Nu nog een keer in het Nederlands?Walt schreef:Hallo pappaleo,
Als je op de snelweg een afslag nadert maar jij moet rechtdoor maar die afslag staat vast dan heeft het rechtdoor gaande verkeer ook hinder...
Groetjes Walter
Dipool met AMT , AT en 15" .
Moderator: Beheerdersteam
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
1) jij rijdt met je auto op de snelweg
2) je nadert een afslag
3) jij wilt niet opzij maar rechtdoor
4) de afslag blijkt naar de IKEA te gaan en staat helemaal vast
5) hierdoor is het ook extra druk op het deel van de snelweg voor de afslag
6) hierdoor kun jij niet lekker doorrijden
7) je hebt hier hinder van
Probeer nu in gedachte de parallel te zien met een filter...
Je kan het ook nog op subniveau zien dan kom je uit bij de werking van Bybees en bypass buizen!
Groetjes Walter
2) je nadert een afslag
3) jij wilt niet opzij maar rechtdoor
4) de afslag blijkt naar de IKEA te gaan en staat helemaal vast
5) hierdoor is het ook extra druk op het deel van de snelweg voor de afslag
6) hierdoor kun jij niet lekker doorrijden
7) je hebt hier hinder van
Probeer nu in gedachte de parallel te zien met een filter...
Je kan het ook nog op subniveau zien dan kom je uit bij de werking van Bybees en bypass buizen!
Groetjes Walter
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Niet! 
Maar willen jullie mijn uitleg niet snappen of doen jullie gewoon vervelend?
Maar willen jullie mijn uitleg niet snappen of doen jullie gewoon vervelend?
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Ik heb nog nooit gehoord van elektronen die anticiperend konden kijken en doen.
Dat zal dan door die Bybee's komen.
Dat zal dan door die Bybee's komen.
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 04 jan 2015, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
@Jeroen_d:
Waarom hebben jullie eigenlijk die notch toegepast voor de AMT, had dit ook niet in de DSP gekunt?
Verder zie ik de opslingering in het hoog filter, exact wat ik ook had in mijn filter met mijn vorige AMT's. Ik kreeg dit qua klank nooit echt 100% misschien kwam het wel door die opslingering, dit ondanks dat de totale responsie wel vlak was.
@Hans, zie die Bybees als een rustige parallel weg om die drukke afslag te omzeilen, daar hoef je niet anticiperend voor te kunnen kijken.
Groetjes Walter
Waarom hebben jullie eigenlijk die notch toegepast voor de AMT, had dit ook niet in de DSP gekunt?
Verder zie ik de opslingering in het hoog filter, exact wat ik ook had in mijn filter met mijn vorige AMT's. Ik kreeg dit qua klank nooit echt 100% misschien kwam het wel door die opslingering, dit ondanks dat de totale responsie wel vlak was.
@Hans, zie die Bybees als een rustige parallel weg om die drukke afslag te omzeilen, daar hoef je niet anticiperend voor te kunnen kijken.
Groetjes Walter
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Dat een parallelcondensator niet in de signaalweg zit is een misvatting.pappaleo schreef:Belangrijker dan de 'kwaliteit' van de condensator is de juiste waarde. Een 8,2uF kan niet zomaar vervangen worden door een 10uF omdat die zogenaamd van betere kwaliteit is.
De condensator van 15uF zit niet in de signaalweg en dan wordt het vervangen door een SGO exemplaar al helemaal een operatie waar het nut minimaal is en betwijfeld mag worden.
Laat ik zeggen, het zou bij mij niet hoog op de prioriteitenlijst staan.
Als je kijkt naar de aansturing van de driver dan staat op de uitgang van het tweede orde filter een bepaalde signaalspanning die naar de driver gaat. Zie het als een spanningsbron. Deze spanningsbron heeft een inwendige impedantie. Deze inwendige impedantie is nu juist precies de condensator en spoel parallel aan elkaar geschakeld. Er is wat dat betreft geen principaal verschil tussen een hoog- en laagdoorlaatfilter. Waar ze wel in verschillen zijn de waardes van de componenten.
Daar komt nog bij dat de condensator voor het hoogdoorlaatfilter een zeer kleine signaalspanning voert in het werkgebied van de tweeter, hij laat namelijk alles door. Bij de parallelcondensator staat er juist een maximale spanning over de condensator in het werkgebied van de middentoner.
