Impedantie meting drivers

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

markbakk

Re: Impedantie meting drivers

Bericht door markbakk »

Overal waar ze lijken te zweven moet je in elk geval zorgen voor een verbinding met de signaalmassa-uitgang van de eindversterker (de zwarte connector). Dus bij de luidspreker (+ of - maakt niet uit overigens) en bij de zeners en de parallelweerstanden van de 'probes'. Het is zelfs verstandig om alleen maar een verbinding te leggen met de uitgang van de eindversterker en niet met de massa-ingang van de geluidskaart, je hebt als het goed is de massa-uitgang van de geluidskaart al verbonden met de massa-ingang van de versterker.

Het symbool van die omgekeerde T staat voor een massa-aansluiting. Het zal je overigens inmiddels duidelijk zijn dat je geen gebrugde versterker mag gebruiken (tenminste, niet zonder nog twee weerstandjes...).
simsalabim

Re: Impedantie ting drivers

Bericht door simsalabim »

pappaleo schreef:
Siempie schreef:
maar ik ben soms bang dat mensen het maar dom vinden en daarom niet reageren.
Dus dan verontschuldig ik me maar vast..
Ik reageer toch?
Siempie schreef:
Het klinkt misschien gek maar dat schema 3.2 vind ik dus heel lastig te lezen daar:
Dat komt omdat je de betekenis van het massa-symbool blijkbaar niet kent/begrijpt.
Als een draad plotseling eindigt op een dwarsstreepje, dan betekent dat een verbinding aan massa (stel je maar voor: een metalen behuizing waar het hele zooitje zit ingebouwd) al die punten worden dus met elkaar verbonden. In de tekening scheelt dat dan de helft van de lijnen.

Siempie schreef:
1 de luidspreker maar met 1 ingang getekend staat ipv met zowel + als -
De - van de luidspreker zit dus aan massa, dat wil zeggen verbonden mat de zwarte aansluitklem op je meetversterker.
Siempie schreef:
2 de versterker maar met 1 uitgang getekend staat terwijl daar toch ook een + als - zit
zie vorig punt. De zwarte aansluitklem van je versterker zit aan 'massa'
Siempie schreef:
3 de zeners niet aangesloten staan maar in de lucht zweven, ik neem aan dat deze aan de plug komen van de rca, (cold/ground) en de R1 op de kern (hot)
Je zegt het zelf. Cold/ground is hetzelfde als wat ik massa noem. Dus je opmerking is correct.
yes, het kwartje is gevallen!!

Bedankt :beer:
simsalabim

markbakk schreef:
Overal waar ze lijken te zweven moet je in elk geval zorgen voor een verbinding met de signaalmassa-uitgang van de eindversterker (de zwarte connector). Dus bij de luidspreker (+ of - maakt niet uit overigens) en bij de zeners en de parallelweerstanden van de 'probes'. Het is zelfs verstandig om alleen maar een verbinding te leggen met de uitgang van de eindversterker en niet met de massa-ingang van de geluidskaart, je hebt als het goed is de massa-uitgang van de geluidskaart al verbonden met de massa-ingang van de versterker.

Het symbool van die omgekeerde T staat voor een massa-aansluiting. Het zal je overigens inmiddels duidelijk zijn dat je geen gebrugde versterker mag gebruiken (tenminste, niet zonder nog twee weerstandjes...).

Kijk ik wist gewoon nog niet eens dat de min in principe dus een massa aansluiting is, dat zal misschien niet altijd opgaan?
Maar hoe dan ook, denk ik hier toch weer een belangrijk begin electro feitje opgedaan te hebben :goedzo: , mijn dank :bakkie:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Siempie schreef:
Kijk ik wist gewoon nog niet eens dat de min in principe dus een massa aansluiting is, dat zal misschien niet altijd opgaan?
Klopt, daarom is niet elke versterker geschikt als meetversterker. Bij een gebrugde versterker (twee versterkers waarop het signaal in tegenfase wordt aangeboden) bijvoorbeeld, wordt de luidspreker tussen de twee rode aansluitingen van beide versterkers aangesloten. Daar is geen sprake van een massa aansluiting op de uitgang, en die kan je dan ook niet gebruiken hiervoor.
simsalabim

markbakk schreef:
je hebt als het goed is de massa-uitgang van de geluidskaart al verbonden met de massa-ingang van de versterker.
Dat gaat vanzelf als je een rca kabel gebruikt toch?
markbakk schreef:
Het is zelfs verstandig om alleen maar een verbinding te leggen met de uitgang van de eindversterker en niet met de massa-ingang van de geluidskaart, je hebt als het goed is de massa-uitgang van de geluidskaart al verbonden met de massa-ingang van de versterker.
Maar dan zou het schema wel veranderen, iig de plaats van de probes zou dan tussen de EV en de driver komen?
simsalabim

