Feitelijk een OB waarbij er geen afstraling aan de achterzijde is..... Je zou dan geen kastkleur meer moeten hebben, zal me benieuwen...... En verder is het leuk om weer eens te klooien.
Tsja, hier moet ik nog eens wat mee doen: BG Neo 8s
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: Tsja, hier moet ik nog eens wat mee doen: BG Neo 8s
Hans, this is different koek om met van Gaal te spreken.
Feitelijk een OB waarbij er geen afstraling aan de achterzijde is..... Je zou dan geen kastkleur meer moeten hebben, zal me benieuwen...... En verder is het leuk om weer eens te klooien.
Ook een different look.ds23man schreef:Hans, this is different koek om met van Gaal te spreken.![]()
Maar een aantal van die magnetostaten worden toch ook al vanaf fabriek wel voorzien van een demping, uiteraard dan wel een kleiner formaat, en/of met een achterzijde open/gesloten.
Maar de Neo 3 heeft dacht ik ook een demping, en als je dat wijzigt met een groter volume en demping kun je ook een beter resultaat behalen.
dre is ook met een dergelijk iets bezig.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Beetje zoals Quad ESL 57? En waarom nou weer een JBL doos op de foto?ds23man schreef:Een soort tussenoplossing: de BackWaveDampenedOpenBaffle..........![]()
Lekker klooien met empirisch onderzoek.
Gaat niet. Het is ijdele hoop dat wat je nu aan het doen bent tot zinnige resultaten leidt, de backwave afdoende dempen zonder kast dat is tot mislukken gedoemd.ds23man schreef:Hans, this is different koek om met van Gaal te spreken.![]()
asterduc en ik hebben in het verleden kasten gebouwd waar de kastklank vrijwel geheel afwezig was voor het middengebied. Dat bereik je met taps toelopende behuizingen, er zijn verschillende mogelijkheden. Ik had de sphere/tube combi van B&Wspeakers nagebootst, asterduc had zijn eigen variant. Dat soort behuizingen, zeer stijf gemaakt van dik materiaal, met afdoende demping, haalt de kastklank weg. De taps toelopende behuizing dempt interne staande golven sterk zodat je nog maar weinig dempingsmateriaal nodig hebt om het geheel resonantievrij te maken.
Wat ook werkt is al door Martijn_M en bertor gedaan. Dat is een grote behuizing die flink lek is waardoor je flink veel dempingsmateriaal erin kan stoppen. Daarmee bereiken ze een cardioide afstraalgedrag, door een combinatie van delay en demping. Er is tegenwoordig ook een Nederlands bedrijf op de pro markt met dit soort systemen: http://dutchdutch.com/
- bas focal m180
- Contacteer:
Ik ben heel benieuwd wat DS23 met deze informatie gaat doen, en/of hoe eigenwijs hij is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Zal ik dan maar net zo eigenwijs zijn als Rainir Kronke van Proraum?
Hij heeft wel een leuke dode ruimte:
http://www.audax-speaker.de/index.php?m ... ic_chamber
Het gaat mij er niet om het geluid aan de achterzijde volledig te elimineren maar tot een acceptabele waarde te reduceren, laten we zeggen 20db. Een leuke bijkomstigheid van deze tests is het effect van diverse dempingsmaterialen bij verschillende frequenties laat zien. Wat je nu al ziet dat 1 laag Baf boven de 5 Khz slechts de reflectie van een kastwand slechts met 2db dempt. Dat is spul is totaal onbruikbaar achter een magnetostaat in een gesloten kast. Dat had ik zelf al gemerkt met mijn Ultrazooom, twaron erin en het was gelijk duizend maal beter.
Hij heeft wel een leuke dode ruimte:
http://www.audax-speaker.de/index.php?m ... ic_chamber
Het gaat mij er niet om het geluid aan de achterzijde volledig te elimineren maar tot een acceptabele waarde te reduceren, laten we zeggen 20db. Een leuke bijkomstigheid van deze tests is het effect van diverse dempingsmaterialen bij verschillende frequenties laat zien. Wat je nu al ziet dat 1 laag Baf boven de 5 Khz slechts de reflectie van een kastwand slechts met 2db dempt. Dat is spul is totaal onbruikbaar achter een magnetostaat in een gesloten kast. Dat had ik zelf al gemerkt met mijn Ultrazooom, twaron erin en het was gelijk duizend maal beter.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
In ieder geval beter dan baf, maar dat zal ik ook testen in deze meetopstelling.dre schreef:Dus Twaron dempt 1000x beter?
Zal vandaag eens wat diverse materialen bestellen, als iemand nog suggesties heeft of reststukken heeft liggen...
Twaron met een stuk stevige deming er achter,ik denk dat het niet beter gaat worden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Net een bult rommel bij Rumoh besteld. MDM3, sonofill, Bondum, Twaron, Bailey's en Pritex.
Proraum gebruikt trouwens baf met een soortelijk gewicht van 1000g/m2 en een laag vilt.
Proraum gebruikt trouwens baf met een soortelijk gewicht van 1000g/m2 en een laag vilt.
Bij mijn antieke Fostex FS21RP scheelde het in ieder geval een hoop, dan wel geen metingen gedaan toen, maar het gaf duidelijk een stabielere indruk met die wijziging van wol naar Twaron.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
En nou hopen dat Rudy het snel op de post doet. 
Het fullrange drivertje van de LXmini is ook op dit principe gebaseerd. Dus dipool met aan de achterzijde een soort diffuser met acousta stuff demping voor het verlagen van de afstraling naar achteren.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Zou eigenlijk wel eens een meting willen zien van die constructie in vergelijking met het losse speakertje.
Een konusspeakertje heeft aan de achterzijde niet dezelfde freq. karakterestiek als aan de voorzijde.
Een konusspeakertje heeft aan de achterzijde niet dezelfde freq. karakterestiek als aan de voorzijde.
- pappaleo
- Contacteer:
Daar heb ik nog nooit klachten over gehad. Als er een snel is is hij het wel.ds23man schreef:En nou hopen dat Rudy het snel op de post doet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik weet niet of hij nu met vakantie is.....pappaleo schreef:Daar heb ik nog nooit klachten over gehad. Als er een snel is is hij het wel.ds23man schreef:En nou hopen dat Rudy het snel op de post doet.
Is dit je uitgangspunt?
Van de Proraum Pro 20 D.
Van de Proraum Pro 20 D.
- Bijlagen
-
- pro20d-hobby-hifi.pdf
- (2.2 MiB) 51 keer gedownload
-
ds23man
- Ook commercieel actief
En dan moet de demping wel over het hele gebied gelijkmatig zijn, vandaar mijn testjes. Kan zijn dat ik op combinatie van verschillende materialen uitkom.
Tegen gedegen onderzoek is meestal weinig in te brengen... Dat bedoel ik positief.ds23man schreef:Verbazingwekkend eigenlijk, een hoop kijkers hier maar geen inhoudelijke reacties.......
-
ds23man
- Ook commercieel actief
En de bestelling is afgestuurd!
Morgen lekker verder rommelen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Realiseer me net dat ik de forumkorting vergeten ben! 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ivo schreef:Tegen gedegen onderzoek is meestal weinig in te brengen... Dat bedoel ik positief.ds23man schreef:Verbazingwekkend eigenlijk, een hoop kijkers hier maar geen inhoudelijke reacties.......