SDX12 en NU1000DSP

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MJoosten

SDX12 en NU1000DSP

Bericht door MJoosten »

Ik ben helemaal nieuw in de vakgebied en ben me enigszins in aan het lezen. Het bouwen van een subwoofer blijkt toch een vrij ingewikkelde materie.
Ik ben van plan een CSS SDX12 aan te schaffen en Behringer NU1000DSP amp.
Van beide kan ik geen Wrms waarde vinden. Is dit een goede match. Komt in een sealed-box.
ief

Re: SDX12 en NU1000DSP

Bericht door ief »

Waarom niet een paar tientjes meer uitgeven en de 3000 nemen, zou je power zat moeten hebben.

Rms gegevens van de behringer staan bij de bax-shop.

CSS heeft een beschrijving met een amp van 500 + watt bij 4 ohm. (of dat rms is weet ik niet)

http://creativesound.ca/pdf/Q12XC.pdf
MJoosten

Bericht door MJoosten »

Zou ook een 3000 mogen zijn.
Maar is het (eventueel) teveel aan vermogen geen probleem?
ief

Bericht door ief »

Nou ja, ik denk niet dat je er de 2000 watt in moet stoppen die de nu3000 gebrugd kan leveren, dan zal de woofer best stuk gaan.

Weet niet waar en hoe je de subwoofer wilt gebruiken maar het lijkt me geen probleem en er zit een limiter in de dsp. Heb je iig een beetje headroom en blijft de versterker wat koeler wellicht en misschien wil je ooit nog is een 2de sub er bij ;)

Misschien even wachten tot iemand anders zijn licht er over laat schijnen, ik zou voor de 3000 gaan iig.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

MJoosten schreef:
Ik ben helemaal nieuw in de vakgebied en ben me enigszins in aan het lezen. Het bouwen van een subwoofer blijkt toch een vrij ingewikkelde materie.
Ik ben van plan een CSS SDX12 aan te schaffen en Behringer NU1000DSP amp.
Van beide kan ik geen Wrms waarde vinden. Is dit een goede match. Komt in een sealed-box.
Waarvoor ga je de Sub gebruiken, Woonkamer neem ik aan
Hoe hard moet het gaan bij welke frequenties.
Heb je eens bekeken welke kastvorm hiervoor het meest geschikt is (Gesloten, Bass reflex, Bandpass, TL, [Tapped] Hoorn, etc etc)
Wat de voor en nadelen van elke kastvorm zijn.
Of je al bij voorbaat eisen stelt aan de afmetingen van de kast.
Bij welke kastvorm welke woofer uitslag nodig is om de gewenste maximale SPL te halen bij frequentie X.
Of de speaker zoveel uitslag kan maken.
Hoeveel vermogen daarvoor nodig is.

WinISD is een handig simulatie programma om een aantal zaken te onderzoeken.
rho

Bericht door rho »

Ik heb een CSS Trio12 op een NU3000DSP hangen. Gaat lekker!
De amp heeft echt niks te doen. Dus dat is prima.

Ik zou als je het budget hebt toch voor de NU3000 gaan. Dan kan je later eventueel een 2de sub er op hangen.
Als ik af ga op de Trio12 dan is een 2de sub niet echt nodig om aan voldoende geluidsdruk te komen bij gebruik van een SDX12. ;) Maar je weet nooit he.

Ik ben wel benieuwd naar je project, want indien ik nog ooit een sub bouw had ik ook aan de SDX12 gedacht.
MJoosten

Bericht door MJoosten »

Misschien snap ik het programma nog niet helemaal.
Ik ga uit van een closed box van 55*55*55CM. Rekening houdend met 40mm MDF, Bracing en 10cm ruimte onderin voor de Behringer kom ik dan op 2,76FT3.
Bij Fcs staat dan 30,4 Hz wat me prima lijkt voor Film en Muziek.
Alleen in de grafiek bij -3DB staat 41,83Hz.
Wat gaat er verkeerd?
Bijlagen
winisd.jpg
ief

Bericht door ief »

Nix, klik maar is ergens anders in het grafiek veld ;)
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

rho schreef:

Ik zou als je het budget hebt toch voor de NU3000 gaan. Dan kan je later eventueel een 2de sub er op hangen.
Als ik af ga op de Trio12 dan is een 2de sub niet echt nodig om aan voldoende geluidsdruk te komen bij gebruik van een SDX12. ;) Maar je weet nooit he.