Ok, even voor de duidelijkheid, ik heb de UCA202,

plaatje:
1600-UCA202_detail2.jpg
Bij de output gebruik ik het L output van de UCA202 en dat gaat naar de meetversterker toe,
dan komt schema 3.2 en 3.3 en dat gaat naar de L input EN naar de R input van de UCA202 wat het dus een 2 kanaals meting maakt, ondanks dat ik alleen het L output kanaal van de UCA202 gebruik.

Klopt dit zo?

Voor de zekerheid, voordat ik de bestelknop indruk, zijn dit de juiste weerstanden?

https://www.conrad.nl/nl/metaalfilmweer ... 20735.html
https://www.conrad.nl/nl/metaalfilmweer ... 18366.html
https://www.conrad.nl/nl/vermogensweers ... 01943.html
markbakk

Bericht door markbakk »

Je gebruikt maar een uitgang, want je hebt maar een signaal nodig. En twee meetinstrumenten om de spanningsval over de weerstand te kunnen meten, vandaar de tweekanaalsmeting.

Je hebt de goede weerstanden voor de probes. Voor de weerstand in de meetbrug zou ik een inductiearm type nemen zoals ze door de speakerzelfbouwzaken worden geleverd. En je moet nog een referentieweerstand hebben, 8,2 Ohm, 1% en 1W. Die gebruik je om je meetopstelling te ijken.
simsalabim

Sark heeft mij een mooie tekening gemaakt en idiot proof it is! :goeie:

Ik ga alle spulletjes bestellen en van de week mag mijn soldeerbout weer aan!
NICE, de eerste schreden op het speakerontwerp pad!! :rock:

Iedereen bedankt en ik ga uiteraard foto's posten!
Zodat iedereen die ook zelf een impedantie meting wilt maken maar het niet helemaal snapt er ook goed uit kan komen =D> :proost:

En verdomd als ik denk dat ik eigenlijk op een cavia forum zit, dan nog wel een kerstcavia forum ook nog :think:

:mrgreen:
simsalabim

Inmiddels spulletjes op de 27Ohm weerstand na binnen.
Wordt wel wat :)
20141215_212557.jpg
20141215_224939.jpg
SARK

Bericht door SARK »

Als de schets in het laatste plaatje van jou is en je hebt de knooppunten met opzet getekend dan weet ik niet zeker of de tekening wel juist is hoor [-X
Bijlagen
MeetJig.jpg
SARK

Bericht door SARK »

Ik denk dat dit beter gaat:
MeetJig.jpg
Laatst gewijzigd door SARK op di 16 dec 2014, 20:52, 2 keer totaal gewijzigd.
simsalabim

8-[

uhh ja..

gij hebt gelijk Sark..
:goeie:

en je had het nog wel zo mooi in 3d voor mij uitgewerkt in Sketchup..
Zo leer ik nu dat een foutje snel gemaakt is.. toch goed dat ik de foto even poste..

Dank je :proost:
SARK

Bericht door SARK »

Voor de liefhebbers .... mijn gefröbel in SketchUp:
Bijlagen
Meetjig.skp
(3.14 MiB) 58 keer gedownload
simsalabim

Zo de soldeer werkzaamheden gaan goed, de 27 Ohm weerstand is inmiddels binnen en het is een 10 W met 1% tolerantie, not bad..

20141225_192653.jpg

In het kastje zetten..

20141226_131635.jpg
En KLAAR!!
20141226_141809.jpg
simsalabim

Ik krijg het dus niet goed in Llimp... :cry:

Helemaal de manual gevolgd, alles in gesteld voor W7.

