2 voedingingen aan/uit schakelen met Hypex DLCP

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: UCD-voeding aan/uit schakelen met Hypex DLCP

Bericht door ds23man »

Heb ik nog wel liggen voor je.
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

O, dat klinkt goed. Zal ik jou een PB met mijn adres sturen? Eh, bedankt voor het aanbod, maar is niet nodig... Het kabeltje heb ik toch wel er bij gekregen. Ik had niet gezien dat dat kabetje voor deze connector was; ik dacht dat deze voor de analoge outputs was (J1). Sorry. :roll:

Wel ga ik Hypex bevragen over de timing van die 3 control-outputs van de DLCP en waarvoor ze de amp_enable op J1 hebben bedacht.... Wil het nu toch weten :think:

Hartelijk dank Gerhard voor het meedenken en alle informatie. :dank:
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op zo 21 dec 2014, 18:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans Nootdorp

Dus samenvattend:
J16-pin1 van de DLCP is voor control van de power supply van de voeding van je versterker(s); kan zowel SMPS als conventionele voeding zijn.
J16-pin2 van de DLCP is voor control van de versterker (indien nodig). Is niet nodig als je UCD's voedt en bestuurt vanuit een SMPS. Met een conventionele voeding kan je dit controlsignaal direct aansluiten op je UCD's.

NB Aansluiten van een SMPS op J16 mag niet als je al de DLCP-SMPS aansluit op de DLCP.
In dat geval moet je volgens mij alleen pin1 van J16 aansluiten op je hoofd-SMPS(en).

Connector J1 van de DLCP heb je volgens mij eigenlijk nooit nodig. Is voor mij nog een raadsel waarvoor die bedoeld is....
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Hans Nootdorp schreef:
Dus samenvattend:
J16-pin1 van de DLCP is voor control van de power supply van de voeding van je versterker(s); kan zowel SMPS als conventionele voeding zijn.

Dit is de lijn die de dlcp smps in en uitschakelt, is geinverteerd: Hoog is uit!
J16-pin2 van de DLCP is voor control van de versterker (indien nodig).
Feitelijk hetzelfde als de vorige, maar aparte uitgang
Is niet nodig als je UCD's voedt en bestuurt vanuit een SMPS. Met een conventionele voeding kan je dit controlsignaal direct aansluiten op je UCD's.NEEEEEEEE! Daar zijn de amp enable aansluitingen voor, zowel op de 6 Microfit aansluitingen als J1

NB Aansluiten van een SMPS op J16 mag niet als je al de DLCP-SMPS aansluit op de DLCP.
In dat geval moet je volgens mij alleen pin1 van J16 aansluiten op je hoofd-SMPS(en).

Dit is een beetje onduidelijk , J16 en J4 zijn parallel aangesloten.

Connector J1 van de DLCP heb je volgens mij eigenlijk nooit nodig. Is voor mij nog een raadsel waarvoor die bedoeld is....
Service van de zaak, als je de dlcp via flatcable door wil verbinden met je eigen printontwerpen.
Hans Nootdorp

ds23man schreef:
Hans Nootdorp schreef:
Dus samenvattend:

Dit si de lijn die de dlcp smps in en uitschakelt, is geinverteerd: Hoog is uit!
J16-pin2 van de DLCP is voor control van de versterker (indien nodig).
Feitelijk hetzelfde als de vorige, maar aparte uitgang
Is niet nodig als je UCD's voedt en bestuurt vanuit een SMPS. Met een conventionele voeding kan je dit controlsignaal direct aansluiten op je UCD's.NEEEEEEEE! Daar zijn de amp enable aansluitingen voor, zowel op de 6 Microfit aansluitingen als J1
Ik heb wel een connector voor J16 en niet voor J1; dus wil ik pin2 op J16 voor het enabelen van mijn UCD's gebruiken. Is toch zelfde functie als J1,pin17 (?).
En voor de 6 Microfit-connectors heb ik ook geen connector... (en lijkt mij minder handig)

Dit is een beetje onduidelijk , J16 en J4 zijn parallel aangesloten.
Anderen (met SMPS-voeding en DLCP-SPMS, zoals bijv. Carlo) moeten volgens mij wel pin1 van J16 gebruiken.