Ik ben wel benieuwd naar je project, want indien ik nog ooit een sub bouw had ik ook aan de SDX12 gedacht.
Voor het geld hoef je het niet te laten natuurlijk maar het is wel een beetje overkill.

Ik heb twee Trio12 aan een 2x100W hangen en daar bereik je al de mechanische grenzen mee van de woofer (X-Max 40mm)
2x 200 a 300W in 4Ohm is meer dan zat.

2e niet echt nodig? wat betreft geluidsdruk niet maar akoestisch wel. Iets met staande golven enzo.
MJoosten

Bericht door MJoosten »

Pff .. wat ik al zei .. ingewikkelde materie!
Is 30hz nu de Fc?
En is de Fc dan de laagst hoorbare frequentie?
En 41hz de F3?
Is de inhoud en curve in de geposte WINISD simulatie oké?
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

MJoosten schreef:
Pff .. wat ik al zei .. ingewikkelde materie!
Is 30hz nu de Fc?
En is de Fc dan de laagst hoorbare frequentie?
En 41hz de F3?
Is de inhoud en curve in de geposte WINISD simulatie oké?
Dat ziet er goed uit, je -3dB punt ligt bij de 40Hz en 30Hz is de resonantie.

Zo te zien ligt 20Hz op -10dB en dat is nog steeds hoorbaar, in vele subs wordt hier in de versterker nog een lift van 6dB gegeven zodat het bereik tot ca 20Hz wordt uitgebreid. Hiermee kom je wel snel tot de grenzen van de luidspreker wat betreft conusuitslag, maaar daarvoor heb je ook een grote woofer met een grote lineaire slag.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

check even de settings van WinISD, hij kan ipv van met 'imperial' ook met onze maateenheden rekenen/weergeven.

De lijn die WinISD ophoest is de transfer functie. Kort door de bocht: Een speaker heeft een bepaalde frequentie karakteristiek en een set Thiele-Small parameter. Aan de hand van het kast type, inhoud en de T/S parameter rekent WinISD de demping uit voor de combinatie van Kast en Speaker. Naarmate de de frequentie afneemt neemt de demping toe (bovenop de eigen frequentie karakteristiek van de speaker).

In de praktijk zal de demping niet zo hoog zijn. De simulatie gaat er vanuit dat de speaker 360 graden rondstraalt, bij lage frequentie straalt een speaker ook 360 graden in de rondte maar in de praktijk staat de woofer vaak dichtbij 1 of 2 wanden die het geluid reflecteren en daardoor het geluid versterkt: je hoort het directe als het gereflecteerde geluid (google maar eens op "room gain" of zoek eens naar de spreadsheets van Jeff Bagby, die heeft eentje die bv hetzelfde als WinISD doet maar ook de Roomgain kan meenemen.
rho

Bericht door rho »

Mr Tube schreef:
rho schreef:

Voor het geld hoef je het niet te laten natuurlijk maar het is wel een beetje overkill.

Ik heb twee Trio12 aan een 2x100W hangen en daar bereik je al de mechanische grenzen mee van de woofer (X-Max 40mm)

2e niet echt nodig? wat betreft geluidsdruk niet maar akoestisch wel. Iets met staande golven enzo.
Ja een 2de kan nuttig zijn om akoestische problemen op te lossen. Dat is juist.
Maar 1tje geeft toch al voldoende druk voor een normale woonkamer. 2 is natuurlijk altijd leuker.

In wat voor een kast heb je die Trio12's zitten?
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

rho schreef:
Mr Tube schreef:
rho schreef:

Ja een 2de kan nuttig zijn om akoestische problemen op te lossen. Dat is juist.
Maar 1tje geeft toch al voldoende druk voor een normale woonkamer. 2 is natuurlijk altijd leuker.

In wat voor een kast heb je die Trio12's zitten?
Ik heb kasten van rond de 80 a 100liter, weet het niet precies meer maar ik streef meestal naar een QTc van rond de 0,6 voor een gesloten behuizing.
rho

Bericht door rho »

Da's betrekkelijk ruim. Ik zit rond de 55 liter. Met een beetje boost in de hele lage frequenties.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

rho schreef:
Da's betrekkelijk ruim. Ik zit rond de 55 liter. Met een beetje boost in de hele lage frequenties.
Bij mij is het een deel van een passief gefilterd 4weg systeem, 55Liter gaat ook maar dan zit je wat betreft Q hoger. Voor een goed impulsgedrag is een iets lagere Q prettiger en dus een wat ruimere behuizing.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Je kunt ook een LT gebruiken en dan kan je prima een klein kastje gebruiken. Je hebt er alles voor in huis:

