Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt niet
Moderator: Beheerdersteam
Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt niet
hallo, ik heb een tp link wdr4300 router met ingebouwde nas, ftp en media servers.
Mijn idee was om mijn 3tb schijf te gaan gebruiken.
Nu blijkt dat de router niet verder kan dan 2tb.
Kan het helpen om partities te maken? Zoals nu ziet hij geen schijf.
Mijn idee was om mijn 3tb schijf te gaan gebruiken.
Nu blijkt dat de router niet verder kan dan 2tb.
Kan het helpen om partities te maken? Zoals nu ziet hij geen schijf.
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
Waaruit blijkt dat hij niet verder gaat dan 2 Tb?
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
Welk bestandssysteem heeft de schijf?
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
zo simpel zal het wel niet zijn....
ik heb er zelf nog geen last van gehad, maar ik had al gehoord van die 2TB-limiet. Het hangt rechtstreeks af van het OS dat je hebt draaien en welke partition tables in gebruik zijn. Er zijn OSsen die helemaal niet overweg kunnen met meer dan 2TB. Internet zal je daar wel meer over kunnen vertellen. Zoals hier bvb : http://carltonbale.com/how-to-break-the ... tem-limit/
Is het OS van je NAS een 32bit-systeem dan ben je er vrees ik aan voor je moeite.
Nu, je kan er altijd nog een andere OS opzetten, zoals deze kerel die er zelf een andere Linux-distributie opzet: http://moi.vonos.net/linux/tplink/
Afin, je zal wat opzoek werk hebben om dit probleem op te lossen !
Veel geluk !
edit : ivm die partition tabels : dat zijn de inhoudstabellen van je harde schijf. En dat moet je echt letterlijk interpreteren. Een voorbeeldje : stel dat je werkt in een bibliotheek en je hebt een mooie grote kast waarin alle boeken hun eigen fiche hebben. Dat zit allemaal mooi en logisch geordend zodat je adhv de titel van het boek die fiche kan vinden en op die fiche staat in welk rek en op welke plank het boek staat dat je wilt. Op een dag beslist men om de capaciteit van de bib te verdubbelen. Maar jouw kast met fiches zit helaas al propvol, er kunnen geen fiches meer bij. Dan mag je wel veel boeken hebben in dat nieuwe deel, je gaat ze nooit terugvinden, of toch niet snel, want je hebt er geen fiche van. Op de schijf van je router/pc gaat het zelfs nog wat verder: heb je geen plaats in de fichenbak? Sorry, dan hebben we ook geen plaats voor dat boek.... of sterker nog: de grotere bib (je schijf) wordt gewoon niet meer herkend...
ik heb er zelf nog geen last van gehad, maar ik had al gehoord van die 2TB-limiet. Het hangt rechtstreeks af van het OS dat je hebt draaien en welke partition tables in gebruik zijn. Er zijn OSsen die helemaal niet overweg kunnen met meer dan 2TB. Internet zal je daar wel meer over kunnen vertellen. Zoals hier bvb : http://carltonbale.com/how-to-break-the ... tem-limit/
Is het OS van je NAS een 32bit-systeem dan ben je er vrees ik aan voor je moeite.
Nu, je kan er altijd nog een andere OS opzetten, zoals deze kerel die er zelf een andere Linux-distributie opzet: http://moi.vonos.net/linux/tplink/
Afin, je zal wat opzoek werk hebben om dit probleem op te lossen !
