Wie helpt mij opweg met mijn eerste project?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MikevdG

Wie helpt mij opweg met mijn eerste project?

Bericht door MikevdG »

Hallo beste zelfbouwers!

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen, ik ben mike, 15 jaar en heb weinig ervaring met het bouwen van luidsprekers (een noob dus). Ik heb altijd wel een liefde voor muziek gehad en ook voor kwaliteit. Vandaar dat ik een nieuwe luidspreker set wilde aanschaffen, toen ik de prijzen van een qualitatief goede hifi set zag schrok ik aardig, omdat ik best handig ben en wel van uitdagingen houd dacht ik, voor dat geld maak ik ze zelf wel! Zo komen we dus bij dit onderwerp.. Ik heb (al zeg ik het zelf) al aardig wat onderzoek naar zelfbouw gedaan en heb het idee dat ik wel wat van de basis afweet nu. Alleen loop ik een beetje tegen het probleem aan dat ik niet goed weet hoe ik nou moet beginnen, vandaar de vraag op dit forum wie mij en eindje opweg wilt helpen! Ik weet niet goed waar ik voor wil gaan en wat een goede keuze zou zijn voor de ruimte waar ik de speakers wil en de muziek die ik luister. De kamer waarin ik de luidsprekers wil plaatsen is circa 3 bij 5. En de muziek die ik luister is house en rap, hierdoor denk ik dat bass wel belangrijk is bij de luidsprekers die ik ga maken. Heeft iemand op deze gegevens een advies of aanbeveling voor systeem en kast principe, etc? Ook vraag ik me af hoe ik moet beginnen.. Kies je eerst drivers uit of ontwerp je eerst je kast? Als iemand mij wat tips/trucs zou kunnen geven zou je mij daar erg mee helpen!

Mvg mike
ray5150

Re: Wie helpt mij opweg met mijn eerste project?

Bericht door ray5150 »

Van harte welkom, Mike.

Kun je ook aangeven wat je budget hiervoor is ? en ook een punt, kun je (misschien via familie) beschikken over elektrisch gereedschap als een cirkelzaag of decoupeerzaag ?
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Ipv een cirkelzaag kan ook gekozen worden voor het laten zagen.
Maar een budget aangeven is is wel handig.
MikevdG

Bericht door MikevdG »

Bedankt voor het reageren ray5150! Mijn budget ligt rond de 300 euro, die ik van mijn vader krijg, verder kan ik zelf nog wel ongeveer +- honderd euro inleggen. Al het nodige gereedschap is hier aanwezig (voordelen van een vader die graag klust)!
Lutkeveld
Ook commercieel actief

Bericht door Lutkeveld »

Voor het (besparen van) geld hoef je het echt niet te doen. Kosten stapelen al snel op.
Laten we een simpele 2 wegs boekenplank luidspreker nemen:
Woofer: €30, Tweeter: €25, filtercomponenten: €15, kast, afwerking en connectors: €15
En dat keer twee voor een stereo paar komt uit op 170 euro, en dan heb je nog geeneens een versterker.

Het is een leuke hobby en bezigheid, dat wel :)

Ohja: Welkom :)

Edit: Ah 300 euro is wel een ruim budget, daar valt wel wat van te maken.
Stel leuke vloerstaanders ofzo :rock:
Laatst gewijzigd door Lutkeveld op vr 26 dec 2014, 0:03, 1 keer totaal gewijzigd.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Kast, afwerking en connectors is mij nog nooit voor 15 euro gelukt :(
MikevdG

Bericht door MikevdG »

haha ja klopt wel, maar ik bedoelde meer als ik het geld toch al neerleg maak ik er liever een leuk project van! Heb je nog aanbevelingen voor de woofers en tweeters? ik zag op bax shop al wel het een en ander maar weet niet goed waar ik naar moet kijken.. :shock:
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

MikevdG schreef:
haha ja klopt wel, maar ik bedoelde meer als ik het geld toch al neerleg maak ik er liever een leuk project van! Heb je nog aanbevelingen voor de woofers en tweeters? ik zag op bax shop al wel het een en ander maar weet niet goed waar ik naar moet kijken.. :shock:
Kijk eens bij Rumoh.eu
Dan