Als ik een stepped sine doe en dan RLC analyseer dan komt er een hele andere waarde uit dan de referentie 8.2 Ohm weerstand die ik op de luidspreker klemmen zet.. begrijp er helemaal niets van :( :evil:
RLC meting A.jpg
20141226_170647.jpg
simsalabim

Ik heb precies het schema gevolgd voor de impedantie box (net weer nagecheckt).
Het R output kanaal van de geluidskaart is aangesloten op een R input kanaal op de versterker.
Dit is een geïntegreerde versterker, volume zo ingesteld dat bij de calibratie van de geluidskaart het level in het groen bleef.
Zo ver zo goed..
Maar als ik dan een meting doe, dan klopt de uitkomst niet... wat doe ik verkeerd?? ](*,) :think: :(
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

links en rechts (in op de geluidskaart) zitten wel zoals Arta verwacht?
simsalabim

Henkjan schreef:
links en rechts (in op de geluidskaart) zitten wel zoals Arta verwacht?
Hoi Henk Jan,

ja dat zit goed.

Moet ik soms zelf nog een berekening maken ofzo van die waarde?
Dat het programma niet kant en klaar de waarde geeft?
Laatst gewijzigd door simsalabim op vr 26 dec 2014, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
simsalabim

Als ik een 8.2 Ohm referentie weerstand over de luidsprekerklemmen van de impedantie box meet krijg ik steeds +- 30 Ohm.
De weerstand waar over gemeten wordt in de impedantie box zelf is 27 Ohm (1 % tolerantie).
Het lijkt wel alsof ik die aan het meten ben... :think: :?

Zie hier de plot:
RLC meting B.jpg

Ook nog even een meting van een centerspeaker (Sputnik van Peerless):
Center speaker meting.jpg

Ziet er allemaal vreemd uit...

Zou ik de boel gesloopt hebben :shock:

de eerste keer dat ik het aansloot deed ik dat op de main output van de versterker (dus zonder voorversterker ertussen, ik dacht dat de geluidskaart het volume zou regelen, maar dat doet de uca202 dus niet, goedkoop kaartje)..
Dat kan het toch niet wezen hoop ik...
simsalabim

Mocht iemand tips hebben waar ik naar moet kijken om er achter te komen waar het probleem zit... graag!!
simsalabim

Ik meet steeds maar rond de 27 Ohm terwijl ik de 8,2 Ohm in de klemmen zet...
Hoe kan dat nu?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

simsalabim schreef:
Ik meet steeds maar rond de 27 Ohm terwijl ik de 8,2 Ohm in de klemmen zet...
Hoe kan dat nu?
Hoe is het als je links en rechts verwisselt van het impedantieboxje naar je geluidskaart. Wat meet je dan?
simsalabim

Hoi Leo,

dan krijg ik de volgende meting, zo een 126 Ohm.. :-s
RLC meting C.jpg

Ik snap er niets van..
pfffffffffffffffff :?
simsalabim

Dit is het schema waar ik naar gewerkt heb

20141227_225354.jpg

Versterker krijgt het signaal van de geluidskaart (L kanaal) en dat gaat de impedantie box in via versterker zwart en versterker rood.
simsalabim

Ook nog even gemeten over de speaker aansluiting rood en versterker aansluiting rood, netjes 27 Ohm, dus dat is ook goed... pfffffff

:evil:

20141227_234459.jpg

Op de zwart meet ik geen weerstand (0.02 Ohm)

Over de input en de output van de impedantie box (L en R kanaal) meet ik 1.635 K Ohm...
Weet niet of dit nu wel goed is?? even narekenen..

EDIT; Hier zit iets vreemds...
1.635 K Ohms.. :think:

Dat klopt volgenst mij niet.. het is namelijk een kringetje die over 3 weerstanden gaat, in serie dus.
0.91 K Ohm + 8.2 K Ohm + 27 Ohm = 9.137 K Ohm .. of zie ik dit niet goed?

EDIT 2: My bad, ik zie het inderdaad niet goed, de 0.91 K Ohm is de R2 met de zeners die naar de massa gaat, dus die doet niet mee in het circuittje tussen L en R van de output op de impedantie box.
Dus dan krijg ik 8.2 K Ohm x 2 + 27 Ohm = 16,427 en dan denk ik dat ik misschien de multimeter niet goed aflees.
Als ik deze op 2K zet krijg ik een waarde van 1.635 is dit nu 16.350 K Ohm, zo ja dan zit ik er 'maar' bijna 100 Ohm naast... en dat lijkt me ook al niet zo een beste tolerantie.... :hide:

EDIT 3: Even opengeschroefd en gemeten over R1, multimeter op 20K, ik meet dan 4.4..
\Dit zou toch echt 8.2 moeten zijn, ook de colorcode lijkt te kloppen.. Zou Conrad....???
Of meet ik niet goed?? 8-[

Pfff ik stop er even mee.. hopelijk morgen iemand die mij een beetje verder wil helpen :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”