Veel geluk !
edit : ivm die partition tabels : dat zijn de inhoudstabellen van je harde schijf. En dat moet je echt letterlijk interpreteren. Een voorbeeldje : stel dat je werkt in een bibliotheek en je hebt een mooie grote kast waarin alle boeken hun eigen fiche hebben. Dat zit allemaal mooi en logisch geordend zodat je adhv de titel van het boek die fiche kan vinden en op die fiche staat in welk rek en op welke plank het boek staat dat je wilt. Op een dag beslist men om de capaciteit van de bib te verdubbelen. Maar jouw kast met fiches zit helaas al propvol, er kunnen geen fiches meer bij. Dan mag je wel veel boeken hebben in dat nieuwe deel, je gaat ze nooit terugvinden, of toch niet snel, want je hebt er geen fiche van. Op de schijf van je router/pc gaat het zelfs nog wat verder: heb je geen plaats in de fichenbak? Sorry, dan hebben we ook geen plaats voor dat boek.... of sterker nog: de grotere bib (je schijf) wordt gewoon niet meer herkend...
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
De 2TB limiet is als´ie FAT32 geformatteerd is, maar dat is per partitie. Dus in principe zou een 2TB + 1TB partitie moeten werken.
Zit je trouwens ook niet met een limiet aan de bestandsgrootte dan? 4GB zal het maximum zijn.
Zit je trouwens ook niet met een limiet aan de bestandsgrootte dan? 4GB zal het maximum zijn.
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
Ik heb een gratis partitie tool geinstalleerd in win7, minitool partition wizard.
Deze ziet de schijf ook niet als een 3tb. Vreemd want de tool moet dat gewoon kunnen.
Hij geeft wel aan dat het een htfs-gpt partitie is.
Ik wil het gaan proberen met 2 htfs partities.
Deze ziet de schijf ook niet als een 3tb. Vreemd want de tool moet dat gewoon kunnen.
Hij geeft wel aan dat het een htfs-gpt partitie is.
Ik wil het gaan proberen met 2 htfs partities.
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
Wat zegt de ingebakken disk management tool van windows zelf?
Rechts klikken op "my computer" kiezen voor "manage" en kiezen voor "disk management". Daar kan je ook partities mee maken trouwens.
Rechts klikken op "my computer" kiezen voor "manage" en kiezen voor "disk management". Daar kan je ook partities mee maken trouwens.
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
Ik heb op de schijf honderden video's staan. Maar de minitool gaf aan dat de schijf grootte 743gb is terwijl win7 aangeeft dat het ongeveer 2.800 gb is.
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
Dit had je bekeken http://www.tp-link.us/article/?faqid=603 ?
HFS GPT gaat kennelijk niet lukken. Even opnieuw NTFS formatteren is zeker geen optie?
HFS GPT gaat kennelijk niet lukken. Even opnieuw NTFS formatteren is zeker geen optie?
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
"On the same drive, the total capacity of each partition cannot exceed 2TB" dus 2tb en 1tb op éénzelfde schijf gaat inderdaad niet lukken.Tok schreef:
Herformateren zal wel kunnen.... die schijf eruit halen, ze aan een andere pc hangen, herformatteren enz enz..... maar of die router dat leuk gaat vinden?
Nogmaals, ik denk dat de TS best even met Google aan de slag gaat om te zien wat er kan of niet. Hangt ervan af hoe beslagen de TS is. Misschien moet ie ook wat kunnen spelen met Linux-commando's en zo, je weet het nooit.
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
Linux commando's? Niet echt ervaring mee
Wat kan een raspberry pi of banana pi hiermee? Geeft dat dan mischien meer mogelijkheden?
Omdat ik hier eerst niks van wist(limitatie van de wdr4300) heb ik een dubbele externe hdd behuizing gekocht. Daarin een 3tb en een 1tb schijf.
Wat kan een raspberry pi of banana pi hiermee? Geeft dat dan mischien meer mogelijkheden?
Omdat ik hier eerst niks van wist(limitatie van de wdr4300) heb ik een dubbele externe hdd behuizing gekocht. Daarin een 3tb en een 1tb schijf.
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
Wél lukken toch?Muug schreef:"On the same drive, the total capacity of each partition cannot exceed 2TB" dus 2tb en 1tb op éénzelfde schijf gaat inderdaad niet lukken.