Bericht door Dan »

Eigenlijk wordt hier aan beginners altijd de LBVS (Low Budget Vloer Staander) aangeraden.
Je vind het bouwpakket hier: http://www.rumoh.eu/nl/staande-bouwpakk ... bvs-i.html

Dat is een mooi en niet te duur beginnersproject (met ruim voldoende bass"") en het resultaat klinkt heel erg goed, beter dan de veel fabrieksluidsprekers die ettelijke honderden euro's meer kosten :wink:. Vooral bouwen, solderen en dus niet ontwerpen en meten. want dat laatste is voor de beginner erg lastig om zelfstandig te kunnen uitvoeren.
Vervolgens zul je je kunnen inlezen in de topics die voorbij komen om een beetje gevoel te krijgen in wat je zelf precies wilt en wat je begrijpt en of kunt. De één is vooral een bouwer waar de ander het prettig vindt om te rekenen en simuleren. Het één zal een beetje naar het ander toe moeten groeien als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar misschien heb ik het wel helemaal mis en branden je handen om honderden euro's uit te geven aan iets waarvan de uitkomst onzeker is, dat is allemaal aan jou.
Dan

Bericht door Dan »

Ik zie dat je budget 300€ is, dan zit je met de LBVS eigenlijk precies goed :mrgreen:
MikevdG

Bericht door MikevdG »

Leuk setje, ziet er mooi uit! zelf zat ik eigenlijk meer te kijken naar speakers die je op kan hangen.. Kan je me uitleggen waarom je me vloerstaanders aanbeveelt ipv bijvoorbeeld een ophangbaar ontwerp? En bedankt voor alle reacties mensen! hoe meer ik erover praat hoe enthousiaster ik al word haha! Misschien moet ik wat meer vertellen over waarom ik eigenlijk zo'n set wil maken. Ik ben iemand die graag naar goede muziekkwaliteit luistert en ik wilde eigenlijk een set maken waar ik de komende paar jaar van kan genieten, ik heb wat gespaard en voor kerst vroeg ik eigenlijk aan mijn vader om samen een set te maken. Hij zei dat hij het zou funderen en waar nodig helpen. Ik was van plan om iets neer te zetten waar ik trots op kon zijn en zolang ik nog hier in huis woon en geen goed betaald baantje heb van kan genieten. De moeite die er in gestopt mag worden is hoog, en ik ben iemand die graag nieuwe dingen leert.
Laatst gewijzigd door MikevdG op vr 26 dec 2014, 0:35, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik kan het eigenlijk alleen maar geheel eens met Dan zijn. niks meer aan toe te voegen.
(heb zelf ook een lbvs)
ray5150

Bericht door ray5150 »

MikevdG schreef:
Leuk setje, ziet er mooi uit! zelf zat ik eigenlijk meer te kijken naar speakers die je op kan hangen.. Kan je me uitleggen waarom je me vloerstaanders aanbeveelt ipv bijvoorbeeld een ophangbaar ontwerp?
Grote kast = meer bass. :mrgreen:
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

En wie niet met een LBVS is begonnen die bouwde een Needle. Maar Needles en bas gaan niet echt samen.
CoenvanDongen
Contacteer:

Bericht door CoenvanDongen »

De Vifa Premium klinkt erg goed vind ik en kan je redelijk ophangen.
http://www.speakerland.nl/luidsprekermo ... um-06.html
Is wel net iets buiten het budget.

De LBVS kan ook in een kleiner kastje toch? Volgens mij heb ik hier wel eens draadje daarvan gezien.
Wel minder bas, maar een Mivoc subwoofertje is ook niet duur om erbij te zetten ;)
CoenvanDongen
Contacteer:

MikevdG schreef:
ik zag op bax shop al wel het een en ander maar weet niet goed waar ik naar moet kijken.. :shock:
Dat is niet echt een site waar je leuke setjes vanaf kan halen.
Hier vind je interessantere dingen:
http://www.speakerland.nl
http://www.rumoh.eu
http://www.speakerenco.nl
http://www.troelsgravesen.dk
http://www.intertechnik.de
Lutkeveld
Ook commercieel actief

Bericht door Lutkeveld »

FR_Aad schreef:
Kast, afwerking en connectors is mij nog nooit voor 15 euro gelukt :(
15 per stuk, 30 euro per paar. Moet lukken toch? 20 euro aan hout, 5 euro aan hoogglans verf, 5 euro aan terminals.