Service van de zaak, als je de dlcp via flatcable door wil verbinden met je eigen printontwerpen.
Een simpel touwtje naar mijn UCD control-inputs.... Pff.... hoe moeilijk kan het zijn. ](*,)
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Daarom wil Hypex graag dat je Ncores koopt! :mrgreen:

De amp enable aansluiting zijn floating en worden naar massa getrokken bij activatie. De amp en supply standby zijn actief hoog bij standby en worden naar massa getrokken bij activatie. De amp on/off aansluitingen van de UCD of Ncore zijn hoog dmv een pull up weerstand. Zodra deze naar massa getrokken worden schakelt de ucd of ncore in. Ga deze lijnen niet door elkaar gooien of combineren, ga je grappige dingen krijgen ( zoals bijvoorbeeld een dlcp smps die niet uit standby komt.....)
Hans Nootdorp

ds23man schreef:
Die gedachte kwam ook al bij mij op..... En als je SMPS van hen koopt, hoeven ze hierover geen informatie te geven. Daarom is die datasheet van de DLCP op dit punt natuurlijk zo summier... Maar is wel minder klantvriendelijk.... :(

De amp enable aansluiting zijn floating en worden naar massa getrokken bij activatie. De amp en supply standby zijn actief hoog bij standby en worden naar massa getrokken bij activatie. De amp on/off aansluitingen van de UCD of Ncore zijn hoog dmv een pull up weerstand. Zodra deze naar massa getrokken worden schakelt de ucd of ncore in. Ga deze lijnen niet door elkaar gooien of combineren, ga je grappige dingen krijgen ( zoals bijvoorbeeld een dlcp smps die niet uit standby komt.....)
Met verstand komt dit wel goed: daarvoor zijn diodes bedacht... :-" Ik laat de afloop nog weten. Met of zonder rookwolken. :P
Vraag mij af hoe bijv. Carlo dit gaat oplossen. Wedden dat hij dezelfde vragen gaat stellen..... 8-[
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Aan alles is gedacht:
dlcpucd.PNG
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Hans Nootdorp schreef:
ds23man schreef:
Die gedachte kwam ook al bij mij op..... En als je SMPS van hen koopt, hoeven ze hierover geen informatie te geven. Daarom is die datasheet van de DLCP op dit punt natuurlijk zo summier... Maar is wel minder klantvriendelijk.... :(

Met verstand komt dit wel goed: daarvoor zijn diodes bedacht... :-" Ik laat de afloop nog weten. Met of zonder rookwolken. :P
Vraag mij af hoe bijv. Carlo dit gaat oplossen. Wedden dat hij dezelfde vragen gaat stellen..... 8-[
Zo moeilijk is het nou ook weer niet, gewoon de juiste aansluitingen gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. En dan even in het achterhoofd houden dan de amp standby liijn geinverteerd is ( hoog=uit).
Hans Nootdorp

Ja, dan heb je voor € 45,- 6 UCD's van signaal voorzien...... Ik weet niet of ik dat ga doen.... :sure:
Hans Nootdorp

ds23man schreef:
Zo moeilijk is het nou ook weer niet, gewoon de juiste aansluitingen gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. En dan even in het achterhoofd houden dan de amp standby liijn geinverteerd is ( hoog=uit).
Mag Hypex het wel wat beter uitleggen.... (in een application note of zo). :idea: Of ben jij goedkoper, Gerhard.....? :wink:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dan moet je J1 gebruiken, flatcable+20pin connector+ 6x ucd in connector, het is wat je zelf wil. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Hans Nootdorp schreef:
ds23man schreef:
Mag Hypex het wel wat beter uitleggen.... (in een application note of zo). :idea: Of ben jij goedkoper, Gerhard.....? :wink:
Ik ben gratis, zolang je er maar :beer: ingooit! :rofl: :rofl:
Hans Nootdorp

O ja, dat is die connector die er (toevallig) niet bij zit.... Het wordt gewoon J16; pin1 voor de voeding en pin 2 voor de UCD (met een extra diode...).
Hans Nootdorp

ds23man schreef:
Hans Nootdorp schreef:
ds23man schreef:
Ik ben gratis, zolang je er maar :beer: ingooit! :rofl: :rofl:
Is het mij wel waard. Als de afstand vanuit Nootdorp niet zo groot as, zou ik je komen tracteren op een biertje.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ga eerst de zaak maar eens uitteken voor mij, volgens mij komt het niet goed.........
Hans Nootdorp

Komt er aan. :relax:

pssst. Wordt de UCD-controlinput intern naar +12 v getrokken? edit: Ja, volgens datasheet....
En ik neem aan dat de amplifier_standby uitgang van de DLCP bij status inactief naar +Vdig (7v) wordt getrokken? edit: Da moet wel omdat Vaux van SMPS dan niet aanwezig is.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op ma 22 dec 2014, 9:28, 2 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik loop niet weg :beer:
Hans Nootdorp

Nou, heb maar eens wat getekend.....
DLCP control lines.JPG
Aanvullende info: met het relais contact wordt een 230v relais geschakeld, die op zijn beurt mijn ringkerntrafo inschakelt.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op ma 22 dec 2014, 9:26, 3 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Zo gaat je versterker uit als de dlcp inschakelt......