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
Ik heb hier ook een 3 Tb schijf WD, zal hem zo eens aan de Cubie board hangen.nxs77 schreef:Linux commando's? Niet echt ervaring mee
Wat kan een raspberry pi of banana pi hiermee? Geeft dat dan mischien meer mogelijkheden?
Omdat ik hier eerst niks van wist(limitatie van de wdr4300) heb ik een dubbele externe hdd behuizing gekocht. Daarin een 3tb en een 1tb schijf.
Edit:
Laatst gewijzigd door hannesie op do 08 jan 2015, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
tja, da'k het echt niet weet hoe ik het moet interpreteren...Tok schreef:Wél lukken toch?Muug schreef:"On the same drive, the total capacity of each partition cannot exceed 2TB" dus 2tb en 1tb op éénzelfde schijf gaat inderdaad niet lukken.
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
Volgens mij zeg je dat 1 schijf met 2 partities (2TB + 1TB) niet gaat lukken, maar volgens het artikeltje op tp-link moet het wél lukken.
Althans, zo lees ik het
Althans, zo lees ik het
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
Ik krijg hem niet gemount met een NTFS extended partitie.hannesie schreef:Ik heb hier ook een 3 Tb schijf WD, zal hem zo eens aan de Cubie board hangen.
Edit:
Hij wil hem wel graag naar ext3 of 4 formatteren, maar er staan nog een hoop muziek op, die ik nog niet kwijt wil.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
tsja,
ntfs is windows, en ext3/4 is linux, als het os van je device linux is (zo goed als zeker), is het logisch dat die windows-partities niet tof vindt.
ntfs is windows, en ext3/4 is linux, als het os van je device linux is (zo goed als zeker), is het logisch dat die windows-partities niet tof vindt.
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
sowieso is het met NTFS altijd al wat riskanter, zijn niet echt vriendjes, alhoewel de laatste jaren het beter gaat.
Maar de belemmering van 3 TB is in ieder geval niet aanwezig op een Cubieboardje met Debian clone.
Maar de belemmering van 3 TB is in ieder geval niet aanwezig op een Cubieboardje met Debian clone.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
Omdat ik het toch wel een leuke uitdaging vind, ga ik hier wat dieper op googlen. Maar.... die WDR4300 is dus wel degelijk een router. Waarom maak jij melding van "ingebouwde nas"? Die router is een platte pladijs, daar zit geen schijf in hoor. Of bedoel jij dat je router overweg kan met een NAS via een usb-poort? Zo ja, dat is het natuurlijk geen ingebouwde nas eh, want NAS = Network Attachted Storage, dus je NAS is die externe schijf die je er in plugt. Mijn volgende vraag is dan ook : kan je even merk en model geven van je externe schijf van 3TB ?nxs77 schreef:hallo, ik heb een tp link wdr4300 router met ingebouwde nas, ftp en media servers.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
Goed,
dit zeggen ze http://mybroadband.co.za/vb/showthread. ... nd-3Tb-HDD :
En misschien klopt dat wel, want hier op 't laatst zegt er ene dat het met de laatste beta FW wel degelijk zou moeten werken :
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=937451
Dus misschien kan je ergens de laatste beta FW opsnorren. Het is een zeer recent bericht dus er is hoop.
Beetje verder gezocht en een bericht gevonden van ergens in 2013.
hier zegt er ene dat de Gargoyle FW die 3BT herkent : http://slickdeals.net/forums/showpost.p ... stcount=88
En hier vind je die Gargoyle software:
https://www.gargoyle-router.com/
Kortom : verander je FW en de kans is reëel dat je 3TB-schijf herkend zal worden.
dit zeggen ze http://mybroadband.co.za/vb/showthread. ... nd-3Tb-HDD :
Kortom, 't is de fout van je WDR4300 Firmware (FW) die zijn tanden kapot bijt op GPT.TL-WDR4300 cannot detect the 3TB HDD, because it cannot fully support GPT partition type.
