Soldeertin
Moderator: Beheerdersteam
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Soldeertin
Hoi Forum,
Ik ben benieuwd wat jullie gebruiken als soldeertin.
Ik gebruikte Fluitin 60/36/4Ag, waar ik zeer tevreden over was, maar dat lijkt niet meer verkrijgbaar, nu gebruik ik WBT-0800 4% silver.
Beide producten zijn loodhoudende soldeer, want loodvrij soldeer vind ik een ramp om mee te werken.
Wat zijn jullie ervaringen met soldeer en wat gebruiken jullie?.
Groet,
Pim
Ik ben benieuwd wat jullie gebruiken als soldeertin.
Ik gebruikte Fluitin 60/36/4Ag, waar ik zeer tevreden over was, maar dat lijkt niet meer verkrijgbaar, nu gebruik ik WBT-0800 4% silver.
Beide producten zijn loodhoudende soldeer, want loodvrij soldeer vind ik een ramp om mee te werken.
Wat zijn jullie ervaringen met soldeer en wat gebruiken jullie?.
Groet,
Pim
Re: Soldeertin
Dat WBT is hetzelfde, alleen tig keer zo duur.
Zilver is niet per se nodig, zit er van oorsprong in om ook dun verguld materiaal te solderen. 60/40 of 62/38 (tin/lood) harskernsoldeer is prima voor alle elektronica/fijn elektro werk. Bij Conrad is er nog behoorlijk wat lood/tin soldeer te koop en zie ook: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=91
Zilver is niet per se nodig, zit er van oorsprong in om ook dun verguld materiaal te solderen. 60/40 of 62/38 (tin/lood) harskernsoldeer is prima voor alle elektronica/fijn elektro werk. Bij Conrad is er nog behoorlijk wat lood/tin soldeer te koop en zie ook: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=91
Re: Soldeertin
+1democles schreef:
Re: Soldeertin
De wat dunnere variant (0,7mm) werkt wel prettiger bij het solderen van printen, kun je wat beter doseren.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=13554
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=13554
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Soldeertin
Ik gebruik mijn hele leven al 60/40 in diverse diktes, toevoegingen als Ag of Cu zie ik nut niet zo van.
Re: Soldeertin
Ik heb zelfs soldeer met dit er allemaal in:Sn88,6%, Cu1,8%, Ag9,5%, Au0,1%
Wat een bende zeg!
Ik kan wel begrijpen waarom ik het zo mee mocht nemen.
Wat een bende zeg!
Ik kan wel begrijpen waarom ik het zo mee mocht nemen.
Re: Soldeertin
Met zilver EN goud erin ?
Zal wel een prijzig rolletje zijn...
Overigens heeft Berre gelijk en hoort dit topic hier thuis : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewforum.php?f=75
En niet in "versterkers."
Zal wel een prijzig rolletje zijn...
Overigens heeft Berre gelijk en hoort dit topic hier thuis : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewforum.php?f=75
En niet in "versterkers."
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Soldeertin
Z'n spreekspoel aan zijn poolplaatray5150 schreef:En wat soldeer je daar dan mee ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Soldeertin
Nee, Dre legt dat rolletje op een opvallende plaats als iemand komt luisteren, onder het motto van kijk mij eens duur doen!

- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Soldeertin
Hoi Dre,
[quote="dre"]Ik heb zelfs soldeer met dit er allemaal in:Sn88,6%, Cu1,8%, Ag9,5%, Au0,1%
Wat is de fabrikant van dit type soldeer.
Groet,
Pim
[quote="dre"]Ik heb zelfs soldeer met dit er allemaal in:Sn88,6%, Cu1,8%, Ag9,5%, Au0,1%
Wat is de fabrikant van dit type soldeer.
Groet,
Pim
Re: Soldeertin
Nee, ik bedoel dat ik me kan voorstellen dat je dat soort soldeer gebruikt in een phonotrap of iets anders waar audio signaal doorloopt.
Ga je dat dure spul gebruiken voor bv. een softstart of een digitale schakeling, dan kan ben je een beetje de weg kwijt...
Ga je dat dure spul gebruiken voor bv. een softstart of een digitale schakeling, dan kan ben je een beetje de weg kwijt...
Re: Soldeertin
http://mundorf.com/en/?content=msolder& ... egory=hifiPimDriessen schreef:Hoi Dre,
dre schreef:Ik heb zelfs soldeer met dit er allemaal in:Sn88,6%, Cu1,8%, Ag9,5%, Au0,1%
Wat is de fabrikant van dit type soldeer.
Groet,
Pimdre schreef:Mundorf M-solder silver/gold 100gr......
Ga maar kijken!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Soldeertin
Hoe denk je dat dat spul soldeert zonder lood? Echt ruk, vloeit voor geen meter......
Re: Soldeertin
en dat voor 1 euro de gram...Als ik het goed reken dat ruim 16.5 keer zo duur als "gewoon" soldeer... 
Re: Soldeertin
ray5150 schreef:en dat voor 1 euro de gram...Als ik het goed reken dat ruim 16.5 keer zo duur als goed soldeer...
Re: Soldeertin
Je moet een soldeerstift met Silver/Gold legering gebruiken anders vloeit het inderdaad niet. Gewoon te bestellen via de Mundorf dealer in verschillende diameters.
Groetjes Walte
Groetjes Walte