- Een woofer die extreem veel vermogen kan hebben
- Een DSP met parametrische EQ mogelijkheden
- Schier oneindig vermogen

Als je dat in een kistje stopt, een nette Q geeft dmv de DSP, dan gaat dat prima klinken. Eigenlijk kan je heel winISD achterwege laten, of je moet er een LT @ 30Hz en een Q van 0,5 bij simuleren. Kan je zo doen in een kistje van 25L, hoewel je op een gegeven moment wel heel veel vermogen nodig gaat hebben bij extreem kleine kistjes).
MJoosten

Bericht door MJoosten »

@HSmeets, ik heb de meeteenheid inderdaad kunnen veranderen naar Metriek.
Ik kom uit op 78 liter. 20Hz ligt dan op -10Db.

Het wordt dan dus een NU3000DSP (20,- extra) ik zal de output dan moeten beperken met de Peak Limiter in de DSP?
Ik zie dan dat hier termen staan als DBfs en Vp(?!). Hoe bepaal je hiermee de maximale input op de driver?

Eenmaal de subwoofer klaar, zal ik met de DSP aan de slag moeten.
Ik heb hier zo het e.e.a. over gelezen. In 'Jip en Janneke taal'.
Je maakt een REW (als lijkt me dit al zeer ingewikkeld). Hiermee maak je inzichtelijk welke frequenties onvoldoende belicht worden of te luid gespeeld worden. Deze frequenties stel je in de DSP bij. Begrijp ik het dan goed?
Bijlagen
750-NU3000DSP_detail6.jpg
ief

Bericht door ief »

Kan alleen maar zeggen dat ik holmimpulse erg makkelijk vind om te beginnen met meten (en schijnt ook goed te zijn) Verder lijkt me dat wel de manier, pieken weghalen, dips laten zitten. Ik kan me slecht voorstellen dat je de sub zo hard gaat beluisteren dat ie de geest geeft (lijkt me een monster) maar een limiter instellen is natuurlijk wel zo veilig voor 'als'. (kan nog is iets fout gaan ergens ofzo)

Verder moet je er volgens mij ook nog rekening mee houden dat de inuke een 'pro' apparaat is en dus minder gevoelig is aan de ingang. (weet niet hoe je hem gaat aansturen)
MJoosten

Bericht door MJoosten »

ief schreef:
pieken weghalen, dips laten zitten.
Zou je dat uit willen leggen?

Ik heb een Onkyo NR626 en wil de Amp aansturen via de SUB-out en een 'XLR Male to RCA Female Adapter' op de subwooferkabel.
ief

Bericht door ief »

Toevallig net mijn (eerste :)) in room metinkje gedaan dus voor wat het waard is:

ik heb de 25 db lijn als mijn 0 lijn genomen en dat wat er erg bovenuit steekt (in de bas ongeveer 50 en 100 hz) weg gehaald middels eq, alles wat er onder duikt moet je laten zitten, kan dat even niet uitleggen maar meen dat het zelfs niet kan omdat als je daar gaat boosten je de reflectie die de dip veroorzaakt ook boost en dat schiet niet op.

Hoe het er bij jou uit zal zien is erg ruimte en plaatsingafhankelijk, daarom worden er vaak meerdere subs aangeraden, niet voor meer bas maar voor een betere verdeling en dus minder pieken en dalen zonder dat je daar eq voor nodig hebt.

Hoe het uitpakt met je subuitgang en de inuke moet je even bekijken.
Bijlagen
in room elacs.png
MJoosten

Bericht door MJoosten »

@ief, je doelt op het volgende probleem.
http://www.bax-shop.nl/forum/f7-geluid- ... 15517.html

Is dit te verwachten? De Sub-kabel zal vrij lang zijn of ik gebruik een Marmitek 625.
ief

Bericht door ief »

Niet het hele topic daar gelezen maar de kabel zal het probleem niet echt zijn denk, kan ff geen anologie bedenken...

Kijk eerst maar hoe het uitpakt, misschien geen probleem, anders voorversterkertje er tussen, ook klaar.
rho

Bericht door rho »

Die ruis heb ik ook. voor een sub is dat geen probleem.
Je stelt een LP filter in op zo'n 500Hz en het probleem is weg.
MJoosten

Bericht door MJoosten »

Ik zou graag gelijk met het front het speakerdoek willen spannen. Moet dan de totale afstand tot het doek de Xmax zijn? Dus de woofer zo diep in het front worden gefrees?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”