You can suggest user try MBR partition type with the latest FW of TL-WDR4300, theoretically it can be detected, but only 2TB can be used.
Here are some tips of TP-LINK USB routers:
1. the disk format supported are FAT/FAT32/NTFS, currently ext3/Linux are not supported.
2. the USB ports do not support HDDs with hardware encryption.
3. it supports only MBR partition, RDs are working on GPT, but not solved yet. It supports up to 8 partitions, but limited by MBR on each HDD, it cannot detect more than 2TB.
En misschien klopt dat wel, want hier op 't laatst zegt er ene dat het met de laatste beta FW wel degelijk zou moeten werken :
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=937451
Dus misschien kan je ergens de laatste beta FW opsnorren. Het is een zeer recent bericht dus er is hoop.
Beetje verder gezocht en een bericht gevonden van ergens in 2013.
hier zegt er ene dat de Gargoyle FW die 3BT herkent : http://slickdeals.net/forums/showpost.p ... stcount=88
En hier vind je die Gargoyle software:
https://www.gargoyle-router.com/
Kortom : verander je FW en de kans is reëel dat je 3TB-schijf herkend zal worden.
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
Hier komt ook niets in het zicht, laatste Firmware versie. 
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
Herkent de wdr wel de kleine schijf?nxs77 schreef:Linux commando's? Niet echt ervaring mee
Wat kan een raspberry pi of banana pi hiermee? Geeft dat dan mischien meer mogelijkheden?
Omdat ik hier eerst niks van wist(limitatie van de wdr4300) heb ik een dubbele externe hdd behuizing gekocht. Daarin een 3tb en een 1tb schijf.
Als je wilt vasthouden aan de combi van router + usb schijf dan moet je denk ik toch echt de data van de 3TB schijf afhalen, formatteren in fat32 of ntsf, twee partities maken waarbij de grootste kleiner is dan 2TB, en dan zou ie door de router herkent moeten worden.
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
Voor series heb ik een 1tb schijf, deze wordt zonder problemen herkent. Dat werkt gewoon goed.
Maar om op een andere vraag terug te komen. Is het anders verstandig om een raspberry pi aan te schaffen en hier een nas van te maken? Met een ext3 of 4 schijf kan ik wel 3tb gebruiken voor zover ik dat kon vinden op internet.
Maar om op een andere vraag terug te komen. Is het anders verstandig om een raspberry pi aan te schaffen en hier een nas van te maken? Met een ext3 of 4 schijf kan ik wel 3tb gebruiken voor zover ik dat kon vinden op internet.
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
Ik heb al wel met de RPI een Nasje gemaakt.
Je moet er wel op rekenen dat met 3 Tb je wat tijd nodig hebt voor indexeren.
Als je iets dergelijks wilt en nog niet een RPI hebt durf ik je wel de Odroid U3 aan te raden, die is stukken sneller.
700MHz of Quadcore 1.6 MHz, is 4 x , en dat merk je erg goed.
Je moet er wel op rekenen dat met 3 Tb je wat tijd nodig hebt voor indexeren.
Als je iets dergelijks wilt en nog niet een RPI hebt durf ik je wel de Odroid U3 aan te raden, die is stukken sneller.
700MHz of Quadcore 1.6 MHz, is 4 x , en dat merk je erg goed.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Tp link nas server gaat niet verder dan 2tb?? 3tb werkt
't is dat de TS al schijven heeft, anders had ik hem met plezier een Western Digital MyBook geadviseerd. Kost weinig en is echt supergoed. De meesten overkopen zich (zowel in prijs als in features) door een QNAP of Synology aan te schaffen maar zo'n MyBook is elke cent waard! Mijn flac's die erop staan stream ik dan via de wifi van mijn router naar de BD-player die op de HKDAC zit en zo heb ik machtige muziek uit mijn boxen. En die MyBook heeft daar helemaal geen probleem mee.
