CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jan Geert »

Yup zat ik ook aan te denken. En heel eenvoudig te doen met 2 draadjes op de andere kant van de print.
Jippy
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 22:13

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jippy »

Inderdaad, stom dat ik dit niet eerder heb gezien, maar ja zo zie je maar, met wat hulp van audiovrienden kom je er wel uit.
Zit doorverb. van rooster van V2 naar volume potmeter. Maar waarom dan bij L van (7) van V2 naar potmeter en bij R van (2) van V2 naar potmeter?
Is de waarde van C1 ook bekend?
Bijlagen
pcb solderside Kalypso.JPG
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jan Geert »

Goede vraag. Ik weet zo niet meer uit het hoofd of de triodes links en rechts gespiegeld waren aangesloten. Qua layout is dat ergens wel logisch. Even snel checken kan door bijvoorbeeld te zien of c4 bij L aan (2) hangt en bij R aan (7). Denk ik wel.
De waarde van c1: is niet kritisch, gezien de hoge waarde van r5 en r9 kan alles van 0.1uF en hoger bij 630v worden toegepast. Een goede en goedkope keus is de standaardserie (de 'wit-rode' ) Mkp van Mundorf. Past ook fysiek goed op die plaats.

Verder: die hoge spanningen bevallen me niets. Persoonlijk zou ik het nooit zo laten zitten, ook niet omdat de anodespanning op de eindbuizen nu wel erg ver boven het datasheet maximum komt.
Als je dat niet erg vindt dan kan je ook de elco's vervangen door de 500v serie van JJ. Die passen daar wel in dacht ik.
Anders misschien toch die eerder genoemde Amplimo trafo.
Ik begrijp daar nog steeds niks van.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door metabaron »

Jan Geert schreef:
Verder: die hoge spanningen bevallen me niets. Persoonlijk zou ik het nooit zo laten zitten, ook niet omdat de anodespanning op de eindbuizen nu wel erg ver boven het datasheet maximum komt.
Als je dat niet erg vindt dan kan je ook de elco's vervangen door de 500v serie van JJ. Die passen daar wel in dacht ik.
Anders misschien toch die eerder genoemde Amplimo trafo.
Ik begrijp daar nog steeds niks van.
Hier ben ik het volledig mee eens. Misschien moet je eens wat gaan simuleren met vermogensweerstanden in het schema. Dit om te de spanning omlaag te krijgen.
Als je continu boven de maximumwaarden zit gaat er een keer wat stuk.

Dennis
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door metabaron »

Nog een theorie omdat de eerste versterkertrap niet meedoet.
Blijft je spanning in de rest niet hoger? :hide:

Edit dat is niet de rede voor zo een grote verhoging.

Dennis
Jippy
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 22:13

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jippy »

De overige taps waren 2x16VAC, kan ik dus niets mee. Ga eerst weer origineel opbouwen daarna spanningen weer meten. Thx.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jan Geert »

metabaron schreef:
Nog een theorie omdat de eerste versterkertrap niet meedoet.
Blijft je spanning in de rest niet hoger? :hide:

Edit dat is niet de rede voor zo een grote verhoging.

Dennis
V1 is gewoon aangesloten en er loopt ook gewoon stroom doorheen. Er is zelfs signaal op aangesloten. Alleen is het uitgangssignaal niet aangesloten. De eerste buis doet voor de voeding dus gewoon mee.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Ah!buis »

Probeer 't zo 's en smijt die V1 er dan maar uit.
Anne
Bijlagen
Canders.jpg
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jan Geert »

Choke input? Het is een idee... :? Zakt de voedingsspanning lekker van.
Ik heb het nooit gedaan zo, ik weet wel dat er wat haken en ogen aan kunnen zitten, zou ik moeten opfrissen. Anne weet uit het hoofd wel waar je in zo een geval op moet letten.

Maar laat die buis nou gewoon lekker zitten en maak hem eerst origineel. Eens met Jitze.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jan Geert »

Als je minder gain wilt vind ik het een betere weg om de ecc83 buisjes te vervangen door 5751 of 6072/12ay7. Daar zijn ook voor niet gek veel geld mooie typen van.

Ik heb zelf nog wat GE 5 star van beide typen liggen, toch eens proberen.
Jippy
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 22:13

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jippy »

Nu weer origineel opgebouwd, spanningen blijven te hoog, op C2 390/390V :think: Bij 228VAC netspanning is sec. onbelast 374VAC.
ingang wordt nu overstuurd door CD signaal, gevolg van te hoge spanningen? Moet je hier nu weer mee?
Kan ik R13 vergroten om spanning te laten zakken?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Ah!buis »

