De LM317 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

De LM317 versterker

Bericht door riktw »

Ik weet niet of de mensen hem hier al kennen maar het is mogelijk met alleen maar voedingsregelaars een versterker te maken. 2 stuks LM317 en 1 stuks TL431 om precies te zijn.
Het idee komt van een topic op Diyaudio en ik vond hem erg geinig om eens na te bouwen. Het originele topic is hier te vinden: http://www.diyaudio.com/forums/chip-amp ... h-amp.html
En het schema voor de mensen zonder Diyaudio account:
Selection_002.png
Het is een klasse A versterker, zover ik het begrijp zorgt de TL431 voor de spanningsversterking. R1 en R3 bepalen de versterkingsfactor.
In een TL431 zit stiekem een opamp verstopt: http://www.beigebag.com/images/TL431_1.jpg
Deze vormt met R1 en R3 een inveterende opamp als het ware.
De bovenste LM317 is een spanningsvolger en stroomversterker. De onderste LM317 is een stroombron om de bovenste LM317 te biassen.
Het geheel kan enkele watts aan vermogen leveren bij een vervorming van minder dan 0.1% in simulatie.

Het nabouwen is in een middagje gedaan en ook in het echt werkt het als een trein.
Of het nu helemaal kanidaat is voor een serieuze versterker laat ik in het midden maar het is zeker een leuk experiment.
Ik ben benieuwd wat de rest hier van dit versterkertje vindt :)

En wat foto's van het geheel op experimenteerprint, de koeling die erop zit is net voldoende en wordt een graad of 70 als de versterker niks doet.
WP_20150111_002.jpg
WP_20150111_004.jpg
WP_20150111_006.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De LM317 versterker

Bericht door Ah!buis »

Niemand reageert :?
Zeker geschrokken van zoveel misbruik :lol:
Ziet er wel grappig uit, of het stabiel blijft bij gebrek aan C's over in en uit ?
Anne
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: De LM317 versterker

Bericht door riktw »

Ik denk het ja :)
Schakeling is in sim en in het echt stabiel, ik denk vanwege de tegenkoppeling en het feit dat 20Khz audiosignalen niet heel erg snel zijn.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: De LM317 versterker

Bericht door TubeHead »

Oud elektronica leraar had het er toen over dat je inderdaad met een spanningsregelaar een versterker kon maken.
Verder nooit meer aangedacht. Leuk dat je het hier post !
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De LM317 versterker

Bericht door Ah!buis »

Een geregelde voeding levert een uitgang die afhangt van een referentie.Als die referentie een audio-signaal is komt dat ook uit de voeding.Het vervelende is dat de meeste voedingen, ook de IC's, de spanning alleen omhoog trekken.Zakken moet door ee verbruiker.Als dat een LS is krijgt ie gelijkstroom te slikken, niet de bedoeling.
Daarom hebben ze hier een tweede regelaar als stroombron ingezet.Zorgt voor het de andere kant op trekken.
Anne
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: De LM317 versterker

Bericht door buisje »

de uitgangsconfiguratie is wel leuk soort cascode. Verder zou ik inderdaad ook liever een actieve sturing van positieve en negatieve flanken willen zien. Maar hoe klinkt het bouwwerk eigenlijk ? :)

Ondanks de classe A instelling zie je bij de 1000Hz op de scoop al vrij veel cross over vervorming in beeld. Zou toch niet moeten bij een cascode met enkelvoudige voeding.
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: De LM317 versterker

Bericht door riktw »

buisje schreef:
de uitgangsconfiguratie is wel leuk soort cascode. Verder zou ik inderdaad ook liever een actieve sturing van positieve en negatieve flanken willen zien. Maar hoe klinkt het bouwwerk eigenlijk ? :)

Ondanks de classe A instelling zie je bij de 1000Hz op de scoop al vrij veel cross over vervorming in beeld. Zou toch niet moeten bij een cascode met enkelvoudige voeding.
Op de scope is het ingangssignaal en uitgangssignaal te zien.
De onderste met 200mV/div in en de bovenste met 1V/div uit, geinveteerd. Ze zien er voor mij nagenoeg hetzelfde uit, geen crossover vervorming dus.

Het klinkt goed, heb er 1 gebouwd en mn speakers als test in serie aangesloten, dus mono geluid. Speakers hangen nu weer aan mn normale versterker maar de paar uur luisteren die ik erop heb gedaan klonk goed.
Zoals ik in de eerste post al zij, heel serieus is het niet, meer een "Omdat het kan" bouwwerk dus :)
In de post op DIYAudio is er een vervorming van 0.0012% bij enkele watts vermogen, het zal in real life denk ik wel onder de 0,1% zitten.
Helaas is mijn goede 24 bits geluidskaart overleden en kan ik momenteel geen vervorming meten :(
Als iemand wel een vervormingsmeter heeft, nabouwen kost bijna niks en is zo gedaan, leuk als het een zaterdag regent wellicht ;)
Plaats reactie