Je kunt dus niet zomaar stellen dat parallel of serie belangrijker is. Het is bij de AT mid een flink verschil of je er een 8,2uF Audyn Cap Plus of Superior Z-cap overheen zet. Het klinkt dan bij de Audyn Cap Plus net alsof de tweeter in het onderste gedeelte van zijn bereik harder speelt. Maar je kunt die klank moeilijk nabootsen door daadwerkelijk de tweeter daar harder te laten spelen. Die condensators hebben duidelijk hun eigen signatuur.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
De AMT en C-Quenze worden in de DSP niet apart gefilterd, als je dan de AMT zit te notchen dan notch je de C-Quenze mee. Dat wil je niet omdat de C-Quenze het daar juist uitstekend doet en de AMT buiten zijn werkgebied speelt. Het verdient dus sterk de voorkeur de notch in het passieve filter te zetten.Walt schreef:@Jeroen_d:
Waarom hebben jullie eigenlijk die notch toegepast voor de AMT, had dit ook niet in de DSP gekunt?
Verder zie ik de opslingering in het hoog filter, exact wat ik ook had in mijn filter met mijn vorige AMT's. Ik kreeg dit qua klank nooit echt 100% misschien kwam het wel door die opslingering, dit ondanks dat de totale responsie wel vlak was.
Groetjes Walter
De opslingering in het filter is niet zo relevant. Wat veel relevanter is, is dat de fase exact is uitgelijnd. De opslinger effecten worden volledig teniet gedaan door de DSP. Ik weet verder niet waarom je de AMT nooit helemaal goed hebt gekregen. Ik weet wel dat de nieuwe dipool tweeters op een wat hoger kwalitatief niveau spelen op een open baffle. Dat zal voor die van Carlo niet anders zijn. Zijn speaker zit op het niveau waar MOB3W zat en dat is uitstekend. Daarbij heeft hij nog strakker laag met die mooie grote woofers.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Ik heb de 'hele reis' nog maar eens terug gelezen. Een mooi project met een nog mooier resultaat.
Mooi, mooi, mooi
Mooi, mooi, mooi
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Hoe laag gaan deze baffle's eigenlijk? Zijn die cornerwoofers nog echt nodig of zou het zonder ook al wel tot 40Hz kunnen spelen?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
de dipool woofers worden op 40Hz afgefilterd, dus dan ga ik er van uit dat ze dat wel halen
dus nog een hele octaaf wat de cornerwoofers mogen doen
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Daar had ik even overheen gelezen blijkbaar. Zal dan van je muzieksmaak afhangen of de cornerwoofers nog veel extra gaan toevoegen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
en van het soort opnames, in concertopnames zit er veel "ruimte info" in die laagste octaaf.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Denk eerder dat dat de luchtverversingsinstallatie is die je hoort.......Henkjan schreef:en van het soort opnames, in concertopnames zit er veel "ruimte info" in die laagste octaaf.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
als het in de opname zit, wil je t wel kunnen horen toch?ds23man schreef:Denk eerder dat dat de luchtverversingsinstallatie is die je hoort.......Henkjan schreef:en van het soort opnames, in concertopnames zit er veel "ruimte info" in die laagste octaaf.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Net als de ijsbreker op de Dnjepr rivier voer, die in de opnames zat bij Philips. 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Dat verhaal heb ik ook eens gehoord. Was dat niet een opname in een kerk, St Petersburg oid?hannesie schreef:Net als de ijsbreker op de Dnjepr rivier voer, die in de opnames zat bij Philips.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
In Aat's orgelplaat zit in bepaalde stukken ( kerken in Parijs), een ongeëvenaarde hoeveelheid rumble......
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Ja, maar dan heet die rivier de Neva, dus dat kan ook verkeerde info zijn, die Dnjepr rivier.
Maar inderdaad de opnames in het Kirov theater in St Petersburg heb ik hier. en daar had ik de verhalen van de opname technicus (Onno Schulz, Philips ).
Die was een keer op bezoek bij de AVMN.
Dus als ik die wil horen moet ik bij Carlo op bezoek.
Maar inderdaad de opnames in het Kirov theater in St Petersburg heb ik hier. en daar had ik de verhalen van de opname technicus (Onno Schulz, Philips ).
Die was een keer op bezoek bij de AVMN.
Dus als ik die wil horen moet ik bij Carlo op bezoek.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
De Ultrazoooms doen dat bereik ook probleemloos.....hannesie schreef:Dus als ik die wil horen moet ik bij Carlo op bezoek.
