen, kunnen weer over de bluray-speler. Het is een en al dubbel op, maar met de BubbleUPnP app en deze apparaten kan ik alles bedienen en alles afspelen. Omdat je één app gebruikt, heb je er geen last van dat de taken over verschillende apparaten verdeeld zijn. Lang leve DLNA en UPnP.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het Chromecast topic

Bericht door Henkjan »

hoe doe jij bv .mpg filmpjes, die lust de chromecast niet
ik speel t dan af via de app van Qnap
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: het Chromecast topic

Bericht door JvS »

Ik gebruik hem vooral voor google music. Ik heb een prima werkende HTPC voor de rest. Maar ik wil niet altijd de TV aan hebben staan voor muziek.

Het liefst zou ik willen dat spotify de chromecast gaat ondersteunen. De enige reden dat ik google music gebruik is de chromecast....
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: het Chromecast topic

Bericht door Ivo »

JvS schreef:
Maar ik wil niet altijd de TV aan hebben staan voor muziek.
Heb je een receiver met HDMI? Daar kan 'ie ook in. Kan je de TV uit laten.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: het Chromecast topic

Bericht door Ivo »

Henkjan schreef:
hoe doe jij bv .mpg filmpjes, die lust de chromecast niet
ik speel t dan af via de app van Qnap
Ik doe dat via mijn blurayspeler, een Pioneer BDP-160. Speelt heel veel af. Chromecast is vooral lekker ivm de integratie met apps. Netflix en youtube en NPO.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: het Chromecast topic

Bericht door JvS »

Ivo schreef:
JvS schreef:
Maar ik wil niet altijd de TV aan hebben staan voor muziek.
Heb je een receiver met HDMI? Daar kan 'ie ook in. Kan je de TV uit laten.
Uiteraard kan ik de tv uitzetten, maar het is zo fijn om makkelijk van muziek te kunnen wisselen met je telefoon. Iets dat met spotify connect en chromecast heel relaxed gaat :).
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: het Chromecast topic

Bericht door Ivo »

Waarom heb je dan de TV nodig? Je hebt toch ook een scherm op je telefoon?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: het Chromecast topic

Bericht door JvS »

Ivo schreef:
Waarom heb je dan de TV nodig? Je hebt toch ook een scherm op je telefoon?
Ah wij praten langs elkaar heen. Ik heb dus een HTPC. Die kan in principe alles. Alleen moet je dan wel altijd je TV aan hebben om hem te bedienen. Daarom heb ik voor google music een chromecast.

En als laatste zou ik het helemaal perfect vinden als je spotify kon casten (of uitstekend bedienen) met een telefoon.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het Chromecast topic

Bericht door hannesie »

JvS schreef:
Ivo schreef:
Waarom heb je dan de TV nodig? Je hebt toch ook een scherm op je telefoon?
Ah wij praten langs elkaar heen. Ik heb dus een HTPC. Die kan in principe alles. Alleen moet je dan wel altijd je TV aan hebben om hem te bedienen. Daarom heb ik voor google music een chromecast.

En als laatste zou ik het helemaal perfect vinden als je spotify kon casten (of uitstekend bedienen) met een telefoon.
Dat kan dan wel met de LogitechMediaServer (DLNA en UPnP) en de Spotify thirdparty-plugin geïnstalleerd.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: het Chromecast topic

Bericht door Ivo »

JvS schreef:
Ah wij praten langs elkaar heen.
Nu snap ik het. :)
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: het Chromecast topic

Bericht door grimoire »

chromecast bestelf ivm netflix en kom er achter dat je m ook aardig met een synology NAS kan gebruiken.
maar kan je nu FLAC bestanden streamen of niet?
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: het Chromecast topic

Bericht door sjons »

JvS schreef:
En als laatste zou ik het helemaal perfect vinden als je spotify kon casten (of uitstekend bedienen) met een telefoon.
Als je twee apparaten in je netwerk hebt met spotify via dezelfde gebruikersnaam kun je met de een de ander bedienen. Dus "dat werkt al"... Je hebt alleen wel een betaald account nodig. :-)
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: het Chromecast topic

Bericht door JvS »

Ja daar was ik inmiddels al achter :). Speelt nu prima, spotify premium had ik vroeger en nu dus weer.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: het Chromecast topic

Bericht door Ivo »

grimoire schreef:
chromecast bestelf ivm netflix en kom er achter dat je m ook aardig met een synology NAS kan gebruiken.
maar kan je nu FLAC bestanden streamen of niet?
Zoals ik hierboven zei ( :wink: ) nee. Eventueel kun je wel on the fly via je PC of NAS (als je NAS dat kan) ze hercoderen naar MP3 en dan afspelen.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: het Chromecast topic

Bericht door grimoire »

Oeps niet goed gelezen!

Wel vreemd, lijkt toch een veel gebruikt formaat. En terugcoderen naar mp3... Nee dan gebruik ik daarvoor wel mijn mediaplayertje
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het Chromecast topic

Bericht door Henkjan »

ka hercoderen naar wav niet dan?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: het Chromecast topic

Bericht door democles »

Oke,heb zo,n dingetje aangeschaft,plug and play, wat ik hier lees (zelfs oma kan het)

De bedoeling was,Popcorn van mijn tablet te streamen naar de chromecast.

Ondertussen ben ik een nacht en een dag verder en het is me gelukt de chrome cast opnieuw op te starten via de installatie ap op mijn tablet =D> :dank:

Maar als ik op de popc. ap op het (tv) icoontje druk gebeurt er niks :(

Wat doe ik verkeerd?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: het Chromecast topic

Bericht door Wowly »

Arno schreef:
Ik gebruik hem nu met name om Netflix te streamen, en met programmaatje Plex kan ik ook bestanden van m'n mac naar de tv streamen.
Maar goed ik ben nog maar net aan het rommelen en er is volgens mij ook nog een hoop in ontwikkeling.

Waar ik vooral bijzonder blij mee ben is de bijgeleverde HDMI-verlengkabel. Nét even die extra lengte... :mrgreen:
Deze is er zodat je de chromecast kan gebruiken ook al moet ie eigenlijk haaks op de achterzijde van de tvingang (usb). Nu heb je als het ware een "hoekje"zodat je CC naar beneden langs de tv kan laten hangen..
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”