Zal straks even grof in paint het schemaatje aanpassen.
Hans Nootdorp

Volgens mij is de logica als volgt:
Als DLCP in stand by is, is pin 1 (J16) hoog. Als pin 1 hoog is, spert transistor (emittervolger = niet-inverterende). Als transistor spert loopt er geen stroom door relais en wordt voeding niet aangeschakeld. Dat is wat ik nodig heb.
Als DLCP actief wordt, wordt alles invers: pin 1 = laag, transistor geleidt en relais wordt bekrachtigd.

Dit schreef jij eerder: De amp en supply standby zijn actief hoog bij standby en worden naar massa getrokken bij activatie.
NB Volgens datasheet DLCP is pin 2 (J16) een open-collector. Dat maakt de aansturing van de UCD-control-lijn erg simpel.

Er gebeurt trouwens ook iets vreemds met mijn schemabestandje in mijn bericht. Eerst was ie wel zichtbaar; nu niet meer.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Zo:
DLCP%20control%20lines.JPG
DLCP%20control%20lines.JPG (18.98 KiB) 248 keer bekeken
Je moet de juiste lijnen gebruiken waar ze voor bedoeld zijn, zeker als er timingsverschillen inzitten of als die er later inkomen bij een firmware upgrade.

J16 pin 2 heeft een pull up, en de on/off aansluiting van de ucd ook. Kun je rare dingen door krijgen.

Daarom is er de amp-enable lijn.
Hans Nootdorp

Ehh.... pin 1 is toch bedoeld om een power supply te schakelen? Of dat nu de SMSP van de DLCP zelf is of of een ander power supply, maakt volgens mij echt niet uit.
Op pin 1 kan alleen maar Vdig (7 volt staan), dus er kunnen geen verkeerd stromen gaan lopen als ik mijn relais ook aan 1 kant aan die zelfde spanning hang.

En pin2 heeft volgens de DLCPdatasheet toch echt een open-collector-uitgang:
5.3 Amplifier standby
This open collector output pin is controlled by the microcontroller, and is by default pulled up to the
standby supply voltage. It’s pulled to ground when the amplifiers should be enabled. For more
information see datasheet of the Hypex SMPS XXX.

En met een naam "Amplifier standby" kan ie toch alleen maar bedoeld zijn om een amp on/of te schakelen.

Ik ga het zo maar eens bouwen, denk ik. De proof of the pudding......
Ondertussen ga ik ook Hypex maar eens een mailtje sturen..... Ik ben vast niet de enige die zoiets wil.... (en geen Hypex SMPS voor zijn versterker heeft)

En ja, ik ben al 58 jaar eigenwijs :wink: ...... (en laat mij niet snel iets op mijn mouw spelden). Alhoewel ik graag ook leer van andere mensen met kennis en ervaring. :)
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Pin 1 wordt gebruikt om de dlcp smps aan en uit te schakelen. Pin 2 is voor de smps van je versterker. Die lijnen hebben ze gescheiden gehouden om timingsverschillen te kunnen toepassen. Of die er op dit moment in zitten zou Hypex moeten beantwoorden. Als die er niet inzitten zou ik toch deze gescheiden houden ( net als de on/off control) mocht er later daar wel wijzigingen in komen ( is wat lullig als eerst je versterker inschakelt en later je dlcp voeding). De amp enable lijnen zijn puur bedoeld voor de on/off control van de UCD of Ncore. Dit zijn feitelijk mute lijnen!

Als je een SSR gebruikt om een vermogensrelais aan te sturen, heb je geen extra tor nodig, als je het zo aansluit als ik getekend heb. De amp enable is hoog ( 7vdig) als de dlcp uit is en de led in de ssr komt niet in geleiding en als de dlcp inschakelt dan wordt deze lijn naar massa geschakelt. Wel een weerstandje gebruiken om de stroom door de led te beperken.

Wat je ook kan doen trouwens is de Hypex softstart pakken en die via een relaitje op de switch ingang aansturen.
Hans Nootdorp

Gerhard, mijn waardering voor jouw vastberadendheid en geduld =D>
Ik ben niet zo erg thuis in SSR's. Kunnen die wel 230 v schekelen?
Dan moet de SSR toch in serie met het relais op 230 v. staan...? In jouw schema staat ie parallel aan het power-relais.

En ik zou 1 extra connector op J10 kunnen zetten en met de amp-enable alle 4 mijn UCD's kunnen schakelen.. Dan toch maar.... :-#
Plaats reactie