Een LVBS past inderdaad mooi in het budget. 2.1 is misschien ook een optie, maar daar zijn niet zoveel kant en klare DIY ontwerpen voor beschikbaar. Een Mivoc, Tangband of Dayton in een 20-30 liter behuizing met een fullrange voor het hoog kan ook goed klinken. Waar komen ze precies te staan? Naast een TV, als PC setje....?
MikevdG

Bericht door MikevdG »

hmm ik snap dat een een grote kast voor meer bas zorgt, maar bijvoorbeeld een bass reflex kast of transmissie lijn kan toch ook voor meer als genoeg bas zorgen? Maar als ik het goed begrijp zeggen jullie eigenlijk je moet ergens beginnen en het niet gelijk te hoog aanpakken, en een LBVS zou een mooie stap in de goeie richting zijn? :P

Zou je bijvoorbeeld ook en subwoofer erbij in die kast zetten van de LBVS? En hoe moeilijk zou het zijn om dan de filters aan te passen daarop? En is dit uberhaupt wel nodig voor diepe mooie bas?

Dan ga ik ook maar eens op die sites rondsnufflen denk ik haha! Ik ben gewoon nog heel erg opzoek naar wat ik wil en waar de mogelijkheden liggen, dus bedankt voor alle tips!

Ik zal proberen wat foto's bij te voegen van de ruimte waar ze komen, maar om het alvast te beschrijven: Ik heb een 2.1 logitech pc setje voor bij mn tv en ik wilde eigenlijk een wat beter setje erbij om naar muziek te luisteren wantja van een 50 euro logitech setje hoef je ook niet al te veel te verwachten :lol: Ook zocht ik een setje dat ik eventueel later mee kan nemen als ik bv uit huis ga. Het hoeft voor mij niet perse een bouw paket te zijn, maar volgensmij word dat wel geadviseerd op dit forum. Fotos van de kamer volgen nog!
Laatst gewijzigd door MikevdG op vr 26 dec 2014, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

CoenvanDongen schreef:
MikevdG schreef:
ik zag op bax shop al wel het een en ander maar weet niet goed waar ik naar moet kijken.. :shock:
Dat is niet echt een site waar je leuke setjes vanaf kan halen.
Hier vind je interessantere dingen:
http://www.speakerland.nl
http://www.rumoh.eu
http://www.speakerenco.nl
http://www.troelsgravesen.dk
http://www.intertechnik.de
Vergeet Humble Homemade Hifi niet :wink:

Of topic , je onderschrift ....wat is een piaostemmer :-k
MikevdG

Bericht door MikevdG »

Hier nog de fotos van de kamer:
Bijlagen
image (1).jpeg
DSCF0092.JPG
image.jpeg
CoenvanDongen
Contacteer:

CarloPJB schreef:
Prachtige speakers natuurlijk, maar waarschijnlijk allemaal buiten budget.
CarloPJB schreef:
Ik stem vanalles :mrgreen: :
http://en.wikipedia.org/wiki/Piao

Heb m aangepast ;)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Goeie plek voor een paar lbvs'en.... :mrgreen:
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

CoenvanDongen schreef:
CarloPJB schreef:
Prachtige speakers natuurlijk, maar waarschijnlijk allemaal buiten budget.
CarloPJB schreef:
Ik stem vanalles :mrgreen: :
http://en.wikipedia.org/wiki/Piao

Heb m aangepast ;)
Budget vergeten :oops:

Wel leuk te zien dat de LBVS die ik van dichtbij door Edo in ontwikkeling heb mogen zien/ horen zoveel navolging heeft :goedzo:
Lutkeveld
Ook commercieel actief

Bericht door Lutkeveld »

Jaaa, vloerstaanders for sure
dre

Bericht door dre »

Een monitor komt daar prima tot z'n recht,en dat is als eerste project zeker makkelijker.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”