Jippy schreef:
Nu weer origineel opgebouwd, spanningen blijven te hoog, op C2 390/390V :think: Bij 228VAC netspanning is sec. onbelast 374VAC.
ingang wordt nu overstuurd door CD signaal, gevolg van te hoge spanningen? Moet je hier nu weer mee?
Kan ik R13 vergroten om spanning te laten zakken?
Voor de gevoeligheid kun je het recept van hierboven volgen, C's eruit en doorverbinden naar de volume-pot.
Spanning naar beneden, de C na de gelijkrichter al 's verplaast ? (zie ook hierboven, Sammy :lol: )
Anne
Jippy
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 22:13

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jippy »

heb een tijdje gedraaid, gevoeligheid is te hoog maar met verwijderen van V1 is gevoeligheid te laag. Wil best dingen aanpassen maar heb zoiets dat ie origineel tocht goed moet kunnen werken. Enige wat m.i. overblijft dat er een verkeerde trafo in zit. Kan ik de gain van V1 evt. ook verlagen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Ah!buis »

Jippy schreef:
Kan ik de gain van V1 evt. ook verlagen?
V1 vervangen door een ECC82 en de kathode weerstand van 1k vergroten naar 4k7.
Anne
Jippy
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 22:13

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jippy »

OK, weet iemand nog een geschikt adres voor buizen?
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jan Geert »

Als boven genoemd kan je de ecc83 buizen vervangen door 5751 of 6072/12ay7. Dit kan wel zonder aanpassing van weerstanden. Deze buizen hebben een lagere gain.

Buizen kan je op meerdere plaatsen online bestellen, bv jukebox revival of zo. Er staan dacht ik op deze site wel ergens lijstjes.

New Sensor corp. met merken als Sovtek en Electro Harmonix levert zowel 5751 als 6072. Ook JJ (Slovakia) heeft een 5751 in het assortiment. Ze hebben natuurlijk ook Ecc82. Prijzen tussen 11 en 20 euro perf buis, afhankelijk van de uitvoering.
Dit zijn buizen uit moderne (huidige) productie.
Als je voor oude 'NOS' buizen gaat zoals de GE die ik nog heb dan wordt het duurder tot hilarisch. Beter? Qua klank kunnen er verschillen zijn, qua levensduur weet ik niet, ik heb nog nooit een buis 'opgemaakt'
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Ah!buis »

Bij AskJanFirst (Wuestens) staan er ECC82 aageboden van 5 € tot wel 25 € .
Het vervangen door een buis met kleinere µ zonder de kathode weerstand te vergroten doet niet zo veel.
De ECC83 geeft hier iets meer dan 30x.Een ECC82 met 4k7 versterkt goed 7x , vier keer meer in nodig (12dB).
Met een 12AY7 en 1k hou je wel 25x over, nauwelijks merkbaar.
Anne
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jan Geert »

Dat is eigenlijk ook wel zo. Mijn ervaring in dezes is met een SRPP schakeling, die ligt zo een beetje vast op 0.5 mu. Dan halveert de versterking ongeveer. Dat is erg goed merkbaar.

Mijn idee was ook meer om alle 3 de ecc83 te vervangen.
Jippy
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 22:13

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jippy »

Buizen zijn in bestelling, zat te denken als de 2x 16,3V in tegenfase met de 374V aansluit zakt de sec. spanning ook behoorlijk toch?
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jan Geert »

Sorry, ik volg dit niet helemaal....

Mijn trafo heeft secundair één hoogspanningswikkeling en één 6,3v wikkeling waar alle gloei op zit. Er zitten bij jou toch geen twee extra 16,3 volt wikkelingen op?
Hoe je de 6,3V gloei aansluit maakt niet uit voor de hoogspanning.
Jippy
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 22:13

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jippy »

Dan heb ik toch een andere trafo met nog 2 extra wikkelingen (violet-paars en oranje-zwart) 2x 16V onbelast, de HT is 374V onbelast.
Bijlagen
Kalypso trafo.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door nl3prc »

die 374 is dat dc of ac
Jippy
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 22:13

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jippy »

Alle spanningen AC onbelast gemeten op sec. trafo.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door nl3prc »

Ik wil geen spelbreker zijn maar is maar 374 volt ac wordt wel 528 volt dc onbelast dan zou je belast op 500 volt dc komen terwijl een je EL84 toch niet veel hoger moet zetten dan 300 volt.

Denk dan ook dat deze niet lang zullen leven
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Ah!buis »

Jippy schreef:
Dan heb ik toch een andere trafo met nog 2 extra wikkelingen (violet-paars en oranje-zwart) 2x 16V onbelast, de HT is 374V onbelast.
Je zou zeggen dat de trafo al ooit vervangen is door eentje "die wel kan".
Die 16V of zelfs de twee in tegengestelde richting in serie aansluiten kan misschien.Als ze de stroom kunnen hebben en als ze voldoende geisoleerd zijn tov vooral de gloei-wikkeling.
Maar waarom nog steeds niet simpel de eerste elco na de smoorspoel aansluiten (+ aansluiting elco verplaatsen) :o
Anne
Plaats reactie